Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
April064
Berichten: 668
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

De 5134 heeft 30 minuten vertraging opgelopen tussen Dt en Rsw, ik vraag mij af wat daar is gebeurd....
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

TomSteyl schreef: wo 28 sep 2022, 09:31 loketmedewerkers
Bestaan die nog?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
April064
Berichten: 668
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

Op o.a. Utrecht Centraal en Den Haag HS (en vast ook meer stations maar van die twee weet ik het zeker) zijn er nog "loketten", waar je aan een medewerker om reisinformatie kan vragen.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Dat wil ik best geloven. Maar of je daarvan je conducteursbestand op peil kan houden betwijfel ik.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Deze opmaak van een TBP ben ik nog niet eerder tegengekomen:

Afbeelding

Ik dacht dat 'vooraan instappen' tegenwoordig werd weergegeven met een afbeelding van de treinstellen, maar nog niet overal dus. Overigens betekende vooraan instappen hier dat de trein met een ICM-3 reed, waardoor er zelfs in de eerste klas staanplaatsen zijn :')
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TomSteyl »

trolly schreef: wo 28 sep 2022, 15:23 Dat wil ik best geloven. Maar of je daarvan je conducteursbestand op peil kan houden betwijfel ik.
Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/voorzi ... nkels.html

Er zijn recentelijk heel veel loketten al dan niet tijdelijk gesloten, maar ondertussen heeft NS dat personeel vaak met een regeling huiswaarts gestuurd, een enorme gemist kans. Net zozeer al die conducteurs (vaak in vaste dienst) die thuiszitten omdat ze hun BOA-speldje niet gehaald hebben.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

TomSteyl schreef: wo 28 sep 2022, 09:31
Daniel schreef: di 27 sep 2022, 20:44 Ik vind het inderdaad wel opvallend dat het personeelstekort bij NS zo ontzettend breed speelt door de hele organisatie.
Er is de afgelopen jaren bij NS (net als bij andere overheidsachtige organisaties) flink gesmeten met afvloeiregelingen voor ouder personeel, bijvoorbeeld afvloeien begin 60. Misschien moeten ze daar ook eens de rem op gooien.
Dat is nou precies de achterban van de vakbonden, je denkt toch niet dat die met het afschaffen van dit soort gunstige regelingen akkoord zullen gaan dan?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

PHS schreef: wo 28 sep 2022, 16:17 Deze opmaak van een TBP ben ik nog niet eerder tegengekomen:

Ik dacht dat 'vooraan instappen' tegenwoordig werd weergegeven met een afbeelding van de treinstellen, maar nog niet overal dus. Overigens betekende vooraan instappen hier dat de trein met een ICM-3 reed, waardoor er zelfs in de eerste klas staanplaatsen zijn :')
Afgelopen zondag zag ik iets soortgelijks bij een intercity naar Den Helder te Nm, waar in het achterste treinstel moest worden ingestapt. Werd ook netjes omgeroepen overigens. Dat mensen vervolgens naar de laatste bak lopen, kun je ze ook niet kwalijk nemen. :X
gpvos
Berichten: 586
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Vanochtend kreeg in de stoptrein naar Leiden iemand die na het fluiten in Sassenheim de trein nog inglipte een vette boete. Die conducteur had duidelijk zijn BOA-speldje wel gehaald.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

TomSteyl schreef: wo 28 sep 2022, 17:14 Er zijn recentelijk heel veel loketten al dan niet tijdelijk gesloten, maar ondertussen heeft NS dat personeel vaak met een regeling huiswaarts gestuurd, een enorme gemist kans. Net zozeer al die conducteurs (vaak in vaste dienst) die thuiszitten omdat ze hun BOA-speldje niet gehaald hebben.
Dus er zijn conducteurs die niet gekwalificeerd zijn, en er zijn voormalige loketmedewerkers die nog veel minder gekwalificeerd zijn. De eerste groep heeft misschien nog een vage kans, maar bij de tweede groep vraag ik me af waarom je er van uitgaat dat ze ook automatisch geschikt zijn voor het vak van conducteur — waarbij het dus nog steeds zo is dat het aantal loketmedewerkers sterk terugloopt, en er van de tien(!) stations waar nog zo'n gezellige informatiewinkel te vinde is geen enorme aanwas aan kandidaatconducteurs te verwachten valt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TomSteyl »

dennistd schreef: wo 28 sep 2022, 17:15 Dat is nou precies de achterban van de vakbonden, je denkt toch niet dat die met het afschaffen van dit soort gunstige regelingen akkoord zullen gaan dan?
Ze gaan wel vaker met iets niet akkoord, maar ondertussen... Genoeg werkgevers te noemen die dergelijke gunstige regelingen niet meer aanbieden. Ik denk dat het een mega privilege heden ten dage dat er nog zulke gunstige regelingen zijn.
trolly schreef: wo 28 sep 2022, 18:43 Dus er zijn conducteurs die niet gekwalificeerd zijn, en er zijn voormalige loketmedewerkers die nog veel minder gekwalificeerd zijn. De eerste groep heeft misschien nog een vage kans, maar bij de tweede groep vraag ik me af waarom je er van uitgaat dat ze ook automatisch geschikt zijn voor het vak van conducteur — waarbij het dus nog steeds zo is dat het aantal loketmedewerkers sterk terugloopt, en er van de tien(!) stations waar nog zo'n gezellige informatiewinkel te vinde is geen enorme aanwas aan kandidaatconducteurs te verwachten valt.
Ik ken zelf zeker 2 lokettisten in het zuiden die zich hebben laten omscholen tot machinist. Zolang de wil er maar is, dan kun je ver komen!
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Dat is een mooi voorbeeld van wat "anekdotisch bewijs" genoemd wordt. Prachtig dat die twee machinist geworden zijn, maar het zegt niet veel over de bereid- en geschiktheid van de hele groep. Daarnaast is die groep binnen de organisatie dus erg klein geworden, en daarmee dus nauwelijks relevant als leverancier van rijdend personeel — hoewel het ongetwijfeld voorkomt dat iemand zo'n carrièrestap maakt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Aan de andere kant: elke medewerker telt, toch?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Absoluut. Maar ik reageerde op een post van TomSteyl waarin het leek alsof die een constante stroom aan rijdend personeel uit de kring der loketmedewerkers zag ontspringen, terwijl het mijns inziens inderdaad meer een kwestie van sprokkelen is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Er is wel een uitvraag gedaan onder de servicemedewerkers(want zo heet de functie)voor doorstroming op de trein,alleen zijn er ook heel veel medewerkers met een vertrekregeling buiten NS gaan werken.(of eerder gestopt met werken)Dat werd door NS ook gestimuleerd.
Daardoor hebben de stations die nog een loket hebben,nu ook plots veel tekort aan personeel
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

De eerste dagen deze week ging het wel prima; maar vandaag zijn vrijwel alle kwartierdiensten tussen Rotterdam/Den Haag, Gouda en Utrecht opgeheven. Alleen de 2800 rijdt nog wel.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

De 2100 rijdt ook nog.

Verder opgeheven:
2000, 2400, 3400, (70)3900 Ehv-Std, 4400 O-Ht, 5200, 6200, 6800 en 7700.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Is het de bedoeling dat deze ov winkels in de toekomst blijven, of worden deze op termijn ook wegbezuinigd?
MetroRET schreef: do 29 sep 2022, 08:11 Verder opgeheven:
2000, 2400, 3400, (70)3900 Ehv-Std, 4400 O-Ht, 5200, 6200, 6800 en 7700.
Is dit een gevolg van het personeelstekort?
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Ongetwijfeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De gelinkte lijst van NS met servicewinkels is niet actueel.

In Tilburg is het loket bijvoorbeeld al enige maanden geleden gesloten, en Amsterdam Zuid en Schiphol hebben wel een loket.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

De situatie op station Utrecht Centraal is inmiddels ook gewijzigd. aan de centrumzijde zit de servicewinkel van NS en aan de Jaarbeurszijde zit de servicewinkel van U-OV.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Er zullen wel meer stations zijn waar de informatie niet meer klopt; de lijst is immers niet meer actueel ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Zo is Eindhoven buszijde per 1 september gesloten,Den Bosch en Nijmegen worden nog gesloten
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Suus schreef: do 29 sep 2022, 12:57 De gelinkte lijst van NS met servicewinkels is niet actueel.

In Tilburg is het loket bijvoorbeeld al enige maanden geleden gesloten, en Amsterdam Zuid en Schiphol hebben wel een loket.
Tilburg officieel sinds 1Juli,daarvoor echter al regelmatig dicht omdat er geen personeel meer was
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Groeten uit de Nightjet naar Zurich die met 15 minuten vertraging uit Utrecht vertrok. Op hetzelfde perron ook nog eens een traincharter naar Praag via Berlijn. Mijn slaaprijtuig naar Basel is nogal oude meuk en het toilet is defect.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten