Bijzonder, ik dacht dat de NS juist door natuurlijk verloop het aantal HC's wilde verminderen uit kostenbesparing?
Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39228
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Post Amersfoort is inderdaad redelijk recent opgeheven en het bediengebied daarbij overgegaan richting post Utrecht. Sindsdien zijn er eens in de zoveel tijd ook personele problemen. 1+1=2?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Logischerwijs juist niet, omdat met de grotere post het personeel efficiënter ingezet kan worden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39228
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zou je zeggen ja, maar waarom gaat het dan sinds die verhuizing juist mis (en vooral ook steeds op treinen die met de werkplek Amersfoort te maken hebben).
Heb zo'n vermoeden dat nu nog speelt dat het personeel wat al op de post Utrecht zat nog geen bekendheid met het voormalige gebied van post Amersfoort heeft en daardoor niet kan inspringen.
Heb zo'n vermoeden dat nu nog speelt dat het personeel wat al op de post Utrecht zat nog geen bekendheid met het voormalige gebied van post Amersfoort heeft en daardoor niet kan inspringen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
En misschien ook wel wat treindienstleiders die het niet zagen zitten om naar Utrecht te moeten (qua reistijd) en vertrokken zijn. Op papier kan het dan een heel mooi plan zijn om kosten te besparen, maar daar wordt vaak niet over nagedacht.Daniel schreef: ↑wo 28 jul 2021, 11:25 Zou je zeggen ja, maar waarom gaat het dan sinds die verhuizing juist mis (en vooral ook steeds op treinen die met de werkplek Amersfoort te maken hebben).
Heb zo'n vermoeden dat nu nog speelt dat het personeel wat al op de post Utrecht zat nog geen bekendheid met het voormalige gebied van post Amersfoort heeft en daardoor niet kan inspringen.
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De reistijd tussen Amersfoort en Utrecht is 13 minuten, is dat een reden om weg te lopen uit een overplaatsing?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het is wel iets meer: je moet bij Zuilen zijn en dan nog een flink stukje lopen. En als je met de auto gaat moet je dwars door Utrecht. Zeker voor iemand die in Nijkerk of zo woont kost het gewoon heel veel extra reistijd op een dag.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het opleiden van treinverkeersleiders kost tijd, die pluk je niet even van een boom. In de vacaturetekst staat dat de opleiding 9 maanden kost. Je kan dit probleem dus niet van vandaag op morgen oplossen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Klopt. De Volkskrant had er ook nog een aardig stukje over vandaag: 'Zestig vacatures, 5.000 sollicitanten: waarom is er dan toch een tekort aan treindienstleiders?'
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Kennelijk zijn ze dus nodig. Best jammer dat de zichtbaarheid van de HC's in de trein heel erg laag is; maar dat is een eigen ervaring.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Uit het artikel:
Kan dat aantal applicaties/schermen dan niet naar beneden? Als je op basis van één scherm/applicatie kunt monitoren en eventueel bijsturen, heb je minder impulsen/signalen/stress en dus minder analytisch vermogen nodig.De Volkskrant.nl schreef:Maar niet iedereen wordt geschikt bevonden: een treindienstleider werkt met acht computerschermen waarop tien applicaties draaien
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39228
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
NS zal het best logisch gevonden hebben, maar op mij kwam het ietwat apart over dat de 2462 in Dordrecht een treinstel uit de voorgaande trein achterliet om vervolgens in Rotterdam weer een treinstel aan de andere kant bij te plaatsen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het lijkt mij niet dat je al die 8 schermen tegelijk moet monitoren of bedienen. Ik denk wel dat je goed moet weten welke applicatie in welk scherm zit tijdens het uitvoeren van een procedure.rikthoff schreef: ↑do 29 jul 2021, 09:12 Uit het artikel:Kan dat aantal applicaties/schermen dan niet naar beneden? Als je op basis van één scherm/applicatie kunt monitoren en eventueel bijsturen, heb je minder impulsen/signalen/stress en dus minder analytisch vermogen nodig.De Volkskrant.nl schreef:Maar niet iedereen wordt geschikt bevonden: een treindienstleider werkt met acht computerschermen waarop tien applicaties draaien
Maar, stel dat er sprake is van een groter dan voorzien vertrek van treinverkeersleiders van post Amersfoort door de standplaatswijziging.. naar wat voor functie zal een verkeersleider dan overspringen, IN de regio Amersfoort?
> verkeersleiding bij de bus?
> verkeersleiding bij Rijkswaterstaat? (dat wordt toch ook Utrecht, voor het wegverkeer dan).
Kortom, een soortgelijke functie binnen een gelijkblijvende woon-werk reisafstand lijkt mij moeilijk te vinden.
Dan kost het je natuurlijk wel extra tijd om naar Utrecht te reizen.. maar daar zijn vaak ook (tijdelijke) aanpassingsregelingen voor, arbeidsvoorwaardelijk, dacht ik zo.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het overstappen van treinverkeersleiding naar wegverkeersverkeersleiding ligt iets genuanceerder. Beide soorten vereisen specifieke trainingen en doen weer compleet andere dingen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Of een kantoorfunctie binnen ProRail zelf. Bijvoorbeeld bij de makers van de jaardienst of voor de ad hoc goederentreinen in DONNA.
Het scheelt nogal of je vanuit huis werkt, binnen de kantooruren naar Utrecht Centraal (Inktpot/Tulpenburg) of dat je in ploegendienst (nacht/vroeg, laat) moet werken.
Het scheelt nogal of je vanuit huis werkt, binnen de kantooruren naar Utrecht Centraal (Inktpot/Tulpenburg) of dat je in ploegendienst (nacht/vroeg, laat) moet werken.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Er worden ineens treinen geschrapt van Utrecht naar Arnhem en van Utrecht naar Rhenen om logistieke redenen, zie ik in de app. Zelfde grapje als eerder van de week met de verkeersleiding? Was dit van te voren bekend gemaakt of wordt er ineens random geschrapt? Ik reis nu via Utrecht naar huis omdat er een defecte trein staat ergens tussen Duivendrecht en Amersfoort (twee geschrapte IC's), mijn trein rijdt volgens de borden en de omroep van de HC gewoon naar Nijmegen.
Ik doe ook maar wat
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zelfde situatie inderdaad, alleen nu korter van te voren bekend.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8737
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik lees in een tweet ProRail dat het komt door ‘een ziekmelding op een verkeersleidingspost’
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
jajaja, lean and mean business.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Avonturen in Amersfoort!
De overstap van 1779 (uit Gvc) op 11679 (naar Es) is planmatig 0 minuten, door werkzaamheden (enkelspoor) aan de oostkant van Amf.
Ik sta al in de startblokken voor een machtige sprint om die overstap van spoor 2 naar 4b te beproeven... blijkt de 11679 sinds Hvs met +9 rond te rijden.
Na binnenkomst van de trein in Amf blijven we alleen verdacht lang staan. Ik vrees dat we niet weg mogen ivm de tegenligger 11678, en wel ja: nadat de vertraging is opgelopen tot +15 wordt omgeroepen dat de trein wordt opgeheven.
Iedereen eruit gejaagd, lichten uit, deuren dicht... maar de trein blijft langs het perron staan. Even later gaan de lichten weer aan en worden de deuren weer ontgrendeld, dus de kudde dringt zich prompt weer naar binnen. Wat blijkt later: we worden voorop de 1681 van een halfuur later geplaatst. Geen sardienenvervoer dus!
Slimme oplossing, maar het koppelen kost de nodige moeite, dus ook deze rit krijgt meer en meer vertraging. Ik vrees een herhaalrecept waarbij we wederom worden opgeheven ivm de tegenligger
Maar gelukkig, met +6 (okee, voor ons +36) gaan we toch nog rijden!
Helaas geen GTBV'tje voor mij, omdat ik eerder in Gvc een onofficiële overstap op m'n sloffen haalde - in 4 minuten van spoor 1 naar spoor 5.
Ondertussen schopt een groep jongeren herrie in de achterste bak, maar boeiûh, ik zit lekker voorin
Daardoor moet ik wel langs het hele perron de longen uit mijn lijf sprinten om de aansluitende bus nog te halen
Maar ik heb 'm - op een flinterdunne haar na, want de andere bussen waren allemaal al foetsie - gelukkig wel gehaald
De overstap van 1779 (uit Gvc) op 11679 (naar Es) is planmatig 0 minuten, door werkzaamheden (enkelspoor) aan de oostkant van Amf.
Ik sta al in de startblokken voor een machtige sprint om die overstap van spoor 2 naar 4b te beproeven... blijkt de 11679 sinds Hvs met +9 rond te rijden.
Na binnenkomst van de trein in Amf blijven we alleen verdacht lang staan. Ik vrees dat we niet weg mogen ivm de tegenligger 11678, en wel ja: nadat de vertraging is opgelopen tot +15 wordt omgeroepen dat de trein wordt opgeheven.
Iedereen eruit gejaagd, lichten uit, deuren dicht... maar de trein blijft langs het perron staan. Even later gaan de lichten weer aan en worden de deuren weer ontgrendeld, dus de kudde dringt zich prompt weer naar binnen. Wat blijkt later: we worden voorop de 1681 van een halfuur later geplaatst. Geen sardienenvervoer dus!
Slimme oplossing, maar het koppelen kost de nodige moeite, dus ook deze rit krijgt meer en meer vertraging. Ik vrees een herhaalrecept waarbij we wederom worden opgeheven ivm de tegenligger
Maar gelukkig, met +6 (okee, voor ons +36) gaan we toch nog rijden!
Helaas geen GTBV'tje voor mij, omdat ik eerder in Gvc een onofficiële overstap op m'n sloffen haalde - in 4 minuten van spoor 1 naar spoor 5.
Ondertussen schopt een groep jongeren herrie in de achterste bak, maar boeiûh, ik zit lekker voorin
Daardoor moet ik wel langs het hele perron de longen uit mijn lijf sprinten om de aansluitende bus nog te halen
Maar ik heb 'm - op een flinterdunne haar na, want de andere bussen waren allemaal al foetsie - gelukkig wel gehaald
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
"Dienstregeling niet gevonden" zegt de mouse-over. Geen idee of we nu dus in dezelfde trein zitten, en dan ook voorin?
Ik haalde in Utrecht een onofficiële overstap van 3 minuten van spoor 18 naar spoor 11 (van de IC die nog gewoon naar Nijmegen leek te rijden op de IC naar Amf), en ook ik heb zojuist in Amf de sprint van 2 naar 4b gemaakt en de IC naar Es bleef nog netjes eventjes wachten. Misschien al rekening houdend met omreizigers uit Ut omdat vanuit Amsterdam via Hvs was uitgevallen.
Edit: ik zie dat ik in de 11683 zit, uurtje later dus Of ja een half uurtje. 24 minuten.
Ik haalde in Utrecht een onofficiële overstap van 3 minuten van spoor 18 naar spoor 11 (van de IC die nog gewoon naar Nijmegen leek te rijden op de IC naar Amf), en ook ik heb zojuist in Amf de sprint van 2 naar 4b gemaakt en de IC naar Es bleef nog netjes eventjes wachten. Misschien al rekening houdend met omreizigers uit Ut omdat vanuit Amsterdam via Hvs was uitgevallen.
Edit: ik zie dat ik in de 11683 zit, uurtje later dus Of ja een half uurtje. 24 minuten.
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39228
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Eerder vanavond wist NS ook nog niet helemaal wat ze wilden... tussen Utrecht en Amersfoort stond een goederentrein defect en volgden de meldingen van NS zich in rap tempo op. Van minder ICs via geen ICs naar toch wel wat ICs op dat traject zo kon ik vanuit de 571 mooi volgen.
Uiteindelijk dus toch nog een gelukje, want de schade bleef beperkt tot even overstappen vanuit de 571 op de 300571 en die overstap van spoor 9 naar 4 in Utrecht was prima te doen in de ruime keertijd die die trein normaal al heeft.
Om vervolgens af te vragen waar die defecte trein dan stond, want zag niks... bleek de verstoring alweer verholpen te zijn
In Amersfoort zijn de werkzaamheden inmiddels in een fase waarin de Valleilijn weer beperkt kan rijden. Echter blijkt er wel een bijzondere constructie te zijn ontstaan op dit station, waarvoor onderaan de trap zelfs een lichtkrant neergezet is die overstappers naar de Valleilijn vraagt door naar voren te lopen...
Perron 5b is namelijk nu een stuk naar het oosten verlengd en nu het kruiswissel tussen spoor 5 en 6 weg is, is middels twee seinen een b-fase van spoor 5 gecreëerd die wel erg ver weg ligt: ruim buiten de perronkap aan de oostzijde.
Van het feit dat perron 5a nu langer doorloopt mogen de reizigers echter nog niet profiteren, want voor de 1500 is ter hoogte van waar vroeger het wissel lag een vaste blauwe lamp neergezet. Maar het lijkt erop dat die voortaan naast de trappen kan gaan halteren (als de TBPs aan de juiste fase gekoppeld zijn), voor treinen komend uit de richting Deventer/Zwolle zijn de bakborden van spoor 5 daar ook al op aangepast. In de andere richting staan geen bakborden, dus is het duidelijk de bedoeling om onder de traverse te gaan stoppen (net daar voorbij staat een sein namelijk).
Uiteindelijk dus toch nog een gelukje, want de schade bleef beperkt tot even overstappen vanuit de 571 op de 300571 en die overstap van spoor 9 naar 4 in Utrecht was prima te doen in de ruime keertijd die die trein normaal al heeft.
Om vervolgens af te vragen waar die defecte trein dan stond, want zag niks... bleek de verstoring alweer verholpen te zijn
In Amersfoort zijn de werkzaamheden inmiddels in een fase waarin de Valleilijn weer beperkt kan rijden. Echter blijkt er wel een bijzondere constructie te zijn ontstaan op dit station, waarvoor onderaan de trap zelfs een lichtkrant neergezet is die overstappers naar de Valleilijn vraagt door naar voren te lopen...
Perron 5b is namelijk nu een stuk naar het oosten verlengd en nu het kruiswissel tussen spoor 5 en 6 weg is, is middels twee seinen een b-fase van spoor 5 gecreëerd die wel erg ver weg ligt: ruim buiten de perronkap aan de oostzijde.
Van het feit dat perron 5a nu langer doorloopt mogen de reizigers echter nog niet profiteren, want voor de 1500 is ter hoogte van waar vroeger het wissel lag een vaste blauwe lamp neergezet. Maar het lijkt erop dat die voortaan naast de trappen kan gaan halteren (als de TBPs aan de juiste fase gekoppeld zijn), voor treinen komend uit de richting Deventer/Zwolle zijn de bakborden van spoor 5 daar ook al op aangepast. In de andere richting staan geen bakborden, dus is het duidelijk de bedoeling om onder de traverse te gaan stoppen (net daar voorbij staat een sein namelijk).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
In een of andere geniale actie werd vanavond op Leiden Centraal de 2262 van Amsterdam Centraal naar Dordrecht last-minute gespoorwijzigd naar spoor 9b omdat op 8b de 2473 van Lelystad naar Dordrecht met +11 vertrok.
Alleen: de 2262 moest gesplitst worden, het achterste treinstel bleef achter. Omdat pas na de spoorwijziging deze informatie aan de reizigers gecommuniceerd, werd dat een beetje een chaos. Vooral toen de deursluitfluit van het achterste stel gebruikt werd om het af te sluiten, toen sprongen door meerdere deuren nog mensen naar binnen
Alleen: de 2262 moest gesplitst worden, het achterste treinstel bleef achter. Omdat pas na de spoorwijziging deze informatie aan de reizigers gecommuniceerd, werd dat een beetje een chaos. Vooral toen de deursluitfluit van het achterste stel gebruikt werd om het af te sluiten, toen sprongen door meerdere deuren nog mensen naar binnen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten