Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

cassie127 schreef: vr 13 jan 2023, 10:18 Als de noodstroom op is, is ook informatievoorziening via de omroep niet meer mogelijk dat is ook het geval geweest.

(..)
Op een gegeven moment kan er toch wel een IM ProRail medewerker in de trein klimmen en een rondje doen met info? Ja, je kan een hoop commentaar op je af krijgen maar men kan een dergelijke boodschap natuurlijk vooraf in trainingen simuleren zodat men kordaat kan communiceren wanneer de opleiding in de praktijk gebracht moet worden. ;)

~~~~~~~~~~~~~~~
Enfin, de pech voor NS én de reizigers blijft nog even.
(..)Tussen Almere Poort en Naarden-Bussum rijden de hele dag geen treinen door een seinstoring. Dat meldt de NS.

Vanwege de storing rijden er ook geen intercity's tussen Almere Centrum en Amsterdam Centraal. De verwachting is dat de storing nog zeker tot vanavond 23.30 uur duurt, schrijft Omroep Flevoland. Het is niet bekend of er alternatief vervoer wordt ingezet. (..)
:shock:

https://nos.nl/artikel/2459670-hele-dag ... or-storing
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Lange_Dre »

Durashift schreef: vr 13 jan 2023, 14:47
Op een gegeven moment kan er toch wel een IM ProRail medewerker in de trein klimmen en een rondje doen met info? Ja, je kan een hoop commentaar op je af krijgen maar men kan een dergelijke boodschap natuurlijk vooraf in trainingen simuleren zodat men kordaat kan communiceren wanneer de opleiding in de praktijk gebracht moet worden. ;)
Exact dit. Het kan gewoon niet dat je inmiddels duur betalende klanten in dit soort situaties een paar uur gewoon geen informatie geeft. En ja zonder stroom werkt de omroep ook niet meer, maar dat betekend niet dat NS dan helemaal niets meer kan. Gewoon beetje out of the box denken.. En ook voor dit soort situaties moet de NS gewoon draaiboeken hebben, wat te doen. Kennelijk heeft of gebruikt NS die nog steeds niet..
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

Is er trouwens ook geen water uitgedeeld?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door AppleMoose »

Vreemd inderdaad dat de conducteur(s) of mensen van de incidentenbestrijding niet door de trein is/zijn gelopen om info te geven / te checken hoe het met de reizigers gaat. Ergens in die drie uur zou daar wel tijd voor zijn geweest, lijkt me.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

Alleen in het treinstel waar de conducteur was.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Lange_Dre schreef: vr 13 jan 2023, 17:56 En ook voor dit soort situaties moet de NS gewoon draaiboeken hebben, wat te doen. Kennelijk heeft of gebruikt NS die nog steeds niet..
Er zijn zeker wel draaiboeken voor allerhande situaties, ook voor deze. Echter, iedere situatie is er een op zichzelf en heeft zijn eigen kenmerken en voor- en nadelen. Want de buitenwereld houdt zich nu eenmaal niet graag aan dat wat iemand ergens in een draaiboek heeft gezet...

Wat is het eerste dat je probeert als een trein defect komt te staan? Precies, keer de stekker eruit en opnieuw proberen. In de meeste gevallen kan een trein dan binnen een kwartier tot dertig minuten zijn weg voortzetten.

Maar soms lukt dat niet. Dan wordt er gekeken naar de volgende stap: wegslepen. Dan moet er een andere trein naartoe, koppelen, eventuele systemen overbruggen en proberen maar. Moet er wel eerst een trein naartoe en alles eromheen geregeld worden (personeel, rijweg, overig treinverkeer plat, eventuele monteurs aansturen, maar ook een geschikte trein om tien bakken ICM van een fly-over te slepen).

Soms lukt ook dat niet. Om welke reden dan ook (in dit geval waren het drie stellen ICM die zonder lucht stonden, als je er dan een trein tegenaan zet, duurt het wel even voor de luchtdruk is opgebouwd, dat was ook het probleem met het sleepstel waar zelfs de toiletten van uitgeschakeld moesten worden om überhaupt druk op te kunnen bouwen). Dan moet je gaan kijken naar je laatste redmiddel; evacueren.

Dat was in dit geval sowieso niet de beste optie, want het waren drie treinstellen vol reizigers (dus evacueren duurt lang, wegslepen is dan in de meeste gevallen sneller en beter) én stond de trein op een ontzettend ongelukkige plek (fly-over), waar de reizigers niet gemakkelijk bij een eventuele bus konden komen en een evacuatietrein vanwege de fly-over ook niet een heel simpele oplossing zou zijn.

Daar is uiteindelijk wel voor gekozen omdat de andere oplossingen uit het draaiboek geen oplossing boden. En om je gerust te stellen; ook nadat de trein geëvacueerd was, heeft de hele trein er nog de halve nacht gestaan. Die was dus echt stuk.

Vervelend voor de reizigers? Absoluut. Perfect volgens het boekje verlopen? Nee, zeker niet. Maar anders haalt het de krant ook niet. Maar er zijn zoveel feiten en omstandigheden die invloed (kunnen) hebben op een situatie, dat het wat lastiger wordt om een vooruitbedacht plan tot in de puntjes uit te voeren.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Dat het een ontzettend ongelukkige plek was ben ik het niet mee eens. Looppaden op een fly-over zijn vaak beter dan de looppaden op maaiveld. Daarnaast zit het toegangshek ook pal naast het viaduct en aan de juiste kant, is de afstand tot het nevenspoor hier twee keer zo groot en zit je precies na de overloopwissels waardoor men er linkerspoor omheen kon. Alleen werd van die mogelijkheid geen gebruik gemaakt, alleen de treinen die al onderweg waren mochten er linkerspoor omheen, daarna werd het treinverkeer stilgelegd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Dat toegangshek ligt inderdaad naast het viaduct. Als in letterlijk naast, daar moet je dus eerst nog de fly-over af, een stuk teruglopen en dan de sporen van/naar Rotterdam zonder overweg oversteken, waar het treinverkeer niet was stilgelegd. Bij het toegangshek kunnen ook geen bussen komen, de dichtstbijzijnde plek waar dat praktisch had gekund is bij de Vijfde Tochtweg, waar met grasbetonstenen naast het tunneltje een grotere opstelplek is gemaakt.

Ik vind ook dat het veel te lang heeft geduurd, maar ik snap wel dat evacuatie per bus daar echt ongelofelijk moeilijk is, en dat daarom na veel te lang aanmodderen maar voor meerdere evacuatietreinen heeft gekozen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Dat was de oude situatie, sinds die overwegen opgeheven zijn is er een landweggetje over het weiland aangelegd waardoor je de sporen naar Rotterdam niet meer kruist. Maar evacuatie per bussen lijkt me hier niet handig, ik denk meer aan evacueren via een evacuatietrein op het nevenspoor, de toegangsweg is vooral relevant voor het snel bereiken van de trein voor de hulpdiensten zodat ze de benodigde hulpmiddelen (trappetje en wat extra verlichting zou ook handig zijn) snel ter plaatse konden brengen. Zodra alle hulpmiddelen ter plaatse is treinverkeer op nevenspoor even klein uurtje stilleggen voor de evacuatie en dan weer verder. De VIRM8 van trein 2064 had een mooie evacuatietrein kunnen zijn.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Voor de eventuele liefhebbers: vanwege werkzaamheden tussen Heerhugowaard en Alkmaar komend weekend rijdt er een sprinter (70) 4800 tussen Den Helder en Hoorn. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Er staan best wel wat spotters op de perrons van spoor 2 en 3 van Rotterdam Centraal. Komt er toevallig iets bijzonders langs?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Ik meen iets gelezen te hebben over een Brussel-ICNG die een rit zou maken, maar details weet ik daarvan niet.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik had begrepen via Utrecht-Tilburg, waarschijnlijk niet via Rotterdam.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

De nieuwe stationshuiskamer in Roermond is open, op de plek waar eerst de bloemist zat. Ziet er wel knus uit. :Y
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rikthoff »

De 30914 330914 mocht het vandaag met één los GTW 2/8-tje vanaf [station=Winterswijk]Ww[/station] Atn proberen. De gevolgen laten zich raden: volle gangpaden vanaf Wl, Japanse toestanden bij Did en Zv, waarna er reizigers mochten achterblijven te Dvn. Normaal gesproken rijdt de trein dan Wtv voorbij, en stopt te Ahp voor de studenten. Maar aangezien de vertraging inmiddels een dikke +9 betrof, was dat ook teveel moeite, waardoor het geklaag en gejammer niet van de lucht was. Als kers op de taart werden we ook nog binnen genomen op perron 6b 6a (6a 6b was inmiddels bezet door de RE19), waardoor sommige reizigers ook nog een nat pakje mochten halen. Prima begin van Blue Monday! :')
Laatst gewijzigd door rikthoff op ma 16 jan 2023, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Tja dat zijn de gevolgen van keren voor de eindbestemming waar normaal bijgeplaatst wordt.

Nat pak op 6b? Volgens mij haal je het precies door elkaar. 6A heeft geen overkapping.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rikthoff »

Inderdaad, even aangepast. Normaal stap ik altijd uit op 6b, vandaar dat die voor in mijn hoofd zat.
Blijkt trouwens dat er geen treinverkeer mogelijk was tussen Ww en Atn.
Maar ja, daar heeft deze reiziger geen boodschap aan. Die wil gewoon een zitplaats.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

Vandaag had ik 12 bakken ICM op de 1763. Heerlijk die capaciteit. Wel zonde dat veel mensen op Gvc gewoon in het eerste treinstel stappen.
zij/haar/hen/hun
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

En vervolgens hoor je die mensen klagen dat het zo druk is in de trein :roll:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

April064 schreef: ma 16 jan 2023, 18:11 Heerlijk die capaciteit. Wel zonde dat veel mensen op Gvc gewoon in het eerste treinstel stappen.
O, ik vind het heus geen zonde hoor! Hoe slechter andere reizigers zich spreiden, hoe rustiger mijn eigen reis in het minst bevolkte treinstel :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Den Haag Centraal staat al jaren bekend om z'n niet doorlopende reizigers... toen ik zelf een keer wel doorgelopen was merkte de conducteur net voor Gouda op dat ik de enige passagier in het voorste stel was :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

Yep, volgens mijn ervaring speelt dat op elk kopstation. En richting het kopstation is het achterin juist rustiger.
DDietzen schreef: ma 16 jan 2023, 18:42 O, ik vind het heus geen zonde hoor! Hoe slechter andere reizigers zich spreiden, hoe rustiger mijn eigen reis in het minst bevolkte treinstel :Y
Zit wel wat in. Het is zonde voor hun, niet voor ons. *O*
Milco schreef: ma 16 jan 2023, 18:16 En vervolgens hoor je die mensen klagen dat het zo druk is in de trein :roll:
Yep, mijn ervaring is dat als er twee stellen of meer zijn (of met langere treinen zoals 6jes DDZs of VIRMs en de ICD), er altijd een rustiger en een drukker gedeelte is. Vaak richting de voorkant of achterkant (welke van de twee dat is liggen aan de stations op de route en welke richting de trein op gaat).
zij/haar/hen/hun
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

DDietzen schreef: ma 16 jan 2023, 18:42
April064 schreef: ma 16 jan 2023, 18:11 Heerlijk die capaciteit. Wel zonde dat veel mensen op Gvc gewoon in het eerste treinstel stappen.
O, ik vind het heus geen zonde hoor! Hoe slechter andere reizigers zich spreiden, hoe rustiger mijn eigen reis in het minst bevolkte treinstel :Y
Precies! :Y
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

De 765 kwam tussen Den Haag en Leiden kort tot stilstand wegens een technisch probleem. Eenmaal aangekomen op Leiden Centraal werd hij opgeheven. Dus met de 2400 naar Lelystad en de daaropvolgende 1800 naar Zwolle gereisd. Die reed zelf met vertraging, waardoor ik met +34 in Zwolle aankwam.
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ
Berichten: 853
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik wou op Hvs om 16:51 net inchecken toen van alle poortjes de deuren langzaam naar buiten toe openklapten (ook de mijne die al naar binnen toe openstond). Bij de andere rij gebeurde dit niet.
Zo'n 30s later gingen ze allemaal weer dicht. Er ging geen alarm af en in- en uitchecken bleef gewoon kunnen.
Ik heb dat 1x eerder gezien op Hvs, toen kwam ik met mijn hoofd ertussen en had ik 3 dagen een pijnlijke nek.
Gebeurt dit vaker en zoja, waarom?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten