Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Lijn 45 »

Ik hoop maar dat ze voor deze stremming wel genoeg bussen hebben. :p

Al wordt deze gecoördineerd door Pouw/Jan de Wit (en niet door Transvision die Groningen-Meppel doet), dus staan er in theorie andere bedrijven op de contactenlijst.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Maurice Hooikammer »

Het was net weer eens zover: de zeer licht vertraagde 2255 komt klokslag 15:16 Leiden Centraal binnengegleden en opent met nog 30 seconden te gaan tot het 15:17 is de deuren, maar aan de overkant worden weer eens precies op dat moment de deuren van de 1855 alweer gesloten. Om vervolgens met de deuren dicht nog 15 seconden stil te staan voordat er daadwerkelijk om 15:17 vertrokken wordt, met een grote groep beteuterde klandizie die er naar staan te kijken.

Alle dooddoeners over op tijd rijden ten spijt, dit moet gewoon anders kunnen. Als ik deze beruchte overstap dan wonderbaarlijk genoeg eens wel haal dan staan we 9 van de 10 keer vervolgens alsnog op Schiphol een minuut te vroeg langs het perron. Alhoewel die 30 minuten kamperen op Leiden Centraal me inmiddels wel de neus uitkomen, kan ik het zo midden op de dag nog wel lijden. Maar zelfs bij de laatste 1800 naar het noorden van de dag is een soortgelijke situatie me al meermaals geflikt.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Ik weet dat de overstap tussen de 2200 enerzijds en 700 en 1800 anderzijds regelmatig mis gaat en probeer die overstap dan ook zo veel mogelijk te vermijden.
Ik loop in het ergste geval 10 minuten vertraging op, maar als je het risico loopt 30 minuten vertraging op te lopen, zou ik je toch willen adviseren om voortaan de 3200 te nemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Volgende nacht (wo 25 op do 26 mei) schrapt NS de nachtnettreinen én NS-bussen van en naar Delft wegens "logistieke beperkingen". Zelf door de reiziger georganiseerd vervangend vervoer wordt niet vergoed.

Is dat niet in strijd met de vervoersplicht?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

De nachtnettreinen rijden via Gouda volgens planning. Dus er lijkt een issue te zijn met de businzet.
Uiteraard heeft NS gewoon een vervoersplicht, dus als NS niks kan regelen, dan dient er tenminste volledige compensatie te zijn van de kosten omdat de reiziger niet de reis kan maken zoals deze in de reisplanner stond.

Ik hoop dat die mededeling over geen vergoeding vanuit onwetendheid van het social media team komt en niet vanuit woordvoering, want dan zou dat nog wel eens een behoorlijk staartje kunnen krijgen.

dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Tja, desnoods huren ze maar trams in bij het HOVM of zo. Weliswaar flink omreizen vanuit Rtd via Gd en Gv(c) naar Dt, maar goed.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Vanochtend kwam de 512 netjes binnen op Rotterdam Centraal, iets voor het gereed staande te koppelen stel (zoals gewoonlijk). Terwijl mensen echter aan het uitstappen waren, sloten de deuren zonder fluitsignaal en ging men aankoppelen met de andere ICM-III..... :s
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Krijg nou wat. Doorgaande sprinter Soest-Hoofddorp die nergens stopt tussen Hilversum en Naarden Bussum!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Dat klopt, dat schreef ik al eerder in dit topic:
Milco schreef: ma 23 mei 2022, 15:17 Komende donderdag t/m zondag rijden er geen treinen maar bussen op de trajecten Amersfoort-Utrecht, Soest-Utrecht en Hilversum-Utrecht. Helaas wordt er ook op trajecten nabij minder gereden: treinserie 5700 wordt vervangen door een “28700” die tussen Hoofddorp en Naarden-Bussum in het pad van de 5700 rijdt om vervolgens non-stop naar Hilversum te rijden en af te buigen naar Baarn, Soestdijk en Soest. Treinseries 4900, 14900 en 15600 lijken in zijn geheel niet te rijden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Aangepaste dienstregeling Amf-Ut is alleen do en vr (5600 stopt niet in Uto in het weekend).
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Lange_Dre »

dennistd schreef: wo 25 mei 2022, 04:21 Tja, desnoods huren ze maar trams in bij het HOVM of zo. Weliswaar flink omreizen vanuit Rtd via Gd en Gv(c) naar Dt, maar goed.
Ik was even vergeten dat trams zelfstandig kunnen rijden en er dus geen personeel in de tram hoeft te zijn... :N
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Lange_Dre schreef: vr 27 mei 2022, 10:31
dennistd schreef: wo 25 mei 2022, 04:21 Tja, desnoods huren ze maar trams in bij het HOVM of zo. Weliswaar flink omreizen vanuit Rtd via Gd en Gv(c) naar Dt, maar goed.
Ik was even vergeten dat trams zelfstandig kunnen rijden en er dus geen personeel in de tram hoeft te zijn... :N
Daar rijden toch vrijwilligers op? Ik denk dat er best wat zo gek te krijgen zijn om midden in de nacht wat ritten te rijden om hun museum te steunen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

En ze hebben daarna dan ook werk, voetbalsupporters staan er niet om bekend dat ze altijd alles heel laten na afloop van een wedstrijd.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Dat busvervoer van NS is ook verschrikkelijk ruk. Was ik maar in de trein gebleven en via Amsterdam Centraal gegaan. Mijn reis van Roermond naar Baarn gaat nu langer duren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Ik vindt het elke keer weer opvallend waar ik die NS-bussen in Amersfoort tegenkom... bijvoorbeeld op de Kersenbaan rijdend richting Arnhemseweg Zuid om daar de A28 op te gaan. In het verleden gingen die bussen gewoon via de Daam Fockemalaan -> Rondweg Zuid naar de snelweg in plaats van dwars door de stad heen.

Maar gisteren ook maar NS-bus ontwijkend gedrag vertoond ja... komend vanuit Den Bosch in Utrecht overstappen op de IC naar Bijlmer ArenA, daar gauw naar beneden en terug omhoog om de metro te halen die de trein bij Holendrecht passeerde en op Duivendrecht een strakke aansluiting op de IC naar Amersfoort. Qua reistijd nog niet eens echt langer dan naar het Jaarbeursplein lopen, op een NS-bus wachten en dan die halve wereldreis daarmee richting Amersfoort (waarbij ik met die tegenwoordige routes doorgaans dus eerst langs huis kom om vervolgens vanaf het station weer terug te lopen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Die Kersenbaan is nochtans aangelegd om een snelle route van het station en binnenstad naar de snelweg te bieden (en vooral in die richting). Zeker voor een bus is de route via Stichtste Rotonde (3 kruispunten in 1), Hertekop (2 kruispunten in 1) en oprit Maarn nogal veel optrekken/afremmen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Mja, alleen wel meer om op de snelweg de andere kant op te komen. Alle bewegwijzering is wel afgestemd om ook richting Utrecht zo te rijden, maar het normale verkeer negeert dat volkomen.
En dat was trouwens maar één van de routes waarop ik NS-bussen heb zien rijden... er kwamen er zelfs via de Hogeweg en Stadsring (vanaf knooppunt Hoevelaken) te stad in :s

Vanaf het station met een bus de Kersenbaan op komen vereist trouwens al een omweg via de Stadsring, andersom kan je wel een stukje afsnijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Wat mij gisteravond opviel in Utrecht waren dat er om de haverklap bussen naar Amersfoort gingen waarvan een aantal met een handjevol reizigers of leeg. Maar wel lang wachten tot er een bus naar Hilversum kwam. En dat was ook nog eens een stopbus. Moet wel zeggen dat de vertraging uiteindelijk meeviel. En ik heb ook nog eens 6 cent meer betaald vanwege die ongein.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Tja, de snelbussen reden al om de 5 minuten en dan had je ook nog frequente stopbussen die echter gigantisch moeten omrijden om zowel Bilthoven als Den Dolder aan te kunnen doen. Dat lijkt al snel heel veel natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ardan »

Ik ving net een glimp op van een donkerblauwe loc 1315 voor een goederentrein met VTG-wagens, eastbound door Deventer. Dat is weer een andere als die bruine 1300, toch? Het leek me eerder een museumstuk in die kleurstelling maar hij is dus om een of andere reden in actieve dienst..

Edit: google geeft me dit verhaal van Railmagazine.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Het is de laatste jaren een trend om museummaterieel weer in actieve dienst in te zetten, al dan niet in creatieve kleurstellingen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Alleen een paar 1200's (1251, 1252, 1254) en 1300's (bruine 1304 en blauwe 1315) toch? Ik heb de PON-express ook wel eens met een 2200 gezien, maar die wordt nu volgens mij weer door DB Cargo zelf gereden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

De 2454 wordt ook nog weleens ingezet.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Rob357 »

De 1315 wordt de laatste maanden regelmatig door HSL ingezet, op deze manier krijgen de beheerders van dit oudere materieel wat inkomsten om de boel te onderhouden. In dit geval reed de 1315 een graantrein van Kijfkhoek naar Bad Bentheim. In Bad Bentheim wordt als het goed is de VW busjes trein opgehaald, die meestal één keer per week op zondag rijdt. Eerder werd dit transport (en de dubbeldeks BLG treinen naar PON) door RFO gereden, maar dit is overgenomen door HSL. Daarnaast rijdt DBC +/- 3x per week (op weekdagen meestal) een dubbeldekstrein naar PON, met daarnaast schuifwandwagens voor onderdelen. DBC doet de bediening zelf, HSL doet de bediening ook meestal zelf, maar het materieel wisselt nog wel eens.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Klopt ja, de laatste tijd zie ik weer vaker exotisch materieel voor de PON-treinen van HSL zitten. Of liever... hoor ik ;) Want die ouderwetse diesels maken toch net wat meer geluid dan een moderne loc, het uitzicht op de ouderwetse is dan wel weer leuker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten