Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef: za 19 sep 2020, 14:19Mwah, zo comfortabel is SLT ook niet.
Ik vind de stoelen van SNG juist wel prima zitten en het is dan ook mijn favoriete Sprinter - materieel.
SLT is inderdaad niet heel comfortabel (wel voldoende voor een Sprinter), maar in tegenstelling tot SNG loop je daarin geen rugpijn op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Zowel in SLT als in SNG zit ik prima, eerste én tweede klas. Waar ik zelf altijd met rugpijn uit kom is SGMm, eerste én tweede klas.
F.k.a. Bollenstad
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door teun »

Persoonlijk vind ik de SLT minder fijn zitten, niet zozeer om het oppervlak (dat vind ik zeker voor sprinters allemaal maar een pot nat), maar omdat de beenruimte er een stuk verder te zoeken is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De stoelen zitten ook niet meer zo goed sinds het SM-SLT's zijn geworden...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

teun schreef: za 19 sep 2020, 17:33 Persoonlijk vind ik de SLT minder fijn zitten, niet zozeer om het oppervlak (dat vind ik zeker voor sprinters allemaal maar een pot nat), maar omdat de beenruimte er een stuk verder te zoeken is.
Beenruimte is een punt inderdaad. Die is in SLT gewoon dramatisch in de tweede klas, althans voor mijn lange stelten... Overigens is dat de hoofdreden dat ik eigenlijk altijd een tweetje pak in alle treinen, indien beschikbaar, en ook een van de redenen dat ik tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar eerste klas reis (vóór corona dan, sinds eind januari heb ik geen trein meer live van binnen gezien).
F.k.a. Bollenstad
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Ach, iedereen zal zo zijn minder favoriete stoel / trein enz hebben al lees ik over SNG weinig goeds. Het gekke vind ik zelf dat de 2e klasse stoel beter zit dan die in de 1e klasse. Maar wie ben ik.
Het positieve van SLT/SNG vind ik dat de 1e klasse in de kopbakken zit. Zo heb je geen doorloop van 2e klasse publiek. Al dat geloop vind ik bijzonder irritant.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Dat maakt het inderdaad wel een stuk rustiger in de 1e klasse ja. Overigens is daarbij in SLT de verhouding tussen stoelen voor- en achteruit in de 1e klasse wel wat beter. Bij SNG zit het hoogteverschil in de vloer net verkeerd, waardoor er heel veel stoelen de ene kant op staan en vrij weinig de andere kant op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jef400 »

Meltrain schreef: za 19 sep 2020, 14:19
Jef400 schreef: za 19 sep 2020, 13:17
Daniel schreef: za 19 sep 2020, 12:44 Arme reizigers, dat spul is echt niet geschikt voor Sprinters waar je langer dan 10 minuten in zit zonder realistische tussentijdse overstapmogelijkheden op een IC voor langere reizen. (Zoals Amersfoort - Weesp wat ik ermee aflegde).
Ach ja, je kan er in naar de WC. Dat is in het comfortabele SLT in steeds mindere mate nog een probleem.
Mwah, zo comfortabel is SLT ook niet.
Ik vind de stoelen van SNG juist wel prima zitten en het is dan ook mijn favoriete Sprinter - materieel.
Ik vind SNG wel typisch in het feit dat de tweede klas beter zit dan de eerste klas. Maar ik ben sowieso iemand die me al snel ergert aan comfort in de trein. Zelfs de ICE vind ik eigenlijk niet comfortabel genoeg voor lange afstanden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gekko123 »

Het zal mij niets verbazen als de stoelen in de 1e klas van SNG minder zitten doordat die minder ingezeten zijn. Het gebruik is daar gewoon beduidend minder zwaar dan in de tweede klas.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Vanochtend om kwart over acht stond een man met een fiets op station Dordrecht die graag met de sprinter naar Roosendaal van 8:22 mee wilde, want hij moest naar het ziekenhuis.

Aangezien het erg rustig was, wilde de conductrice het wel toestaan, maar dat moest hij wel even zijn fietskaartje laten zien. Die hij niet had. Dus vroeg de conductrice aan de reiziger of hij er een wou kopen. Dat ging niet, want dat kon niet bij de automaat. Dus vroeg de conductrice of hij een telefoon had. Dat had hij niet. Dus vroeg de conductrice of hij geld bij zich had. Dat had hij ook niet. Dus vroeg de conductrice of zij dat een fietskaartje moest uitschrijven met acceptgiro. Dat wilde hij ook al niet.

Die fiets ging uiteindelijk niet mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wannes »

Begrijp ik het nu eigenlijk goed dat mensen zonder internet of smartphone geen fiets meer kunnen meenemen in de trein?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Dat kan wel, alleen moet je dan vooraf even in de bieblejeteek langs om daar je kaartje via internet te kopen :mrgreen:

(of met een beetje mazzel kun je nog naar de grote stad om daar bij een loket zo'n ding te kopen de dag voordat je met je fiets naar het ziekenhuis wil)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Gekko123 schreef: ma 21 sep 2020, 18:02 Het zal mij niets verbazen als de stoelen in de 1e klas van SNG minder zitten doordat die minder ingezeten zijn. Het gebruik is daar gewoon beduidend minder zwaar dan in de tweede klas.
Het zou mij verbazen want het verschil tussen de 2e en 1e klas stoelen was toen ik voor het eerst in een splinternieuwe SNG zat (proefbedrijf eind 2018) al direct duidelijk. Toen waren er heus nog geen stoelen ingezeten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

traibergen schreef: ma 21 sep 2020, 23:22 Begrijp ik het nu eigenlijk goed dat mensen zonder internet of smartphone geen fiets meer kunnen meenemen in de trein?
Bij mijn beste weten is de online fietsregistratie geen verplichting maar een zeer dringend verzoek. Je kan dus wel nog steeds op de bonnefooi met je fiets klaar gaan staan op het perron, en als er genoeg plek in de trein is voor je fiets dan mag 'ie mee. Maar is er niet genoeg plek, dan ben je de pechvogel aangezien je geen registratie hebt, en zal je moeten wieberen en wachten op de volgende. Correct me if I'm wrong ;)
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Het gaat niet om de registratie, maar om het fietskaartje zelf, dat is (in verband met die niet-verplichte registratie) niet meer in NS-automaten verkrijgbaar. :roll: Wel nog in Arriva-automaten trouwens. Bestaan er eigenlijk ook Qbuzz-automaten? Misschien was dat in Dordrecht nog een alternatief geweest.

De Belgen doen het beter: t/m 31 december is fietsvervoer gratis (waar je dan wel weer een gratis fietsbiljet voor moet kopen :mrgreen: , dat kan dan gelukkig wel weer bij de automaat). En gelukkig is het ook gewoon geldig tot Maastricht, zonder tijdsbeperking!

Die registratie geeft trouwens geen enkel recht. Als er iemand zonder registratie de laatste plaatsen bezet houdt in de trein waarvoor je geregistreerd hebt, ben je ook met registratie de pineut. Wie verzint zo'n systeem nou?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Volgens mij heeft Qbuzz één automaat in Dordrecht, maar bij Qbuzz is fietsvervoer gratis, dus of ze ook fietskaartjes verkopen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Dus als ik goed begrijp kan de fiets legaal gratis mee totdat er een conducteur komt en kan je bij hem/haar een fietskaarten kopen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Nee. Je moet altijd een vervoerbewijs voor je fiets hebben voordat je met deze fiets in de trein stapt. Op dit moment is dat vanwege Corona alleen beschikbaar als e-ticket.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Heel vreemd.....
Je hebt tegenwoordig dus een gebruiksaanwijzing nodig om het juiste treinkaartje te kopen en waar en hoe dat dan kan.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Staat volgens mij gewoon op het startscherm van de kaartautomaat aangegeven dat je het kaartje moet kopen via de app
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

En toch blijft t klantonvriendelijk. Er zullen hele volksstammen zijn die de app niet hebben.
En als je de app wel hebt is dat fietskaarten nog moeilijk te vinden.
Blijkt uiteindelijk dat ie valt onder toeslagen......
Je moet er maar net opkomen.
Ik weet in ieder geval wat mij te doen staat als mijn fiets een x mee moet. Gewoon de trein in met dat ding en mocht er een hc komen dan ben ik heel dom....
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

De androidversie heeft zo'n 5 miljoen downloads. Van de Apple appstore kan ik het niet zo snel vinden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

In de categorie reizen van de Nederlandse App Store staat de NS-app op nummer twee, in de toplijst gratis apps op nummer 49. Dat is na de app van MS Teams (1) of de ING (45) maar voor de app van de Rabobank (60).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

^^^ dat zijn allemaal unieke downloads?

Of zitten er ook verwijderde en opnieuw geïnstalleerde App's tussen bij één en dezelfde telefoonbezitter?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

In de 32254 heb ik nu zowel tussen Rm en Rv als tussen Bmr en Ck in de vierzitter aan de overkant van het gangpad gezelschap gehad van twee mensen waarvan 1 zonder mondkapje en 1 met het mondkapje alleen over de mond of zelfs op de kin. Het eerste gezelschap stonk naar wiet en de leden van het tweede gezelschap meldden vrolijk dat ze eerste klas gingen zitten omdat er toch geen conducteur was en dat ze toch geen corona hadden. Hoera.

Overigens zie ik inderdaad veel lokale reizen. In de 856 kon je nog een kanon afschieten: tussen Mt en Rm had ik de hele onderste helft van een van de acht bakken voor mezelf.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten