Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: wo 08 sep 2021, 09:59 Interessant effect van SLT in de 2800 Rotterdam - Utrecht: op Rotterdam Centraal waren mensen aan het wachten tot er een echte IC-trein zou komen. Diverse mensen op het perron bleven erg verbaasd achter toen de SLT daadwerkelijk met reizigers op vertrektijd van de IC vertrok.
Ik zag in Utrecht ook twee reizigers verbaasd kijken, maar die zijn toch maar ingestapt.
MetroRET schreef: wo 08 sep 2021, 11:05 En extra vervelend toeval is dat de 2800 en s3200 op woensdagen nagenoeg tegelijk vertrekken in Utrecht, met als eindbestemming "Rotterdam Centraal".
Heb zo'n vermoeden dat je dan zeker met SLT in de 2800, voer creëert om mensen de verkeerde trein te laten nemen.
Eigenlijk zou je de 3200 daar in de reisinfo ook een andere eindbestemming moeten geven (al is Leiden wellicht ook niet optimaal).
Het probleem is dat de 500/600 van spoor 8 vertrekt, waardoor een trein naar Rotterdam vanaf spoor 5 nog niet eens onlogisch is voor iemand die niet het exacte sporenplan van Utrecht Centraal kent.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Dat is wat ik mis, bedenk ik me net: bij andere situaties als deze staat er 'IC 12:03 naar Rotterdam Centraal is eerder in Rotterdam Centraal' in de reisinfo, dat mist nu. Voor deze opzet had men kunnen bedenken dat die zin toevoegen wel handig zou zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Sowieso lijkt de wijziging in het reisinformatiesysteem nog niet doorgevoerd die er eind dit jaar als eerste voor de s3200 zou komen. Ook op De Klomp nog ICs naar Rotterdam Centraal (en Den Haag HS) op de TB7s.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Suus schreef: wo 08 sep 2021, 09:59 Interessant effect van SLT in de 2800 Rotterdam - Utrecht: op Rotterdam Centraal waren mensen aan het wachten tot er een echte IC-trein zou komen. Diverse mensen op het perron bleven erg verbaasd achter toen de SLT daadwerkelijk met reizigers op vertrektijd van de IC vertrok.
Heeft SLT geen buitenomroep? Minuutje voor vertrek even omroepen dat dit de IC naar Utrecht is lijkt me een simpele oplossing.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Ik heb zo’n goederentrein gespot waarvoor de 3200 naar Arnhem Centraal op Den Haag HS begint :D

Was om 15:05 op Den Haag HS op spoor 7 richting Leiden :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Ik vind in deze testdienstregeling de hoeveelheid net-niet-aansluitingen rond Den Haag wel storend.

Bijvoorbeeld in Gvc: vanuit de s(1)1700 wil altijd een aardige meute mee met de 5000. Normaal is dat in 2 minuten (van spoor 5 naar 1) redelijk te doen, maar nu rende iedereen zich een ongeluk om zich in officieel 0 minuten tijd (van spoor 5 naar 3) bij de achterste deur naar binnen te proppen.

Vervolgens in Gv: 1 minuut overstaptijd cross-platform van 5000 naar s3200, terwijl de 3 minuten van Gvc naar Gv niet erg ruim zijn. Dus een meute wéér rennen van Sprinter naar IC, in de hoop dat ze de IC nog halen voordat die de deuren sluit, en in de vrees dat de Sprinter tegelijk met de IC de deuren sluit waardoor ze helemáál geen trein meer hebben.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Deze testdienstregeling valt nog mee, in de definitieve dienstregeling vanaf december worden die aansluitingen nog krapper. Probeer maar eens in -1 minuten van spoor 5 naar 1 te rennen. De cross-platform overstap van 0 minuten op Gv is ook een mooie aanfluiting.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

DDietzen schreef: wo 08 sep 2021, 15:42 Vervolgens in Gv: 1 minuut overstaptijd cross-platform van 5000 naar s3200, terwijl de 3 minuten van Gvc naar Gv niet erg ruim zijn. Dus een meute wéér rennen van Sprinter naar IC, in de hoop dat ze de IC nog halen voordat die de deuren sluit, en in de vrees dat de Sprinter tegelijk met de IC de deuren sluit waardoor ze helemáál geen trein meer hebben.
Dat lijkt me niet zo'n heel belangrijke overstap: met de 5000 kun je immers exact dezelfde stations bereiken als met de 3200. Het grootste probleem van het missen van die aansluiting is dat je reis wat langer duurt, maar dat zal minder dan 10 minuten zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

De 5000/s3200 was slechts een voorbeeld (dat ik gaf omdat ik toevallig zelf in die situatie zat net). De overstap van 5100 op 2200 (waarbij de laatste toch wel een stukje verder gaat dan de eerste) is namelijk net zo beroerd: 0 minuten, zoals Thijs ook al noemde.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door CamilleKreemers »

Maar kun je altijd alles perfect maken?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Momenteel door een storing geen s3200 tussen Utrecht en Arnhem. Opvallend genoeg volgens de apps nu helemaal geen treinen die stoppen op De Klomp, maar in de praktijk stopt de 3000 nu daar. Die staat voor over een half uur wel op de TB7 op De Klomp, maar stopte onaangekondigd ook om 16.17 uur al.

Vanmorgen nog wat verwarde reizigers in bus 80 trouwens door de gewijzigde aansluitingen die uit de reisplanner kwamen. Gezien de drukte op het perron waren de fietsende reizigers wel grotendeels op de nieuwe tijd aangekomen.

Vanmiddag ook wel effect op de nu niet aansluitende bussen: 89 bv. zo goed als leeg (leverde maandag nog een buslading overstappers af) en uit de 3000 die extra stopte ook opvallend weinig overstappers op de bussen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Een flink vertraagde 700 helpt trouwens ook niet mee aan het realiseren van ETMET.
DDietzen schreef: wo 08 sep 2021, 16:26 De overstap van 5100 op 2200 (waarbij de laatste toch wel een stukje verder gaat dan de eerste) is namelijk net zo beroerd: 0 minuten, zoals Thijs ook al noemde.
Dat is een stuk vervelender (en een goede reden om 's avonds en in het weekend de 5000 in plaats van 5100 te laten rijden), maar ook weer niet zo heel erg. Reizigers kunnen met voortransport immers ook gelijk naar HS in plaats van CS gaan.
De overstap van 2200 op 5100 is belangrijker. Gaat die wel goed?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Die is ongewijzigd, want het enige wat is veranderd is de aankomst van de 5100 vanuit Gvc en het vertrek naar Gvc.

Deze verandering is overigens alleen wanneer de 15100 (volgend jaar 5200) en de 3200 rijden, dus in de avond en in het weekend is de overstap tussen de 2200 en 5100 ongewijzigd behouden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Wat trouwens in de ochtendspits ook optrad was gevaarlijk gedrag op De Klomp (direct na een trein oversteken i.p.v. wachten tot het rode licht gedoofd was).
Dat kan daar nog een dingetje worden omdat de hele overstapstroom bus -> trein Arnhem daar de overweg over moet. Andersom natuurlijk ook de stroom van de grootste fietsenstalling naar de trein naar Utrecht, maar die hebben meer invloed op wanneer ze aankomen.

Hoorde overigens dat Syntus en NS nog in overleg over de tijden op de dagranden per december gaan. Daar zitten immers wat complicaties omdat de overgang van ETMET naar de superdal-dienstregeling per richting op een ander tijdstip plaatsvindt, waardoor de aansluitingen niet symmetrisch geboden kunnen worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Jultar schreef: wo 08 sep 2021, 10:15 Er wordt al gewerkt aan een melding op de borden dat er een ander treintype ingezet wordt. Helaas lukt dat niet op Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal (die zijn nog niet over op het nieuwe reisinformatiesysteem), maar op Rotterdam Alexander zou het al snel te zien moeten zijn en op Gouda over een aantal weken als dat station ook overgaat op het nieuwe reisinformatiesysteem. De melding is gekoppeld aan de daadwerkelijke materieelinzet, dus als er opeens toch ICM rijdt door een verstoring, dan wordt de melding niet getoond.
Op Rotterdam Alexander stond dit inderdaad vermeld:
Afbeelding
dennistd schreef: wo 08 sep 2021, 12:46 Heeft SLT geen buitenomroep? Minuutje voor vertrek even omroepen dat dit de IC naar Utrecht is lijkt me een simpele oplossing.
Het lijkt wel of er meegelezen wordt; de machinist van de 2873 riep dit ook om langs het perron in Rotterdam Alexander en Gouda.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Het inzetten van SLT in de 2800 is overigens wel een vooruitgang voor reizigers die minder goed te been zijn. :)
Ik heb mijn vader (met rollator) ook maar aangeraden om de trein van :20 of :50 te nemen als hij naar Utrecht moet.
Daniel schreef: wo 08 sep 2021, 17:53 Wat trouwens in de ochtendspits ook optrad was gevaarlijk gedrag op De Klomp (direct na een trein oversteken i.p.v. wachten tot het rode licht gedoofd was).
Dat kan daar nog een dingetje worden omdat de hele overstapstroom bus -> trein Arnhem daar de overweg over moet. Andersom natuurlijk ook de stroom van de grootste fietsenstalling naar de trein naar Utrecht, maar die hebben meer invloed op wanneer ze aankomen.
Maar gebeurde dat alleen gisteren of gebeurt dat dagelijks?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Gisteren gebeurde het meer doordat aansluitingen soms krapper waren. Maar als er meer treinen passeren is de kans natuurlijk überhaupt groter dan er net eentje langs komt vlak voor jouw trein vertrekt.
Normaal zit er op De Klomp 5 tot 10 minuten tussen treinen in beide richtingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Rond 17:15 was het chaos in Kapelle-Biezelinge. De trein naar Vlissingen van 17:11 kwam op tijd aan, maar was na het vertrek van de tegentrein om 17:19 (die ik nodig had) nog niet vertrokken. In de tussentijd arriveerden er ook hulpdiensten in de buurt van het station, waardoor die gegarandeerd nog veel later is vertrokken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Het materieel van de 2281 Vlissingen - Amsterdam Centraal werd gewisseld in Dordrecht. De reisplanner kan totaal niet omgaan met zo’n actie, maar voor de reiziger viel de overlast uiteindelijk mee.

Het viertje uit Vlissingen werd in Dordrecht ongeveer 3 meter achter het zesje naar Amsterdam geparkeerd op spoor 2, zodat met een kort loopje iedereen (leek op ongeveer 50 reizigers) snel in de nieuwe trein was. De oude trein was een minuutje te vroeg in Dordrecht, de nieuwe trein vertrok uiteindelijk een minuutje te laat in Dordrecht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Frank »

De 3123 van Arnhem naar Nijmegen is erg vol sinds het eind van de zomervakantie. Vorige week moesten er een aantal keer mensen achterblijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

De machinist van de 2867 is blijkbaar ook in de war door het materieel en stopt zojuist doodleuk op Rotterdam Noord :mrgreen:
Reizigers mochten er zelfs instappen :p
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Frank schreef: vr 10 sep 2021, 23:19 De 3123 van Arnhem naar Nijmegen is erg vol sinds het eind van de zomervakantie. Vorige week moesten er een aantal keer mensen achterblijven.
Die konden vast 3 minuten later wel met de 3627 mee?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

NS lijkt niet geanticipeerd te hebben op drukte richting Amsterdam vandaag, zowel de 158 (met +30) als 840 zijn zojuist propvol vertrokken uit Utrecht.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

De 1731 bestond vanochtend in Gouda uit 10 bakken, ICM4+3+3 (in rijrichting), maar dat voorste stel was dus afgesloten. Ikzelf en zeker 10 anderen moesten daardoor op vertrektijd nog 2 tot 3 bakken terugsprinten om wel in de trein mee te kunnen, die 6 bakken waren dan weer aan de krappe kant ten opzichte van het aantal reizigers.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Afgelopen vrijdag liep de 3956 +10 op tussen Den Bosch en Utrecht door een vertraagde 6056 en (volgens de HC) enkele goederentreinen.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten