Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Trein 3940 (Heerlen- Enkhuizen) vandaag afwisselend met DDZ 7649
MichOV
Berichten: 343
Lid geworden op: di 21 apr 2020, 10:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MichOV »

Iemand enig idee wat men op NS Station Arnhem-Zuid aan het doen is? Het lijkt erop of er aanpassingen(uitbreiding) worden gedaan van het perron? Wat is hiervan de reden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Ik zag een tijdje terug foto's langskomen van uitspoelend zand onder de perrons daar. Dat zullen ze wel aan het verhelpen zijn nu.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Vanwege een aanrijding reed er vanochtend weinig tussen Shl en Ledn, en in elk geval tussen 8.45 en 9.30 geen enkele rechtstreekse intercity van Asdz naar Ledn. Maar ik had geluk: de intercity van 8.46 reed wel en sloot in Shl mooi aan op een sprinter. Beide treinen hadden 10 bakken, en zaten redelijk vol, maar als je slim achterin ging zitten was er ruimte zat. Ik hoorde in de sprinter nog wel een omroep over de drukte, maar in het achterste rijtuig geen probleem. Wel een langere wandeling in Leiden C, maar zo zie ik dat deel van het perron ook eens.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Ik trof vandaag zowaar twee keer een setje FLIRT waarin de reisinformatie een keer niet vastloopt op het moment dat de kaart in moet laden. Bij Dordrecht Zuid is ook het gemis aan een vocale waarschuwing voor het hoogteverschil tussen trein en perron opgelost. Dat roept Tessa nu netjes om. :pos:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Er is een update geweest aan de FLIRT, waardoor er veel minder issues zouden mogen zijn aan het reisinformatiesysteem. Goed om te horen dat het effect gehad lijkt te hebben :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Wat is de HC-norm bij ICM? Is dat toevallig twee HC’s vanaf acht bakken?

Ik zit namelijk een verklaring te zoeken waarom de s2800 absoluut niet boven de ICM7 uitkomt vandaag terwijl het de enige treinserie tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal is vandaag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Ja, de plannorm is 1 HC voor max 7 bakken, 2 HC's voor max 12 bakken, 3 HC's voor meer (al weet ik niet of ICM-3+3+3+3 nog met 2 HC's mag omdat het een stelletje meer is dan 4+4+4).
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Zou het misschien een idee zijn om de HC-norm tijdelijk los te laten zodat treinen op normale lengte kunnen rijden? Buiten de stops brengen ze toch de meeste tijd door in hun cabine of in de eerste klas.
Of gaan de vakbonden dan steigeren?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik denk inderdaad dat de vakbonden dat niet goed vinden.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dennenboom »

Dat zijn nu eenmaal de regels. Wat geldt er precies voor DDZ? Lijkt me dat je voor echt drukke verbindingen naar een optimale inzet van capaciteit per HC werkt. Overigens is er in de luchtvaart een vergelijkbaar probleem. Daar wil een prijsvechter een paar stoelen weghalen om met minder personeel uit te kunnen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mr-W »

Klopt en door het verwijderen van een zitrij hoeft er minder cabinepersoneel mee, vanwege de veiligheid zijn daar bepaalde normen voor.
Kan me voorstellen dat de treinconducteur normen ook op veiligheidsaspecten zijn gebaseerd?
Overigens hoop ik dat er voor de komende weken vooraf enkele treinen geschrapt worden in de dienstregeling Ipv op de dag zelf erachter te komen dat trein X niet rijdt vanwege logistieke beperkingen
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Casper »

Er zal vast een veiligheidstechnische ondergrens aan zitten, maar het lijkt toch vooral NS zelf die de bezetting van treinen bepaalt, al dan niet in samenspraak met de vakbonden. Zo hebben ze een aantal keer op eigen houtje die bezettingsnorm voor bepaalde treintypes aangepast, waarop de vakbonden dan gingen steigeren.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Het zicht op de deuren bij langere treinen zal ook wel een rol spelen, zeker bij ICM moet je het daarvoor immers echt van de conducteurs hebben. Bij ander materieel zou als de nood echt aan de man is de machinist desnoods nog mee kunnen kijken op een krom perron met slecht zicht langs de trein.

Desondanks zijn de grenzen er ooit op een bepaalde manier in gekomen en zit er niet altijd meer evenveel logica in. Want als één HC 7 bakken ICM kan in z'n eentje, waarom dan geen 8? Het blijven twee treinstellen immers.
Bij IRM zit er wat dat betreft al wel wat meer verschil tussen een los zesje en twee viertjes, vooral in voor hoeveel reizigers extra je dan verantwoordelijk bent. Al verklaart dit wel mede waarom er zo vaak losse IRMs rondrijden vandaag de dag.

Hoe zit het trouwens met de kortere bakken zoals bij SNG? Heb je dan bij twee viertjes nog altijd twee HCs nodig?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Sprintermaterieel pas vanaf 10 bakken pas een tweede HC
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

In Wc staat op spoor 2 een SNG-4 opgesteld. Ik heb daar nog nooit opgesteld materieel gezien, defect misschien?
Stijngeluk
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Stijngeluk »

Zou mij niks verbazen als dat het leeg materieel is van de 7644 kerende voor de 7647. De 7600 keert volgens mij namelijk in Wc.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

In de avonduren en in het weekend rijdt de 7600 leeg tussen Nijmegen en Wijchen v.v. onder het oude treinnummer alleen dan met een extra 7 ervoor. Materieel opstellen op Wijchen gebeurt niet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

En dan gaat de conducteur er in Nijmegen af neem ik aan? Anders kun je ook wel als reizigerstrein rijden...
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Oh dat wist ik niet. Vroeger werd er in Nm gekeerd op 4b, de 3600 werd dan ook weleens op 4a binnengenomen. Dat klinkt toch een stuk eenvoudiger.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

De 1836 reed gisterochtend met ICM6, en in mijn bak waren er aardig wat staplaatsen vanaf Zwolle. Er waren ook aardig wat reizigers voor Rotterdam (want door werkzaamheden in Utrecht was er een overstap van slechts een halfuur, dus dan is via Schiphol sneller). Een extra treinstel of een DDZ was wel handig geweest.
Beul van de blindegeleidelijn
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door henrivanderweijden »

Tom024 schreef: ma 16 mei 2022, 04:56 Oh dat wist ik niet. Vroeger werd er in Nm gekeerd op 4b, de 3600 werd dan ook weleens op 4a binnengenomen. Dat klinkt toch een stuk eenvoudiger.
Eenvoudig en NS gaan niet altijd samen he? ;)
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Tom024 schreef: ma 16 mei 2022, 04:56 Oh dat wist ik niet. Vroeger werd er in Nm gekeerd op 4b, de 3600 werd dan ook weleens op 4a binnengenomen. Dat klinkt toch een stuk eenvoudiger.
Eerder was het zelfs zo dat men op bijvoorbeeld zondagen continu aan het afrangeren en voorbrengen waren met de 7600, vandaar dat deze nu leeg rijdt tussen Nijmegen en Wijchen en uiteraard dan zonder HC.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Maar dan is vooral de vraag... waarom niet gewoon in dienst :|
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door CamilleKreemers »

wellicht omdat het meer kosten kent?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten