Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ja, opeens heeft die IC opeens 7 minuten extra nodig tussen Apeldoorn en Amersfoort (31 i.p.v. 24 minuten), waardoor anders de intercity niet meer inpasbaar is op Amersfoort-Den Haag. Maar waarom opeens die extra 7 minuten?
Nog leuker: de sprinters rijden niet tussen Amersfoort Schothorst en Amersfoort Centraal. Als je een reis plant van Schothorst naar Centraal, dan krijg je het volgende reisadvies (tijd willekeurig, dit kan op elk half uur):
11:17 Amersfoort Schothorst - NS Sprinter richting Zwolle
11:39 Harderwijk
11:50 Harderwijk - NS Sprinter richting Amersfoort Schothorst
12:13 Amersfoort Schothorst
12:18 Amersfoort Schothorst - NS Stopbus i.p.v. trein richting Amersfoort Centraal
12:30 Amersfoort Centraal
WTF is dit nu weer voor onzinnig advies?
Nog leuker: de sprinters rijden niet tussen Amersfoort Schothorst en Amersfoort Centraal. Als je een reis plant van Schothorst naar Centraal, dan krijg je het volgende reisadvies (tijd willekeurig, dit kan op elk half uur):
11:17 Amersfoort Schothorst - NS Sprinter richting Zwolle
11:39 Harderwijk
11:50 Harderwijk - NS Sprinter richting Amersfoort Schothorst
12:13 Amersfoort Schothorst
12:18 Amersfoort Schothorst - NS Stopbus i.p.v. trein richting Amersfoort Centraal
12:30 Amersfoort Centraal
WTF is dit nu weer voor onzinnig advies?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
In Hoevelaken stoppen alle treinen op spoor 2, dus kennelijk wordt er over enkelspoor gereden tussen Amersfoort en (minimaal) Stroe. Dat zal ongetwijfeld wat extra tijd kosten.SuperGhost schreef: ↑vr 27 nov 2020, 11:19 Ja, opeens heeft die IC opeens 7 minuten extra nodig tussen Apeldoorn en Amersfoort (31 i.p.v. 24 minuten), waardoor anders de intercity niet meer inpasbaar is op Amersfoort-Den Haag. Maar waarom opeens die extra 7 minuten?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Misschien eens naar je instellingen kijken, in de NS Reisplanner krijg ik er alleen een rechtstreekse bus uit ieder kwartier. Reisduur 12 minuten.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik zie het nu... Meteen ook voor het eerst sinds lange tijd dat de Valleilijn weer een mooie symmetrie heeft (kruising in Lunteren rond .15), echter rijdt die wel slechts 1x p/u (omdat bij 2x p/u tussen Hoevelaken en Barneveld Noord gekruist moet worden)
Volgens mij zijn de intercity's nu wel erg strak ingelegd aangezien er bij Stroe pas weer tweesporig gereden kan worden (vanuit Amersfoort gezien) en de Valleilijn die direct na de IC vertrekt Barneveld Noord niet eens kan bereiken zonder zijn tegentrein tegen te komen (als die had gereden uiteraard).
Maar waarom de stop in Apeldoorn dan niet iets langer maken (om de extra reistijd vanuit Apeldoorn iets te beperken)? Ik snap dat je op Apeldoorn->Amersfoort iets extra reistijd wil, zodat je niet te laat bij Hoevelaken gaat komen en direct na passeren van de tegentrein het enkelspoor op kan, maar 7 minuten lijkt me wel erg veel...
Volgens mij zijn de intercity's nu wel erg strak ingelegd aangezien er bij Stroe pas weer tweesporig gereden kan worden (vanuit Amersfoort gezien) en de Valleilijn die direct na de IC vertrekt Barneveld Noord niet eens kan bereiken zonder zijn tegentrein tegen te komen (als die had gereden uiteraard).
Maar waarom de stop in Apeldoorn dan niet iets langer maken (om de extra reistijd vanuit Apeldoorn iets te beperken)? Ik snap dat je op Apeldoorn->Amersfoort iets extra reistijd wil, zodat je niet te laat bij Hoevelaken gaat komen en direct na passeren van de tegentrein het enkelspoor op kan, maar 7 minuten lijkt me wel erg veel...
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Hij is er bij mij nu ook uit en krijg wel de normale reis. Heb echter niets aan mijn instellingen veranderd.... Vreemd...
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Yours truly zag dat in Amersfoort een heleboel sporen aan de noordzijde gewoon weg zijn. Op de fly-over en op het stuk tussen CS en de Koppelpoort. Dat is een flinke vervangbezigheid.Wubbo schreef: ↑vr 27 nov 2020, 11:24In Hoevelaken stoppen alle treinen op spoor 2, dus kennelijk wordt er over enkelspoor gereden tussen Amersfoort en (minimaal) Stroe. Dat zal ongetwijfeld wat extra tijd kosten.SuperGhost schreef: ↑vr 27 nov 2020, 11:19 Ja, opeens heeft die IC opeens 7 minuten extra nodig tussen Apeldoorn en Amersfoort (31 i.p.v. 24 minuten), waardoor anders de intercity niet meer inpasbaar is op Amersfoort-Den Haag. Maar waarom opeens die extra 7 minuten?
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Dat zal dus deel twee van de grote spoorvernieuwingsoperatie op emplacement Amersfoort zijn, de andere helft is afgelopen zomer vervangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik snap het doorsturen naar de site ook niet. Ik ben in de app al aangemeld, en via de app kan ik ook dingen zoals aanmelden voor reisassistentie. Dan moet het met de aanmeldservice toch ook lukken?Casper schreef: ↑di 24 nov 2020, 15:00 Ik begrijp het nut van zo'n aanmeldsysteem natuurlijk, maar de uitvoering is nog niet helemaal geweldig. In de app word je doodleuk doorgestuurd naar de site, en al die e-mails bij het aanmelden/wijzigen/vertrektijd bereiken/annuleren zijn wat mij betreft eerder een reden om niet aan te melden dan wel. Als al die notificaties en aanmeldingen nou gewoon via de NS-app zouden gaan zou het al een stuk soepeler lopen, maar ik neem aan dat ze daar nog mee aan de slag zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
De 149 zag ik te Deventer langskomen met uitsluitend verlichting op de balkons en in de bistro. Duistere praktijken in die trein
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Was het in Deventer vijf minuutjes geleden al donker buiten?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Nog niet, maar de zon is al onder aan het gaan nu. Vooral in die trein zag het er nogal donker uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik vroeg het eigenlijk omdat ik hier ook nog in de schemering zit. Dat bracht mij tot de volgende scenario's:
- De HC was druk bezig alle lichten aan te doen bij passage van Deventer
- De HC vond dat nog een beetje vroeg, maar het leek hem wel handig wat licht op de balkons te hebben, terwijl het de bistroboy (m/v/x) wel handig leek dat klanten hun drankje konden vinden
- De HC heeft gefaald
- De boel was defect
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Of E: de rangeerder in Amsterdam is een kabeltje vergeten aan te sluiten.
In elk geval was de trein aanzienlijk donkerder dan gebruikelijk.
In elk geval was de trein aanzienlijk donkerder dan gebruikelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geen treinen Utrecht-Arnhem vanwege zieke verkeersleider
'je staat met lege handen'
'je staat met lege handen'
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Met 'je' bedoelen ze hopelijk de reiziger
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Treinverkeersleiders zijn niet zomaar te kleien, zelfs ProRail lukt dat niet.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Wel te vingerverven? Daar zijn ze namelijk wel heel goed in bij ProRail
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Jij wilde gewoon dolgraag die emoticon een keertje kunnen gebruiken he?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Het wil ook wel eens helpen om niet strak naar een opleiding te kijken maar naar ervaring in een gelijkwaardige functie. Maar het eerste waar ze naar kijken is de theoretische opleiding en dan vallen veel geschikte mensen al af.diederickx schreef: ↑ma 30 nov 2020, 10:14 Geen treinen Utrecht-Arnhem vanwege zieke verkeersleider
'je staat met lege handen'
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Als mensen zwaar en zeer verantwoordelijk werk moeten verrichten, waar ook maar weinig mensen voor geschikt zijn, en ze daarvoor een fooi salaris van 2400 euro oplopend naar 3900 euro bruto geven, tja, dan moet je niet verbaasd zijn als er personeelstekorten ontstaan
Penny wise, pound foolish.
Penny wise, pound foolish.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Ik heb nou juist niet het idee dat de opleiding tot treinverkeersleider een groot probleem is. De opleiding is zwaar, en de meeste sollicitanten vallen af, maar misschien is dat voor de veiligheid van het treinverkeer wel beter: het vereist nou eenmaal enorm veel inzichtelijk vermogen, snel schakelen en een hoog niveau van vooruitdenken in verschillende scenario's. En een minimumvereiste opleiding op MBO-4 niveau is ook niet zo bijzonder, voor de luchtverkeersleiding heb je bijvoorbeeld minimaal VWO of een HBO-propedeuse nodig. Maar zoals PHS aanhaalt: mensen die op hoger niveau opgeleid worden kunnen meer verdienen op een andere positie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Volgens mij houdt marktconform nog altijd in dat niet opleidingsniveau of verantwoordelijkheid maar schaarste het salaris bepaald. Zijn er onvoldoende geschikte kandidaten voor een functie dan bied je te weinig. Een CAO waarin alle functies ingedeeld zijn in hokjes die verwijzen naar een salaristabel werkt in zo'n geval nadelig, je kunt bij schaarste niet zomaar wat extra's bieden.
Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zijn bij dat salaris van treindienstleider ook nog de vergoedingen voor onregelmatige uren meegenomen, die variërt van €4,77 tussen 19:00 en 23:00 op maan- t/m donderdag tot € 13,75 per uur voor zon- en feestdagen? Of de vergoeding die je krijgt als je een dienstwijziging hebt in je rooster of als je op een feestdag werkt? En de doorbetaalde pauze die bij die functie hoort?
Het basissalaris is dan inderdaad niet zo hoog, maar je toeslagen kunnen zo nog enige honderden euro’s per maand zijn. Plus als ik zo snel kijk vijf weken doorbetaalde vakantie per jaar en een eindejaarsuitkering.
Het basissalaris is dan inderdaad niet zo hoog, maar je toeslagen kunnen zo nog enige honderden euro’s per maand zijn. Plus als ik zo snel kijk vijf weken doorbetaalde vakantie per jaar en een eindejaarsuitkering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Die vergoedingen komen er nog bij.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 gasten