Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Maurice Hooikammer »

Vanwege herstelwerkzaamheden stonden de IC's naar Amsterdam in Delft twee minuten stil vanavond. Waarom, geen idee, want op het stuk naar Den Haag HS zit je volgens mij geen andere treinen in de weg op de oorspronkelijke tijd. Gevolg: aankomst in Leiden exact op vertrektijd van de IC naar Zwolle en verder.

Mijn 2281 deed er alles aan (vlotte vertrekprocedures in Den Haag en lang op topsnelheid richting Leiden) om de overstap nog haalbaar te maken (wat de conducteur ook omriep), waarvoor hulde. Maar helaas, terwijl onze deuren opengaan, fluit aan de overkant de conducteur en sluiten de deuren van de 781, die vervolgens heel netjes exact als de klok op 21h47 springt vertrekt. Zonder een hoop teleurgestelde reizigers, want die konden ook niet meer bij de conducteur nog snel instappen die helemaal achteraan stond.. Dienstregeling is dienstregeling, maar de conducteur had hier toch echt wel even 30 seconden kunnen wachten. We stonden nota bene al stil en het was nog maar 21h46.

Heb niet veel te klagen over de NS, maar het wordt wel vervelend om meermaals die trein net voor je neus te zien wegrijden in Leiden.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Ronaldussen schreef:Ze zullen wel hun redenen hebben gehad om geen UVB uit te schrijven aan deze jongeman en dat is ook iets tussen hen en de jongeman. Of verwacht je dat ze aan iedere reiziger in de coupé gaan uitleggen waarom ze iets wel of niet doen?
Oneens, handhaving van het strafrecht gaat de hele Nederlandse samenleving aan, dus mij ook. En zelfs al zou het mij niet aangaan, dan nog mag er ik een mening over hebben, it's a free country enzo *O*
Ronaldussen schreef:Snap trouwens ook niet wat de huidskleur voor toegevoegde waarde heeft in dit verhaal, maar dat terzijde.
Het beschrijven van deze persoon maakt dat je je de situatie beter voor kunt stellen, zodat je er ook een beter begrip van krijgt. Als je een verhaal vertelt, heb je graag dat je toehoorders je begrijpen. Er zit niets racistisch in.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik vind het benoemen van de huidskleur vooral een kijkje in je psyche geven, want zoals Ronaldussen ook al opmerkt kan ik de relevantie op geen enkele wijze opmaken uit de rest van het verhaal. Zelfs het geslacht is niet relevant in dit verhaal. Ik kan het namelijk samenvatten tot: een reiziger in dezelfde trein als jij maakte een vergissing met de OV-chipkaart en is daarom bij controle verwittigd deze vergissing niet opnieuw te maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Ah Jah,

"Iemand deed iemand iets aan en moet nu voor de rechter komen."

Ofd het gaat om je oma die uit noodweer een inbreker in d'r eigen huis aanviel met een vaas, of onze Turkse tramvriend die dezer dagen voor de rechter staat vanwege het "tramincident" ze zijn feite gelijk toch? :X

En zo zit er bij dus ook wel verschil tussen een asielzoeker die notoir overal schijnt aan heeft (de enige keer dat er in een trein iets van mij gejat is, was door een asielzoeker met weet ik het hoeveel vermelding bij onze vrienden van de pliessies) of diezelfde oma van je die nooit zo'n OV kaart gebruikt en dus oprecht geen flauw idee heeft.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Suus schreef:Ik vind het benoemen van de huidskleur vooral een kijkje in je psyche geven, want zoals Ronaldussen ook al opmerkt kan ik de relevantie op geen enkele wijze opmaken uit de rest van het verhaal. Zelfs het geslacht is niet relevant in dit verhaal. Ik kan het namelijk samenvatten tot: een reiziger in dezelfde trein als jij maakte een vergissing met de OV-chipkaart en is daarom bij controle verwittigd deze vergissing niet opnieuw te maken.
Is het niet zo dat wat 'relevante informatie' is, verschilt van persoon tot persoon? Of kan je objectief vaststellen dat een persoonsbeschrijving hier irrelevant is?

Maar zelfs al zou het irrelevante informatie is, wat is dan het probleem? Ieder verhaal staat bol van gegevens die voor het plot niet strikt noodzakelijk zijn, maar een boek dat alleen droog de (kennelijk onomstreden) relevante feiten opsomt wordt door niemand gelezen. Of is het probleem hier dat jij en Ronaldussen mij eigenlijk van racisme willen beschuldigen, maar omdat je dat niet hard zou kunnen maken het dus op irrelevantie gooit?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Hecht je überhaupt nog enige waarde aan de term racisme dan? Je hoeft tegenwoordig nog maar een scheet te laten en je bent al een xenofobe racist. Value=0 dus hier :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Aking schreef:Ofd het gaat om je oma die uit noodweer een inbreker in d'r eigen huis aanviel met een vaas, of onze Turkse tramvriend die dezer dagen voor de rechter staat vanwege het "tramincident" ze zijn feite gelijk toch? :X
De daad en houding daarbij is relevant, maar wie het deed niet. Zoals je misschien wel eens hebt gezien bij de ingang van de rechtbank is vrouwe Justitia blind, en kan en mag niet worden beoordeeld op het uiterlijk. Dat de "tramschutter" Turks is, is dus niet relevant. Dat hij de daad zonder enig berouw deed is wel relevant.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Wel opmerkelijk dat je dan precies "Turks" als voorbeeld neemt, en niet je oma. Want daarmee kun je dan toch net zo goed je punt maken dat wie het deed niet relevant is? *O*
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

PHS schreef:
Ronaldussen schreef:Ze zullen wel hun redenen hebben gehad om geen UVB uit te schrijven aan deze jongeman en dat is ook iets tussen hen en de jongeman. Of verwacht je dat ze aan iedere reiziger in de coupé gaan uitleggen waarom ze iets wel of niet doen?
Oneens, handhaving van het strafrecht gaat de hele Nederlandse samenleving aan, dus mij ook. En zelfs al zou het mij niet aangaan, dan nog mag er ik een mening over hebben, it's a free country enzo *O*
Tja, je kunt dat gegeven ook overdrijven natuurlijk. Zoals je weet, mogen controleurs een eigen afweging maken of ze hier iemand wel of niet voor beboeten/UVB voor uitschrijven. Je doet net alsof ze per se een uvb moeten uitschrijven... Je mag er uiteraard je mening over hebben, net zoals ik de mijne heb *O*
Ronaldussen schreef:Snap trouwens ook niet wat de huidskleur voor toegevoegde waarde heeft in dit verhaal, maar dat terzijde.
Het beschrijven van deze persoon maakt dat je je de situatie beter voor kunt stellen, zodat je er ook een beter begrip van krijgt. Als je een verhaal vertelt, heb je graag dat je toehoorders je begrijpen. Er zit niets racistisch in.
Je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik niet zeg/bedoel. Ik beweer namelijk niet dat er iets racistisch inzit, ik denk ook niet dat je dat bent.(Bovendien ben ik sowieso niet scheutig in het gebruiken van die term, al was het maar omdat je hiermee iedere discussie doodslaat) Ik zeg alleen dat het voor het verhaal er niet toedoet welke kleur iemand heeft. Als je het over een wit of pimpelpaars persoon had, had ik hetzelfde gezegd. Zoals Suus al aangaf kun je je verhaal prima vertellen zonder de huidskleur te noemen. Het blijft levendig, we kunnen allemaal de situatie voorstellen. (En ja, ook het ongemak dat sommige mensen hierbij ervaren. Er zijn immers genoeg mensen hier en in den lande die het heeeeel belangrijk vinden dat iedere overtreding/foutje keihard afgestraft wordt.) Natuurlijk, veel verhalen bevatten irrelevante informatie wat betreft het plot, maar het heeft toch altijd wel een functie. De functie van het benoemen van iemands huidskleur mis ik in deze totaal. Je bent geen boek aan het schrijven, je vermeldt een voorval in de trein. Dat hoeft uiteraard niet strikt zakelijk te zijn, maar er is ook een middenweg...

Het zou je bovendien sieren niet elke keer als je tegenwoord krijgt, zo aanvallend te reageren en mensen woorden in de mond te leggen die niet worden gezegd en waar totaal niet op wordt gedoeld.

@Aking; Het zou fijn zijn als je niet gelijk iedere discussie richting het extreme probeert te trekken. Dat begint mij namelijk een beetje te irriteren.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13040
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ardan »

Gaan we weer? Laten we on-topic blijven en het niet verder opblazen.
Ik doe ook maar wat
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Marc »

Trein 32423 rijdt met 3 gekoppelde Flirtjes. In Maastricht kwam de trein op 4b binnen en de laatste deur stopte precies bij de lekkende regenpijp. Dat was mikken :') :lol:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Hoera, defecte puntstukken bij Den Haag Moerwijk en Delft. Op de corridor Den Haag Centraal - Dordrecht waren er de afgelopen weken toch nog geen defecte sporen geweest :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

De 6653 heeft een machinist die behoorlijk doorrijdt. Op elk station tussen Tilburg en Breda arriveerde hij tot nu toe met minimaal -1. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

Voor de FLIRT zijn die rijtijden inderdaad vrij ruim. Dat heeft natuurlijk ook zo zijn voordelen: vertraging kan kan makkelijk weggereden worden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

De 8166 vertrok in Gn vanaf spoor 7a in plaats van spoor 6b. Omdat de sprinter naar Assen gereed stond op spoor 7b, werd er om deze trein heen gereden via spoor 8b. Spoor 8b wordt normaliter niet voor reizigersverkeer gebruikt, maar nu dus wel.
VIRM
Berichten: 7639
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Eerder vanavond de 1867 uit Den Haag Centraal genomen, met de bedoeling om op Schiphol over te stappen op de 3362. Op Schiphol kwam echter de vertraagde 3360 aan de andere kant van het perron voorrijden, die uiteindelijk met +25 vertrok. Reden was een defecte trein (en de 3360 vertrok zo te zien op tijd uit Hoofddorp, dus kennelijk is er onderweg naar Schiphol iets misgegaan). Vlak na Schiphol zag ik dat hij niet verder zou rijden dan Purmerend Overwhere. Even later hoorde ik de Mikosin over de porte tegen de machinist vertellen dat zij eraan kwam. Tussen Lelylaan en Sloterdijk heeft zij een supersnelle serviceronde gedaan in het voorste treinstel om iedereen op de hoogte te brengen, aangezien de omroep het niet deed. Een nietwerkende omroep gebeurt wel vrij regelmatig in de SNG.
Suus schreef:Hoera, defecte puntstukken bij Den Haag Moerwijk en Delft. Op de corridor Den Haag Centraal - Dordrecht waren er de afgelopen weken toch nog geen defecte sporen geweest :')
Tussen Alkmaar en Heerhugowaard is het ook raak: https://www.prorail.nl/nieuws/update-al ... -langzamer
Beul van de blindegeleidelijn
RobertT
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

De 6053 kwam in Geldermalsen een minuut of 5 te laat aan,daarna moest deze nog een paar minuten wachten bij vertrek omdat het sein rood bleef.
gevolg was dat de 6955 op spoor 4a binnenam,dit werd echter niet omgeroepen zodat een aantal reizigers rennend van 4b naar 4a gingen.Gelukkig trok de 6955 na het vertrek van 6053 op naar 4b zodat de overgebleven nietsvermoedende reizigers alsnog in konden stappen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50917
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Op Schiedam Centrum zijn bouwhekken geplaatst rondom de etablissementen op spoor 2/3 en 5. Ik ben benieuwd wat men met dit onroerend goed gaat doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10596
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Amoveren, waarschijnlijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Vandaag ben ik een dagje op pad geweest met de trein naar Delden. Bij Hengelo Gezondheidspark liepen de twee klokken die Marvinkok al eens heeft doorgegeven allebei op een andere tijd, nu heb ik ze zelf eens doorgegeven.

Op de terugweg haperde de omroep van stel 36 enorm; zelfs de *Dong* kwam niet zuiver over en toen de omroep het had over overstappen naar een andere vervoerder bleef het bandje wel heel erg ha-ha-haperen. Hebben ze de platenspeler niet vervangen toen de Linten werden gemoderniseerd?

Op Gezondheidspark waren 2 monteurs bezig de klokken weer tegelijk te laten lopen. Of wellicht een sticker op te plakken met in welke tijdzone welke klok loopt :mrgreen:
Project loading: 50% loaded. Please wait...
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Mikos schreef:Op de terugweg haperde de omroep van stel 36 enorm; zelfs de *Dong* kwam niet zuiver over en toen de omroep het had over overstappen naar een andere vervoerder bleef het bandje wel heel erg ha-ha-haperen. Hebben ze de platenspeler niet vervangen toen de Linten werden gemoderniseerd?
Niks bijzonders, in de Linten hapert ie altijd wel iets. In de bussen doet ie het vaak wel goed, maar als ie hapert dan begint ie vaak na een halte of vijf (of soms zelfs veel later nog) ineens alles achter elkaar op te dreunen. Niet echt het snelste systeem :')
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door marvinkok »

Van de week liepen er een poppetje van Prorail foto's te maken, dus er is hoop dat de doorgegeven klokken, lampen, en weet ik wat niet meer dan misschien toch eens gerepareerd gaan worden :')

En je had wel net pech, in de 36 lijkt de omroep vaker/erger te haperen dan in de andere stellen...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

"D*Dong* Het volgende station is H....engelo. U kunt h.... ier overstappen op Intercity's en regionale treinen. Ss....ss......stap...... tuover op een.... aa...a..a...nn....dere vervoerder? Vergeet dan niet uit te checken bij Blauwnet en in te checken bij de andere vervoerder" is dus niet normaal? :mrgreen:
Project loading: 50% loaded. Please wait...
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Mikos schreef:Vandaag ben ik een dagje op pad geweest met de trein naar Delden. Bij Hengelo Gezondheidspark liepen de twee klokken die Marvinkok al eens heeft doorgegeven allebei op een andere tijd, nu heb ik ze zelf eens doorgegeven.

Op de terugweg haperde de omroep van stel 36 enorm; zelfs de *Dong* kwam niet zuiver over en toen de omroep het had over overstappen naar een andere vervoerder bleef het bandje wel heel erg ha-ha-haperen. Hebben ze de platenspeler niet vervangen toen de Linten werden gemoderniseerd?

Op Gezondheidspark waren 2 monteurs bezig de klokken weer tegelijk te laten lopen. Of wellicht een sticker op te plakken met in welke tijdzone welke klok loopt :mrgreen:
Dan hebben wij in dezelfde trein gezeten (31251)... Ik zat aan de kant van het perron op de eerste rij en kon zien dat de monteur handmatig de wijzer een minuut verschoven heeft.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5815
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Ze hadden er nogal een dagtaak aan, want ik zat in de 31249 :)
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten