Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Ik zie er, naast de trajecten die vrijwel standaard uitvallen als er wat aan de hand is, toch ook wel geregeld trajecten rondom werkzaamheden bij staan. Dit weekend is dat bv. rond Amsterdam het geval.
Zijn dat wellicht toevallig aangepaste dienstregelingen die meer personeel dan normaal vergen, waardoor je meer last van tekorten op die standplaatsen hebt en er uitval is?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Wubbo schreef: vr 24 jun 2022, 19:15 De 800 rijdt niet tussen Utrecht en Hoofddorp;
Maar dat doet hij toch nooit?
Wubbo schreef: vr 24 jun 2022, 19:15 de 2400 rijdt alleen tussen Rotterdam en Dordrecht.
Dat heeft ook weinig zin. :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Komend weekend zou de 800 wel naar Hoofddorp rijden wegens werkzaamheden op Amsterdam Centraal met omreisadvies via Schiphol.

De 2400 staat als ik nu in de vertrektijden voor morgen kijk op Rotterdam Centraal ook richting Dordrecht als opgeheven erin.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De 2400 verzorgt morgen ook het vervoer van/naar Rotterdam Stadion, misschien dat deze daarom blijft rijden een deel van de dag.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Tom024 schreef: vr 24 jun 2022, 19:55 Het is vast een domme vraag, maar waarom valt er juist in het weekeinde zoveel uit? Zet NS alles op alles om doordeweeks alle productie te kunnen draaien, waardoor personeel genoodzaakt is in het weekeinde hun rust te nemen?
CAO-technisch mag je maar 2 weekenden achter elkaar werken, de derde moet je vrij zijn. Als er iemand ziek is en ik ben wel vrij en zou dus in kunnen vallen, dan moet ik daardoor niet 3 weekenden achter elkaar moeten werken. Dat maakt dat iemand die in het weekend uitvalt een stuk moeilijker te vervangen valt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Bemined schreef: vr 24 jun 2022, 20:38 De 2400 verzorgt morgen ook het vervoer van/naar Rotterdam Stadion, misschien dat deze daarom blijft rijden een deel van de dag.
Er blijkt iets niet helemaal lekker te gaan op treinposities. De aankomende 2400 uit het noorden is op Rotterdam Centraal uiteraard opgeheven, maar daardoor wordt 'ie ook richting Dordrecht als opgeheven getoond.
Net bij Rotterdam Blaak gekeken en dan komt de 2400 er wel de hele dag uit als rijdend tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Tom024 schreef: vr 24 jun 2022, 19:55 Het is vast een domme vraag, maar waarom valt er juist in het weekeinde zoveel uit? Zet NS alles op alles om doordeweeks alle productie te kunnen draaien, waardoor personeel genoodzaakt is in het weekeinde hun rust te nemen?
De laatste weekenden was er alleen uitval op zaterdag en niet op zondag. Waarom? Geen idee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Omdat er op zondag op een beperkt aantal trajecten al minder rijdt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

Mikos schreef: vr 24 jun 2022, 21:01
Tom024 schreef: vr 24 jun 2022, 19:55 Het is vast een domme vraag, maar waarom valt er juist in het weekeinde zoveel uit? Zet NS alles op alles om doordeweeks alle productie te kunnen draaien, waardoor personeel genoodzaakt is in het weekeinde hun rust te nemen?
CAO-technisch mag je maar 2 weekenden achter elkaar werken, de derde moet je vrij zijn. Als er iemand ziek is en ik ben wel vrij en zou dus in kunnen vallen, dan moet ik daardoor niet 3 weekenden achter elkaar moeten werken. Dat maakt dat iemand die in het weekend uitvalt een stuk moeilijker te vervangen valt.
Ook vrijwillig zou je niet meer weekenden achter elkaar mogen werken?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Wubbo schreef: vr 24 jun 2022, 21:50
Tom024 schreef: vr 24 jun 2022, 19:55 Het is vast een domme vraag, maar waarom valt er juist in het weekeinde zoveel uit? Zet NS alles op alles om doordeweeks alle productie te kunnen draaien, waardoor personeel genoodzaakt is in het weekeinde hun rust te nemen?
De laatste weekenden was er alleen uitval op zaterdag en niet op zondag. Waarom? Geen idee.
Op zondag wil meer personeel vaak wel werken omdat er dan een zeer aantrekkelijke toeslag zit als het je 3e zondag (of meer) op rij is dat je aan het werk bent.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mr-W »

Dat soort maatregelen waardoor de arbeidsomstandigheden slechter worden lijkt me nu een slechte zaak of bijv het invoeren van gebroken diensten (heeft NS vgm niet in tegenstelling tot overig OV)
Tom024 schreef: vr 24 jun 2022, 19:55 Het is vast een domme vraag, maar waarom valt er juist in het weekeinde zoveel uit? Zet NS alles op alles om doordeweeks alle productie te kunnen draaien, waardoor personeel genoodzaakt is in het weekeinde hun rust te nemen?
Personeel in het weekend is duurder en wil vaker in het weekend vrij hebben. Wordt tijd dat er een vorm van afgeschaalde dienstregeling komt met minder treinen, bijv snijden in treinen die slecht bezet zijn in de daluren.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Commendatore schreef: vr 24 jun 2022, 22:03Ook vrijwillig zou je niet meer weekenden achter elkaar mogen werken?
Vrijwillig kan er een heleboel, maar ook daar zijn grenzen aan. Op een bepaald moment loop je ook tegen de Arbeidstijdenwet aan en kun je niet elk weekend invallen.
cassie127 schreef: vr 24 jun 2022, 22:38
Wubbo schreef: vr 24 jun 2022, 21:50
Tom024 schreef: vr 24 jun 2022, 19:55 Het is vast een domme vraag, maar waarom valt er juist in het weekeinde zoveel uit? Zet NS alles op alles om doordeweeks alle productie te kunnen draaien, waardoor personeel genoodzaakt is in het weekeinde hun rust te nemen?
De laatste weekenden was er alleen uitval op zaterdag en niet op zondag. Waarom? Geen idee.
Op zondag wil meer personeel vaak wel werken omdat er dan een zeer aantrekkelijke toeslag zit als het je 3e zondag (of meer) op rij is dat je aan het werk bent.
Dat heeft niks met zondagen te maken; een aangetast rood weekend is daarvoor al genoeg. Voor een zaterdag geldt dus hetzelfde.

Het verschil tussen zaterdag en zondag is heel simpel te verklaren; op zondagen is er meer personeel beschikbaar omdat dat de dag is met de minste diensten. Op zaterdag hebben we in de late dienst dubbele bemensing, die is er op zondag niet. Dat betekent dat er op zondag personeel 'over' is en er extra rustdagen op zondag liggen. Dat maakt dat er op zondag dus over het algemeen meer personeel beschikbaar is om in te vallen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

MichOV schreef: do 23 jun 2022, 21:16 Suus, maar deels komt het ook door de sollicitatieprocedures(onredelijke eisen en arbeidsvoorwaarden) die door werkgevers worden gesteld) bij diverse branches. Het liefst moet het iemand zijn voor een laag salaris met een bak aan ervaring.. om maar een voorbeeld te noemen.
Ik hoor dergelijke werkgevers veelal ook spreken over geen geschikt / goed personeel te vinden is.

De groep 50+ mensen komen maar moeizaam aan werk.. raar.

In de retail, op winkelruiten, lees ik toch ook vooral deeltijduren. Fulltime dienstverband is er niet bij.


Wie kan vertellen waar de groep mensen is gaan werken die, bij begin van de Covid-19 pandemie, uit de gesloten sectoren zijn gaan werken bij de GGD (testcentra). Die zijn flink afgeschaald. Waar zijn die mensen nu, als ze niet terug zijn in horeca / evenementen / leisure branche. :?:
Hebben ze de luxe om nu niet te werken?

Het ziekteverzuim zit ook in een vicieuze cirkel, volgens mij. Velen mogen niet meer met, slechts, een snottebel, op het werk verschijnen. Kans op overdracht is aanwezig.. en dan is er mogelijk een uitbraak binnen het bedrijf en zal er nóg meer personeelstekort zijn.. Ja, zo worden de beperkingen wel in stand gehouden, mijn inziens.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Daniel schreef: vr 24 jun 2022, 21:04
Bemined schreef: vr 24 jun 2022, 20:38 De 2400 verzorgt morgen ook het vervoer van/naar Rotterdam Stadion, misschien dat deze daarom blijft rijden een deel van de dag.
Er blijkt iets niet helemaal lekker te gaan op treinposities. De aankomende 2400 uit het noorden is op Rotterdam Centraal uiteraard opgeheven, maar daardoor wordt 'ie ook richting Dordrecht als opgeheven getoond.
Net bij Rotterdam Blaak gekeken en dan komt de 2400 er wel de hele dag uit als rijdend tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht.
Opgeheven pagina is nu ietsjes bijgewerkt qua weergave:
https://treinposities.nl/opgeheven-treinen/2022-06-25

De tabellen volgen op een ander moment.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Op station Baarn doen beide kaartautomaten op spoor 1 het niet. In de wachtkamer op het perron lag iemand te slapen. En zowel in de sprinter naar Amersfoort als in de IC naar Enschede doet de Wifi het niet.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3435
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Als de 3100 vervalt wegens personeelstekort is het niet verstandig om de 3000 met een los viertje te willen rijden. :')
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ferdinand »

Het is Veteranendag en de NS schrapt de helft van de treinen naar Den Haag :') . Wat een puinhoop.

Nou ja, NS is in ieder geval wel snel met gtbv's goedkeuren om een beetje positief te blijven.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

en-es schreef: za 25 jun 2022, 08:05 Op station Baarn doen beide kaartautomaten op spoor 1 het niet. In de wachtkamer op het perron lag iemand te slapen. En zowel in de sprinter naar Amersfoort als in de IC naar Enschede doet de Wifi het niet.
Ferdinand schreef: za 25 jun 2022, 08:44 Het is Veteranendag en de NS schrapt de helft van de treinen naar Den Haag :') . Wat een puinhoop.

Nou ja, NS is in ieder geval wel snel met gtbv's goedkeuren om een beetje positief te blijven.
En dat allemaal om de reiziger maar zo veel mogelijk te pesten...
F.k.a. Bollenstad
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Nu in Hengelo in de RB61 die tot Rheine gaat. Weinig reizigers in de trein. Mijn 9 euro dag gaat beginnen.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Het valt mij op dat er vandaag veel storingen zijn vanwege het personeelstekort en dat vrijwel alle storingen in de Randstad zijn, op de 6400 tussen Ehv en Wt na. Komt de NS vooral in de Randstad personeel tekort, of kiest de NS er bewust voor om in de Randstad te schrappen omdat daar toch meer treinen rijden?
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Het lijkt me bewust, een kwartierdienst omzetten naar een halfuurdienst geeft minder hinder dan een halfuurdienst naar een uurdienst. Wat dat betreft zijn de 5500 en 6400 het meest opvallend.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Het schrappen van de 5500 is natuurlijk ook wel een voorbeeld van schrappen waar de hinder het minst is: op de drukkere stations Bilthoven en Den Dolder heb je altijd nog de 5600 (en op Overvecht nog een paar meer), Soest is het minst gebruikte NS-station van Nederland en Soestdijk staat ook in de top-10 met minste instappers bij NS.

Het aandeel reizigers wat gelijk op een half uur vertraging zit is daar dus ook beperkt.
De 6400 is, vooral tussen Weert en Eindhoven, wel opvallend ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

6400 moet zoveel als mogelijk met dubbele bezetting rijden vanwege gemaakte veiligheidsafspraken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Beetje chaotisch op Utrecht Centraal net: de 3058 stond vanwege een defecte trein ergens met +20 op spoor 7, na 10 minuten wachten voor een rood sein werd de 3960 daar maar achter geparkeerd op hetzelfde spoor.
Dit alles omdat spoor 5 bezet werd gehouden door een Sprinter naar Almere, wat deed die daar nu weer ;)

Zojuist ook een dubbele Thalys door Utrecht richting zuiden, die door de defecte bovenleiding bij Lage Zwaluwe niet z'n geplande omweg via Roosendaal kon maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Wubbo schreef: vr 24 jun 2022, 19:15 Morgen vallen de 1000, 2000, 2100 en 3100 uit. De 5500 en de 6400 (Ehv-Wt) moeten het met een uurdienst doen. De 800 rijdt niet tussen Utrecht en Hoofddorp; de 2400 rijdt alleen tussen Rotterdam en Dordrecht. De 2800 was kennelijk al eerder gesneuveld, want die staat niet als opgeheven in de reisinformatie.
De 3500 blijkt ook stilletjes geschrapt tussen Utrecht en Eindhoven (tussen Utrecht en Schiphol was hij dat al vanwege werkzaamheden).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten