Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dennenboom »

Hij had de Maaslijn ook nog wel even kunnen noemen. Vivian kan echter nog een actie ondernemen die het hele spoor ten goede komt: aftreden.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

En wat schieten we op met aftreden?

Ik begrijp dat de spoorwegen vanwege het leed van gisteravond, vannacht en vanochtend taxikosten en hotels tot het in het redelijke willen vergoeden.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dennenboom »

Ze is gewoon niet de juiste persoon op de juiste plek. Het OV verdient iemand die lijnen uitzet. Iemand die het beleid uitbesteed aan Prorail is niet geschikt om te regeren.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Ik vind het vreemd dat Spithorst naar Heijnen wijst. De staatssecretaris heeft niet zo veel invloed op het dagelijkse wee en wee op het spoor, dat is hoofdzakelijk aan ProRail en de vervoerders. De staatssecretaris is er vooral voor de regels en het beleid. En dan alleen het landelijke OV, want over de regionale concessies heeft de staatssecretaris weinig te zeggen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Het kenschetst vooral de rare verhouding tussen het Rijk en Prorail, en dan vooral de perverse macht die Prorail zich heeft weten toe te eigenen in haar hoedanigheid als bv. Heel anders dan bijvoorbeeld Rijkswaterstaat dat - zoals de naam al een beetje doet vermoeden - gewoon als agentschap onder het ministerie van IenW ressorteert.

Dat biedt Voppen inderdaad bij uitstek de gelegenheid mevrouw Heijnen gewoon de dikke vinger te geven: Prorail is niet eens een staat-in-een-staat, maar gewoon een losgezongen staat op zichzelf, die er zonder al te veel gevolgen een kliederboel van kan maken. De staatssecretaris wordt er uiteindelijk altijd op aangekeken en moet in het uiterste geval ook aftreden, terwijl Prorail gewoon kan voortklooien.

Wat dat betreft was het dichter naar de staat toehalen van Prorail zo'n gek idee nog niet. Maar volgens mij was Spithorst het daar dan ook weer niet mee eens...
🗣
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: ma 05 jun 2023, 14:08 Ik vind het vreemd dat Spithorst naar Heijnen wijst. De staatssecretaris heeft niet zo veel invloed op het dagelijkse wee en wee op het spoor, dat is hoofdzakelijk aan ProRail en de vervoerders. De staatssecretaris is er vooral voor de regels en het beleid. En dan alleen het landelijke OV, want over de regionale concessies heeft de staatssecretaris weinig te zeggen.
Ze is politiek verantwoordelijk voor "Openbaar vervoer en spoor", waaronder ProRail.
Ze kan dus niet (bijvoorbeeld) Arriva ter verantwoording roepen als er eens een personeelstekort is, maar ze mag wel ProRail aanspreken op de gang van zaken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DingeZ »

TffpaA schreef: ma 05 jun 2023, 14:16 Het kenschetst vooral de rare verhouding tussen het Rijk en Prorail, en dan vooral de perverse macht die Prorail zich heeft weten toe te eigenen in haar hoedanigheid als bv. Heel anders dan bijvoorbeeld Rijkswaterstaat dat - zoals de naam al een beetje doet vermoeden - gewoon als agentschap onder het ministerie van IenW ressorteert.

Dat biedt Voppen inderdaad bij uitstek de gelegenheid mevrouw Heijnen gewoon de dikke vinger te geven: Prorail is niet eens een staat-in-een-staat, maar gewoon een losgezongen staat op zichzelf, die er zonder al te veel gevolgen een kliederboel van kan maken. De staatssecretaris wordt er uiteindelijk altijd op aangekeken en moet in het uiterste geval ook aftreden, terwijl Prorail gewoon kan voortklooien.

Wat dat betreft was het dichter naar de staat toehalen van Prorail zo'n gek idee nog niet. Maar volgens mij was Spithorst het daar dan ook weer niet mee eens...
Ik snap je punt, maar eerlijk gezegd vertrouw ik het ministerie nog minder om verantwoorde keuzes te maken dan ProRail zelf. Het grootste probleem is dat de beslissingen bij ProRail voornamelijk door accountants gedaan worden die totaal geen verstand van spoor hebben. Daarnaast wordt ProRail ook in het politieke systeem vastgezet met geld wat verdeeld is over allerlei potjes. Gekscherend gezegd, stel je kunt voor €100 de dwarsliggers vernieuwen óf de spoorstaven, of voor €150 allebei tegelijk. In het potje zit maar €120 en volgend jaar weer, maar de dwarsliggers moeten (volgens het systeem wat hooguit 80% betrouwbaar is) écht dit jaar vernieuwd worden. Dan wordt er 2x €100 uitgegeven i.p.v. 1x €150 omdat het zo verdeeld is.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Met de situatie van gisteravond snap ik sowieso het hele argument 'ja we kunnen niet zoveel bussen regelen' niet. Zorg ervoor dat je een lijst hebt van mensen door het hele land met een busrijbewijs die voor €100 netto per uur willen gaan rijden (moet je toch een flink aantal van kunnen vinden). Maak daarnaast afspraken met alle OV-bedrijven dat hun bussen gebruikt kunnen worden tegen een X vergoeding als deze op dat moment niet nodig zijn (en dat zijn er 's avonds laat genoeg).

Bij een grote storing begin je vervolgens met het bellen van de OV-bedrijven hoeveel bussen ze waar hebben, en vervolgens ga je de lijst met chauffeurs af om deze op te laten draven. Wedden dat je binnen een uur 100 bussen met chauffeur geregeld hebt, en binnen 2-3 uur honderden bussen....
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Als je de bussen 'geheim' weet te houden kun je ook met minder bussen volstaan, veel gestrande reizigers vinden namelijk uiteindelijk op eigen gelegenheid vervoer. Men had het over enkele honderden reizigers die overnacht hebben op stations of opvanglocaties. Dat is aanzienlijk minder dan de duizenden initieel gedupeerde reizigers. Maar dan moet je dus niet bekendmaken dat die bussen gaan komen want dan stoppen mensen met eigen vervoer regelen en is de aanloop een stuk groter.

Maar ik zou de oplossing eerder zoeken in een noodscenario om op de belangrijkste corridors een trein te laten pendelen tot het eerste station waar je op de metro kunt overstappen. Dan ontzie je Amsterdam Centraal waar het door de vele seinen en wissels lastig is om zonder werkende procesleiding een trein te laten rijden, maar krijg je wel de meeste mensen weg uit Amsterdam. Van Bijlmer naar Utrecht kom je maar een paar wissels tegen waar je even stapvoets moet rijden maar de kans is klein dat de wissels in de verkeerde stand liggen waardoor je ze moet krukken. Of dat gisteravond mogelijk was durf ik niet te zeggen, zo'n scenario moet wel klaarliggen en er moet op geoefend zijn uiteraard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Etienne schreef:Ik had de trein van 18:34 uit Eindhoven en deze reed slechts met een losse VIRM4. In Eindhoven stonden de balkons al vol en daarnaast ook flink wat fietsen en na 's Hertogenbosch was het helemaal feest en moesten in elk geval fietsen achterblijven. In Utrecht was de aankomst op spoor 12, alwaar de trein weer terug zou keren naar Maastricht. Boven in de stationshal was het wel aardig druk.
Ja, de 2966 zou eigenlijk met VIRM8 rijden maar is op het laatste moment een VIRM4 geworden in Maastricht. Tot Eindhoven was het echter goed te doen, daarna de trein verlaten voor de 1166.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

dennistd schreef: ma 05 jun 2023, 15:57 Met de situatie van gisteravond snap ik sowieso het hele argument 'ja we kunnen niet zoveel bussen regelen' niet. Zorg ervoor dat je een lijst hebt van mensen door het hele land met een busrijbewijs die voor €100 netto per uur willen gaan rijden (moet je toch een flink aantal van kunnen vinden). Maak daarnaast afspraken met alle OV-bedrijven dat hun bussen gebruikt kunnen worden tegen een X vergoeding als deze op dat moment niet nodig zijn (en dat zijn er 's avonds laat genoeg).

Bij een grote storing begin je vervolgens met het bellen van de OV-bedrijven hoeveel bussen ze waar hebben, en vervolgens ga je de lijst met chauffeurs af om deze op te laten draven. Wedden dat je binnen een uur 100 bussen met chauffeur geregeld hebt, en binnen 2-3 uur honderden bussen....
Bijvoorbeeld. Of zorg er na de miljoenste langdurige storing voor dat er op een aantal strategische plekken essentiële een behoorlijke noodvoorraad aan strechers, dekens en voedsel klaarligt zodat gestrande reizigers wat anders dan aluminiumfolie aangeboden krijgen — en dat ik dat dan nota bene moet zeggen :shock:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

dennistd schreef: ma 05 jun 2023, 15:57 Met de situatie van gisteravond snap ik sowieso het hele argument 'ja we kunnen niet zoveel bussen regelen' niet. Zorg ervoor dat je een lijst hebt van mensen door het hele land met een busrijbewijs die voor €100 netto per uur willen gaan rijden (moet je toch een flink aantal van kunnen vinden). Maak daarnaast afspraken met alle OV-bedrijven dat hun bussen gebruikt kunnen worden tegen een X vergoeding als deze op dat moment niet nodig zijn (en dat zijn er 's avonds laat genoeg).

Bij een grote storing begin je vervolgens met het bellen van de OV-bedrijven hoeveel bussen ze waar hebben, en vervolgens ga je de lijst met chauffeurs af om deze op te laten draven. Wedden dat je binnen een uur 100 bussen met chauffeur geregeld hebt, en binnen 2-3 uur honderden bussen....
Nee, die mensen vind je niet, anders zouden ze bij de bestaande busbedrijven werken

Mensen met een busrijbewijs én geldige code 95 die niet bij een busboer werken zijn er niet enorm veel. (Stilstaande bussen ook niet.)

Werken ze wél bij een busbedrijf (OV of Touringcar) dan mogen ze vaak niet zomaar even gaan rijden omdat ze dan over hun rijtijden heen gaan - en dat kan nog 3 weken later doorwerken, een crime voor de planningen. Er is óveral personeelstekort en je kan een maaltijdbezorger niet zo maar op de bus zetten.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door katvis »

Er staat een ICNG bij Holland Spoor die echt helemaal ondergekalkt is, heel de zijkant groen
PSA: Links gaan, rechts staan
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

In de middagspits ging het ook niet helemaal lekker in Gouda; de ene na de andere IC kwam met een flinke plus binnen en daarbij flink wat spoorwijzigingen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hendrik »

katvis schreef: ma 05 jun 2023, 20:03 Er staat een ICNG bij Holland Spoor die echt helemaal ondergekalkt is, heel de zijkant groen
Ik zag 'm vanmorgen staan. Echt bizar! Wat een treurige acties zijn dat toch...
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

IIVQ schreef: ma 05 jun 2023, 17:37
dennistd schreef: ma 05 jun 2023, 15:57 Met de situatie van gisteravond snap ik sowieso het hele argument 'ja we kunnen niet zoveel bussen regelen' niet. Zorg ervoor dat je een lijst hebt van mensen door het hele land met een busrijbewijs die voor €100 netto per uur willen gaan rijden (moet je toch een flink aantal van kunnen vinden). Maak daarnaast afspraken met alle OV-bedrijven dat hun bussen gebruikt kunnen worden tegen een X vergoeding als deze op dat moment niet nodig zijn (en dat zijn er 's avonds laat genoeg).

Bij een grote storing begin je vervolgens met het bellen van de OV-bedrijven hoeveel bussen ze waar hebben, en vervolgens ga je de lijst met chauffeurs af om deze op te laten draven. Wedden dat je binnen een uur 100 bussen met chauffeur geregeld hebt, en binnen 2-3 uur honderden bussen....
Nee, die mensen vind je niet, anders zouden ze bij de bestaande busbedrijven werken

Mensen met een busrijbewijs én geldige code 95 die niet bij een busboer werken zijn er niet enorm veel. (Stilstaande bussen ook niet.)

Werken ze wél bij een busbedrijf (OV of Touringcar) dan mogen ze vaak niet zomaar even gaan rijden omdat ze dan over hun rijtijden heen gaan - en dat kan nog 3 weken later doorwerken, een crime voor de planningen. Er is óveral personeelstekort en je kan een maaltijdbezorger niet zo maar op de bus zetten.
Als ik alleen al even in Twente kijk kom ik zo aan 10-20 chauffeurs die als bijbaan op de bus rijden, omdat ze gepensioneerd zijn of omdat ze naast een andere baan af en toe op de bus rijden. Extrapoleer dat naar het hele land en je komt makkelijk op 300-400 chauffeurs die vrijwel altijd kunnen rijden (en dat ook wel willen met de door mij voorgestelde vergoeding van €100 netto per uur). En dan heb ik het nog niet eens over mensen die ooit hun busrijbewijs gehaald hebben maar nu totaal iets anders doen. Wat betreft code 95: mij lijkt artikel 5 van de uitzonderingen hier wel van toepassing ("U bestuurt het voertuig bij noodtoestanden, reddingsoperaties, humanitaire hulp of gladheidbestrijding.")

En stilstaande bussen zijn er 's avonds (en zeker op de zondagavond) in overvloed. Ik zeg ook niet dat je van één plek moet halen: je kunt ook 5 bussen uit Enschede naar Amsterdam sturen. Kost je wel 2-3 uur voordat ze er zijn, maar ze kunnen wel de gestrande reizigers naar Twente meenemen (en evt vanuit Hilversum ook reizigers ri Amsterdam/Schiphol). Bij een dergelijke langdurige storing (volgens mij was rond 20:30 al duidelijk dat er niet weer opgestart zou worden die dag) loont zich zo'n oplossing best.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Natorious »

Letterlijk dit bovenstaande.
Dat je bewust mensen laat stranden na een concert is toch gewoon wreed?
De NS heeft het niet eens geprobeerd.
Zo'n dag als gisteren is werkelijk waar de slechtste reclame voor het OV ooit.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar de communicatie van de NS met andere vervoerders.
Zo bleken er wel extra metro's in te worden gezet bij het GVB, reden er extra bussen in Amstelland-Meerlanden, maar reden er geen extra bussen bij Syntus (120 AMS-Utrecht) en op lijn 320 (AMS-HSum).Via Hilversum naar Amsterdam was gisteren namelijk mijn tactiek, samen met 100+ andere reizigers :lol:
Denken jullie dat de NS zelf die vervoerders contacteert of zijn dat vooral zetten uit die vervoerders zelf, om zo capaciteitsproblemen in hun eigen netwerk voor te zijn?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Ik las zelfs dat Syntus Utrecht uit voorzorg (ivm de extreme drukte en de mogelijke onveiligheid) de bussen naar Amsterdam er gisteravond uitgegooid heeft.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

En hoeveel van die 10-20 Twentenaren zijn op een willekeurige zondagavond geschikt om te rijden (geen problemen met rij- en rusttijden, nuchter, uitgerust genoeg om tot 7:00 de volgende dag door te kunnen gaan)? Vervolgens moeten ze zich nog klaarmaken (afacheid van partner, de hond snel even uitlaten, lunchpakketje mee), naar een busbedrijf rijden, dan de bus naar Amsterdam Centraal rijden. Dat kost zo 3 uur, dan is het dus al 1:00 Vervolgens moeten ze een paar uur bijv. Amsterdam-Utrecht rijden, zeg tot 4:00, en daarna moeten ze weer 2 uur terugrijden omdat de bus om 7 uur weer klaar moet staan voor een scholierenversterkingslijn.

Voor een OV-busbedrijf is het nóg veel lastiger. Al het personeel dat die dag al gereden heeft zit al tegen zijn maximum-uren en kan dus helemaal niets betekenen. Al het personeel dat nog rijdt is de rest van de dag nodig voor reguliere ritten. Een groot deel van het personeel dat vrij is, heeft ook zijn rusttijd nodig.

Op zondagavond rijden er ( uit mijn hoofd) 8 treinen per uur tussen Amsterdam en Ut, 8 naar het Zaanse (of Hn), 4 naar Haarlem, 4 naar Leiden (via Shl) 8 naar 't Gooi en 4 naar Almere. 34 treinen per uur dus, en ál die plekken heb je ongeveer 1 a 1.5 uur nodig voor een slag, inclusief laden en lossen. Zo 's avonds zullen de treinen normaal jiet ramvol zitten, maar na het Harry Styles-concert toch wel, ik zeg even 3 bussen per trein, is 100 bussen elk uur. Maar vanwege de langere slaglengte misschien wel 130 bussen. Dat is een aantal dat zelf bij maanden voorplanning je met moeite bij elkaar kan krijgen, laat staan op stel en sprong.

En jij wil €100 netto/uur bieden, dat is zo'n €250 aan kosten (€200 werkgeverskosten, de bus moet ook nog gehuurd en getankt worden) en doe dat keer 130, keer 7 uur inzet, zit je ineens op een kwart miljoen.
Dan is het misschien goedkoper om voor een paar duizend reizigers die géén oplossing hadden, taxi of hotel te regelen, maar dat is nog los van dat het praktisch gezien vrijwel onmogelijk is om zoiets op stel en sprong te regelen.

Oh, en nee, hier is die uitzondering "reddingsoperaties" op de code-95-plicht niet voor bedoeld. Er gaan geen mensen dood. Dat gaat meer over dijkdoorbraken enzo. Dit wordt door de wetgever gezien als een normaal bedrijfsrisico voor de NS.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Taxi en hotel is kennelijk ook niet gelukt. Mensen fatsoenlijk informeren of opvangen ook niet. Een kwart miljoen klinkt als een hoop geld, maar reken ook nog even na wat de economische schade voor al die gestrande reizigers is — honderd euro p.p. voor een hondennacht lijkt me niet echt een heel rare vergoeding. Dan heb je het al snel over totaal andere bedragen, en is twee en een halve ton echt peanuts vergeleken met de aangerichte schade door niks te doen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Natorious schreef: ma 05 jun 2023, 21:32 Letterlijk dit bovenstaande.
Dat je bewust mensen laat stranden na een concert is toch gewoon wreed?
De NS heeft het niet eens geprobeerd.
Zo'n dag als gisteren is werkelijk waar de slechtste reclame voor het OV ooit.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar de communicatie van de NS met andere vervoerders.
Zo bleken er wel extra metro's in te worden gezet bij het GVB, reden er extra bussen in Amstelland-Meerlanden, maar reden er geen extra bussen bij Syntus (120 AMS-Utrecht) en op lijn 320 (AMS-HSum).Via Hilversum naar Amsterdam was gisteren namelijk mijn tactiek, samen met 100+ andere reizigers :lol:
Denken jullie dat de NS zelf die vervoerders contacteert of zijn dat vooral zetten uit die vervoerders zelf, om zo capaciteitsproblemen in hun eigen netwerk voor te zijn?
Met het GVB is in ieder geval wel contact geweest,met de andere vervoerders weet ik niet
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

trolly schreef: ma 05 jun 2023, 22:53 Taxi en hotel is kennelijk ook niet gelukt. Mensen fatsoenlijk informeren of opvangen ook niet. Een kwart miljoen klinkt als een hoop geld, maar reken ook nog even na wat de economische schade voor al die gestrande reizigers is — honderd euro p.p. voor een hondennacht lijkt me niet echt een heel rare vergoeding. Dan heb je het al snel over totaal andere bedragen, en is twee en een halve ton echt peanuts vergeleken met de aangerichte schade door niks te doen.
Reizigers die de nacht in een Hotelovernachting hebben doorgebracht krijgen als ze contact opnemen met NS en een rekening kunnen laten zien tot maximaal €175,- vergoed voor een eenpersoonskamer en tot maximaal €250,- vergoed voor een tweepersoonskamer
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

dennistd schreef: ma 05 jun 2023, 15:57 Met de situatie van gisteravond snap ik sowieso het hele argument 'ja we kunnen niet zoveel bussen regelen' niet. Zorg ervoor dat je een lijst hebt van mensen door het hele land met een busrijbewijs die voor €100 netto per uur willen gaan rijden (moet je toch een flink aantal van kunnen vinden).
Ja, ongetwijfeld. Voor dat geld word ik ook buschauffeur. Waar kan ik solliciteren?
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

IIVQ schreef: ma 05 jun 2023, 22:38 Op zondagavond rijden er ( uit mijn hoofd) 8 treinen per uur tussen Amsterdam en Ut, 8 naar het Zaanse (of Hn), 4 naar Haarlem, 4 naar Leiden (via Shl) 8 naar 't Gooi en 4 naar Almere. 34 treinen per uur dus, en ál die plekken heb je ongeveer 1 a 1.5 uur nodig voor een slag, inclusief laden en lossen. Zo 's avonds zullen de treinen normaal jiet ramvol zitten, maar na het Harry Styles-concert toch wel, ik zeg even 3 bussen per trein, is 100 bussen elk uur. Maar vanwege de langere slaglengte misschien wel 130 bussen. Dat is een aantal dat zelf bij maanden voorplanning je met moeite bij elkaar kan krijgen, laat staan op stel en sprong.
Als het uren duurt voordat die bussen er zijn, heb je er niet meer zoveel nodig omdat mensen toch alternatieven gaan zoeken. Sterker nog: je kunt een dringend beroep doen aan mensen om zelf een alternatief te regelen en zorgen dat je dan toch vervangend vervoer regelt voor de mensen die echt nergens heen kunnen en nu op het station moesten slapen. Dat moet toch wel mogelijk zijn. Voor mijn part houd je dat dan inderdaad "geheim" om een te grote aanloop te voorkomen, als je die aanloop niet aankunt.

De instelling "we kunnen geen 130 bussen regelen, dus we regelen er 0" vind ik in ieder geval belachelijk. Een soort doorgeslagen zesjescultuur.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten