Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: za 30 dec 2023, 17:01 Nooit een overweg oprijden als je niet zeker bent of je zonder stoppen je voertuig volledig aan de overkant kan komen. Dat leerde ik al bij het fietsexamen op de basisschool.
Ik heb het in een lijnbus meegemaakt. Chauffeur gaat lekker op de overweg wachten. De enige keer dat ik in een bus zat en ging kijken waar de uitgangen ook al weer waren.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Wat ik me in dit geval toch afvraag: hoeveel tijd zat er tussen het op de overweg staan en noodgedwongen moeten uitstappen? Je zou toch hopen dat flink op de toeter duwen die auto ervoor ertoe zou bewegen toch maar rechtdoor te rijden. (Maar ja, stress, weinig tijd wellicht…)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

henrivanderweijden schreef: zo 31 dec 2023, 10:52 Tsja, dat is dan vervelend voor hun.
Maar de spoorwegen maken het er zelf naar.
Als ik van Klp rond 8.30 vertrek naar Ah, door overstap op de 105 ben ik planmatig om 14.47 uur in Basel en rond 16 uur in Zürich.

Wil ik dit echter op bv 8 Jan doen dan zal ik al om 7.30 uur vanaf Klp moeten gaan naar Ut, daar op ICE 255 moeten stappen naar Frankfurt, daar bijna 2 uur wachten op een ICE naar Zürich die daar dan om 18.00 uur is.

Ga ik echter om 7.30 uur weg en blijf ik in Ut zitten in de 3100 dan ben ik rond 8.30 uur op Shl. Om 9.50 uur vlieg je naar Zürich waar je dan om 11.15 uur aan de gate staat en zeg maar rond 12.30 uur in het centrum bent.

En ja, ik weet dat dit altijd sneller is dan per trein, maar 3 uur langer dan de normale treinreis vanwege werkzaamheden vind ik wat veel.
Ja, ik snap je wel. Daar komen nog de werkzaamheden aan de Riedbahn bij in januari en vanaf 15 juli. 2024 wordt een moeilijk jaar voor reizigers tussen Noord-Europa en Zwitserland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

umbusko schreef: zo 31 dec 2023, 16:33Wat ik me in dit geval toch afvraag: hoeveel tijd zat er tussen het op de overweg staan en noodgedwongen moeten uitstappen?
Volgens de berichten waren de slagbomen net open en gingen ze weer dicht voor een tweede trein, waarbij niet benoemd wordt of de rode lampen wel of niet gedoofd waren. Maar slagbomen die weer dalen als het verkeer net op gang komt is een risico omdat de snelheid dan lager ligt en je grotere kans op opstoppingen hebt (een auto die rechtsaf wil slaan na de kruising, wat wel mag, moet dan de fietsers voor laten gaan die ook voor de slagbomen stonden te wachten en gelijktijdig oprijden). En dan heb je opeens ook een stuk minder tijd om te reageren.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

Suus schreef: zo 31 dec 2023, 16:42
Ja, ik snap je wel. Daar komen nog de werkzaamheden aan de Riedbahn bij in januari en vanaf 15 juli. 2024 wordt een moeilijk jaar voor reizigers tussen Noord-Europa en Zwitserland.
Yep, ik zal ook wel meer vliegen, want het wordt nu wel heel extreem. Het is jammer dat de routes via Frankrijk zo extreem duur zijn, €60 voor interrailreserveringen vind ik echt te gortig.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

Het is eigenlijk ook wel een beetje krom met dat willen ontmoedigen van vliegen momenteel: je zou echt eerst moeten zorgen dat er voldoende, goed functionerende alternatieven zijn en dat is nu op geen enkele manier het geval. Reizen door Frankrijk is vaak onhandig door de manier waarop alles op Parijs uitgericht is, zonder dat de treinen in hetzelfde station op elkaar aansluiten, tussen Portugal en Spanje zijn er amper verbindingen, treinreizen door Duitsland is inmiddels enorm onberekenbaar en lijkt alleen maar erger te worden. Op die manier wordt het allemaal wel erg lastig, nog los van de bestemmingen die via de landweg sowieso niet bereikbaar zijn, zoals Ierland.

Daarnaast zijn de snelheden zelfs van hogesnelheidstreinen eigenlijk ook te laag voor echt lange afstanden, bijvoorbeeld Nederland-Portugal. Voor dat soort afstanden zou je eigenlijk een Transrapid-achtig netwerk moeten hebben met snelheden van zeker 400 tot 500 km/u, wil je een beetje aantrekkelijke reistijden kunnen bieden.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Nitein-Repart »

Het zou wellicht wel schelen als er wat meer treinen naar Charles de Gaulle en Marne-La-Vallée Chessy gaan rijden zodat je als je naar Zuid-Frankrijk, Spanje of Noordwest-Italië wil je niet door Paris heen hoeft.

Overigens is de verbinding richting Baskenland nog slechter dan die naar Barcelona, terwijl er toch wel vanuit verschillende Europese steden veelvuldig op Bilbao gevlogen wordt. Hier zou toch voldoende marktpotentie zijn om de verbinding richting Baskenland te verbeteren.

Ook Torino ligt niet bijzonder ver van Nederland vandaan, maar is ook zeer slecht per spoor te bereiken omdat je vrijwel altijd via Milano moet reizen. Directe treinen naar Genève of Lausanne lukt niet, maar directe bussen naar Genève of Lausanne zou misschien wel lukken.

Verder heb je natuurlijk ook de bestemmingen die net iets te ver liggen om in één dag naar toe te reizen, zoals Stockholm, Kraków, Budapest, Zagreb, Roma, etc. Voor dit soort bestemmingen zou de nachttrein een uitkomst bieden, ware het niet dat de nachttrein zeer onbetrouwbaar en vaak zeer prijzig is.

Zolang vliegen in Europa zeer goedkoop is, blijven mensen met vliegtuig gebruiken voor vakanties of stedentrips en vliegvakanties en stedentrips zijn nu al zo genormaliseerd dat het heel lastig is om de vliegvakanties en stedentrips fors duurder te maken, want de gemiddelde Nederlander gaat dan gelijk met de hakken in het zand, zie de massale PVV-stem afgelopen november.

Het enige waar hopelijk progressie mee te boeken is, is met elektrisch vliegen. Helaas zou in de nabije toekomst elektrisch vliegen alleen mogelijk worden op de korte afstand, waarbij elektrisch vliegen alleen lucuratief is op verbindingen die lastig met de trein, bus en auto te bereiken zijn, maar waar de hemelsbrede afstand beperkt is. In mijn ogen zouden alleen Amsterdam-London en Amsterdam-Oslo in aanmerking kunnen komen voor elektrisch vliegen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik help het je hopen maar ik vrees dat treinreizen ook dit jaar weer een enorme uitdaging wordt. Volgende maand hoop ik met Nightjet naar München te reizen en ik hoop dat het na eerdere ervaringen met Nightjet nu wel goed gaat. Verder heb ik vliegreizen naar Glasgow, Praag en Londen staan.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Nitein-Repart schreef: ma 01 jan 2024, 11:20 Ook Torino ligt niet bijzonder ver van Nederland vandaan, maar is ook zeer slecht per spoor te bereiken omdat je vrijwel altijd via Milano moet reizen.
Turijn wordt aan gewerkt, nog 8 jaar tot Lyon-Turijn open gaat: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Turin%E ... ed_railway

Daarmee zou Turijn op zo'n 3h20mn van Parijs en potentieel 6h30 van Amsterdam (via Marne-la-Vallée) moeten komen te liggen. Dan wordt rome in één dag bereikbaar.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Rome is nu al in één dag bereikbaar met de trein (via Duitsland)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik heb niet de indruk dat er ooit rechtstreekse treinen naar Italië komen via België en Frankrijk.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Nitein-Repart »

cassie127 schreef: ma 01 jan 2024, 20:44 Rome is nu al in één dag bereikbaar met de trein (via Duitsland)
Als je in Arnhem de RE19 van 5:45 haalt of in Venlo de RE13 van 7:05 haalt dan ben je om 18:17 in Milano (uitgaande van een werkende Gotthardtunnel, anders mag je een uur bij op de reistijd optellen). Milano-Roma is 3 tot 3 en half uur. Dus als je een redelijk strakke aansluiting in Milano hebt, dan ben je net na 22 uur in Roma. Anders kom je nog later in Roma aan.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JothamvW »

Als ik die 20009 zou willen halen moet ik de avond daarvoor een OV-fiets huren en dan 's morgens om 5:15 met diezelfde OV-fiets weer terug.
Is me net wat teveel moeite als ik ook voor een paar tientjes het vliegtuig om 15:45 (als voorbeeld, vlucht FR 5815 op 12 februari) kan pakken in Eindhoven.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

De enige manier van Amsterdam-Rome in 1 dag, die uit de reisplanner komt, is via Parijs en Geneve.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Probeer eens een andere reisplanner. Bahn.de geeft vier opties. Twee via Keulen en twee via Parijs.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

Alleen hoeft er bij dat soort reizen maar iets mis te gaan en je hangt. Ik blijf er dan ook bij: eerst moeten er fatsoenlijke alternatieven zijn, pas dan kun je vliegen gaan ontmoedigen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Perfect is het allemaal niet, nee. Maar dat beweerde dan ook niemand. En er is natuurlijk ook geen enkele urgentie bij het ontmoedigen van vliegen. Het klimaat is vast wel zo vriendelijk even te wachten met verder opwarmen tot er fatsoenlijke alternatieven zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Je kan ook bestemmingen vermijden waarvoor je niet buiten het vliegtuig kan. Maar dan wordt je reiswereld erg beperkt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Je kan ook beslissen dat de reis onderdeel is van het uitje, en dat je er dus liever wat langer over doet dan een paar uur opgevouwen te zitten in een vliegtuig. Reistijd is niet altijd beslissend in de keuze voor de modaliteit. En trein gaat nooit voor alle bestemmingen een optie zijn verwacht ik. Maar laten we eens beginnen met de bestemmingen waarbij dat wel kan.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Commendatore schreef: ma 01 jan 2024, 23:25 Alleen hoeft er bij dat soort reizen maar iets mis te gaan en je hangt. Ik blijf er dan ook bij: eerst moeten er fatsoenlijke alternatieven zijn, pas dan kun je vliegen gaan ontmoedigen.
Je maakt 2 denkfouten:
1. Dat mensen recht hebben op reizen, en overheden een plicht hebben die reis niet moeilijker te maken dan hij was.
2. Dat mensen de keuze om een reis te maken onafhankelijk maken van de manieren om er te komen.

Waarom gaan Nederlanders niet massaal op vakantie naar Nieuw-Zeeland? Niet alleen omdat het duur is (het land is verrassend goedkoop) maar omdat ze op zien tegen de meeretmalige vliegreis.

Als je vliegen ontmoedigt, kan het zijn dat je erover na gaat denken die reis met andere manieren gaat maken. Maar het kan zijn dat je er ook voor kiest dat je besluit de reis helemaal niet te maken.

Bovendien heeft EU en Nederland nog echt nauwelijks iets gedaan om vliegreizen te ontmoedigen. Er is een relatief kleine toeslag op het ticket gekomen, en het aantal slots op Schiphol is minder hard gegroeid dan een aantal jaren geleden verwacht.
Terwijl voor de trein (in algemeen richting het zuidoosten via Arnhem/Venlo) het aantal reismogelijkheden het komende jaar dramatisch afneemt, en de reisduur ook nog eens toeneemt. Een behoorlijke "ontmoediging" dus.

Dit gaat verder al lang niet meer over dagelijkse gebeurtenissen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

en-es schreef: di 02 jan 2024, 08:45 Je kan ook bestemmingen vermijden waarvoor je niet buiten het vliegtuig kan. Maar dan wordt je reiswereld erg beperkt.
Lang had ik het idee dat vakantie een lange reis was, en na een dag waaraan iedereen aan onderdoor gaat ben je dan een week ofzo op een bestemming, en daar heb je weer een vreselijke dag met een reis naar huis. Totdat mijn ouders besloten dat voortaan 7 uur reizen op een dag genoeg was, en er een hotelletje werd geboekt om lange dagen in te korten. En nieuwe stadjes te ontdekken die bij de jakkertochten altijd voorbij werden gereden. En eigenlijk vind ik dat een veel leukere manier van reizen, zeker in landen waar nog regionale verschillen zijn, en het landschap variëert :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

Dat is erg leuk inderdaad, maar het aantal bestellingen op die afstand begint aardig op te raken, zeker met het OV. :')
teun
Berichten: 1511
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door teun »

Volgens mij ben jij nog nooit in Lutjebroek geweest hoor. Bestemmingen Zat! :Y
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Chrysa schreef: di 02 jan 2024, 23:43 Dat is erg leuk inderdaad, maar het aantal bestellingen op die afstand begint aardig op te raken, zeker met het OV. :')
En daarom vliegen mensen elk jaar naar Torremolinos? Omdat het aantal bestemmingen op begint te raken?

De meeste mensen zijn gewoontedieren en gaan jaar na jaar naar dezelfde plek op vakantie. Het idee dat er geen vakantielocaties op OV-afstand zijn is een beetje vreemd. Natuurlijk, als je eerst gaat kijken waar je heen wil en dan hoe je er komt, dan is OV niet altijd een optie, maar je kunt dat natuurlijk ook omdraaien.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10594
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Suus schreef: di 02 jan 2024, 23:37En eigenlijk vind ik dat een veel leukere manier van reizen, zeker in landen waar nog regionale verschillen zijn, en het landschap variëert :Y
Ik hoef het jou niet te vertellen, maar bij het lezen van de post van en-es bedacht ik me ook dat mijn beste herinneringen juist aan de langzaamste reizen zijn, met als een van de hoogtepunten een boottocht van een week door het Hollands-Utrechts veengebied — allemaal op hoogstens vijftien kilometer van mijn voordeur.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 158 gasten