Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tochjo »

Meltrain schreef: zo 31 jul 2022, 16:29 NS heeft ook nog steeds geen inhoudelijke reactie gegeven op mijn vraag over mijn afgewezen claim van twee maanden geleden. :evil:
Om even een idee te geven van de wachttijden: op 8 april diende ik een claim in die op 11 mei is afgewezen; direct gereageerd op de afwijzing en 25 juli bericht gehad dat de claim alsnog is goedgekeurd.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Van naar en via het gebied van Post Rotterdam door een technische storing momenteel geen treinverkeer.

Oftewel geen treinverkeer meer mogelijk op de volgende trajecten;
Delft - Rotterdam C. - Dordrecht
Dordrecht - Geldermalsen
Dordrecht - Lage Zwaluwe
Rotterdam C. - Gouda
Breda/Antwerpen C. - Rotterdam C. - Schiphol Airport (HSL)

Edit: internationale treinen gaan toch weer rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Tochjo schreef: zo 31 jul 2022, 16:37
Meltrain schreef: zo 31 jul 2022, 16:29 NS heeft ook nog steeds geen inhoudelijke reactie gegeven op mijn vraag over mijn afgewezen claim van twee maanden geleden. :evil:
Om even een idee te geven van de wachttijden: op 8 april diende ik een claim in die op 11 mei is afgewezen; direct gereageerd op de afwijzing en 25 juli bericht gehad dat de claim alsnog is goedgekeurd.
Tsja NS .......
Op 10 juli een claim bij DB ingediend en op 15 juli een enveloppe (!) In de bus met de bevestiging dat mijn claim klopte en een code om het toegekende bedrag weer in te zetten.
Ongeveer een maand eerder zo'n zelfde snelle reactie.
Een claim bij NS in maart mbt een vertraagde Nightjet duurde echter 9 weken.
Vraag ik mij af: Waarom kan DB het wel en NS niet ?
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

Ik heb er ook nog 2 openstaan die wel goedgekeurd zijn maar het bedrag wat ik teruggekregen heb op 2e klas gebaseerd is terwijl ik dus NS Flex weekend vrij 1e klas heb. Bij beide heb ik dus een mail daarover gestuurd. De ene op 31 mei en de andere op 9 juni. Op beide mails heb ik op de mail dat het niet gelukt is om binnen 5 werkdagen te reageren na nog altijd geen reactie gehad
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Dat laatste heb ik dus ook gehad.
De "normale" claims worden relatief snel afgehandeld, maar als er iets aangepast moet worden omdat de claim onterecht afgewezen is of omdat het bedrag niet klopt, dan duurt het weken. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

ICE 105 sloeg vanmorgen Arnhem Centraal over omdat hij te vol zou zijn. Wel werd de reizigers in Arnhem nog even valse hoop gegeven, want de trein kwam er bijna (maar niet helemaal) tot stilstand.
Overigens bleven in mijn rijtuig hierdoor juist meerdere plekken leeg, je zou er maar voor gereserveerd hebben. Stond nog genoeg op het perron te wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom98 »

Dat een bus een halte overslaat als hij vol zit, en er niemand gedrukt heeft, dat snap ik. Maar een trein heeft toch geen stopknoppen (of wel?) Dus dan weet de treinbestuurder toch ook niet of er iemand uit wil? Dus dan kan je het toch met een trein niet maken om een station over te slaan of zie ik dat nou verkeerd? :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Reizigers werden in Utrecht al hierover geïnformeerd via de omroep, met het advies uit te stappen als het niet hun bedoeling was in Duitsland te belanden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Tom98 schreef: ma 01 aug 2022, 14:10 Dat een bus een halte overslaat als hij vol zit, en er niemand gedrukt heeft, dat snap ik. Maar een trein heeft toch geen stopknoppen (of wel?) Dus dan weet de treinbestuurder toch ook niet of er iemand uit wil? Dus dan kan je het toch met een trein niet maken om een station over te slaan of zie ik dat nou verkeerd? :X
In Nederland niet. Op zijlijntjes in onder meer Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn verzoekstops gemeengoed.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Nou moet ik de eerste ICE met stop op verzoek nog meemaken hoor, die hebben ze nergens volgens mij ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom98 »

Eigenlijk ook vreemd dat een trein dat niet heeft. In de late avond zal het op regionale lijnen vast wel eens voorkomen dat er niemand op het perron staat te wachten en als er dan ook niemand uit wil dan is het flauwekul om daar te gaan stoppen in mijn ogen. Is er misschien een speciale reden waarom treinen dat niet hebben? Lijkt me best wel nuttig om toe te voegen eigenlijk.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TffpaA »

Je zou maar net met je cameraatje op de 89775 staan we wachten bij SprlZ met verwachte aankomsttijd 19:13:51.3 - komt die trein opeens om 19:13:50.9 door omdat 'ie niet op het vorige station is hebben gestopt hoeven te worden gedaan.
🗣
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Stoppen op verzoek heeft alleen zin op lijnen waarbij het zelden tot nooit voorkomt dat op alle stations gestopt hoeft te worden. Je moet immers wel genoeg tijd in de dienstregeling hebben om op tijd op je eindbestemming aan te komen zodat reizigers kun aansluiting niet missen. Daarnaast werkt het ook alleen bij stations zonder overweg direct na het perron en het moet ook geen enkelsporige lijn zijn waar op tegenliggers gewacht moet worden. Ik denk dat er maar weinig stations in aanmerking voor komen in Nederland.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gamma »

Inderdaad, hooguit Soest of Klarenbeek.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Enschede De Eschmarke, Daarlerveen, Deinum... Wat mij betreft hoeven kruisingen verderop geen bezwaar te zijn om af te zien van verzoekhaltes. Soest en Klarenbeek zijn dan weer niet geschikt voor een verzoekstop, omdat dit juist de kruisingsstations zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Treintje1989
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Treintje1989 »

Plutona schreef: zo 31 jul 2022, 16:26 Hoe lang duurt tegenwoordig de afwerking van vertragingsclaims? Ik heb er nu in totaal al 4 staan :shock: Waarvan de oudste al van 20 juni, dus zo'n week of 6 geleden.
is de claim nu wel erdoor? Denk dat je wel met 8 week rekening moet houden.

De lange verwerkingstijd komt vast door het massaal claimen. Bedoel ik sarcastisch want het zou immers automatisch moeten worden beoordeeld. Ik zeg het sarcastisch omdat ik iemand ken die meer dan 10 claims heeft openstaan, puur omdat hij de verstoringen loopt te zoeken en zijn hele dagtrip erop baseert (uitlopen op stations met een uurdienst, gebruik maken van de last minute vervallen treinen door personeelstekort etc). Met 1e klas flex en de hoge uitbetalingen is dat een lucratieve business. Hij heeft me alle in en outs erover verteld. Ik zal mijn mening hierover maar niet verder delen.. :roll:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

ArrivaBas schreef: ma 01 aug 2022, 15:45 Enschede De Eschmarke, Daarlerveen, Deinum... Wat mij betreft hoeven kruisingen verderop geen bezwaar te zijn om af te zien van verzoekhaltes. Soest en Klarenbeek zijn dan weer niet geschikt voor een verzoekstop, omdat dit juist de kruisingsstations zijn.
Het lijkt me een fantastische oplossing, maar ik snap nog altijd niet wat het probleem nou eigenlijk is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Ik had recent een claim die na 18 dagen is goedgekeurd. Was wel rechttoe-rechtaan.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom98 »

trolly schreef: ma 01 aug 2022, 19:24 Het lijkt me een fantastische oplossing, maar ik snap nog altijd niet wat het probleem nou eigenlijk is.
Er is niet echt een probleem maar ik als nooit-treinreiziger vroeg mij af of er logica zat achter het feit dat treinen geen stopknop hebben. Dat lijkt mij zinvol zodat op de late avond als er niemand op een perron staat en niemand gedrukt heeft tijd bespaard kan worden door daar niet te halteren. Dan ben je mooi eerder op het eindstation of eerstvolgende knooppunt waar tijd afgewacht moet worden/overstap gegeven wordt. En toen ging de discussie erover op welke stations dat eventueel zou kunnen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Philip »

Treintje1989 schreef: ma 01 aug 2022, 19:03
Plutona schreef: zo 31 jul 2022, 16:26 Hoe lang duurt tegenwoordig de afwerking van vertragingsclaims? Ik heb er nu in totaal al 4 staan :shock: Waarvan de oudste al van 20 juni, dus zo'n week of 6 geleden.
is de claim nu wel erdoor? Denk dat je wel met 8 week rekening moet houden.

De lange verwerkingstijd komt vast door het massaal claimen. Bedoel ik sarcastisch want het zou immers automatisch moeten worden beoordeeld. Ik zeg het sarcastisch omdat ik iemand ken die meer dan 10 claims heeft openstaan, puur omdat hij de verstoringen loopt te zoeken en zijn hele dagtrip erop baseert (uitlopen op stations met een uurdienst, gebruik maken van de last minute vervallen treinen door personeelstekort etc). Met 1e klas flex en de hoge uitbetalingen is dat een lucratieve business. Hij heeft me alle in en outs erover verteld. Ik zal mijn mening hierover maar niet verder delen.. :roll:
Nou ja, binnenkort hoef je daar niet meer zoveel moeite voor te doen. Zaterdag 13 augustus rijden op 33 (!) trajecten minder treinen. Ik moet overstappen van een uurdienst op een uurdienst en dan nog op een bus die sowieso maar eens per uur rijdt. Met een beetje pech zit ik dus twee keer een half uur extra op een bankje te koekeloeren. En dan fiets ik toch echt een half uur eerder even langs het station om vast in te checken.

Dat er tekorten zijn vooruit, maar op 33 trajecten de helft rijden is echt achterlijk.
Treintje1989
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Treintje1989 »

Ja, er zijn onderhand meer treinen opgeheven dan dat er treinen rijden *O* . Denk dat voor een meerendeel van de treinen die jij noemt 13 augustus dat het niet op zal gaan.

Alles wat eerder van tevoren is aangekondigd en dus al uit de reisplanner is gehaald zal namelijk niet tellen. Maar besluit men last minute bijv een dag van tevoren alsnog extra op te heffen dan komen die treinen als niet rijdend in de planner te staan en dat telt dan wel weer. Zoals ik al zei, ben helemaal van top tot teen geinformeerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

gpvos schreef:Ik had recent een claim die na 18 dagen is goedgekeurd. Was wel rechttoe-rechtaan.
Vind dit allemaal lang duren? Ik had laatst een HSL-claim van een half uur en het geld voor deze claim al ontvangen voordat ik een week later terug kwam van vakantie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

De claims worden op zich snel goedgekeurd. Ik heb bijvoorbeeld op 8 juni om 19:38 een claim ingediend en op 9 juni om 3:00 een mail gehad dat hij is goedgekeurd. Alleen als je dan erop reageert omdat het terug te krijgen bedrag in niet klopt of omdat ie onterecht is afgewezen kun je dus heel lang wachten op een reactie. Ik heb er op die manier dus nog 2 waarvan ik nu 2 maanden later nog altijd geen reactie heb ontvangen.
Treintje1989
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Treintje1989 »

Dat is inderdaad heel rap. Afgelopen twee jaar heb ik 2x een claim gehad en beiden pas na 6 weken goedgekeurd. Waarschijnlijk heb ik gewoon pech, wel opvallend zo n groot verschil in verwerkingstijd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

De losse DDZ4 van de 563 vanmiddag werd opgeheven, omdat condenswater van de airco was gaan lekken en grote delen van de trein daardoor blank stonden. Daardoor moest deze trein vervolgens bij het normale aantal reizigers van de 2863 gepropt worden, het hielp daarom niet dat deze slechts met een losse VIRM4 reed.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten