Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
maurits-07
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door maurits-07 »

Dionysusnu schreef: do 21 dec 2023, 10:44
rooddolfijn schreef: do 21 dec 2023, 10:40 En de 800?
Dat is tegenwoordig de 2900 op vr-za-zo. Niet te verwarren met de 3900, die voorheen de 13900 was, en nu af en toe als vleugeltrein van de 2900 rijdt.

De bussen staan nu ook in de reisplanner. Iedere 10 min snelbus Ht-Ehv, ieder kwartier stopbus Ehv-Btl, ieder half uur stopbus Btl-Tb.
Hoe zit dit nu met die vleugeltrein? Moest die naar Heerlen niet structureel op zijn eigen pad wachten in Eindhoven? En het zijn ook niet alle ritten toch, zit hier nog logica in bij welke er wel gevleugeld wordt?
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Die staat inderdaad zo'n 10 minuten stil in Ehv in beide richtingen.

Er zal intern wellicht wat logica in zitten, maar met alleen de publieke info heb ik nog geen duidelijk patroon kunnen constateren.
Daelea
Berichten: 1113
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daelea »

Het vleugelen gebeurt strak elke twee uur, zes keer op vrijdag/zaterdag en vijf keer op zondag.

Richting Heerlen vanuit Eindhoven om 8:26/10:26/12:26/14:26/16:26/18:26 (8:26 niet op zondag).

Richting Eindhoven vanuit Heerlen om 7:19/9:19/11:19/13:19/15:19/17:19 (7:19 niet op zondag).
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Als ik naar de planning van morgen kijk, zie ik de 3947 (14:38) en 3971 (20:38) allebei niet vleugelen. En vandaag was het niet gepland voor de 3947 (14:38) en 3955 (16:38) - even terzijde dat het vandaag door de spoedwerkzaamheden bij Btl bij geen enkele gebeurt.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ThatPCDude »

Waarschijnlijk door een foutje van de treindienstleider is sprinter 9027 naar Llso gestuurd ipv naar Dron _O_ _O_
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

Groeten uit Gouda. De 6939 werd naar perron 3 gezet terwijl de 11737 nog op perron 3 gepland stond. Later werd de 11737 naar perron 5 gezet. De GPS van de trein stond op de Binckhorst, dus ik had verwacht dat hij niet reed. Toch kwam hij met +2 binnenrijden.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Wat lief. NS vindt de overlast van de Intercity Direct erg vervelend dus krijg ik nu een kop koffie en een overgangsbewijs voor de eerste klas toegestuurd :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Suus schreef: vr 22 dec 2023, 12:33 dus krijg ik nu een kop koffie [...] toegestuurd :lol:
Zal wel koud zijn als ie bezorgd wordt dan (A)
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

De 32200 rijdt deze middag met losse GTW-2/8'jes en dat is duidelijk niet genoeg: in beide richtingen zie ik uitpuilende treinen langskomen in het Nijmeegse. Die Lintjes hadden nu goed van pas kunnen komen om GTW's vrij te spelen uit de 32300... :(
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

3FM Serious Request trekt aardig wat volk, dat zal zeker helpen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Ik reis nu met de 3600 van Breda naar Zutphen en het valt me op dat de trein in Breda, 's-Hertogenbosch, Nijmegen en Arnhem vrij lange stops heeft. Volgens mij kan die treinserie behoorlijk versneld worden door de lange stops in te korten.
Bijkomend voordeel is dat de 2200 dan ook minder lang stil hoeft te staan in Roosendaal.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Vertel mij eens doe dat in te passen valt, want al deze lange stops komen door enkelsporige stukjes en gelijkvloerse aansluitingen.
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Volgens mij ben je ook van bijvoorbeeld Zwolle naar Den Bosch sneller met een overstap in Utrecht dan de 3600 te nemen.

Maar die langere stops zijn handig om kleine vertragingen weg te werken. En op het traject van de 3600 heb je ook hier en daar enkelsporige stukken. Zou het kunnen dat versnellen dan weinig zin heeft, omdat je daar dan op vastloopt?
Beul van de blindegeleidelijn
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Die iets wat langere stops zijn perfect om vertragingen op te vangen.

De lange stop in Arnhem en Nijmegen kun je niet omheen.
Richting Roosendaal zit vanaf Arnhem de 3100 3 minuten voor je. 3 minuten later weg uit Zwolle kan ook weer niet want dan hinder je in Deventer de 3600 naar Zwolle en in Zutphen ga je dan ook de 3600 naar Zwolle hinderen en voor Arnhem kom je weer in een pad van Arriva. In Nijmegen kom je aan kort na vertrek van de 7600 naar Wijchen. Vertrek je dan 3 minuten eerder loop je nog voor Wijchen tegen rode seinen aan. Vervolgens zit je nog met het enkelspoor bij Ravenstein en daarna krijg je nog te maken met het volle Tilburg - Breda.

Vanuit Roosendaal hetzelfde in Nijmegen richting Arnhem. Dan zou je zeggen waarom kan de trein dan in Arnhem niet 3 minuten eerder weg? Nou dan zit de Arriva Stoptrein/ICE richting Zevenaar nog voor je die om .07/.37 vertrekt. Tevens zul je dan als nog tijd in Dieren moeten afwachten omdat er in Zutphen geen vrij perron is als je 3 minuten eerder zou vertrekken en zou je conflicten gaan krijgen met de 3600 uit Zwolle in Zutphen en Deventer.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

De 3600 zou eventueel wel het pad van de 3100 kunnen overnemen, of tussen beide paden in kunnen rijden, om de 3600 op die momenten een overstap van/naar de Maaslijn mogelijk te maken.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Op momenten dat de 3100 niet rijdt probeert men bij de planning de 3600 eerder aan te laten komen in Nijmegen en later te laten vertrekken zodat er een overstap ontstaat van minimaal 3 minuten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Momenteel is het juist zo dat de 3600 's avonds en op zondag juist nog later aankomt in Nijmegen vanwege de overkruisende 7600.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Klopt, maar dat is alleen indien de 7600 keert in Nijmegen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JothamvW »

Dan moet ik heel eerlijk zeggen dat ik niet snap wat dan een overkruisende beweging is tussen een trein die van 4a richting Lent gaat en een trein die vanuit Lent naar 4b gaat...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De 3600 rijdt 's avonds en op zondag via 4a, mogelijk dat de overkruising met de op 4b kerende 6600 ook weer net te krap is?
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

De 3600 en 3100 omdraaien op Arnhem-Nijmegen zou inderdaad handig zijn vanwege die overstap (vanuit Utrecht behoudt je die dan, al moet je in Arnhem dan een keer extra overstappen vanaf de 3100 naar de 3600).

Probleem is dan echter de kering in Nijmegen. Als je die omdraait zou je (vanuit Arnhem naar Nijmegen gezien) de 3600 om .21/.51 kunnen laten vertrekken en de 3100 om .24/.54. Nu keert de 3100 in Nijmegen (.02->.13) nog in 11 minuten, dat zou dan opeens in 7 minuten moeten. Dat is gewoonweg te kort. En de perroncapaciteit om ze beiden lang te laten keren is er nog niet. Je zou het dus hooguit kunnen doen op de momenten dat de 3100 niet rijdt op Arnhem-Nijmegen, maar dan krijg je wel een plotselinge wijziging in de vertrektijden gedurende verschillende momenten en daar houdt de NS niet zo van. Al ben ik met je eens dat vanwege de overstap op de Maaslijn dat toch wel belangrijk zou zijn.

In het eindbeeld van ETMET moet de 3100 (of althans de treinserie die in dat pad komt te rijden) in Arnhem gaan eindigen en op de 3600 aansluiten, dus dat idee is er wel. Alleen de capaciteit is er gewoon nog niet voor in Nijmegen, dan moet eerst de bouw van het extra (eiland)perron klaar zijn.

Maargoed, voor reizen over Arnhem en Nijmegen heen helpt dat natuurlijk alsnog niet, omdat je dan de stop in Arnhem wellicht korter maakt, maar die in Nijmegen dan juist weer langer.

Er is dus wel mogelijkheid de 3600 te versnellen, maar dan moet je 3 zaken eerst gereed hebben lijkt me:
1) Extra perronspoor in Nijmegen
2) Brug bij Ravenstein dubbelsporig maken
3) Vught Aansluiting kruisingsvrij maken

1 zijn ze al mee bezig, 3 zijn al plannen voor. Maar 2 is niets concreets voor nog, dus dat blijft de bottleneck.

Op Zwolle-Arnhem zul je denk ik weinig kunnen winnen. Niet alleen vanwege de beperkingen (het enkelspoor op zowel Deventer-Olst als op station Zutphen en het volle baanvak Arnhem Centraal - Velperbroek aansluiting), maar ook omdat je in de Zutphense en Zwolse knoop terecht wilt komen. Wil je daar echt versnellen, dan zul je Dieren en met name Olst en Wijhe moeten overslaan. Dat vergt natuurlijk hoge investeringskosten, terwijl je dan ook de knoop in Zutphen of Zwolle om zeep helpt én extra sprinters in moet gaan leggen. Alhoewel ik denk dat voor de Zutphense knoop hier wel een oplossing voor te vinden is, denk ik dat die oplossing voor de NS totaal onaanvaardbaar zal zijn en kost het bovendien ook nog een extra investering.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Gezien de vele vertragingen richting Zwolle doordeweeks lijken me de lange stops geen probleem, anders was vertraging nog meer.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Die vertragingen zijn natuurlijk ook wel het gevolg van de krapte op de trajecten waar de 3600 rijdt.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 17:22In het eindbeeld van ETMET moet de 3100 (of althans de treinserie die in dat pad komt te rijden) in Arnhem gaan eindigen en op de 3600 aansluiten, dus dat idee is er wel. Alleen de capaciteit is er gewoon nog niet voor in Nijmegen, dan moet eerst de bouw van het extra (eiland)perron klaar zijn.
Gezien de nieuwe concessie vraag ik me af of we het ETMET eindbeeld ooit te zien gaan krijgen, het eindbeeld van de concessie is namelijk gebaseerd op het 8/4 model met vier intercity's en vier sneltreinen Utrecht - Arnhem in een kwartierligging (en een 3/12 ligging tussen de IC en sneltrein). De 3600 is in de referentie van dat model voorzien als Zwolle - Eindhoven - Venlo, maar de concessie laat dat open en schrijft geen specifieke lijnvoering voor.
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 17:22Nu keert de 3100 in Nijmegen (.02->.13) nog in 11 minuten, dat zou dan opeens in 7 minuten moeten. Dat is gewoonweg te kort.
In Arnhem keren ze in 5 of soms zelfs 4 minuten. 7 minuten is best mogelijk. Het is de vraag of het wenselijk is qua vertraging inhalen etc, maar in dat opzicht is Ah een makkelijke plek om bij te sturen.
SuperGhost schreef: za 23 dec 2023, 17:22En de perroncapaciteit om ze beiden lang te laten keren is er nog niet. Je zou het dus hooguit kunnen doen op de momenten dat de 3100 niet rijdt op Arnhem-Nijmegen, maar dan krijg je wel een plotselinge wijziging in de vertrektijden gedurende verschillende momenten en daar houdt de NS niet zo van.
Juist sinds de "plan uw reis in de app" lijkt NS daar minder probleem mee te hebben. En als je het bijvoorbeeld alleen in het weekend doet is het zeker overzichtelijk genoeg.

Wat ik nog niet genoemd heb zien worden is de 6600. In de spits vertrek je daar 3 minuten op vooruit in Ah, en kom je in Breda 3 minuten na de vorige aan. Om te versnellen op Ah-Bd moet je dus of de 6600 ook versnellen, of ergens inhalen, of de lijnvoering aanpassen. Dat maakt het nog eens ingewikkelder.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten