Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Chrysa schreef: ma 20 jun 2022, 14:15
T-hijs schreef: ma 20 jun 2022, 11:25 ^^
Dat dus. Dank Chrysa, ik ben het helemaal met je eens.
Ik ga 1 keer naar Rotterdam en word meteen verward met Suus. :shock:
Oei... Dat is misschien niet respectloos, maar wel dom... Sorry aan jullie beiden! :oops:
F.k.a. Bollenstad
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Kunnen we weer gewoon op een normale, prettige manier met elkaar omgaan? Graag weer ontopic.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Vanmiddag ontstonden er rond Utrecht Centraal ineens 'logistieke problemen'. Dat zorgde er in elk geval voor dat er vanuit Gouda geen IC's meer naar Utrecht gingen en ook enkele Sprinters opgeheven waren. Gelukkigerwijs ontsprong ik weer de dans, omdat ik de 4058 nog net kon halen in Rotterdam.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Eris kortstondig een situatie geweest waarbij er geen enkele trein meer naar Utrecht mocht rijden. Onder andere door een 31500 die meerdere keren tussen Ed en Ut defect op de baan heeft gestaan, met steeds meer gestrande treinen daarachter.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Politie meld dat er geen verband aangetoond kan worden tussen het incident met de zwartrijders en het overlijden van de conducteur, de zwartrijders zijn weer vrijgelaten met een boete.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door playertwo »

Etienne schreef: ma 20 jun 2022, 20:20 Vanmiddag ontstonden er rond Utrecht Centraal ineens 'logistieke problemen'. Dat zorgde er in elk geval voor dat er vanuit Gouda geen IC's meer naar Utrecht gingen en ook enkele Sprinters opgeheven waren. Gelukkigerwijs ontsprong ik weer de dans, omdat ik de 4058 nog net kon halen in Rotterdam.
Komt ook doordat personeel meer op haar strepen is gaan staan, waardoor bijsturing het lastiger heeft
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Daar heeft dat geen treinen meer naar Utrecht niet mee te maken. Dat is kortstondig vanuit alle windrichtingen geweest omdat Utrecht vol liep door defecte treinen en nog een paar andere oorzaken die ik hier niet ga benoemen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MichOV »

Wat een zooitje is het toch weer bij de NS zeg. Komend weekend wederom door personele problemen waardoor treinen op diverse trajecten minder of zelfs niet rijden. Dat men daar bij de NS niet op kan anticiperen. Huidig personeel kan hier weinig aan doen en vind ik ook niet de verantwoordelijke van het wanbeleid wat de hoge heren van de NS voert.

Dat er dan geen vervangend vervoer wordt ingezet door middel van bussen is best zorgwekkend te noemen voor zo'n staatsbedrijf. Dat er geen materieel daarvoor is is grote onzin want er zijn zat bussen in NL die op dat moment geen dienst doen of gewoon al een tijdje stilstaan.

Zoals de hoge heren van de NS het behoren regelen dat je niet in zo'n situatie hoort te komen komt er gewoon op neer zo van passagier zoek het maar zelf lekker uit hoe je thuis komt of waar dan ook.
Laatst gewijzigd door MichOV op do 23 jun 2022, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar er is overal een personeelsgebrek. Er zijn meer banen dan mensen, het fiscale stelsel houdt mensen tegen meer te gaan werken (levert namelijk niets op) en werkgevers hebben te lang geen interesse getoond in de eisen van de werknemer.

De laatste tijd heb ik zelf mensen in dienst kunnen nemen, maar dat gaat alleen nog met extra premies en de bovenkant van de CAO zoeken tegenwoordig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MichOV
Berichten: 345
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MichOV »

Suus, maar deels komt het ook door de sollicitatieprocedures(onredelijke eisen en arbeidsvoorwaarden) die door werkgevers worden gesteld) bij diverse branches. Het liefst moet het iemand zijn voor een laag salaris met een bak aan ervaring.. om maar een voorbeeld te noemen.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door iamthedutchdude »

MichOV, dat zal wel zo zijn, maar het grootste probleem lijkt mij dat op dit moment 133 vacatures openstaan per 100 werkzoekenden. Dus hoe je het ook wendt of keert, je krijgt nooit alle vacatures opgevuld. Zeker niet als je al het loon wat je verdient door extra te werken net zo hard via de belasting weer kwijt bent...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

MichOV schreef: do 23 jun 2022, 21:08 Wat een zooitje is het toch weer bij de NS zeg. Komend weekend wederom door personele problemen waardoor treinen op diverse trajecten minder of zelfs niet rijden.
Op welke NS-trajecten rijden er komend weekend geen treinen vanwege personeelsgebrek? Afgelopen weekenden hebben er steeds overal treinen gereden, al zijn het er minder dan normaal.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Den Haag - Utrecht werd expliciet genoemd tijdens het ANP-nieuws op Qmusic. Dat komt waarschijnlijk neer op het schrappen van de 2000.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

2000 wordt morgen geschrapt, eveneens de 5200 en 8900.

De 2800 was er al uitgehaald om dezelfde reden, maar dan al in een eerder stadium, maar over enige communicatie daarover, is ver te zoeken.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

iamthedutchdude schreef: do 23 jun 2022, 21:30het grootste probleem lijkt mij dat op dit moment 133 vacatures openstaan per 100 werkzoekenden.
Al zijn dat natuurlijk niet allemaal vitale functies. Op zich zijn er wel voldoende werkzoekenden om de vitale functies te vullen, maar dan moet vraag en aanbod wel op elkaar aansluiten. En ook niet onbelangrijk, machinist is ook geen functie waar je na je sollicitatie direct aan de slag kunt, je krijgt eerst een pittige keuring en vervolgens een pittige opleiding.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Suus schreef: do 23 jun 2022, 21:14 Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar er is overal een personeelsgebrek.
[...]
werkgevers hebben te lang geen interesse getoond in de eisen van de werknemer.
Dat laatste lijkt mij een grote oorzaak van het personeelstekort. De sectoren die het hardst roepen dat ze niemand kunnen vinden, zijn toevallig ook de sectoren die traditioneel voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Voorbeelden: de horeca, de retail, de logistiek en - helaas - ook het OV. Dat de NS zo'n moeite heeft om bijvoorbeeld nieuwe conducteurs te werven, zou wel eens kunnen liggen aan de arbeidsvoorwaarden: zo bedraagt het startsalaris dat potentiële kandidaten wordt voorspiegeld slechts € 1.574-€ 2.444 bruto per maand. Geen wonder dat de NS in de vele reclames voor het 'werken bij NS' het vooral heeft over hoe belangrijk het werk is en er veel collegialiteit is, maar met geen woord rept over de arbeidsvoorwaarden.
IIVQ
Berichten: 853
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door IIVQ »

iamthedutchdude schreef: do 23 jun 2022, 21:30 MichOV, dat zal wel zo zijn, maar het grootste probleem lijkt mij dat op dit moment 133 vacatures openstaan per 100 werkzoekenden. Dus hoe je het ook wendt of keert, je krijgt nooit alle vacatures opgevuld. Zeker niet als je al het loon wat je verdient door extra te werken net zo hard via de belasting weer kwijt bent...
Tsja, dat vind ik zo'n rare nietszeggende statistiek. Het maakt op een beroepsbevolking van 10mln zielen nogal wat uit of er 100 vacatures en maar 75 werkzoekenden zijn, of 1 miljoen vacatures en 750000 werkzoekenden.

Wat nou de dieperliggende oorzaak is van het personeelstekort weer ik niet. Corona heeft het verergerd, maar bij de busboeren was er voor Corona al een personeelstekort (niet zo erg als nu). Aan het salaris kan het niet alleen liggen, want dat is voor wat je ervoor aan opleiding gehad moet hebben en voor moet doen best hoog.
Komt het door de babyboom, waarbij de laatste leg nu aan pensioen toe is?
Komt het omdat je met dat salaris rond de grote steden geen woning meer kan vinden?
Komt het door een slecht imago?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Wat ik bij de busvervoerders ook gehoord heb is dat er op zich wel kandidaten in opleiding zijn, maar die moeten ook hun examens halen.
En als ze die examens niet in één keer halen is het door, je raadt het al, personeelstekort bij het CBR ook niet onmiddelijk mogelijk om herexamen te doen.

En we kennen natuurlijk het verhaal van Arriva die enkele compleet opgeleide machinisten hebben die ze niet in kunnen zetten doordat de ILT hun papiertje door personeelstekort nog niet heeft uitgereikt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Nee, dat verhaal kende ik nog niet. Wel een bizar verhaal. :o
Wubbo schreef: do 23 jun 2022, 21:35 Afgelopen weekenden hebben er steeds overal treinen gereden, al zijn het er minder dan normaal.
Rondom Woerden hebben enkele avonden geen treinen meer gereden na 23:00 uur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Treintje1989
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Treintje1989 »

Op de AV van Zwolle staat een exotische extra sprinter die met IC materieel rijdt en op geen tussengelegen station zal stoppen. Dus ook niet in Assen :shock: . Vertrek 00.44 met +36.

Neem aan dat dit niet vanwege dat concert in Groningen is want die zou rond 23 uur klaar zijn en de extra treinen met oa VIRM10 rijden juist de andere kant op. Of valt dit onder de noemer logistieke meevaller ipv beperking *O*
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

MichOV schreef: do 23 jun 2022, 21:08
Dat er dan geen vervangend vervoer wordt ingezet door middel van bussen is best zorgwekkend te noemen voor zo'n staatsbedrijf. Dat er geen materieel daarvoor is is grote onzin want er zijn zat bussen in NL die op dat moment geen dienst doen of gewoon al een tijdje stilstaan.
Alleen jammer dat zo'n bus niet zelfrijdend is...
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Trein 3653 houdt vanmiddag niet over met ICM4 tussen Arnhem en Den Bosch.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Morgen vallen de 1000, 2000, 2100 en 3100 uit. De 5500 en de 6400 (Ehv-Wt) moeten het met een uurdienst doen. De 800 rijdt niet tussen Utrecht en Hoofddorp; de 2400 rijdt alleen tussen Rotterdam en Dordrecht. De 2800 was kennelijk al eerder gesneuveld, want die staat niet als opgeheven in de reisinformatie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Gaat lekker zo. :X
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Het is vast een domme vraag, maar waarom valt er juist in het weekeinde zoveel uit? Zet NS alles op alles om doordeweeks alle productie te kunnen draaien, waardoor personeel genoodzaakt is in het weekeinde hun rust te nemen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten