Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Negen »

De nachttrein van Arriva (Trein 32701) rijdt maar tot Utrecht Centraal i.p.v. Schiphol Airport aldus treinposities.nl
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Negen schreef: vr 09 jun 2023, 17:39 De nachttrein van Arriva (Trein 32701) rijdt maar tot Utrecht Centraal i.p.v. Schiphol Airport aldus treinposities.nl
Suus schreef: do 08 jun 2023, 12:16 Die is opgelost, de bediening van de seinen gaat in de nacht van vrijdag op zaterdag terug naar Amsterdam. Daarvoor wordt vanaf middernacht het treinverkeer een paar uur volledig onderbroken zonder alternatief vervoer.
Dat zal de reden zijn dat de nachttrein van Arriva niet verder rijdt dan Utrecht Centraal, denk je ook niet?
F.k.a. Bollenstad
IIVQ
Berichten: 888
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Op Hvs sp1 s stond om 18:42 de 466 van Veronica. Een collega zag hem vanmorgen op Sportpark richting Utrecht rijden (met een fotograaf chagrijnig omdat zijn trein het uitzicht blokkeerde)
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

Suus schreef: vr 09 jun 2023, 08:31 Er mag maar een computer tegelijk dezelfde seinen en wissels bedienen, anders krijg je conflicten. Dus om van de backup-locatie naar de normale locatie over te schakelen moeten eerst alle werkprocessen op de backup-locatie beëindigd worden en zeker zijn dat er geen bewegende treinen meer in het gebied zijn. (..)
Hoe hebben ze dan de afgelopen dagen de reparatie voor post A'dam dan getest? In een simulatieomgeving?
Ik hoorde meneer Voppen toch zeggen dat men de post A'dam uitvoerig getest had en deze stabiel bleek te zijn.
Een stabiele testomgeving hoeft geen stabiele praktijkomgeving te zijn.. na overschakelen.
Suus schreef: vr 09 jun 2023, 08:31 (..)
Het zou levensgevaarlijk zijn als je vanaf meerdere locaties tegelijkertijd wissels kan bedienen. Als de back-uplocatie een wissel afbuigend legt en de normale locatie rechtdoor, dan kunnen er behoorlijke rampen plaatsvinden.
Eens, maar als er volgens dienstregeling gereden wordt dan is het sporenplan toch zodanig dat post A en B hetzelfde besluit zouden nemen?

T-hijs schreef: vr 09 jun 2023, 18:01
Negen schreef: vr 09 jun 2023, 17:39 De nachttrein van Arriva (Trein 32701) rijdt maar tot Utrecht Centraal i.p.v. Schiphol Airport aldus treinposities.nl
Suus schreef: do 08 jun 2023, 12:16 Die is opgelost, de bediening van de seinen gaat in de nacht van vrijdag op zaterdag terug naar Amsterdam. Daarvoor wordt vanaf middernacht het treinverkeer een paar uur volledig onderbroken zonder alternatief vervoer.
Dat zal de reden zijn dat de nachttrein van Arriva niet verder rijdt dan Utrecht Centraal, denk je ook niet?
Gezien de planmatigheid van de uitval én ook de wetenschap over hoeveel kaartjes voor deze nachttrein (en die vanuit Maastricht) zijn verkocht.. kán Arriva haar reizigers toch ook wel met vervangend busvervoer naar de airport brengen? Jajaja, personeelstekort enzo.. roosters.. maar waar een wil is een weg nietwaar?
IIVQ
Berichten: 888
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Suus schreef: vr 09 jun 2023, 08:31 Er mag maar een computer tegelijk dezelfde seinen en wissels bedienen, anders krijg je conflicten. Dus om van de backup-locatie naar de normale locatie over te schakelen moeten eerst alle werkprocessen op de backup-locatie beëindigd worden en zeker zijn dat er geen bewegende treinen meer in het gebied zijn. Vervolgens wordt het personeel van de backup-locatie naar de normale locatie overgebracht. Tijdens oefeningen tien jaar geleden had ProRail daarvoor een bus geregeld (er rijden immers geen treinen). Op de normale locatie moeten alle processen weer opgestart worden en geverifieerd worden dat alle systeem operationeel zijn. En daarna kan de treindienst opgestart worden.

Het zou levensgevaarlijk zijn als je vanaf meerdere locaties tegelijkertijd wissels kan bedienen. Als de back-uplocatie een wissel afbuigend legt en de normale locatie rechtdoor, dan kunnen er behoorlijke rampen plaatsvinden.
Wat er uitgevallen is is niet de échte beveiliging, die zit tegenwoordig veelal in PLC's of vroeger in relais.

Het is niet* mogelijk om de wissels en seinen zo te bedienen dat er twee rijwegen naar hetzelfde spoor worden ingesteld. Hier zorgt de echte "beveiliging", ook wel interlocking genoemd, voor.

Een niveau hoger heb je de ARI, Automatische Rijweg Instelling. Die zorgt voor het automatisch, o.b.v. de dienstregeling, bedienen van seinen en wissels (met eigen ingebouwde veiligheidslogica).

Nóg een niveau hoger zit de verkeersleiding, die zelf vepaalde instellingen doet als ARI er niet uit komt vanwege afwijkingen. Uiteraard hebben die ook weer hun eigen veiligheidsregels. Verkeersleiding kan wel de ARI overrulen, maar niet de interlocking beïnvloeden.
In die zin kan de verkeersleiding geen seinen en wissels zo bedienen dat het tot ongevallen leidt**

*Uitgezonderd een paar gevallen, zoals rijden op zicht (rood knipper, onbeveiligd gebied) of theoretisch het herroepen van seinen.
** In een ideale wereld. Bij doorgleidende of slecht remmende treinen of mcn die nde rode seinen niet opvolgen, of wat andere uitzonderingen.

Wat er nu uitgevallen is is niet de interlocking, wel de verkeersleiding en ik weet niet of de ari er ook bij zat.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Gisteravond liep de 1856 bij Almere +10 op, wegens een seinstoring (volgens mij ergens bij Oostvaarders). Overigens riep de Mikos van dienst nog heel pro-actief om over het niet rijden van de treinen in de nacht van vrijdag op zaterdag. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Zittend in de sprinter van 9.42 van Ede Wageningen naar Arnhem viel me het grote aantal treinfappers op in Oosterbeek. In Arnhem werd duidelijk waarom. Twee stoomlokomotieven plus veel personeel in ouderwetse uniformen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Treinserie 8800 heet na morgen geen intercity meer maar sprinter. Past ook veel beter bij het materieel waarmee gereden wordt. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
rooddolfijn
Berichten: 770
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rooddolfijn »

Daarover gesproken: dit weekend heet de sprinter Amsterdam Utrecht juist intercity, omdat er maar liefst 2 stations worden overgeslagen: Zuilen en Maarssen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Dionysusnu
Berichten: 530
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Hopelijk wordt de 8800 dan ook gewoon in de 6000 opgenomen, dan heeft de reisplanner eindelijk door dat dat dezelfde trein is.
Ik ben al twee keer in Utrecht uitgestapt om op de volgende trein te wachten, om me 5 minuten later te realiseren dat dat dezelfde trein is die gewoon is blijven staan :X
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Dat kan gewoon doorgekoppeld worden in de reisinformatie. Ik denk niet dat men de nummers nog gaat samenvoegen aangezien het volgend jaar op maandag t/m donderdag 's-Hertogenbosch - Leiden wordt en op vrijdag t/m zondag Tiel - Leiden. Dan zijn twee losse treinseries met doorkoppeling handiger.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Ben wel benieuwd hoe men dat qua tijden in gaat passen op Ledn-Wd en Gdm-Tl met enkelspoor en verschillende treinen (en de overkruising in Gdm niet te vergeten).
Bemined
Berichten: 5925
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Men gaat op vrijdag - zondag weer grofweg volgens de dienstregeling uit 2017 rijden op Tiel - Utrecht, dus kruisen om heel/half in Geldermalsen en kort keren in Tiel.
Dionysusnu
Berichten: 530
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Bemined schreef: za 10 jun 2023, 12:58 Dat kan gewoon doorgekoppeld worden in de reisinformatie. Ik denk niet dat men de nummers nog gaat samenvoegen aangezien het volgend jaar op maandag t/m donderdag 's-Hertogenbosch - Leiden wordt en op vrijdag t/m zondag Tiel - Leiden. Dan zijn twee losse treinseries met doorkoppeling handiger.
Waarom is dat dan nu niet gedaan?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Wellicht omdat de een intercity heet en de ander een sprinter?
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Het scheelt wel dat de Valleilijn uit Ede Wageningen op hetzelfde perron aankomt als de sprinter richting Baarn. Al is die sprinter van 18.01 een paar minuten te laat. Een meevaller na de hel van Emmerich.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Ik had toch wat harder terug moeten fietsen naar station Leeuwarden, dan had ik de trein van 17.17 nog gehaald en was ik er weg geweest voor de brug stuk ging...
Drukte in de 320 naar Heerenveen viel nog mee, maar zit nu wel weer op anderhalf uur vertraging :(
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Was omreizen via Groningen geen optie?
Ik had in eerste instantie ook het plan om die kant op te gaan, maar ben dan toch blij dat ik mijn plannen aangepast heb.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Ik geloof dat je geluk had dat Connexxion die trein wilde afrangeren als ik het zo zie. De Valleilijntrein was van 4b naar 6 verplaatst, terwijl de tegentrein waar die normaal op keert wel gewoon van 4b vertrok.

Normaal zou daar geloof ik 4a voor gebruikt kunnen worden, maar daar stond vandaag opeens de intercity naar Den Haag op gepland en de intercity naar Schiphol op 5a. Dit terwijl de intercity naar Rotterdam wel gewoon van 6 vertrekt en de intercity naar Amsterdam Centraal ook vanaf 7 (die rijdt de gehele dag door naar Deventer, waar die normaal op Amersfoort eindigt).

Waarom die IC's naar Den Haag en Schiphol opeens van 6-7 naar 4a-5a gegaan zijn is mij even een raadsel... Sterker nog: rond .40 vertrekt de IC naar Den Haag van 5a en die naar Schiphol van 4a, waardoor die elkaar dus kruisen en die naar Schiphol een minuut later dan normaal vertrekt... Vrij merkwaardige planning.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: za 10 jun 2023, 19:43 Was omreizen via Groningen geen optie?
Met de werkzaamheden bij Hoogeveen was dat zo langzaam dat plannen via Groningen in de reisplanner een advies opleverde om de trein naar Groningen te nemen, daar de trein terug naar Leeuwarden en dan richting Amersfoort _O-
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 530
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dionysusnu »

Op zich is het alleen langzamer vanwege de slechte overstappen van de snelbus. Dus het hangt er vanaf of het TVV wel/niet de dienstregeling volgt. Met een beetje pech (dus geluk) kan het wel sneller zijn.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op za 10 jun 2023, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Met TVV heb ik doorgaans pech, dus daar maar niet op gegokt :p
Nu kon ik gelukkig in Heerenveen nog op de Sprinter naar Zwolle overstappen, zodat ik daar voldoende overstaptijd had om gauw een frietje te halen...
Want om thuis nog een kliekje op te warmen werd het wel erg laat anders ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Laat? Ik moet nog eten. :p
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Daniel schreef: za 10 jun 2023, 20:30 Met TVV heb ik doorgaans pech, dus daar maar niet op gegokt :p
Nu kon ik gelukkig in Heerenveen nog op de Sprinter naar Zwolle overstappen, zodat ik daar voldoende overstaptijd had om gauw een frietje te halen...
Want om thuis nog een kliekje op te warmen werd het wel erg laat anders ;)
De vorige keer scheen het TVV Zwolle - Assen een bende te zijn geweest, ben benieuwd hoe het nu gaat...
Beul van de blindegeleidelijn
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Selivio »

Heb tot op heden nog weinig problemen gehoord over het TVV dit keer. Genoeg bussen dit keer tot op heden iig.
Grt. Stefan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten