Kort Nederlands nieuws

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10302
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Ik vind het vooral vreemd dat NS nog steeds zoveel extra gewicht geeft aan internationale balies. Ik zou het zelf eigenlijk logischer vinden dat alle balies internationale vervoersbewijzen kunnen afgeven, de extra kosten zitten hem mijner inziens alleen in de printer voor de tickets en de extra training voor het personeel. Dat lijkt mij overkomelijk, de extra kosten die komen van langer aan de balie staan worden bij NS al afgedekt door de behoorlijke balietoeslag op internationale tickets.

En verder is het vooral triest dat NS hierop moet bezuinigen. Eigenlijk zou je terug willen naar de tijden dat de Wizzl-winkels op de stations (nu Kiosk of StationsHuiskamer) ook treintickets kunnen verkopen, voor die mensen die het nodig hebben. Want die groep wordt dan wel kleiner, er is een groep mensen die nog steeds wat hulp wil bij het aanschaffen van vervoersbewijzen. Dat in grote plaatsen als Heerlen, Deventer en Gouda nu niemand meer beschikbaar zal zijn met als enige taak om service te verlenen is wel een grove klap. Om maar niet te beginnen over de reisassistentie-taken die deze medewerkers ook hebben, mijn ervaringen als oud-rolstoelgebruiker zijn op kleinere stations toch beduidend minder dan op stations met 'vast' personeel.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46014
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

Normale balies kunnen al vervoersbewijzen naar de Benelux en een aantal bestemmingen in Duitsland verkopen. Wat het verkoopsysteem bij de normale balies niet aankan zijn treinen met verplichte reservering en goedkopere/bijzondere tarieven. Transacties bij de internationale balies van NS duren langer dan normale transacties, dus als je wel een keer met een goede reden naar het loket gaat en je hebt twee mensen met ingewikkelde internationale vragen voor je, dan ben je voorlopig nog niet aan de beurt. En het verkoopsysteem bij de internationale balies is een stuk ingewikkelder dan dat bij de nationale balies, dus door niet alle medewerkers bekend te hoeven maken met die systemen scheelt de nodige opleidingskosten.

Kortom: het lijkt misschien raar, maar ik ben toch altijd erg blij dat nationale en internationale verkoop bij NS redelijk gescheiden is. En ik vind dat de internationale balie in Breda het nog lang heeft volgehouden, want met het verdwijnen van de Fyra was de noodzaak daarvan eigenlijk al verdwenen.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10302
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Dat Internationale tickets lang kunnen duren kan ik beamen (in 2016 heb ik eens een reservering moeten boeken voor de EN 415 van Zürich naar Zagreb, ik werd nogal raar aangekeken), maar niet alle transacties duren zo lang. Een zakenreiziger die 20 minuten voor vertrek nog snel een enkeltje naar Frankfurt wilt piep je in drie minuten, en het gemiddelde van al die transacties wordt prima gedekt door die 7,50 toeslag per persoon.

Vandaar ook dat het kostenargument naar mijn idee niet zo'n issue zou moeten zijn, service voor niet-internationale reizigers wel. Maar dan zit je met de vraag: hoeveel zijn dat er, op een station als Leeuwarden of Zaandam? Ik gok niet zo veel, dus vandaar dat ik zou voorstellen: als er tickets verkocht worden, dan ook internationale tickets. Voor die ene persoon die dan toevallig een moeilijke binnenlandse vraag heeft en achter de treinreiziger naar Bucharest zit zal het rottig zijn, maar over het algemeen verhoog je het serviceniveau. Als je meer dan 1 medewerker hebt zou ik ze zeker scheiden, maar dat je in Maastricht geen tickets naar Frankfurt kan kopen is in mijn ogen raar.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 2589
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Daar ben ik het zeker mee eens. Dat loket in Maastricht is sowieso al jaren compleet waardeloos als het om internationale tickets gaat. Vijftien jaar geleden gingen we al op en neer naar Aachen om internationale tickets te regelen. Aan het loket in Maastricht hebben ze ons wel eens geprobeerd naar Eindhoven te sturen. (Waarop we besloten naar Aachen te gaan.) Maar als ik het goed begrijp, zouden we inmiddels dus al naar Breda moeten of binnenkort naar Utrecht. :shock: Gelukkig kan bijna alles tegenwoordig online.
Gebruikersavatar
Aking
Donateur
Berichten: 14417
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Utrecht kan anders gewoon zonder overstappen vanuit Maastricht hoor *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
quakkerillo
Berichten: 67
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Breda / Brussel

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door quakkerillo »

Het ligt ook enorm aan wat mensen willen. Ik heb jarenlang met interrail gereisd, en meerdere reserveringen gemaakt hiervoor bij internationale balies (in mijn thuisstad Breda, of mijn huidige - tot ik werk vind na mijn studie - Brussel).
Zelfs in het veelgebruikte Brussel Zuid lukte het me niet altijd meteen reserveringen te krijgen voor bepaalde nachttreinen, alleen wist ik - uit ervaring - welke code ze misschien nog kon proberen voor een 2e klas zitplek in de nachttrein München-Rijeka. Andere keren kwam ik met een lijstje met alle tijden, treinen, en details die de reserveringen verspoedigden.

En dan naast ik me hoorde ik iemand dan een vaag verhaal over "Ja, ik zou graag een ticket willen voor dan naar XYZ" waarvoor ze dan nog geen idee hadden wat überhaupt mogelijk was. Zulke mensen, die soms een makkelijk ticket willen, duren veel langer dan een complexer ticket van mij, omdat ik precies weet wat ik wil, hoe, en soms dus de medewerkers heb kunnen helpen met welke optie te kiezen.

Dus ja, ik begrijp wel waarom ze internationale verkoop verminderen. Zelfs bij getraind personeel in het drukste internationale station van België gaat het regelmatig bijzonder lastig. En als je dan stations hebt waar die verkoop nog minder is... dan is ook de dienstverlening nog minder.
Het is jammer, maar ik kan het - zelfs als getogen Bredanaar waar mijn ouders nog steeds wonen - goed begrijpen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10302
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Voor die echt moeilijke gevallen is er bij NS een intern telefoonnummer, dat de baliemedewerkers kunnen bellen om alsnog het juiste tarief uit te braken. Dat zal je echter weinig nodig hebben, zolang Mevrouw De Vries gewoon een kaartje naar Parijs wilt is dat niet té gecompliceerd. Ook mijn EN-couchettereservering was er binnen 7 minuten, de 15 euro toeslag die ik voor ons twee moest betalen was meer dan de medewerker extra kostte. Het gros van de reizigers reist met 'gewone' kaartjes, dat zou met een simpele instructie voor Hafas iedereen moeten lukken.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 2589
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

quakkerillo schreef: wo 09 dec 2020, 23:26 Het ligt ook enorm aan wat mensen willen. Ik heb jarenlang met interrail gereisd, en meerdere reserveringen gemaakt hiervoor bij internationale balies (in mijn thuisstad Breda, of mijn huidige - tot ik werk vind na mijn studie - Brussel).
Zelfs in het veelgebruikte Brussel Zuid lukte het me niet altijd meteen reserveringen te krijgen voor bepaalde nachttreinen, alleen wist ik - uit ervaring - welke code ze misschien nog kon proberen voor een 2e klas zitplek in de nachttrein München-Rijeka. Andere keren kwam ik met een lijstje met alle tijden, treinen, en details die de reserveringen verspoedigden.

En dan naast ik me hoorde ik iemand dan een vaag verhaal over "Ja, ik zou graag een ticket willen voor dan naar XYZ" waarvoor ze dan nog geen idee hadden wat überhaupt mogelijk was. Zulke mensen, die soms een makkelijk ticket willen, duren veel langer dan een complexer ticket van mij, omdat ik precies weet wat ik wil, hoe, en soms dus de medewerkers heb kunnen helpen met welke optie te kiezen.

Dus ja, ik begrijp wel waarom ze internationale verkoop verminderen. Zelfs bij getraind personeel in het drukste internationale station van België gaat het regelmatig bijzonder lastig. En als je dan stations hebt waar die verkoop nog minder is... dan is ook de dienstverlening nog minder.
Het is jammer, maar ik kan het - zelfs als getogen Bredanaar waar mijn ouders nog steeds wonen - goed begrijpen.
Dus omdat het lastig is service te verlenen, houd je er maar helemaal mee op? En mag de reiziger zelf zijn weg door de ingewikkelde systemen heen ploeteren? Dat vind ik echt de omgekeerde wereld.
quakkerillo
Berichten: 67
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Breda / Brussel

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door quakkerillo »

Nee, dat wil ik ook niet. Maar aangezien de internationale verkopen van gespecialiseerde tickets dus zo lastig is, zélfs voor mensen die wel getraind zijn en ervaren door werken in een internationaal verkoopkanaal lijkt het me handig om dit wat te centraliseren.
De internationale ticketverkoop in bijv Breda was zodanig laag dat ik me niet kan voorstellen dat de ervaringskennis er voldoende gaat zijn / blijven om ingewikkelde vragen te kunnen beantwoorden.
Graag had ik het anders gezien, maar het is de realiteit. Dan liever in Rotterdam, waar er meer collega's zijn die kunnen meehelpen met net andere ervaringen, dan een medewerker in zijn/haar/diens eentje in Breda. Want die Arriva medewerker ernaast gaat niet veel kunnen meehelpen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10302
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Ik vraag mij oprecht af hoeveel van die internationale tickets nou nog echt 'gecompliceerd' zijn. De meeste 'moeilijke' kaartjes zijn vaak toeslagen of reserveringen, voor bestemmingen ver weg. Die worden vaak verkocht als toeslag bij Interrail, wat vaak jongere reizigers zijn. Die tickets zijn steeds makkelijker online te boeken, die reservering van Zürich naar Zagreb wordt nu bijvoorbeeld door ÖBB online verkocht.

Vandaar ook dat ik zeg dat voor die paar moeilijke vragen een hulpdienst in een NS-kantoor volstaat, de simpelere kaartjes kunnen natuurlijk gewoon door de medewerker verkocht worden na een simpele training. Met een toeslag, welteverstaan, als wederdienst voor het extra werk, maar alleen als het kaartje niet online te boeken is. Dat biedt voor NS een prikkel om meer tickets online boekbaar te maken, waar het gros van de reizigers (mensen die gewoon makkelijk een kaartje willen boeken) meer gebaat bij zijn dan een ticketbalie.

Voor wat betreft de binnenlandse kaartjes: ik denk dat NS er goed aan zou doen om deze ook koopbaar te maken bij Kiosken en Stationshuiskamers, op stations zonder kaartbalie. De meeste busmaatschappijen zijn al overgestapt naar QR-codes op thermisch papier, en dus kan een Kiosk dat ook doen (je kan bij je koffie gewoon om een bon vragen). Ik zou dat dan alleen doen vóór de poortjes (dus niet in de perronkiosken), en met behoud van een toeslag (die 1 euro die er nu is voor wegwerpchipkaarten). Ik denk namelijk dat dat moet kunnen lonen, een medewerker die voor 1 euro toeslag een kaartje verkoopt kan namelijk heel makkelijk een kop koffie met 1,50 winstmarge meeverkopen. Daarmee haal je makkelijk het serviceniveau omhoog, en waarschijnlijk levert het onder de streep ook meer op. Voorwaarde is wel dat het alleen enkele reizen en retours zijn, eigenlijk het binnenlandse aanbod dat nu ook in de automaat zit. De grootste doelgroepen van de kaartbalie (mensen die de kaartautomaat lastig vinden en de 1 euro toeslag het waard vinden, en mensen met briefgeld) kan je daarmee afdekken, de betreffende winkels zullen door de verkoopstop van tabak waarschijnlijk wel voldoende capaciteit hebben.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 2589
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Z2N schreef: do 10 dec 2020, 10:28 Met een toeslag, welteverstaan, als wederdienst voor het extra werk, maar alleen als het kaartje niet online te boeken is.
Als het kaartje wél online te boeken is, neem ik aan dat je bedoelt?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10302
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Dat bedoelde ik ja: 7,50 toeslag, als het kaartje online ook beschikbaar is.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46014
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Suus »

De internetverkoop van NS International heeft alle makkelijke tickets al afgevangen, de balie blijft eigenlijk over voor het moeilijke werk. Net zoals het telefonische service center. Bijvoorbeeld de verkoop van het meereistarief bij reizigers met verminderde mobiliteit, dat is een probleem waar ik regelmatig tegenop loop als ik bijvoorbeeld samen met forumgebruiker VIRM een internationale reis wil boeken.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 10302
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Het hangt af van wat je als 'makkelijk' ziet natuurlijk: een fietsticket naar Duitsland of België lukt niet online, terwijl dat niet zo moeilijk zou moeten zijn. Ook kort voor vertrek (< 30 mn) tickets boeken lukt niet gemakkelijk online, een kwartier voor vertrek een Thalys'je boeken lukt bijvoorbeeld alleen telefonisch of aan de balie.
Laatst gewijzigd door Z2N op do 10 dec 2020, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 4920
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Ik zorg vaak ook dat ik bij een DB Balie in Duitsland mijn reserveringen maak.... Vaak goedkoper en sneller dan als je het aan de balie in Nederland doet. Overigens zoek ik met enige regelmaat ook nog wel eens de DB kaartautomaat op in Enschede
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
umbusko
Donateur
Berichten: 2589
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door umbusko »

Voor fietstickets naar België kan ik (tenzij je met de Benelux reist) sowieso de NMBS-kaartautomaat aanbevelen. :Y Zo heb ik iemand geholpen om de fiets mee te krijgen naar Parijs: voor €4 hadden we een fietsticket Maastricht-Maubeuge (met dank aan de Belgen die Maastricht als binnenlands tariefpunt zien), en van Maubeuge naar Parijs kon de fiets sowieso al gratis mee. Volgens mij hadden dat officieel 2 internationale fietstickets à €12 moeten zijn, maar ja, als de automaat je een doorgaand ticket voor €4 geeft kunnen ze niet echt moeilijk doen. :lol: Dus dat deed ook niemand. Voor die €4 krijg je je fiets niet eens van Maastricht naar Maastricht Noord per trein, dus dat vond ik wel een goede deal.

Dit jaar zijn de fietstickets in België sowieso gratis, al moet je dus wel verplicht een kaartje à €0 uit de automaat toveren. (Al kun je het volgens mij ook zonder boordtarief in de trein aankopen, maar dat weet ik niet zeker. :') )
en-es
Berichten: 2242
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

De loketten van NS International zijn al tientallen jaren een grote droevenis.
quakkerillo
Berichten: 67
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Breda / Brussel

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door quakkerillo »

umbusko schreef: do 10 dec 2020, 12:23 Dit jaar zijn de fietstickets in België sowieso gratis, al moet je dus wel verplicht een kaartje à €0 uit de automaat toveren. (Al kun je het volgens mij ook zonder boordtarief in de trein aankopen, maar dat weet ik niet zeker. :') )
Als je het pas in de trein koopt, betaal je helaas wel nog met boordtarief. Gratis is het alleen als je het vantevoren koopt. En officieel mag je niet instappen met fiets zonder toestemming van de treinbegeleider nu (al is dat eigenlijk onmogelijk op bijv. Brussel Noord met een 12-lange IC naar Eupen).
Gebruikersavatar
Aking
Donateur
Berichten: 14417
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

Machinist misbruikte jonge treinfanaat (14) jarenlang in cabine van Thalys naar Brussel

Het Openbaar Ministerie in Utrecht eist een voorwaardelijke gevangenisstraf van acht maanden tegen een 60-jarige oud-treinmachinist voor het plegen van ontucht met een jongen in de bestuurderscabine. De man zou jarenlang seks hebben gehad met het slachtoffer tijdens ritten met de Thalys tussen Amsterdam en Brussel.
-0- -0- -0-

https://www.ad.nl/amersfoort/machinist- ... ~a134cf6a/
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 5381
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Ronaldussen »

-0- -0-
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13028
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Wubbo »

Ik heb geen bewijzen, maar wel ernstige vermoedens dat er meer van dit soort gevallen zijn. En hoewel de kans niet groot is dat dit helpt doe ik het toch: doe nooit iets tegen je wil, zeker niet as het op seksuele handelingen aankomt. En mocht er iets zijn: praat erover. Met iemand in je omgeving, een professional of desnoods met iemand die je alleen van een forum kent. Mijn PB-box is altijd open.
waldo79
Donateur
Berichten: 5534
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Kan me zelfs goed voorstellen dat het vaker gebeurt dan we ons kunnen voorstellen. Knap dat je aanbied om een luisterend oor te bieden, Wubbo.
VIRM
Berichten: 5659
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door VIRM »

Suus schreef: do 10 dec 2020, 11:05 De internetverkoop van NS International heeft alle makkelijke tickets al afgevangen, de balie blijft eigenlijk over voor het moeilijke werk. Net zoals het telefonische service center. Bijvoorbeeld de verkoop van het meereistarief bij reizigers met verminderde mobiliteit, dat is een probleem waar ik regelmatig tegenop loop als ik bijvoorbeeld samen met forumgebruiker VIRM een internationale reis wil boeken.
Is dat een 'probleem', of een 'uitdaging' ? :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 2242
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door en-es »

Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 14130
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ODRAIL »

Slot ov-fiets NS gaat voortaan open met ov-chipkaart.

Zie onderstaande bericht:

https://nos.nl/artikel/2363905-slot-ov- ... kaart.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten