Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Het gaat vooral om de ruimte op het perron. De huidige rolbandmaat (Roltrap) neemt een enorme hoeveelheid ruimte in op het drukste deel van het perron van Schiphol. Om verdere groei van reizigers aan te kunnen moet er op het drukste deel van het perron meer ruimte (lees capaciteit) gecreëerd worden. Dat gaat het makkelijkst door de Rollenbaan te vervangen door een normale trap die 3-4× minder ruimte in beslag neemt als die zelfde rollenbaan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Op andere stations zoals Amsterdam Centraal zijn mensen met koffers ook aangewezen op liften en roltrappen, dus zo bijzonder is dat niet. Het is vervelend als het druk is, maar dat heb je dus niet alleen op Schiphol.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Maar het aantal reizigers met koffer is op Schiphol wel wat hoger dan op de andere stations.
cassie127 schreef: za 13 jan 2024, 15:06 Het gaat vooral om de ruimte op het perron. De huidige rolbandmaat (Roltrap) neemt een enorme hoeveelheid ruimte in op het drukste deel van het perron van Schiphol. Om verdere groei van reizigers aan te kunnen moet er op het drukste deel van het perron meer ruimte (lees capaciteit) gecreëerd worden. Dat gaat het makkelijkst door de Rollenbaan te vervangen door een normale trap die 3-4× minder ruimte in beslag neemt als die zelfde rollenbaan.
De perrons op Schiphol zijn superlang. Kan er met een betere spreiding van reizigers niet voldoende capaciteit gecreëerd worden?
Is het anders ook geen optie om de nooduitgangen aan de zuidzijde open te stellen voor reizigers?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Dat zou zeker wel kunnen. Mijn ervaring is dat mensen op bepaalde plekken blijven staan en zich niet verspreiden. Volgens mij zijn daarvoor perronschreeuwers aangenomen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

en-es schreef: za 13 jan 2024, 16:18 perronschreeuwers
Als die hetzelfde effect sorteren als Damschreeuwers verspreidt die massa zich wel hoor :Y

(wel allemaal in paniek dezelfde kant op, maar vooruit: details.)
🗣
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

Er komen nieuwe trappen/roltrappen ten zuiden van de huidige trappen/roltrappen. Die komen direct uit op het nieuw te bouwen eilandbusperron. Overstappers tussen bus en trein komen daardoor veel zuidelijker het perron op dan nu het geval is. Luchtvaartreizigers blijven de huidige trappen en liften gebruiken. Hierdoor ontstaat van nature een betere spreiding. Daarnaast gaat NS vanaf 2025 met alleen maar sprinters rijden tussen Hfd en Asd, die allemaal van spoor 3 vertrekken op Shl. Dat is een veel breder perron dan 1-2 waar nu de treinen naar Asd vertrekken. Je krijgt daardoor de drukte op het perron dat de drukte het beste aankan.

Ja, Shl heeft meer reizigers met koffers dan andere stations, maar onderschat niet hoeveel reizigers zonder koffer reizen (forenzen, medewerkers van Schiphol, reizigers met alleen rugzakken, enzovoorts). Als je doel is om het perron zo snel mogelijk leeg te krijgen na aankomst van een trein, hebben die reizigers meer aan een vaste trap, waar de volle breedte benut kan worden. Kijk maar eens op een willekeurig druk station, zoals Utrecht. Daar stroopt het altijd op voor de roltrap als een drukke trein binnenstroomt. Bij de trap stoopt het nooit op. Ja, het is vervelend voor wie met koffers reist, maar die kan met de lift. Ja, dat duurt even, maar wie daar niet op wil wachten, kan met de trap en moet het sjouwen voor lief nemen. Het mooiste is natuurlijk als je veel roltrappen naast elkaar hebt, maar daar is simpelweg de ruimte niet voor. Wat ze nu doen op Shl met een nieuw stijgpunt, betere spreiding, meer trappen, zal uiteindelijk voor de reiziger toch het beste zijn.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

IN ieder geval weer een paar weken rotzooi om naar uit te kijken bij Schiphol. De vorige keer dat ze daar een paar weken gingen klussen, was het een continu sneeuwbaleffect aan vertragingen.
IIVQ schreef: do 11 jan 2024, 21:55 Ik zat ook in zo'n trein. Alleen werd station "Gouda" 3x aangekondigd door Truus: voor station Gouda (waar we doorreden), voor Gouda Goverwelle en voor station Woerden
Wie is Truus?
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

De gecomputeriseerde stationsafroepstem waarvan ik de gangbare bijnaam vergeten ben.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Karin. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Niet Karen? (A)
🗣
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Nee. Anders wil de omroep altijd met je manager spreken als je moppert.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Moet ik nu alweer Gouda Goverwelle afroepen? Ja mooi niet dus. Wouter, doe er eens wat aan! Wouter!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik zit in een IC 3170 (Arnhem-)Utereg-Bijlemer-Almere Centraal.

Grappig dat de IC naar Shl afgebogen wordt naar Almere.
Was dat bij de verige serie werkzaamheden ook al zo?
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Dat gebeurt wel vaker tijdens werkzaamheden op de Zuidas of bij Schiphol. Dan rijden de treinen vanaf Bijlmer Arena of de goederenboog richting Diemen Zuid e.v.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

Meestal wordt dan 'gewoon' tot Asdz gereden. Nu waren er ook werkzaamheden op de Hanzelijn, waardoor de normale IC van Alm naar Shl niet kon rijden (die reed via Amf naar Asd). Om toch iets van een IC te hebben tussen Alm en de zuidkant van Amsterdam, is de 3100 naar Alm gestuurd. Vandaag rijdt de 3100 weer 'gewoon' tot Asdz.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

De eerste doordeweekse dag van de Schipholwerkzaamheden! *O* Mijn 722 rijdt door een vertraagde trein op de zuidtak nu met +7. In Den Haag moet hij keren op de 733, die al met +4 staat aangekondigd.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik zag vanochtend tijdens de kaartcontrole iets aan het uniform van een conductrice bevestigd zitten waarvan ik niet kon plaatsen wat het precies was, maar dat blijkt dus een bodycam te zijn, als ik het radionieuws zo hoor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

NS is een proef gestart met bodycams voor hoofdconducteurs en servicemedewerkers: https://nieuws.ns.nl/ns-start-proef-met ... dewerkers/
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Voor mij nieuwe niet-rijden reden: 3960 rijdt niet vanwege "een noodzakelijke aanpassing in de drgl"

1060 krijgt tussen Rtd en a te Bd +18 (en v Bd +30) wegens "Diverted train". De 9382 krijgt er ook last van, met +44 te Antwerpen. De HSL-Zuid zal er wel uit liggen.

Te Asd op spoor 7 denk ik: "ICE Frankdurt (251) does not depart from this station. Take other IC to Utrecht"
Dionysusnu
Berichten: 552
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Dat is de 1-op-1 vervanging van "logistieke beperkingen".

De 1060 ging vandaag in Rtd over op de 1171, en die reed via Ddr vanwege een "defecte bovenleiding", terwijl de storing zelf wordt aangeduid als defecte trein.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Er stond een trein defect, waarvoor er geschakeld moest worden. Daarbij is er echter wat mis gegaan, waardoor opeens alles helemaal spanningsloos was. Beide oorzaken klopten dus.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Er is op dit moment op meerdere plekken sprake van een wisselstoring, waaronder tussen Leiden en Schiphol.
Ik ben daarom vanaf Delft naar Rotterdam Centraal gegaan en zit nu in de 1000 richting Schiphol, alwaar ik wil overstappen op de 4300.

Edit: de genoemde 4300 reed met een losse SLT-IV en was dus een ietsiepietsie propvol. Hierdoor (?) ontstond er een storing aan een deur, waardoor de trein een kwartier na de oorspronkelijke vertrektijd nog steeds op spoor 2 van Schiphol stond. Ik heb nu zelf de 1800 (met +10) gepakt die gelukkig met 10 bakken DDZ rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Op Dmnz op de CTA een groot "⛔Niet Instappen" voor de goederentrein die langs kwam.
Dit wordt niet aangegeven bij doorgaande IC's. Is dit omdat goederentreinen te dmnz een drgl-punt hebben?

Overigens gaf de CTA aan "volgende trein SPR 10:46Den Haag C". Er kwam een engelssprekende man die me vroeg wat dat betekende, en liet op Google de spr van 10:31 +6 zien, maar die leek geslachtofferd voor deze goederentrein. Het is trouwens pet op de spr's vanuit Almere, ik zie nu +44 en +13 staan.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

"Niet instappen" zou alleen moeten verschijnen als die trein er daadwerkelijk stilstaat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Vanwege de te verwachten sneeuw morgen minder intercity’s tussen Utrecht en Sittard, zo valt te lezen op de website van NS.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten