Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Waar je je aan kunt opwinden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Eigenlijk ben ik al zo gek als een deur dat ik zo vroeg op sta voor een wandeling, wordt intercity 1125 naar Eindhoven ook nog eens omgeleid omdat er een gestrande trein is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

De 766 kwam gisteravond Zwolle binnen met +8, en vertrok weer om +18. Volgens de machinist was er iets gebeurd waardoor er een conducteurswissel nodig was.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Grote storing bij de verkeersleiding van ProRail Noord-Nederland: ten noorden van Zwolle rijden tot zeker 14:30 geen treinen meer. NS. De NOS stuurde een pushbericht de wereld in.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dennenboom »

Er ligt veel plat, maar "ten noorden van Zwolle" is wel wat sterk uitgedrukt: Meppel, Beilen, Hoogeveen, Assen, Wolvega, Heerenveen en Akkrum zijn vanuit Zwolle nog wel te bereiken.

Edit: rond 14:00 is alles weer gaan rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik weet niet of ik het een correct uitgezette steekproef kan noemen, maar ik heb vandaag in drie verschillende SNG-treinstellen gezeten en in alle drie is de OBIS defect. Lijkt mij geen toeval meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Is het ook niet, er was vanmiddag een storing aan het systeem. Dat is inmiddels opgelost.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Het treinverkeer tussen Utrecht en Ede-Wageningen is door een aanrijding momenteel gestremd, en dus moeten doorgaande reizigers omreizen via 's-Hertogenbosch. De HC van trein 3640 verdient daardoor wel een complimentje: ze besloot een minuutje later te vetrekken en daardoor zowat 100 omreizigers vanuit trein 3539 een snelle overstap te geven. :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

Mijn blikje drinken is over de vloer heen gekankerd omdat de trein opeens een noodstop maakte tussen Horst-Sevenum en Deurne. -0-

Wil het best opruimen, maar heb niks qua papier.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Timon91 »

Tariefvraagje: als ik een maandtrajectkaart wil (per maand opzegbaar) betaal ik per maand meer dan als ik een jaartrajectkaart wil (na één jaar per maand opzegbaar). Nu kan ik ook een trajectkaart kopen via NS Flex, die per maand opzegbaar is. Verschil is alleen dat ik via NS Flex het maandbedrag betaal wat je voor een normale trajectkaart bij de jaarkaart betaalt. Voorbeeldje voor Amsterdam-Utrecht:
- Maandtrajectkaart: €266,90
- Jaartrajectkaart: €219,20
- NS Flex Traject Vrij: €219,20

Waarom zou ik überhaupt een maandtrajectkaart willen als ik hetzelfde bereik door Traject Vrij met NS Flex te nemen? Het enige verschil is dat je een maandtrajectkaart zelf moet vernieuwen en NS Flex automatisch doorloopt :')
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Logisch, NS wil helemaal niet dat je zo'n ouderwetse maandtrajectkaart koopt, het beleid is er al een tijdje op gericht dat zo veel mogelijk reizigers overstappen op Flex.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Dat laatste klopt.
Alleen is de maandtrajectkaart ook vooral bedoeld voor reizigers die geen flex willen of kunnen afsluiten.deze is dan ook gewoon in de automaat te koop
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Timon91 »

Dank voor de uitleg. Wat reisthijs zegt vermoedde ik inderdaad al, wat RobertT zegt wist ik nog niet. Zo'n maandtrajectkaart zou je dus ook op een anonieme OV-chipkaart kunnen zetten bij de kaartautomaat?
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tochjo »

Een maandkaart Traject Vrij moet wel op een persoonlijke OV-chipkaart geladen worden. Zie de informatie op deze pagina.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Maar NS Flex werkt toch niet (of minder goed) in combinatie met andere abonnementen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tochjo »

NS Flex bestaat feitelijk uit twee verschillende producten: Reizen op Rekening Trein en Reizen op Rekening Bus Tram Metro. Als naast NS Flex nog een abonnement voor bus, tram of metro op de kaart staat, dan kan het zijn dat de reizen met bus, tram en metro die met korting zouden moeten zijn, toch tegen vol tarief gefactureerd worden.

Inmiddels is het mogelijk om het Bus Tram Metro-deel van NS Flex uit te schakelen. Dan kan alsnog op één kaart samen met een NS Flex-abonnement voor de trein een kortingsproduct voor bus, tram en metro geplaatst worden dat werkt met reizen op saldo. Voor reizen met bus, tram en metro is dan dus saldo nodig. Eventueel kan automatisch opladen geactiveerd worden voor die situatie.

Bij het bestellen van NS Flex voor een persoonlijke kaart waarop al een BTM-abonnement staat, zou het BTM-deel van NS Flex automatisch uitgeschakeld moeten worden.
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JothamvW »

Dat is inmiddels al niet meer zo, BTM-abonnementen werken tegenwoordig gewoon met NS Flex (in ieder geval mijn Breng Vrij).

Ik geloof dat de volledige uitrol naar bestaande abonnementshouders ook pas was toen dat geregeld was.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tochjo »

BTM-abonnementen die vrij reizen geven, werken over het algemeen wel goed, maar BTM-abonnementen die recht op korting geven niet, als ook Reizen op Rekening BTM op de kaart staat.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

En dan zijn er nog wat vreemde eenden in de bijt, zoals Dal Voordeel Limburg (korting in bus én trein), waarvan ik vermoed dat ze altijd op een aparte kaart moeten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

JothamvW schreef: zo 16 jan 2022, 14:35 Dat is inmiddels al niet meer zo, BTM-abonnementen werken tegenwoordig gewoon met NS Flex (in ieder geval mijn Breng Vrij).
Bij Qbuzz moet je anders expliciet aanvinken in de webshop dat er geen flex-product op je OV-chipkaart staat als je een abonnement afsluit. Dat hint toch op potentiële incompatibiliteit.
JothamvW schreef: zo 16 jan 2022, 14:35 Ik geloof dat de volledige uitrol naar bestaande abonnementshouders ook pas was toen dat geregeld was.
Zover er überhaupt nog sprake is van een uitrol naar bestaande abonnementshouders. WeekendVrij kan je bijvoorbeeld tegenwoordig alleen nog als flex kopen, maar tegen de verwachting in werd de niet-flex versie bij mij gewoon weer vernieuwd afgelopen november.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Toch fijn als er eens een keertje gecontroleerd wordt: de HC van de 8854 begon direct na Utrecht met de controle, en nog voor de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal was de eerste klasse de helft van de reizigers kwijt. *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Gisterenochtend was de 3525 uitgevallen tussen Schiphol en Eindhoven; dat was de enige trein waarmee ik de geplande bus in 's-Hertogenbosch kon halen en daardoor kon ik dus pas één uur later beginnen met wandelen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

Daniel schreef: zo 16 jan 2022, 15:29
JothamvW schreef: zo 16 jan 2022, 14:35 Dat is inmiddels al niet meer zo, BTM-abonnementen werken tegenwoordig gewoon met NS Flex (in ieder geval mijn Breng Vrij).
Bij Qbuzz moet je anders expliciet aanvinken in de webshop dat er geen flex-product op je OV-chipkaart staat als je een abonnement afsluit. Dat hint toch op potentiële incompatibiliteit.
JothamvW schreef: zo 16 jan 2022, 14:35 Ik geloof dat de volledige uitrol naar bestaande abonnementshouders ook pas was toen dat geregeld was.
Zover er überhaupt nog sprake is van een uitrol naar bestaande abonnementshouders. WeekendVrij kan je bijvoorbeeld tegenwoordig alleen nog als flex kopen, maar tegen de verwachting in werd de niet-flex versie bij mij gewoon weer vernieuwd afgelopen november.
Ook mijn niet NS Flex weekend vrij word per 13 februari gewoon weer voor een jaar verlengd. Maar de reden dat ik niet voor NS Flex heb gekozen is dat ik mijn ritjes met de bus tram en metro niet achteraf gefactureerd wil hebben. Voor de trein het liefst ook niet maar aangezien ik vrijwel nooit doordeweeks reis maakt dat dan voor mij niet uit als het een keer wel achteraf gefactureerd word als ik toch een keer doordeweeks reis. Plus dat NS Flex weekend vrij gewoon een stuk voordeliger is omdat het doordeweeks met 40% korting reizen niet standaard erbij zit. Dat kan ik dan altijd nog wel een keer aanzetten mocht dat nodig zijn. Want kan je dat dan gewoon aanzetten vlak voordat je het nodig hebt of kan dat maar op een vast moment in de maand? En hoe kan je dan ervoor zorgen dat je de kosten voor bus tram en metro niet achteraf gefactureerd worden?
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Wat ik opvallend vind aan NS Flex is dat je na de laatste wijziging van je abonnement een maand moet wachten om je abonnement weer te kunnen veranderen, maar als je je abonnement bij de wijziging hebt teruggezet naar NS Flex Basis (dus alleen Flex zonder abonnement), die maand wachttijd niet geldt.
Dus: schakel voor de vakantie terug naar NS Flex Basis, en neem na de vakantie - al duurt die maar een paar weken - weer je gewone abonnement. Scheelt veel!

(en dit nou niet tegen de NS gaan zeggen :mrgreen: )
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Zolang ik echt langere tijd niet reis, dan zal ik het abonnement op Flex Basis zetten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten