Hoe zit dit nu met die vleugeltrein? Moest die naar Heerlen niet structureel op zijn eigen pad wachten in Eindhoven? En het zijn ook niet alle ritten toch, zit hier nog logica in bij welke er wel gevleugeld wordt?Dionysusnu schreef: ↑do 21 dec 2023, 10:44Dat is tegenwoordig de 2900 op vr-za-zo. Niet te verwarren met de 3900, die voorheen de 13900 was, en nu af en toe als vleugeltrein van de 2900 rijdt.
De bussen staan nu ook in de reisplanner. Iedere 10 min snelbus Ht-Ehv, ieder kwartier stopbus Ehv-Btl, ieder half uur stopbus Btl-Tb.
Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
- Berichten: 50
- Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Die staat inderdaad zo'n 10 minuten stil in Ehv in beide richtingen.
Er zal intern wellicht wat logica in zitten, maar met alleen de publieke info heb ik nog geen duidelijk patroon kunnen constateren.
Er zal intern wellicht wat logica in zitten, maar met alleen de publieke info heb ik nog geen duidelijk patroon kunnen constateren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het vleugelen gebeurt strak elke twee uur, zes keer op vrijdag/zaterdag en vijf keer op zondag.
Richting Heerlen vanuit Eindhoven om 8:26/10:26/12:26/14:26/16:26/18:26 (8:26 niet op zondag).
Richting Eindhoven vanuit Heerlen om 7:19/9:19/11:19/13:19/15:19/17:19 (7:19 niet op zondag).
Richting Heerlen vanuit Eindhoven om 8:26/10:26/12:26/14:26/16:26/18:26 (8:26 niet op zondag).
Richting Eindhoven vanuit Heerlen om 7:19/9:19/11:19/13:19/15:19/17:19 (7:19 niet op zondag).
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
- ThatPCDude
- Berichten: 465
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Waarschijnlijk door een foutje van de treindienstleider is sprinter 9027 naar Llso gestuurd ipv naar Dron
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur i.o. voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Groeten uit Gouda. De 6939 werd naar perron 3 gezet terwijl de 11737 nog op perron 3 gepland stond. Later werd de 11737 naar perron 5 gezet. De GPS van de trein stond op de Binckhorst, dus ik had verwacht dat hij niet reed. Toch kwam hij met +2 binnenrijden.
zij/haar/hen/hun
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Wat lief. NS vindt de overlast van de Intercity Direct erg vervelend dus krijg ik nu een kop koffie en een overgangsbewijs voor de eerste klas toegestuurd
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
3FM Serious Request trekt aardig wat volk, dat zal zeker helpen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik reis nu met de 3600 van Breda naar Zutphen en het valt me op dat de trein in Breda, 's-Hertogenbosch, Nijmegen en Arnhem vrij lange stops heeft. Volgens mij kan die treinserie behoorlijk versneld worden door de lange stops in te korten.
Bijkomend voordeel is dat de 2200 dan ook minder lang stil hoeft te staan in Roosendaal.
Bijkomend voordeel is dat de 2200 dan ook minder lang stil hoeft te staan in Roosendaal.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Vertel mij eens doe dat in te passen valt, want al deze lange stops komen door enkelsporige stukjes en gelijkvloerse aansluitingen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Volgens mij ben je ook van bijvoorbeeld Zwolle naar Den Bosch sneller met een overstap in Utrecht dan de 3600 te nemen.
Maar die langere stops zijn handig om kleine vertragingen weg te werken. En op het traject van de 3600 heb je ook hier en daar enkelsporige stukken. Zou het kunnen dat versnellen dan weinig zin heeft, omdat je daar dan op vastloopt?
Maar die langere stops zijn handig om kleine vertragingen weg te werken. En op het traject van de 3600 heb je ook hier en daar enkelsporige stukken. Zou het kunnen dat versnellen dan weinig zin heeft, omdat je daar dan op vastloopt?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Die iets wat langere stops zijn perfect om vertragingen op te vangen.
De lange stop in Arnhem en Nijmegen kun je niet omheen.
Richting Roosendaal zit vanaf Arnhem de 3100 3 minuten voor je. 3 minuten later weg uit Zwolle kan ook weer niet want dan hinder je in Deventer de 3600 naar Zwolle en in Zutphen ga je dan ook de 3600 naar Zwolle hinderen en voor Arnhem kom je weer in een pad van Arriva. In Nijmegen kom je aan kort na vertrek van de 7600 naar Wijchen. Vertrek je dan 3 minuten eerder loop je nog voor Wijchen tegen rode seinen aan. Vervolgens zit je nog met het enkelspoor bij Ravenstein en daarna krijg je nog te maken met het volle Tilburg - Breda.
Vanuit Roosendaal hetzelfde in Nijmegen richting Arnhem. Dan zou je zeggen waarom kan de trein dan in Arnhem niet 3 minuten eerder weg? Nou dan zit de Arriva Stoptrein/ICE richting Zevenaar nog voor je die om .07/.37 vertrekt. Tevens zul je dan als nog tijd in Dieren moeten afwachten omdat er in Zutphen geen vrij perron is als je 3 minuten eerder zou vertrekken en zou je conflicten gaan krijgen met de 3600 uit Zwolle in Zutphen en Deventer.
De lange stop in Arnhem en Nijmegen kun je niet omheen.
Richting Roosendaal zit vanaf Arnhem de 3100 3 minuten voor je. 3 minuten later weg uit Zwolle kan ook weer niet want dan hinder je in Deventer de 3600 naar Zwolle en in Zutphen ga je dan ook de 3600 naar Zwolle hinderen en voor Arnhem kom je weer in een pad van Arriva. In Nijmegen kom je aan kort na vertrek van de 7600 naar Wijchen. Vertrek je dan 3 minuten eerder loop je nog voor Wijchen tegen rode seinen aan. Vervolgens zit je nog met het enkelspoor bij Ravenstein en daarna krijg je nog te maken met het volle Tilburg - Breda.
Vanuit Roosendaal hetzelfde in Nijmegen richting Arnhem. Dan zou je zeggen waarom kan de trein dan in Arnhem niet 3 minuten eerder weg? Nou dan zit de Arriva Stoptrein/ICE richting Zevenaar nog voor je die om .07/.37 vertrekt. Tevens zul je dan als nog tijd in Dieren moeten afwachten omdat er in Zutphen geen vrij perron is als je 3 minuten eerder zou vertrekken en zou je conflicten gaan krijgen met de 3600 uit Zwolle in Zutphen en Deventer.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Op momenten dat de 3100 niet rijdt probeert men bij de planning de 3600 eerder aan te laten komen in Nijmegen en later te laten vertrekken zodat er een overstap ontstaat van minimaal 3 minuten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Klopt, maar dat is alleen indien de 7600 keert in Nijmegen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dan moet ik heel eerlijk zeggen dat ik niet snap wat dan een overkruisende beweging is tussen een trein die van 4a richting Lent gaat en een trein die vanuit Lent naar 4b gaat...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De 3600 en 3100 omdraaien op Arnhem-Nijmegen zou inderdaad handig zijn vanwege die overstap (vanuit Utrecht behoudt je die dan, al moet je in Arnhem dan een keer extra overstappen vanaf de 3100 naar de 3600).
Probleem is dan echter de kering in Nijmegen. Als je die omdraait zou je (vanuit Arnhem naar Nijmegen gezien) de 3600 om .21/.51 kunnen laten vertrekken en de 3100 om .24/.54. Nu keert de 3100 in Nijmegen (.02->.13) nog in 11 minuten, dat zou dan opeens in 7 minuten moeten. Dat is gewoonweg te kort. En de perroncapaciteit om ze beiden lang te laten keren is er nog niet. Je zou het dus hooguit kunnen doen op de momenten dat de 3100 niet rijdt op Arnhem-Nijmegen, maar dan krijg je wel een plotselinge wijziging in de vertrektijden gedurende verschillende momenten en daar houdt de NS niet zo van. Al ben ik met je eens dat vanwege de overstap op de Maaslijn dat toch wel belangrijk zou zijn.
In het eindbeeld van ETMET moet de 3100 (of althans de treinserie die in dat pad komt te rijden) in Arnhem gaan eindigen en op de 3600 aansluiten, dus dat idee is er wel. Alleen de capaciteit is er gewoon nog niet voor in Nijmegen, dan moet eerst de bouw van het extra (eiland)perron klaar zijn.
Maargoed, voor reizen over Arnhem en Nijmegen heen helpt dat natuurlijk alsnog niet, omdat je dan de stop in Arnhem wellicht korter maakt, maar die in Nijmegen dan juist weer langer.
Er is dus wel mogelijkheid de 3600 te versnellen, maar dan moet je 3 zaken eerst gereed hebben lijkt me:
1) Extra perronspoor in Nijmegen
2) Brug bij Ravenstein dubbelsporig maken
3) Vught Aansluiting kruisingsvrij maken
1 zijn ze al mee bezig, 3 zijn al plannen voor. Maar 2 is niets concreets voor nog, dus dat blijft de bottleneck.
Op Zwolle-Arnhem zul je denk ik weinig kunnen winnen. Niet alleen vanwege de beperkingen (het enkelspoor op zowel Deventer-Olst als op station Zutphen en het volle baanvak Arnhem Centraal - Velperbroek aansluiting), maar ook omdat je in de Zutphense en Zwolse knoop terecht wilt komen. Wil je daar echt versnellen, dan zul je Dieren en met name Olst en Wijhe moeten overslaan. Dat vergt natuurlijk hoge investeringskosten, terwijl je dan ook de knoop in Zutphen of Zwolle om zeep helpt én extra sprinters in moet gaan leggen. Alhoewel ik denk dat voor de Zutphense knoop hier wel een oplossing voor te vinden is, denk ik dat die oplossing voor de NS totaal onaanvaardbaar zal zijn en kost het bovendien ook nog een extra investering.
Probleem is dan echter de kering in Nijmegen. Als je die omdraait zou je (vanuit Arnhem naar Nijmegen gezien) de 3600 om .21/.51 kunnen laten vertrekken en de 3100 om .24/.54. Nu keert de 3100 in Nijmegen (.02->.13) nog in 11 minuten, dat zou dan opeens in 7 minuten moeten. Dat is gewoonweg te kort. En de perroncapaciteit om ze beiden lang te laten keren is er nog niet. Je zou het dus hooguit kunnen doen op de momenten dat de 3100 niet rijdt op Arnhem-Nijmegen, maar dan krijg je wel een plotselinge wijziging in de vertrektijden gedurende verschillende momenten en daar houdt de NS niet zo van. Al ben ik met je eens dat vanwege de overstap op de Maaslijn dat toch wel belangrijk zou zijn.
In het eindbeeld van ETMET moet de 3100 (of althans de treinserie die in dat pad komt te rijden) in Arnhem gaan eindigen en op de 3600 aansluiten, dus dat idee is er wel. Alleen de capaciteit is er gewoon nog niet voor in Nijmegen, dan moet eerst de bouw van het extra (eiland)perron klaar zijn.
Maargoed, voor reizen over Arnhem en Nijmegen heen helpt dat natuurlijk alsnog niet, omdat je dan de stop in Arnhem wellicht korter maakt, maar die in Nijmegen dan juist weer langer.
Er is dus wel mogelijkheid de 3600 te versnellen, maar dan moet je 3 zaken eerst gereed hebben lijkt me:
1) Extra perronspoor in Nijmegen
2) Brug bij Ravenstein dubbelsporig maken
3) Vught Aansluiting kruisingsvrij maken
1 zijn ze al mee bezig, 3 zijn al plannen voor. Maar 2 is niets concreets voor nog, dus dat blijft de bottleneck.
Op Zwolle-Arnhem zul je denk ik weinig kunnen winnen. Niet alleen vanwege de beperkingen (het enkelspoor op zowel Deventer-Olst als op station Zutphen en het volle baanvak Arnhem Centraal - Velperbroek aansluiting), maar ook omdat je in de Zutphense en Zwolse knoop terecht wilt komen. Wil je daar echt versnellen, dan zul je Dieren en met name Olst en Wijhe moeten overslaan. Dat vergt natuurlijk hoge investeringskosten, terwijl je dan ook de knoop in Zutphen of Zwolle om zeep helpt én extra sprinters in moet gaan leggen. Alhoewel ik denk dat voor de Zutphense knoop hier wel een oplossing voor te vinden is, denk ik dat die oplossing voor de NS totaal onaanvaardbaar zal zijn en kost het bovendien ook nog een extra investering.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Gezien de vele vertragingen richting Zwolle doordeweeks lijken me de lange stops geen probleem, anders was vertraging nog meer.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Die vertragingen zijn natuurlijk ook wel het gevolg van de krapte op de trajecten waar de 3600 rijdt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Gezien de nieuwe concessie vraag ik me af of we het ETMET eindbeeld ooit te zien gaan krijgen, het eindbeeld van de concessie is namelijk gebaseerd op het 8/4 model met vier intercity's en vier sneltreinen Utrecht - Arnhem in een kwartierligging (en een 3/12 ligging tussen de IC en sneltrein). De 3600 is in de referentie van dat model voorzien als Zwolle - Eindhoven - Venlo, maar de concessie laat dat open en schrijft geen specifieke lijnvoering voor.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 17:22In het eindbeeld van ETMET moet de 3100 (of althans de treinserie die in dat pad komt te rijden) in Arnhem gaan eindigen en op de 3600 aansluiten, dus dat idee is er wel. Alleen de capaciteit is er gewoon nog niet voor in Nijmegen, dan moet eerst de bouw van het extra (eiland)perron klaar zijn.
-
- Berichten: 610
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
In Arnhem keren ze in 5 of soms zelfs 4 minuten. 7 minuten is best mogelijk. Het is de vraag of het wenselijk is qua vertraging inhalen etc, maar in dat opzicht is Ah een makkelijke plek om bij te sturen.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 17:22Nu keert de 3100 in Nijmegen (.02->.13) nog in 11 minuten, dat zou dan opeens in 7 minuten moeten. Dat is gewoonweg te kort.
Juist sinds de "plan uw reis in de app" lijkt NS daar minder probleem mee te hebben. En als je het bijvoorbeeld alleen in het weekend doet is het zeker overzichtelijk genoeg.SuperGhost schreef: ↑za 23 dec 2023, 17:22En de perroncapaciteit om ze beiden lang te laten keren is er nog niet. Je zou het dus hooguit kunnen doen op de momenten dat de 3100 niet rijdt op Arnhem-Nijmegen, maar dan krijg je wel een plotselinge wijziging in de vertrektijden gedurende verschillende momenten en daar houdt de NS niet zo van.
Wat ik nog niet genoemd heb zien worden is de 6600. In de spits vertrek je daar 3 minuten op vooruit in Ah, en kom je in Breda 3 minuten na de vorige aan. Om te versnellen op Ah-Bd moet je dus of de 6600 ook versnellen, of ergens inhalen, of de lijnvoering aanpassen. Dat maakt het nog eens ingewikkelder.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten