Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gamma »

In de categorie: hoe houd je vertraging erin. IC 3026 Nijmegen - Den Helder had vanaf Ede-Wageningen +7. Bij de Haar aansluiting mocht de Sprinter ervoor, opzich begrijpelijk maar die +7 werd +9 te Utrecht Centraal.

- Bij Asb mocht de Sprinter naar Uitgeest ervoor, IC reed er achteraan.
- Te Asd werd de Sprinter niet ingehaald.
- Te Ass of Zd werd de Sprinter niet ingehaald.
- De IC hobbelde er vrolijk achteraan.
- Te Wmv werd de Sprinter niet ingehaald: waar is dat inhaalspoor dan voor?
- In Utg uiteindelijk wel, resultaat +13.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

Ik vind het eerder opmerkelijk dat een IC die 100 km achter een stoptrein aan hobbelt maar 6 minuten extra vertraging krijgt.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gamma »

Dat heeft te maken met speling (o.a. halteringen).
VIRM
Berichten: 7623
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Die speling heb je toch alleen op Amsterdam Centraal in de 3000?
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Als je alleen naar de wachttijden op stations kijkt wel ja. Maar er zit natuurlijk ook wat speling in de rijtijden tussen de stations, met name richting een knoopstation. Dit is bijvoorbeeld ook waarom voor de 3000 Ede->Arnhem en De Klomp->Utrecht net iets langer duren dan Arnhem->Ede en Utrecht->De Klomp.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Vanmiddag was ik onderweg met de t8652. Bij aankomst in Waddinxveen hoorde ik iemand achter mij via de SOS-knop contact zoeken met de machinist omdat een persoon was flauwgevallen. Nadat de machinist EHBO had verleend is deze persoon door een ambulance opgehaald. De trein is daarna met een kwartier vertraging verder gereden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Trein t9212 heeft er de geest aan gegeven op Breda :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

In Amersfoort Vathorst kwam ik erachter dat de sprinter van 16.53 naar Amsterdam Centraal gecanceld was. Ik besloot de sprinter van 16.39 naar Utrecht Centraal te nemen. De sprinter naar Amsterdam Centraal bleek wel vanaf Amersfoort Centraal te rijden vanaf het afwijkende spoor 4a. Ik zag ook dat een IC naar Groningen gecanceld was wegens aanpassingen in de dienstregeling.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Momenteel lijken veel treinen die in Lelystad aankomen in de serie 9000 te keren op de terugrit van niet (ongeveer) 15, maar 45 minuten later. De trein van 20:24 uit Lelystad kwam pas zeer kort voor vertrek aanrijden vanuit zuidelijke richting, maar daar liggen geen keersporen.

Weet iemand of dit planmatig is zo’n lange kering en waar er dan gekeerd wordt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

IC's naar Asd gaan ook via spoor 3, wat de lange keertijd wellicht veroorzaakt, vermoedelijk wordt er dus op Almo te gekeerd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Ja, die spoorwijziging had ik gezien, maar niet bedacht dat dat de reden kan zijn. Het is dus tijdelijk die lange kering begrijp ik? Vond het al zo inefficiënt…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Sowieso is die kering in Lelystad komend uit Zwolle niet heel ideaal: je moet ofwel bij aankomst ofwel bij vertrek liefst 3 km links rijden want er liggen pas wissels bij de aansluiting van Lelystad Opstel.
De overstappen vanuit/naar die Sprinter kan je dus ook maar in één richting cross-platform aanbieden, de andere kant uit moet je altijd via de stationshal en dus door de poortjes. Voor wie nog een kortingsabonnement op saldo heeft kan dat rond spitstijden een dure overstap worden die je ook alleen kunt vermijden door via Zwolle om te reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Wat is er aan de hand dat er door defect spoor tussen zowel Asd-Ht als Ht-Btl(-Ehv) minder treinen rijden, al de hele dag, tot dinsdag 13:30?
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Dubbele spoorstaafbreuk in Vught.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Thx. Dat daarvoor tussen Asd en Ht treinen opgeheven worden...
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De ETMET dienstregeling leent zich helaas niet goed voor het uitdunnen bij een verstoring.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Sinds 17:00 is het een zooitje tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe, ik heb geen storingsmelding gezien wat er aan de hand is maar bij één trein stond als reden “noodzakelijke aanpassing van de dienstregeling” en bij de uiteindelijk 27 minuten na vertrektijd te Dordrecht opgeheven 2367 stond “Defecte trein”.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Daniel schreef: zo 07 jan 2024, 20:49 Sowieso is die kering in Lelystad komend uit Zwolle niet heel ideaal: je moet ofwel bij aankomst ofwel bij vertrek liefst 3 km links rijden want er liggen pas wissels bij de aansluiting van Lelystad Opstel.
De overstappen vanuit/naar die Sprinter kan je dus ook maar in één richting cross-platform aanbieden, de andere kant uit moet je altijd via de stationshal en dus door de poortjes. Voor wie nog een kortingsabonnement op saldo heeft kan dat rond spitstijden een dure overstap worden die je ook alleen kunt vermijden door via Zwolle om te reizen.
Als je binnen 35 minuten uit en weer incheckt bij het korting tarief toch geldig? Of is dat ook al niet meer?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Dat is alleen bij Flex, niet bij reizen op saldo.

Vroegâh voordat NS Flex een ding was begon ik een treinreis voor 9:00, en kwam ik na 9:00 aan in Dordrecht. Daar stapte ik over op de trein van toen nog Arriva, en daar betaalde ik dan wel het kortingstarief.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tochjo »

Bij reizen op saldo blijft het oude kortingstarief gelden als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt en niet van vervoerder wisselt. Bij reizen op rekening (NS Flex) blijft het oude kortingstarief altijd gelden als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt, zelfs als je van vervoerder wisselt. Aangezien er in Lelystad niet kan worden overgestapt op een andere vervoerder (en er geen sprake is van een omweg) leidt in- en uitchecken niet tot extra kosten.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Bemined schreef: ma 08 jan 2024, 17:20 De ETMET dienstregeling leent zich helaas niet goed voor het uitdunnen bij een verstoring.
En hoezo had de 3900 niet kunnen keren, die keert tenslotte maar in 8 minuten te Ht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Dat kan niet conflictvrij, de 800 zit in de weg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

De 800 is er :02-:06 & :25-:28
De 3900 keert er :10-:18, ik zie dan niet hoe dat in conflict is.
Daelea
Berichten: 1113
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daelea »

Het valt me net op dat de 1900 weer nieuw leven in geblazen is - als treinserienummer dan. Met wel één hele rit, de 1986 van Eindhoven naar Rotterdam. https://treinposities.nl/treinseries/1900/2024-01-08

Tot en met gisteren reed deze nog als 1186. Foutje, bedankt? Of zit hier een verklaarbare reden achter?
Dionysusnu
Berichten: 550
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Deze rit reed zo-do via Ddr ipv de HSL. Dit lijkt sinds Drgl 2024 zelfs elke dag te zijn. De s1900 was IC Ehv-Ddr (maar niet Rtd). Niet geheel onlogisch dus, dat deze rit nu bij de 1100 weg is en in de s1900 terecht kan.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op di 09 jan 2024, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 157 gasten