Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door hauptbahnhof »

Etienne schreef: wo 29 mar 2023, 20:24 Yup, het was er aan te merken.
Ikzelf had de 4060 richting Gouda en deze was nokkie-vol in het achterste SLT6, een oproep van de HC om meer te gaan spreiden had weinig succes.
Algemene verzoeken doet men eigenlijk nooit iets mee. Mensen voelen zich niet aangesproken of verwachten dat anderen wel wat met het verzoek doen waardoor zij niet hoeven. Dus enige wat in zo'n geval moet, is dat de HC daadwerkelijk mensen op de balkons persoonlijk aanspreekt en ze naar de voorste trein stuurt.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Vandaag voor het eerst gespot in Rtd: op de TBP's wordt bij de treinsamenstelling van de IC Brussel nu aangegeven in welke rijtuigen de 1e klas zich bevindt. :trein: Vreemd genoeg gebeurt het nog niet bij de binnenlandse treinen met ICR, hoewel daar inmiddels toch ook de 1e klas in vaste rijtuigen zit. Of zijn er nog een paar 9-baksstammen overgebleven waar de 1e klas niet op plek 3 en 7 zit, zoals ik vroeger nog wel sporadisch zag rondrijden?

Ik neem aan dat men het eerst kleinschalig wil testen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Internationale treinen hebben prioriteit, omdat ze de treinsamenstellingsschermen die op de perrons staan willen uitfaseren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Het wordt nu inderdaad als eerste voor de internationale treinen aangegeven, sinds vandaag toevallig ook voor Thalys.
Binnenlandse treinen volgen op een later moment, maar staan zeker ook op de agenda.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

DDietzen schreef: do 30 mar 2023, 19:59 Vandaag voor het eerst gespot in Rtd: op de TBP's wordt bij de treinsamenstelling van de IC Brussel nu aangegeven in welke rijtuigen de 1e klas zich bevindt. :trein: Vreemd genoeg gebeurt het nog niet bij de binnenlandse treinen met ICR, hoewel daar inmiddels toch ook de 1e klas in vaste rijtuigen zit. Of zijn er nog een paar 9-baksstammen overgebleven waar de 1e klas niet op plek 3 en 7 zit, zoals ik vroeger nog wel sporadisch zag rondrijden?

Ik neem aan dat men het eerst kleinschalig wil testen.
Ik heb het een aantal weken geleden ook al in Breda gezien bij de IC Brussel.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

De deuren van de 5055 werden op verzoek van de conducteur tot 5 minuten na aankomsttijd in Rtd dichtgehouden. Er staan nu ook wat V&S'ers bij het achterste stel op het perron met iemand te praten.
zij/haar/hen/hun
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door tjoektjoek »

DDietzen schreef: do 30 mar 2023, 19:59 Vandaag voor het eerst gespot in Rtd: op de TBP's wordt bij de treinsamenstelling van de IC Brussel nu aangegeven in welke rijtuigen de 1e klas zich bevindt. :trein: Vreemd genoeg gebeurt het nog niet bij de binnenlandse treinen met ICR, hoewel daar inmiddels toch ook de 1e klas in vaste rijtuigen zit. Of zijn er nog een paar 9-baksstammen overgebleven waar de 1e klas niet op plek 3 en 7 zit, zoals ik vroeger nog wel sporadisch zag rondrijden?

Ik neem aan dat men het eerst kleinschalig wil testen.
Hoe wordt de eerste klas aangegeven, met een 1'tje?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

In Rotterdam zag het er twee weken geleden zo uit:
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door tjoektjoek »

Ziet er goed uit, nu mis ik wel de pijl die wijst naar de rijrichting. Misschien moeten ze die voor- en achter gaan plaatsen.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

Groetjes uit de 1139, die voor onbekende redenen op Rtd vast werd gehouden en daardoor een trein van de 2200 moest voorlaten, en daarna ook nog een goederentrein. De schade bij het wegrijden uit Rtd is +11.
zij/haar/hen/hun
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Groeien terug uit een losse 2/6 als 32236. -0- Waarom nou toch zonodig losse tweetjes op de Maaslijn?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Maar Arriva kan het toch beter dan NS? Is dat dan niet waar? -0-
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

In dit geval gaan ze gelijk op. Dat NS geen losse tweetjes inzet komt alleen omdat ze die niet meer hebben, want vroeger gebeurde dat ook geregeld ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Vandaag in een los tweetje van NS gezeten. Voldoende zitplaats voor iedereen *O*

Het aantal reizigers in de Noord-oost daalt ook behoorlijk als er een knip wordt gezet tussen Amersfoort en Zwolle. Lekker rustig tussen Rotterdam en Gouda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De 500 was inderdaad lekker rustig vandaag. Deze had tot Nunspeet moeten rijden maar op het laatste moment kwam men er achter dat er, ondanks dat er een bediend sein staat op spoor 2, toch niet gekeerd kon worden hier en is de hele omloop omgegooid zodat men in 't Harde keerde. Dit was dusdanig laat in het planproces doorgevoerd dat de automatische omroep het als wijziging omriep, en ook de snelbussen nog van/naar Nunspeet reden. Tussen 't Harde en Nunspeet was de IC dan ook bijna geheel leeg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Suus schreef: zo 02 apr 2023, 15:50 Het aantal reizigers in de Noord-oost daalt ook behoorlijk als er een knip wordt gezet tussen Amersfoort en Zwolle. Lekker rustig tussen Rotterdam en Gouda.
Weinig van te merken nu in de 563 anders, die zit flink vol.
Bemined schreef: zo 02 apr 2023, 15:58 Dit was dusdanig laat in het planproces doorgevoerd dat de automatische omroep het als wijziging omriep, en ook de snelbussen nog van/naar Nunspeet reden. Tussen 't Harde en Nunspeet was de IC dan ook bijna geheel leeg.
Ah, vandaar die melding "rijdt verder naar 't Harde door logistieke beperkingen".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Z2N schreef: vr 31 mar 2023, 17:37 In Rotterdam zag het er twee weken geleden zo uit:
Bij de Thalys zag het er vandaag zo uit, restauratierijtuigen en rijtuignummers worden nu dus ook getoond. Beide weergaven alterneren...
Afbeelding

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

De 528 vanochtend was ook best rustig, maar alleen in het achterste stel. Op de terugweg heb ik de 4062 genomen, dus zag ik niet hoe druk de ICs rond dat tijdstip waren.
zij/haar/hen/hun
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Ik vind het niet terecht dat de eerste klas alleen in het Engels met "1st" aangegeven wordt. In het Nederlands is dat "1e" of evt. "1ste", en dat is nog steeds de landstaal hier, ook al is dit een internationale trein. Of je kiest voor een enkele "1", dat is internationaal. Het conflicteert dan misschien met de rijtuignummers, maar uit de context is dat toch wel duidelijk.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Op beide foto's is de hele getoonde pagina in het Engels. Staat er op de Nederlandse pagina ook 1st?
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wannes »

Ik zou 1st gewoon zien als afkorting van 1ste, dan is het "probleem" denk ik opgelost ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Op station Dordrecht wordt vanochtend het meubilair van de Broodzaak in een busje van een veilinghuis geladen. Vaarwel Broodzaak…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: zo 02 apr 2023, 15:58 De 500 was inderdaad lekker rustig vandaag. Deze had tot Nunspeet moeten rijden maar op het laatste moment kwam men er achter dat er, ondanks dat er een bediend sein staat op spoor 2, toch niet gekeerd kon worden hier en is de hele omloop omgegooid zodat men in 't Harde keerde. Dit was dusdanig laat in het planproces doorgevoerd dat de automatische omroep het als wijziging omriep, en ook de snelbussen nog van/naar Nunspeet reden. Tussen 't Harde en Nunspeet was de IC dan ook bijna geheel leeg.
Ik ben dan wel benieuwd waarom NS oorspronkelijk dan maar tot Nunspeet wilde rijden, terwijl men blijkbaar wel tot 't Harde kón rijden.
Je wilt reizigers toch zo veel mogelijk per trein vervoeren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

In 't Harde heb je smalle perrons en een smalle tunnel. Het noodperron op spoor 4 is opgedoekt. Je wilt niet de reizigersaantallen van de IC's nu allemaal op 't Harde hebben met zo'n smal perron en zo'n smalle tunnel. Vandaar de uitsplitsing naar IC's op Ns en Sprinters op Hde.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

En de kering van de IC zou of vrij kort zijn of net aan de lange kant. Afgelopen weekend zat er 5 Minuten tussen vertrek en aankomst van een IC op 't Harde waar de planningsnorm voor de overkruis beweging aldaar 6 minuten is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten