Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Toen ik tussen 2010 en 2012 regelmatig op de IJssellijn reisde was het mijn favoriete materiaal. Destijds was het een ratjetoe met ICM, VIRM. Mat'64 dook ook nog wel eens op in de 3600.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Terwijl het een paar jaar eerder nog het domein van bijna alleen trek-duwsetjes ICRm was. Iets daarvoor hebben er ook gedeklasseerde ex-Benelux AB-rijtuigen in gereden, die waren bij mij ook wel favoriet.

Leukste ervaring met ICRm waren trouwens de trekduwsets uit de 3600 die één dag te gast waren in de 2800 (toen nog Rotterdam - Amersfoort - Deventer). Weet de exacte reden niet meer, maar volgens mij was dat toen wegens werkzaamheden nodig ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

En nu is het saai. Bijna uitsluitend VIRM.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

waldo79 schreef: zo 08 aug 2021, 12:59 Toen ik tussen 2010 en 2012 regelmatig op de IJssellijn reisde was het mijn favoriete materiaal. Destijds was het een ratjetoe met ICM, VIRM. Mat'64 dook ook nog wel eens op in de 3600.
Ik vond zelf het M2-tijdperk het leukste op de 3600.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Jaren 80?
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

waldo79 schreef: zo 08 aug 2021, 13:13 En nu is het saai. Bijna uitsluitend VIRM.
Maar dit komt natuurlijk weer door de tijdelijke buitendienststelling van DDZ, waar dit materieel ook kind aan huis is/was.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De M2 hebben van 1989 tot 1994 bij NS gereden. Tien jaar later kwamen de K4-rijtuigen naar Nederland (en dat waren bij de NMBS al tweedehandsjes van de SNCF), maar die reden zover ik weet niet op de IJssellijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

Die (K4) reden volgens mij op de 1900 (Venlo(/Heerlen) - Den Haag). Ze reden in ieder geval door Tilburg en als ze dan niet op de IJssellijn reden, dan is richting Randstad het meest voor de hand liggende.

De stoelen zaten on-Nederlands goed en ik kan me zelfs nog gordijnen herinneren.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Jup, K4 reed op de 1900 toen. Waren wel favorietjes voor mij als destijds tussen Dordrecht en Breda pendelende student. Al kon ik toen geloof ik wel elke dag kiezen welk type rijtuig ik nam, want er zaten dusdanig gevarieerde stammen tussen dat je soms K4, ICR, ICRm, ICK, IC+ en Plan W in één stam had. En meen zelfs te herinneren dat er een keer een stam met een DDM-1 rijtuig erin tussen zat.

Voor het K4 en ICK kwam had je ook nog compleet Duitse stammen (soortgelijke rijtuigen als ICK maar dan nog niet omgebouwd) in de 1900, ook menig ritje mee gemaakt.
En later kwam het toevallig zo uit dat ik bijna een jaar met ICK naar m'n eerste baan kon forensen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

Daarvoor reden de Duitse rijtuigen. Uiteraard omdat de dienst uit Keulen kwam. Maar deze reden ook op de 1900. Was ook een mooi tijdperk.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rooddolfijn »

Vandaag reisde ik met de NS sinds 09:00 en alle treinen waren op tijd, behalve de laatste trein vanaf 's-Hertogenbosch naar Utrecht (15:48 IC -> Enkhuizen). De reden dat deze trein +8 had en de volgende +10 (15:58 IC -> Alkmaar) is mij onduidelijk.
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op zo 08 aug 2021, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

rooddolfijn schreef: zo 08 aug 2021, 16:54 Vandaag heb ik de hele dag met de trein gereisd
Meid, je bent al om 5 uur thuis! Wat voor treinfappen is dat nou. -0-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Misschien gewoon begonnen met het nachtnet?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rooddolfijn »

Ja begonnen met het nachtnet :Y.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ardan »

Ik weet nog dat er ICK (ICL?) reed op de 2000 Arnhem-Den Haag. Met de ramen open Utrecht binnenrijden, leuk! :trein:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hainje »

IC Lease reed op de 2000 inderdaad, IC Kort op de 1900.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

ICL is in 2007 begonnen op de 1500, die eerst nog niet in Hilversum stopte.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

De 868 vertrok om 18:01 uit Mt met een ICM-4. Die zie je echt zelden in Mt en ik was toevallig op het station, dus heb ik meteen ook maar een (matige) foto gemaakt. :p
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

ZO6176 schreef: zo 08 aug 2021, 15:48 Daarvoor reden de Duitse rijtuigen. Uiteraard omdat de dienst uit Keulen kwam. Maar deze reden ook op de 1900. Was ook een mooi tijdperk.
Bij mijn weten kwamen in 2001 al geruime tijd geen rechtstreekse treinen meer uit Keulen via Eindhoven naar Den Haag Centraal anders. Dit waren volledig Duitse stammen, naar Keulen heeft NS juist met buurland-ICR gereden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Naar mijn weten werden de meeste treinen Den Haag-Keulen met Nederlands materiaal gereden. Tot begin jaren 80 met stokoude couperijtuigen. Af en toe inderdaad een Duitse stam met wel eens een TEE-rijtuig er tussen.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dennenboom »

Klopt helemaal. Voor ICR reden er Plan K en Plan N (ex ligrijtuigen) aangevuld met vooroorlogse bagagewagens. Die Plan N heeft ook nog in de spits tussen Amsterdam en Groningen gereden rond 1983. Als je die hebt meegemaakt klaag je niet meer over ICR.
Toen de OV studentenkaart kwam is ICR in de verbinding Den Haag - Keulen tijdelijk vervangen door DB materieel. Overigens reed de serie 2500 Den Haag - Keulen begin 80-er jaren op zondagen in de zomer een enkele keer door naar Cochem en Bullay.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ook naar Bad Hönningen en Siegen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

en-es schreef: za 07 aug 2021, 09:38 Vertrekstaten. Wie kijkt daar nog naar?
Ik ... heb er thuis een paar oude aan de muur hangen ;) .
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Heb er een van Kreuzlingen aan de muur hangen. Geldig van 1 juni 1997-23 mei 1998. :D
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15355
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

De exemplaren die ik heb hebben ooit op de stations van Steenwijk en Waddinxveen gehangen ;) .
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 159 gasten