Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Er heeft vanmorgen een explosie plaatsgevonden bij het geldwisselkantoor op station Delft. Daardoor is de noordelijke helft van de stationshal afgesloten.
Het treinverkeer kan gewoon doorrijden en reizigers kunnen ook gewoon in- en uitstappen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Roeland »

Suus schreef: di 16 apr 2024, 19:49 Vanochtend reed de 2214 naar Vlissingen met DDZ en ten zuiden van Dordrecht met een vertraging van meer dan 25 minuten. Ik ben eigenlijk verbaasd dat die trein niet al eerder dan Roosendaal van zijn lijdensweg is verlost.
Wellicht omdat bij uitval ook de retourrit zou uitvallen? En omdat er reizigers aan boord zijn die graag naar Zeeland willen?
Met de wachttijd in Rsd en de ruime keertijd in Vlissingen is er toch voldoende ruimte om zo'n vertraging op te vangen....
Bemined
Berichten: 5957
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Alleen rijdt deze dan wel in de weg voor de 2300, dus moet deze of ergens ingehaald worden of leeg door naar Vlissingen om daar de retourrit weer op te pakken.
Dionysusnu
Berichten: 564
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Aan de omloop te zien is die trein inderdaad in Rsd opgeheven en als LM doorgereden naar Vs, om daar weer te starten als 2245. Hij is wel meteen uit Rsd doorgereden (niet ingehaald), dus ik snap niet helemaal waarom dat niet als IC kon door stops op te heffen. Dan rij je de 2316 niet in de weg, maar hoef je de reizigers naar Vs en eventueel Mdb en Gs niet die extra overstap te geven.
TLP
Berichten: 1569
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TLP »

Met +25 komt de volgende trein toch al snel en wanneer tijdens de stationnementen nog meer vertraging wordt opgelopen wordt de achterliggende trein alsnog opgehouden.
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik zag vanmorgen op Shl 5 van die bagagekarretjes op spoor 5-6, normaal zie je die daar zelden. Ergens vergeten een paaltje terug te plaatsen?

Gister zat ik in de IC Shl-Amfs en in twee viertjes zaten twee Aziatisch-Amerikaanse* dames met 2 grote koffers samen 5 zitplaatsen bezet te houden. Toen ik de koffer naar het gangpad verplaatste om een van de laatste zitplekken in te nemen, stond iemand anders op om plaats te maken voor die koffer. Ik werd daarop erg boos en heb gezegd dat ze (de Amerikaanse dame) de plek vrij moest maken voor andere staande mensen. "Maar dan blokkeer ik het gangpad".

* Ik vermeld dit omdat het relevant is dat ze niet-Nederlands waren dus wellicht minder bekend met de hier geldende normen en waarden. Bij Amerikaans heeft iedereen een bepaald imago voor zich, dus precizeer ik dit even.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Eens dat koffers geen zitplaatsen zouden moeten innemen, maar het gangpad blokkeren kan bij een noodgeval tot gevaarlijke situaties leiden. Bij brand wil je dat iedereen zo snel mogelijk de trein uit kan en niet struikelt over grote koffers.
VIRM
Berichten: 7634
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Probleem is ook dat niet alle treinen die over Schiphol rijden geschikt zijn voor koffers...
Beul van de blindegeleidelijn
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Probleem is ook dat tegen de tijd dat er treinen zijn met genoeg ruimte voor de koffers van tegenwoordig, er weer grotere koffers uitgevonden zijn.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik moet wel zeggen dat ik vaak mensen zie met reusachtig grote koffers. Dan vraag ik me wel eens af of ze dusdanig veel meenemen dat ze echt nodig hebben. Ikzelf heb altijd als principe om zo weinig mogelijk mee te nemen. Travel light of zoiets.
Dionysusnu
Berichten: 564
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

IIVQ schreef: do 18 apr 2024, 07:18
* Ik vermeld dit omdat het relevant is dat ze niet-Nederlands waren dus wellicht minder bekend met de hier geldende normen en waarden. Bij Amerikaans heeft iedereen een bepaald imago voor zich, dus precizeer ik dit even.
Want het zijn specifiek Nederlandse normen om koffers nooit op stoelen te zetten, en ze zomaar zonder te vragen te verplaatsen als ze daar wel staan? :N
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op do 18 apr 2024, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Heb dat ook wel eens gedaan. In een ICE had iemand een koffer op mijn gereserveerde plek gezet. Heb die koffer direct op het gangpad gezet. De eigenaar kwam toen heel snel en bood ook nog excuses aan. ;)
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Maar in de ICE heb je zelfs een kofferrek. Maar die grote koffers begrijp ik ook niet. Volstrekt onhandig.
Bemined
Berichten: 5957
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De uitgaande 9200 is deze en komende week schijnbaar ingevoerd met attribuut "niet uitstappen voor reizigers" voor het binnenlandse deel waardoor er nu maar één rechtstreekse trein per uur van Amsterdam naar Breda uit de reisplanner rolt. Vanaf 29 april verschijnt de 9200 wel weer in de binnenlandse reisadviezen.
MaartenD
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

en-es schreef: do 18 apr 2024, 10:59 Heb dat ook wel eens gedaan. In een ICE had iemand een koffer op mijn gereserveerde plek gezet. Heb die koffer direct op het gangpad gezet. De eigenaar kwam toen heel snel en bood ook nog excuses aan. ;)
Dan heb je een vrij unieke situatie aangetroffen. Vooral die excuses :D
Ik zie vaker mensen die totaal niet inzien waarom hun koffer een zitplaats mag innemen terwijl er mensen staan. Gelukkig is het treinpersoneel tegenwoordig ook wat effectiever om dat te communiceren, in duitsland hoor je steeds vaker dingen in de trant van "als u wil dat uw koffer een zitplaats inneemt, sta dan zelf op om uw medereiziger uw zitplaats aan te bieden".
Vooral mensen die in hun eentje met hun hutkoffer een viertje bezetten mogen van mij direkt met 3x reizen zonder vervoersbewijs aangepakt worden.
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Ik leg ook wel eens de truc uit dat als je een koffer een kwart slag draait hij onder de stoel past.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 412
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ThatPCDude »

waldo79 schreef: vr 19 apr 2024, 08:00 Ik leg ook wel eens de truc uit dat als je een koffer een kwart slag draait hij onder de stoel past.
Knappe kop die een hutkoffer van beetje formaat onder stoelen van bijvoorbeeld ICNG of VIRMm2 krijgt, met die schuine balken... Zelfs mijn weekendrugzak (wat hewoon een normale rugzak met 15.6" laptopvak is) past daar niet onder als er kleding in zit
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Als de stoelen met de ruggen naar elkaar staan gaat dat prima.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

ThatPCDude schreef: vr 19 apr 2024, 08:19
waldo79 schreef: vr 19 apr 2024, 08:00 Ik leg ook wel eens de truc uit dat als je een koffer een kwart slag draait hij onder de stoel past.
Knappe kop die een hutkoffer van beetje formaat onder stoelen van bijvoorbeeld ICNG of VIRMm2 krijgt, met die schuine balken... Zelfs mijn weekendrugzak (wat gewoon een normale rugzak met 15.6" laptopvak is) past daar niet onder als er kleding in zit
Ik heb het over formaat trolleys (A) Die horen ook niet op stoelen thuis. En ik wil best helpen tillen om tassen in bagagerekken te krijgen. Dat scheelt ook weer plek. Een laptoptas past bij mij prima tussen de benen in zonder dat het meteen oncomfortabel wordt.
MaartenD
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MaartenD »

En weet je wat zo gek is? In het vliegtuig weet iedereen dat je je rolkoffer niet naast je in het gangpad of op de stoel naast je moet zetten.
Waarom is die discipline daar wel? :s

In het vliegtuig wordt ook omgeroepen dat er een wettelijke plicht bestaat de aanwijzingen van het personeel op te volgen. Als het personeel in de trein nu ook eens langs kwam en iedereen zo aansprak...
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Het is algemeen bekend dat vliegpassagiers een stuk beschaafder zijn dan reizigers van grondgebonden ov. Je komt op vliegvelden eigenlijk ook nooit zwervers tegen, en zwartvliegen is niet voor niets geen woord.
🗣
Bemined
Berichten: 5957
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Je bent ook een stuk minder anoniem in een vliegtuig. Als je alleen na identiteitscontrole de trein in zou mogen zouden mensen ook wel iets langer nadenken voor ze zich misdragen. Uitgezonderd mensen voor wie nadenken geen optie is, maar die gedragen zich in een vliegtuig net zo goed, althans die ene keer, want daarna volgt een vliegverbod.
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Dat komt ook omdat iedereen die in een vliegveldlounge zit, zijn schoenen uit heeft gedaan en 3 identiteits- en kaartcontroles door is gegaan, en 2 uur van te voren aanwezig hoort te zijn om te zorgen dat dat kan. Als we zulk soort controles in het OV gaan invoeren *kuch*Eurostar*kuch* dan denk ik dat binnenlandse vluchten wel eens populair kunnen gaan worden, omdat het wegennet helemaal ramvol zit.
en-es
Berichten: 4483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

TffpaA schreef: vr 19 apr 2024, 13:17 Het is algemeen bekend dat vliegpassagiers een stuk beschaafder zijn dan reizigers van grondgebonden ov. Je komt op vliegvelden eigenlijk ook nooit zwervers tegen, en zwartvliegen is niet voor niets geen woord.
En toch lees je zo nu en dan verhalen over passagiers die zich flink misdragen op luchthavens en vliegtuigen. Al is dat niet vergelijkbaar met het OV.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3247
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Verhalen over medepassagiers die voor het vliegtuig worden geduwd hoor je dan weer nooit, evenmin als verhalen van captains die in het gezicht gespogen worden omdat de spuger geen geldig vliegticket presenteren kan.

Dus.
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten