Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Philip schreef: za 13 mei 2023, 14:46 De reizigers uit de 5600 stappen nu over op de IC, niet op de 5500.

En omdat de bussen op Driebergen elk kwartier aankomen en de IC elk half uur rijdt, komt de helft van de busreizigers in de 7300 terecht. Dat pas echt voor geen meter. Ik vraag me af of iedereen meekon, zo vol was de trein bij aankomst in Utrecht.
Gelukkig rijden de 3000 en 7300 met ongeveer een 8/22 interval, dus de kwartierdienst van de busdienst sluit niet aan op de 7300.
Ook de sneldienst uit Ah (non-stop), welke 2x/uur rijdt, sluit ook niet aan op de 7300.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door jelmerrr »

cassie127 schreef: za 13 mei 2023, 15:23
htm_tram schreef: za 13 mei 2023, 14:56 Voor het eerst sinds maanden weer gecontroleerd door een vertrek assistent bij NS. Moeten ze weer actief aanwezig zijn?
Men is al de hele week bezig met een speciale actieweek.
Vandaar, ik werd laatst al 2x gecontroleerd in 35 minuten
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Vandaag van Baarn naar Den Haag HS gereist via Hilversum, Amsterdam Zuid en Leiden. Terug van Zoetermeer Oost naar Baarn via Gouda en Utrecht Centraal. Alleen tussen Baarn en Hilversum en tussen Utrecht en Baarn controle gehad.
Philip
Berichten: 326
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Philip »

MetroRET schreef: za 13 mei 2023, 16:21 Gelukkig rijden de 3000 en 7300 met ongeveer een 8/22 interval, dus de kwartierdienst van de busdienst sluit niet aan op de 7300.
Ook de sneldienst uit Ah (non-stop), welke 2x/uur rijdt, sluit ook niet aan op de 7300.
Je weet toch ook wel dat die bussen nooit precies volgens dienstregeling rijden? En één bus is al voldoende om de al goed gevulde 7300 te doen overstromen. Daarnaast geeft de reisplanner nu voor reizigers uit Driebergen-Zeist met grote waarschijnlijkheid de 7300 als advies, omdat je dan negen (niet acht!) minuten later uit Driebergen-Zeist kunt vertrekken.

Als ik toch zie dat het zo werkt, dan kun je van alles daar tegenin gaan zoeken, maar dat heeft geen zin.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

De SEV-bussen rijden op papier een dienstregeling maar in de praktijk is dat zeker niet het geval. De bus vertrekt zodra die vol zit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Philip schreef: za 13 mei 2023, 14:46 De reizigers uit de 5600 stappen nu over op de IC, niet op de 5500.
Logisch, de IC zit immers direct achter de Sprinter en de 5500 op het andere kwartier.
Ik zag dat we in Amersfoort vandaag ook weer Sprinters naar Utrecht Maliebaan hadden trouwens.

In de ICNG die ik vanmorgen vanuit Amsterdam had was eerst de HC al telefonerend op zoek naar een achtergebleven jas (die hij vond en meenam) en vervolgens 10 minuten later ook de treinassistent (die uiteraard niks kon vinden). De communicatie was duidelijk niet helemaal lekker gelopen :mrgreen:

In de ICNG werd ook intensief geënqueteerd wat de reizigers er van vonden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Philip schreef: za 13 mei 2023, 17:38
MetroRET schreef: za 13 mei 2023, 16:21 Gelukkig rijden de 3000 en 7300 met ongeveer een 8/22 interval, dus de kwartierdienst van de busdienst sluit niet aan op de 7300.
Ook de sneldienst uit Ah (non-stop), welke 2x/uur rijdt, sluit ook niet aan op de 7300.
Je weet toch ook wel dat die bussen nooit precies volgens dienstregeling rijden? En één bus is al voldoende om de al goed gevulde 7300 te doen overstromen. Daarnaast geeft de reisplanner nu voor reizigers uit Driebergen-Zeist met grote waarschijnlijkheid de 7300 als advies, omdat je dan negen (niet acht!) minuten later uit Driebergen-Zeist kunt vertrekken.

Als ik toch zie dat het zo werkt, dan kun je van alles daar tegenin gaan zoeken, maar dat heeft geen zin.
Vanwaar die venijnigheid in je post :?:
Philip
Berichten: 326
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Philip »

Sorry, je hebt gelijk. Ik ergerde me aan opmerkingen van iemand die duidelijk niet op die trajecten heeft gereisd vandaag en het toch nodig vond alles wat ik zei te corrigeren. Het is ook niet de eerste keer dat dat gebeurt op dit forum. Maar dat had vriendelijker gekund, eens.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door htm_tram »

Meltrain schreef: za 13 mei 2023, 16:19
htm_tram schreef: za 13 mei 2023, 14:56 Voor het eerst sinds maanden weer gecontroleerd door een vertrek assistent bij NS.
Wat is een vertrek assistent?
Vroeger had je naast de functie van HC ook nog de vertrek assistent. Soort van goedkope conducteur.
Een paar jaar voor corona kreeg je de luie HC die alleen sleutelt en in de achtercabine/1e klasse zit. Tijdens corona werd het helemaal standaard en na corona bleek het concept vertrek assistent helemaal ingeburgerd te zijn tussen de luie HC's. Vandaar de naam vertrek assistent. Alleen nu wel met het salaris van een HC.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
IIVQ
Berichten: 888
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Ik zat gisteren in de IC die vanaf Amsterdam spoor 4b vertrok ri Amstel, vrij ver vooraan. Het OBIS gaf nog aan dat het volgende station Amsterdam Centraal zou zijn. Een net instappende vrouw zag dat, keek op haar telefoon (de NS reisplanner) en vroeg "do we have to take the bus?"

Toen ik vroeg waar ze heen moest (Utrecht Centraal) zag ik dat de reisplanner haar aanraadde om te lopen naar Nieuwmarkt en vanaf daar de metro (dus geen bus) naar Amstel te nemen.
Jelle
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 12:29
Locatie: Twente

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jelle »

htm_tram schreef: za 13 mei 2023, 14:56 Voor het eerst sinds maanden weer gecontroleerd door een vertrek assistent bij NS. Moeten ze weer actief aanwezig zijn?
Dit klinkt nogal denigrerend naar HCs toe.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

En dat geldt niet alleen voor die ene post...
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Het echte antwoord: vertrekassistenten zijn veelal kantoormedewerkers van NS die in plaats van een tweede conducteur ingezet kunnen worden, zodat bijvoorbeeld langere treinen of treinen in het weekend ‘s avonds met de afgesproken inzet gereden kunnen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Philip schreef: za 13 mei 2023, 19:50 Sorry, je hebt gelijk. Ik ergerde me aan opmerkingen van iemand die duidelijk niet op die trajecten heeft gereisd vandaag en het toch nodig vond alles wat ik zei te corrigeren. Het is ook niet de eerste keer dat dat gebeurt op dit forum. Maar dat had vriendelijker gekund, eens.
Je hoeft je niet tegen mij te verontschuldigen, maar ook in deze post zit een venijnige steek :N
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Volgens mij was het tegen mij. :roll:
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Vanmorgen heb ik via de website van NS een vermiste rugzak aangemeld om op te sporen; zoontjelief heeft zijn gymtas in de trein laten liggen.

Ik weet niet wát er mis is, maar inmiddels heb ik 15 e-mails ontvangen, met verschillende meldingsnummers, waarin staat dat NS zijn best gaat doen om de rugzak te vinden. Niet heel efficiënt...
F.k.a. Bollenstad
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

In Groningen zijn alle OV-chipkaartpaaltjes in storing en kan niet worden in- of uitgecheckt :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5312
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

PHS schreef: di 16 mei 2023, 15:42 In Groningen zijn alle OV-chipkaartpaaltjes in storing en kan niet worden in- of uitgecheckt :')
umbusko schreef: di 16 mei 2023, 11:31 Toch grappig wat voor dagelijks wel en wee ik kwijt ben nu ik de oostgrens ben overgestoken. (...) paaltje defect, (...)
QED :mrgreen:
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Ik verwachtte 'm al :lol: _____!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Keolis heeft goed ingespeeld op de werkzaamheden bij Apeldoorn en rijdt tussen Zwolle en Enschede met dubbele stellen. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

Of anders geformuleerd: Keolis heeft dit keer wel geluisterd naar het verzoek van NS om langere treinen in zetten.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

De bussen tussen Amersfoort en Apeldoorn rijden dan ook ongeveer elke 10 minuten en echt druk zijn die niet. Wel moeten reizigers in Apeldoorn telkens overstappen op een andere bus naar Deventer.
Ook rijdt de 1700/11700 vandaag in het pad van de treinserie 2000, zodat reizigers naar Amersfoort een snelle overstap hebben.

Daarentegen werd de 629 vanochtend in Amersfoort opgeheven omdat de 527 ergens defect was gegaan. Dat leverde een beste chaos op perron 5a van Amersfoort op. Het vertrek van eerstgenoemde trein uit Utrecht was ook met +4, omdat de HC alle fietsen wilde mee nemen. Op het balkon van de wagon waar ik zat stonden aldus 6 fietsen. :X
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

sneltram schreef: do 18 mei 2023, 15:46 Of anders geformuleerd: Keolis heeft dit keer wel geluisterd naar het verzoek van NS om langere treinen in zetten.
Tja, ik bekeek het liever positief.
Overigens is het dan wel weer jammer dat NS zelf de 3600 niet verlengd heeft.
Etienne schreef: do 18 mei 2023, 17:11 Ook rijdt de 1700/11700 vandaag in het pad van de treinserie 2000, zodat reizigers naar Amersfoort een snelle overstap hebben.
Dan hadden ze die trein toch net zo goed 2000 kunnen noemen? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Etienne schreef: do 18 mei 2023, 17:11 Ook rijdt de 1700/11700 vandaag in het pad van de treinserie 2000, zodat reizigers naar Amersfoort een snelle overstap hebben.
Praktischer was geweest als 'ie gewoon in zijn eigen pad naar Amersfoort gereden had, dan had je die hele overstap niet nodig gehad.
Heel spoor 4 wordt niet gebruikt in Amersfoort, dus daar kan je keurig in 20 minuten conflictvrij keren. (Spoor 2 op Schothorst is immers al voor de 1600/11600 in gebruik)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5260
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Lijn 45 »

Sor 4 is afgesloten vanwege de werkzaamheden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten