Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gebruikersnaam »

umbusko schreef:Dat is wel heel onhandig, aangezien dat natuurlijk de plek is waar een OV-reiziger zou willen in- en uitstappen, omdat er een trein komt.
De ervaring leert dat de meeste mensen in Beekbergen of Apeldoorn opstappen, en dat de mensen die in Dieren opstappen vaak een combiticket hebben voor de driehoek Apeldoorn - Zutphen - Dieren - Apeldoorn. In Dieren worden eigenlijk maar zelden tickets verkocht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Op Utrecht Centraal op spoor 8 aan het wachten op een trein naar Rotterdam als ik een bekend geluid hoor wat niet op Utrecht Centraal thuishoort. Rijdt er een losse TRAXX van NS het station binnen...

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JothamvW
Berichten: 1227
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JothamvW »

Ja, ik was toen ik met de VSM meeging een keer ook Velp - Dieren - Apeldoorn - Zutphen - Velp/Arnhem gereisd.

Toen ik laatst bij de Efteling was mocht de trein daar ook alleen maar een rondje rijden tussen 2x hetzelfde station.
Waarvoor stap je dan nog in?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Suus schreef:Op Utrecht Centraal op spoor 8 aan het wachten op een trein naar Rotterdam als ik een bekend geluid hoor wat niet op Utrecht Centraal thuishoort. Rijdt er een losse TRAXX van NS het station binnen...
//uploads.tapatalk-cdn.com/202007 ... 7ae971.jpg
Ik heb niet op de nummertjes gelet, maar rond 18:40 weer er een ICD stam richting muiderpoort gesleept vanaf centraal door een derde loc, mogelijk dit exemplaar...
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 22 jul 2020, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto uit quote gehaald
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Gebruikersnaam schreef:
umbusko schreef:Dat is wel heel onhandig, aangezien dat natuurlijk de plek is waar een OV-reiziger zou willen in- en uitstappen, omdat er een trein komt.
De ervaring leert dat de meeste mensen in Beekbergen of Apeldoorn opstappen, en dat de mensen die in Dieren opstappen vaak een combiticket hebben voor de driehoek Apeldoorn - Zutphen - Dieren - Apeldoorn. In Dieren worden eigenlijk maar zelden tickets verkocht.
Apeldoorn is natuurlijk vanuit een groot deel van het land ook goed of zelfs beter bereikbaar. Maar vanuit Nijmegen zou ik waarschijnlijk in Dieren opstappen. In ieder geval in een station met ook nog een gewone trein. Als het toch verplicht reserveren is, waarom zou je dat dan niet mogelijk maken? Hetzelfde met de STAR, daar zou ik voor een retourtje vanuit Veendam kiezen.
Gebruikersnaam
Berichten: 629
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gebruikersnaam »

Vanuit jouw situatie snap ik het ook wel. Men heeft voor Beekbergen gekozen omdat dit logistiek makkelijker te regelen valt (lees: er is voldoende ruimte om 1,5 meter te waarborgen, op het perron in Apeldoorn en Dieren is dit niet het geval). Daarnaast zitten bij Beekbergen ook veel campings in de buurt, daar zit de doelgroep. Verder houdt men het op 1 station zodat er geen verschillende loopstromen ontstaan door de trein. Dan zou je natuurlijk denken: Waarom niet een rijtuig voor reizigers uit Apeldoorn, een rijtuig voor reizigers uit Beekbergen, enzovoort enzovoort, maar dan krijg je tijdens stationnementen op de eindpunten juist dat reizigers opstaan, willen rondkijken, even bij de locomotief willen kijken, en dan is 1,5 meter moeilijk te handhaven. In Dieren komt de trein dan ook aan op spoor 4, een spoor zonder perron, zodat mensen niet gaan uitstappen en rondkijken. Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de reiziger, maar we proberen wel te sturen.

De redenen voor de STAR ken ik niet, maar daar heb ik dan ook niks mee te maken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Het is Coronatijd, dus zou je misschien kunnen denken dat treinen 's avonds laat rustig zouden zijn. Nou, nee: in trein 5789 (00:44 uit Utrecht Overvecht welteverstaan) was bij aankomst op Utrecht Centraal net zo'n 70% van de stoelen van de SLT-6 gevuld. :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ardan »

Ik merkte het ook vanavond, gewoon weer de gebruikelijke hoeveelheid uitgaanspubliek vanuit Arnhem in de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Ik doe ook maar wat
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Gisteravond was de IC van 22:39 van Utrecht naar Schiphol ook goed gevuld. Wegens +5 zou de aansluiting in Schiphol in de soep lopen, en het was uiteindelijk iets sneller om op Amsterdam Zuid de Noord/Zuidlijn naar Centraal te nemen en daar verder te gaan met de IC naar Hoorn.

Overigens rijdt de 70800 heel leuk Alkmaar – Schiphol, maar die houdt er dus ‘’ avonds (net zoals de reguliere [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] boven het Noordzeekanaal) er gewoon mee op. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

Ik mag blij zijn dat ik een [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] eerder heb gepakt om 145 te halen, de 3634 van mijn ticket kwamen we net tegen voor Snippeling Aansluiting.
De 145 halteert natuurlijk aan spoor 3 in Dv, het perron zonder Wagenreihunganzeiger - al had NSInternational er een ander woord voor verzonnen - dus nog een wandelingetje naar vooraan de trein. In mijn rijtuig doet het grote licht het niet en ook de leeslampjes niet. Mijn gereserveerde stoel was natuurlijk ook bezet door iemand die niet weet waar ze dat had kunnen vinden. Gelukkig is er genoeg plaats om ergens anders te kunnen zitten; kortom: vakantie, mits er komende vijf uur niets fenomenaal mis gaat.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Garantie tot de deur, wellicht stort er nog ergens een brug in. *O*

Waar gaat de reis heen?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

Voorlopig 4 nachten Berlijn. Terugtickets heb ik nog niet, maar ik verwacht een langere routes met een VBB, QDL en een NRW-Ticket en hopelijk ook bijbehorende reisverslagen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Op de route van Berlijn terug richting Nederland zou ik proberen wat naar het zuiden af te buigen voor de Harz. Wernigerode ligt het meest tegen het gebergte aan met een kasteel dat het stadje overziet en de stoomtrein naar de Brocken, maar ook Goslar (met het keizerlijk paleis), Halberstadt (de kleinste stad in Duitsland met een actief tramnetwerk) en Quedlinburg (begin van de Selketalbahn naar Nordhausen, de eennakleinste stad in Duitsland met een actief tramnetwerk) hebben een prachtige middeleeuwse binnenstad.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

JordiBrabant schreef: De 145 halteert natuurlijk aan spoor 3 in Dv, het perron zonder Wagenreihunganzeiger - al had NSInternational er een ander woord voor verzonnen - dus nog een wandelingetje naar vooraan de trein.
Doe jezelf een plezier en download de app DB Bahnhof live. Je kunt dan per station de voorzieningen en de geplande aankomst- en vertrektijden zien, inclusief actuele treinsamenstellingen. Als die voor een Nederlands station niet gegeven worden, neem dan het eerste Duitse station; grote kans dat de juiste actuele samenstelling er dan wel al staat. Je moet alleen wel even goed kijken: als je je oriënteert met de letters op het perron gaat het sowieso goed, maar ik vond de layout niet heel intuïtief en heb wel eens gedacht dat de trein andersom kwam omdat ik de gegevens in de app andersom had opgevat. :') Even goed kijken wat voor is en wat achter is dus.

Dit helpt met name bij treinen met twee stellen en een veranderde samenstelling; als je op het perron staat weet je dan namelijk niet wat er omgedraaid is: een stel of beide stellen en/of de positie van de stellen. Anders kun je het altijd (in Duitsland) afleiden aan de 1'tjes en 2'tjes op de CTA.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

Die app heb en gebruik ik inderdaad. Maar aan kijken naar de samenstelling in Bentheim had ik nog niet gedacht, bedankt voor de tip!
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Ik snap dat er momenteel veel werkzaamheden zijn op de A2-corridor, maar ik vind de overgebleven dienstregeling toch wat vreemd. De [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] en [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] rijden momenteel beiden Schiphol-Utrecht-Nijmegen, waarbij de 3100 boven Utrecht in een ander pad zit, op 12/18 verhouding met de 3000. Aangezien er ook al geen treinen rijden tussen Bijlmer ArenA en Amsterdam Centraal is extra capaciteit naar de Zuidas wel prettig, en dus is er een extra pendeltrein Utrecht-Schiphol gepland (niet verder ivm werkzaamheden ri Brabant). Die is echter, heel logisch, in dat gat van 12 minuten gepland, waardoor er nu tussen Utrecht en Schiphol een 6/6/18-verhouding is. Dat zou toch beter moeten kunnen? :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Spoor 3 en 4 te Schiphol hebben een minimale opvolgtijd van minimaal 6 minuten, deze zijn hiermee volledig "volgeboekt" en kan dus niet in een regelmatiger patroon worden verdeeld:

Spoor 3:
:01/:31 [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] naar Nijmegen
:07/:37 [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] naar Amersfoort Vathorst
:13/:43 700800 naar Alkmaar
:19/:49 [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] naar Nijmegen
:25/:55 [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] naar Maastricht / 28500 naar Utrecht Centraal

Spoor 4:
:05/:35 [serie=Intercity|2020|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] uit Maastricht / 28500 uit Utrecht Centraal
:11/:41 [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] uit Nijmegen
:17/:47 700800 uit Alkmaar
:23/:53 [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] uit Amersfoort Vathorst
:29/:59 [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] uit Nijmegen
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door TLP »

Oké, ik neem dat de ruime opvolgtijd te maken heeft met dat de intercity's hier hun eerste/laatste halte hebben?
Hoe hebben de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]/[serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] hier dan voor ETMET dan eigenlijk een strakke kwartierdienst kunnen rijden? Was de opvolgtijd toen 7,5 minuten?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Als ik me niet vergis werd die strakke kwartierdienst op Amsterdam Bijlmer toen ook al verlaten (door de een langer te laten stoppen dan de ander). Wellicht stond een van de treinen ook niet op spoor 3/4 maar op de andere sporen, dat scheelt natuurlijk ook.

Bij een halteertijd van 2 minuten (heb je snel nodig gezien de drukte op Schiphol) en een opvolgtijd van 4 minuten tussen vertrek en aankomst kom je op 6 minuten per trein inderdaad.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

De [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] kan niet zoals de [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] gelijk doorrijden naar Schiphol, om parallel te komen met een IC uit Flevoland ([serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] en [serie=Intercity|2020|Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum2400[/serie] rijden daar naast elkaar), want dat komt doordat de [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] dan te dicht voorop rijdt.

In de huidige dienstregeling rijden de [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] en [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] 1 minuut eerder náár Schiphol (:22/:52 en :28/:58) en 1 minuut later vanuit Schiphol (:02/:32 en :08/:38).

Dat levert een 13/17-interval op tussen de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] en [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie], die op Asb wordt rechtgetrokken (m.u.v. richting Utrecht als er een ICE rijdt, dan wacht de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] langer op Asb).

Deze situatie is er eigenlijk al sinds PHS rijdt, waarbij de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] wel iets iets verlengd doordat de [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] ook sneller is gaan rijden door de boog bij Naarden-Bussum, destijds was de verdeling :00/:18/:30/:48.

Eind 2016, de periode waarin het stuk tussen Asdz en Dvaw volledig 4-sporig werd, was het uiteindelijk een stakke kwartierdienst :01/:16/:31/:46, waarin wél een overstap op de [serie=Intercity|2020|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/12700 mogelijk was verder van/naar Den Haag, de opvolgtijd tussen de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] en [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] lag destijds op 5 minuten.

Voor die periode was het spoorgebruik op Schiphol geheel anders: Alles wat naar Amsterdam Centraal ging, reed via spoor 3, alles naar Amsterdam Zuid via spoor 1-2, met ook een alterned spoorgebruik op Asdz.
De [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] vertrok hierbij om :00/:30 om de 3 minuten daarachter vertrekkende [serie=Intercity|2020|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/12700 te kunnen laten vertrekken, de [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] vertrok wel om :16/:46, want er was destijds nog geen kwartierdienst naar Flevoland, via Amsterdam Zuid.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Vandaag voor het eerst in de drielandentrein gezeten tussen Heerlen en Aken. Arriva is qua halte-afroep al ingesteld op de bediening richting België, aangezien alles in drie talen wordt omgeroepen (inclusief uitstapzijde). De Duitse en Franse uitspraken van Nederlandse plaatsnamen zijn wel interessant, met name Eygelshoven Markt in het Frans. :mrgreen:
Op de terugweg tussen Sittard en Eindhoven werd ik nog gecontroleerd. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Eeïzjelshoven Máárk bedoel je? :mrgreen:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Is dat niet meer Limburgs? (A)
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Neen. :6
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ronald »

En "Falkebúúr". Terwijl het in het Frans toch echt Fauquemont is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten