Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

cassie127 schreef: wo 16 nov 2022, 17:32 Dat was op de eerste dagen al een heel groot succes in de nacht, waar de groene lamp van het sein pas op ± 200 meter zichtbaar was.
Volgens ProRail is het nieuwe sein beter zichtbaar, maar jouw ervaringen zijn dus anders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Waarom zou men afstappen van de extra waarborg dat verschillende kleuren op verschillende plaatsen schijnen? Een fout lijkt me makkelijker gemaakt bij één lamp voor alle kleuren dan bij drie afzonderlijke lampen.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

Voor zover ik weet zitten de kleuren in de seinen nu ook al niet overal op dezelfde plaats, dus die waarborg is er niet echt.
Naast dat machinisten niet kleurenblind mogen zijn, en onduidelijke seinen als onveilig beschouwd moeten worden.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Waar welke seinkleuren zitten is deel van de baanvakkennis, dus je verliest wel een beetje duidelijkheid daarmee.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Willem »

Gisteravond stond een Beneluxtrein geparkeerd op spoor 2 van station Schiedam Centrum. Dus op een van de voormalige sporen van de Hoekse Lijn.
Sinds de metro is doorgetrokken heb ik daar nog nooit een trein gezien.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Spoor 2 wordt best vaak voor kerende treinen of als opstellocatie gebruikt.
Spoor 1 is een ander verhaal.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Spoor 1 wordt vaak gebruikt als zowel de 900 als de 9200 er keren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

umbusko schreef: do 17 nov 2022, 10:10 Waarom zou men afstappen van de extra waarborg dat verschillende kleuren op verschillende plaatsen schijnen? Een fout lijkt me makkelijker gemaakt bij één lamp voor alle kleuren dan bij drie afzonderlijke lampen.
Seinen waarvan een lamp meerdere kleuren kan tonen zijn niet per se nieuw overigens. Bij moderne Britse lichtseinen kan de onderste lamp alle kleuren tonen, en komt de bovenste alleen bij dubbel geel in dienst:

Afbeelding

Hoewel het Britse seinstelsel wordt bijgestaan door een voorafgaande waarschuwing van de AWS-zonnebloem in de machinistencabine, hoeft het geen bezwaar te zijn dat één lamp meerdere kleuren kan tonen, uiteraard mits alle kleuren even duidelijk zichtbaar zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

MetroRET schreef: do 17 nov 2022, 11:32 Spoor 1 wordt vaak gebruikt als zowel de 900 als de 9200 er keren. :mrgreen:
En voor een incidentele goederentrein van of naar Vlaardingen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Oow ja, die schijnen er ook nog te zijn. :mrgreen:
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Z2N schreef: do 17 nov 2022, 10:44 Waar welke seinkleuren zitten is deel van de baanvakkennis, dus je verliest wel een beetje duidelijkheid daarmee.
Nou nee. Echt totaal niet. Het zal mij een zorg zijn waar welk kleurtje zit, en in geen enkel document over baanvakkennis/wegbekendheid zal je zoiets tegenkomen omdat het volstrekt irrelevant is. Een sein werkt namelijk (en toont daarmee één van de kleuren), of een sein werkt niet (geen kleuren/gedoofd of meerdere kleuren tegelijk) en in beide gevallen handel je volgens de daarvoor geldende regelgeving. Meer smaken zijn er niet.
Laatst gewijzigd door Jultar op do 17 nov 2022, 18:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Zowel dinsdag als vandaag reis ik met trein 1660. (Expres geen link naar Somda, omdat de tijden deze week toch compleet anders zijn.)
Afgelopen dinsdag reed die trein nog met 10 bakken DDZ en vandaag zijn het 4 bakken ICM. Enige variatie is altijd mogelijk, maar dit verschil is wel erg groot. :|
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Verkeerd materieel zie ik. Was een DDZ-6 gepland.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
KL577
Berichten: 136
Lid geworden op: do 28 sep 2017, 15:44
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door KL577 »

Niet alledaags: aankondiging op Utrecht Centraal van Thalys naar Paris Nord om 19.47.... omleiding ivm aanrijding op HSL
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Ik zag aan het eind van de middag het staartje van een ICNG vanuit mijn huis nabij Dordrecht Zuid.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
IIVQ
Berichten: 853
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

IC 1570 reed vandaag zo te zien planmatig Lw-Asd, terwijl de hele rest van 1500 Lw-Rai doet. Morgen en volgende week doet de 1570 wel Lw-Rai.
Vervelend, want ik was na 12 uur op kantoor rond 20:10 wel aan mijn ritje naar Dvd toe.

(Hoe doe je die linkjes naar een treinnummer/serie?)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Lijn 45 »

Een link naar een treinserie krijg je door een s voor het nummer te zetten, bij een treinnummer moet er een t voor. s 1500 (zonder spatie) wordt 1500 en t 1570 wordt 1570.
IIVQ
Berichten: 853
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

Dan deed ik het goed. Alleen werkt het niet in het voorbeeld. Thx!
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

KL577 schreef: do 17 nov 2022, 19:45 Niet alledaags: aankondiging op Utrecht Centraal van Thalys naar Paris Nord om 19.47.... omleiding ivm aanrijding op HSL
Was aanrijding bij Rotterdam Blaak,alle treinverkeer Rotterdam C-Zuid stilgelegd
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Baarn: sprinter naar Utrecht heeft 7 bakken maar sprinter naar Amsterdam heeft 3 bakken.
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Ik begrijp helemaal niets meer van de dienstregeling op vrijdagen. Vandaag reed de 2000 opeens weer niet, terwijl die vorige week vrijdag wel reed. Omdat per 7 november een afgeschaalde dienstregeling werd ingevoerd, ging ik er vanuit dat die week representatief zou zijn tot de nieuwe dienstregeling 2023 ingaat. Maar dat is blijkbaar niet het geval?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Zit nu in een IC van Hilversum naar Rotterdam via Amsterdam en Schiphol. Dat ik dat nog mag meemaken. Behoorlijk lange trein ook.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hendrik »

Reiziger Delft schreef: vr 18 nov 2022, 09:36 Ik begrijp helemaal niets meer van de dienstregeling op vrijdagen. Vandaag reed de 2000 opeens weer niet, terwijl die vorige week vrijdag wel reed. Omdat per 7 november een afgeschaalde dienstregeling werd ingevoerd, ging ik er vanuit dat die week representatief zou zijn tot de nieuwe dienstregeling 2023 ingaat. Maar dat is blijkbaar niet het geval?
Het is aangekondigd op https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Reiziger Delft »

Op www.ns.nl staat de knop ''Storingen en Werkzaamheden'', daar staat het niet bij. Ik moet dus blijkbaar op ''Meer Reisinformatie'' drukken, iets naar onder scrollen en dan op de link bij de nieuwe aanpassingen klikken. Vervolgens staat bij aanpassingen niets over Utrecht-Den Haag, maar moet ik weer naar onder scrollen naar de extra aanpassingen bij vrijdag 18 november. Die link open klikken en daar staat het inderdaad. Wat ongelooflijk omslachtig. :neg: Overigens ook bijzonder willekeurig dat op woensdag 23 november er opeens minder intercity's tussen Den Haag en Lelystad rijden.

Wat is er over van het basisuurpatroon waar je voorheen op kon vertrouwen. :(
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

Er was zojuist chaos op Gouda, een rit van de 11700 werd tot Gouda ingekort en stond daardoor voor zo'n 40 minuten op spoor 8 om te keren. Hierdoor werd elke trein richting Rotterdam/Den Haag via spoor 10 omgeleid.
zij/haar/hen/hun
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten