Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Ja, als het alleen om vandaag gaat, vooruit. Maar laatst werd hier wel bericht dat de nightjet regelmatig vertraging oploopt en we hadden laatst ook de Blerick-ervaring van Timon. Dan kan er vandaag wel storm zijn, maar er is dus blijkbaar altijd wel wat. Als je de mensen het vliegtuig uit wilt krijgen, zul je toch moeten zorgen dat het alternatief dat je biedt substantieel beter is. Met alleen een gelijkspel qua comfort/vertraging/prijs ga je er niet komen vrees ik.

En 7,5 uur? Dat vind ik toch wel heel extreem. Was die nightjet zelf gestrand tussen Oberhausen en Emmerich?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

De 121 is vandaag met +480 in Keulen aangekomen :shock: :')
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Mikos schreef: do 21 okt 2021, 18:04 Door schade aan het spoor was er langere tijd geen treinverkeer mogelijk tussen Emmerich en Oberhausen.
Iets met veel wind en een paar bomen?
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Check.
umbusko schreef: Dan kan er vandaag wel storm zijn, maar er is dus blijkbaar altijd wel wat.
Maar is dat wel zo? Ik denk eerder dat het "hit and miss" is; ja, het verhaal van Timon is rampzalig, maar mijn eigen ervaring is hartstikke positief. Heen en terug een half uur te laat, maar dat vind ik peanuts.

Ik heb met het vliegtuig ook wel eens op kosten van de maatschappij een hotelovernachting gehad, waarna we 12 uur te laat aankwamen. En naar Hawaii ging het vliegtuig stuk, kwam ik 5 uur te laat aan. Maar dat weerhoud me er niet van om een volgende keer weer het vliegtuig te nemen. Dat half uur met de NJ ook niet om de trein weer te nemen.

Het grote probleem qua vertraging met de NightJet is Duitsland. Binnen Duitsland zijn er veelvuldig grote vertragingen (zoals hier welbekend), maar daar zitten desondanks nog altijd reizigers in de treinen. Interessanter wordt het wanneer je uit gaat zoeken hoeveel tijd het zou kosten om niet via Duitsland te rijden maar er omheen en of dat minder tijd kost dan de gemiddelde vertraging :mrgreen:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Vertraging binnen Duitsland zeg je? :shock:

Dan moet ik over een paar uur maar weer een hotelgutschein gaan halen :trein:
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

De ochtendspits verliep in Gouda wat rommelig; mijn 512 werd aldaar opgeheven, zodat een nieuwe 621 gemaakt kon worden. Ook richting Den Haag waren meerdere treinen uitgevallen, omdat er niets vanuit Amersfoort was gekomen door een boom op het spoor bij Den Dolder.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Ik zit nu in de 3679 met 3 bakken SNG en word hier niet bepaald gelukkig van. -0- Ook op onaangename wijze erachter gekomen dat die dingen in tegenstelling tot de Flirts maar één eerste klas hebben, verdorie twee keer langs die hele trein gelopen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

De verhoudingen tussen drietjes en viertjes zijn bij SNG opvallend anders inderdaad: een SNG-drietje heeft 13 1e klasse zitplaatsen minder dan een FLIRT-drietje, maar 11 meer in de 2e klasse.
Een SNG-viertje heeft daarentegen dan weer 6 1e klasse plaatsen meer dan een FLIRT-viertje en 14 2e klasse zitplaatsen minder.

Vooral irritant aan die SNG-drietjes dat de aanwezige 1e klasse zitplaatsen grotendeels in één richting staan waardoor afhankelijk van welke kant de trein uit gaat je vrijwel alleen tegen de richting in kunt zitten. Want er is dus zoals jou ook al opviel geen andere 1e klas afdeling precies in spiegelbeeld in het stel aanwezig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Mikos schreef: do 21 okt 2021, 20:48 Ik denk eerder dat het "hit and miss" is
Kan. Maar dan blijft de vraag of je de "miss"-reizigers niet kwijtspeelt en of de "miss" zich niet zo rondzingt dat je een negatieve beeldvorming krijgt. Als voor mensen het vliegtuig standaard is, en nog steeds concurrerend, heb je ze niet zomaar in je trein. In de media zie je ook dat een nachttrein als een curiosum wordt gepresenteerd en een vliegtuig als noodzakelijk. :X

Oh, trouwens, ik denk dat veel mensen alsnog het vliegtuig naar Hawaii zouden pakken. Er is nou niet heel veel concurrentie van het stoomschip. :mrgreen:
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: do 21 okt 2021, 21:55 Vooral irritant aan die SNG-drietjes dat de aanwezige 1e klasse zitplaatsen grotendeels in één richting staan waardoor afhankelijk van welke kant de trein uit gaat je vrijwel alleen tegen de richting in kunt zitten.
Inderdaad, bijna alles tegen de richting in. Gelukkig kon ik een vrije vierzits claimen. Het rijdt op zich wel prima, maar die stoelen zijn echt drama.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

umbusko schreef: do 21 okt 2021, 21:55
Mikos schreef: do 21 okt 2021, 20:48 Ik denk eerder dat het "hit and miss" is
Kan. Maar dan blijft de vraag of je de "miss"-reizigers niet kwijtspeelt en of de "miss" zich niet zo rondzingt dat je een negatieve beeldvorming krijgt. Als voor mensen het vliegtuig standaard is, en nog steeds concurrerend, heb je ze niet zomaar in je trein. In de media zie je ook dat een nachttrein als een curiosum wordt gepresenteerd en een vliegtuig als noodzakelijk. :X
Vliegtuig en nachttrein zijn nu net geen communicerende vaten. Zeker op de relatie van en naar Oostenrijk gaat één nachttrein geen potten breken. Zolang er nog meerdere vluchten per dag gaan is het verschil in reistijd veel te groot.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Vliegtuig en nachttrein zijn wel communicerende vaten. De nachttrein concurreert met de vlucht van 's ochtends heel vroeg. In plaats van op een onmogelijk tijdstip opstaan om op tijd op je vergadering in Wenen of Amsterdam te zijn, pak je de avond ervoor de nachttrein en ben je uitgerust voor je vergadering op je bestemming.

Als de nachttrein tenminste geen +veel heeft.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Maar zijn die zakelijke reizigers wel te pakken? Die gaan weer eind van de middag weg en zijn in de late avond weer thuis per vliegtuig. Met de trein ben je minimaal 3 dagen weg op een retour.

Houd me ten goede, het is een fantastisch initiatief, maar als toerist zie ik er nog wat in...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Waarom moeten heen en terug met dezelfde modaliteit gedaan worden? Ik ben al een aantal keer op vakantie heen met de trein en terug met het vliegtuig gegaan, dat werkt ook prima.

De gewenste dienstregeling van de nachttrein van European Sleeper is met een aankomst om iets voor 9 uur in Brussel, dat klinkt als een ideaal tijdstip voor de zakenreiziger. Voor de toerist is het wat vroeg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: do 21 okt 2021, 22:01
Daniel schreef: do 21 okt 2021, 21:55 Vooral irritant aan die SNG-drietjes dat de aanwezige 1e klasse zitplaatsen grotendeels in één richting staan waardoor afhankelijk van welke kant de trein uit gaat je vrijwel alleen tegen de richting in kunt zitten.
Inderdaad, bijna alles tegen de richting in. Gelukkig kon ik een vrije vierzits claimen. Het rijdt op zich wel prima, maar die stoelen zijn echt drama.
SNG heeft daarnaast de vreemde eigenschap dat de stoelen in de eerste klas slechter zitten dan in de tweede klas.
Het enige andere materieeltype waar dat het geval was, was ICK. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

En de TAG Flirt. :mrgreen:
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

En de Arriva Flirts in Limburg. Daar vind ik de 2e klas ook beter zitten dan de 1e klas
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

En VIRMm-2/3 ook toch? Al heb ik daar zelf nog niet de 2e klas stoelen in ervaren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Klopt, daar zit naar mijn mening de 2e klas ook comfortabeler. De 1e klas stoelen zitten vrij hard, vooral de hoofdsteun is keihard. De stoelen zelf lijken in comfort heel erg op de 1e generatie stoelen van de ICE 4 (die nu vervangen worden door comfortabelere) welke ook nog te vinden zijn in ICE-3 stel 4651 (❌❌❌ Amsterdam).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Mwoh, ik vond die stoelen in de 4651 nog wel meevallen. Zonder klachten van Frankfurt naar Utrecht in gereisd terwijl ik van die VIRMm al een zeer zitvlak had na een ritje Apeldoorn-Amersfoort ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

De tweede klas stoelen in VIRMm-2/3 zijn behoorlijk comfortabel, ja. Ik maak me alleen zorgen om de (niet-bestaande) afstand tussen de stoelen, waardoor ik denk dat het niet prettig is als er iemand naast je zit. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Te Rsd staat een stam van de IC Brussel, aan een kant hangt loc 2804. Gestrand?

En mijn 3600 werd gewoon gereden door een VIRM. -0-
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Is die IC Brussel niet gewoon overbodig vandaag? Dit weekend is de IC Brussel namelijk ingekort tot Brussel-Zuid - Breda.
Tom024 schreef: za 23 okt 2021, 08:35 En mijn 3600 werd gewoon gereden door een VIRM. -0-
Alles beter dan een SNG zou ik zeggen (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Heb vanmiddag bij mij de ruiten van de galerij en mijn appartement (langs het spoor tussen Tilburg en Breda) gezeemd en viel met mijn neus in de boter qua treinen vandaag. Heb een of andere slaaptrein voorbij zien komen, de dinnertrain en de Kameel. *O*
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik ben van Woerden naar Breukelen aan het wandelen toen ik bij Gieltjesdorp opeens een stoomtrein zag passeren *O*

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten