Lange_Dre schreef: ↑vr 13 jan 2023, 17:56
En ook voor dit soort situaties moet de NS gewoon draaiboeken hebben, wat te doen. Kennelijk heeft of gebruikt NS die nog steeds niet..
Er zijn zeker wel draaiboeken voor allerhande situaties, ook voor deze. Echter, iedere situatie is er een op zichzelf en heeft zijn eigen kenmerken en voor- en nadelen. Want de buitenwereld houdt zich nu eenmaal niet graag aan dat wat iemand ergens in een draaiboek heeft gezet...
Wat is het eerste dat je probeert als een trein defect komt te staan? Precies, keer de stekker eruit en opnieuw proberen. In de meeste gevallen kan een trein dan binnen een kwartier tot dertig minuten zijn weg voortzetten.
Maar soms lukt dat niet. Dan wordt er gekeken naar de volgende stap: wegslepen. Dan moet er een andere trein naartoe, koppelen, eventuele systemen overbruggen en proberen maar. Moet er wel eerst een trein naartoe en alles eromheen geregeld worden (personeel, rijweg, overig treinverkeer plat, eventuele monteurs aansturen, maar ook een geschikte trein om tien bakken ICM van een fly-over te slepen).
Soms lukt ook dat niet. Om welke reden dan ook (in dit geval waren het drie stellen ICM die zonder lucht stonden, als je er dan een trein tegenaan zet, duurt het wel even voor de luchtdruk is opgebouwd, dat was ook het probleem met het sleepstel waar zelfs de toiletten van uitgeschakeld moesten worden om überhaupt druk op te kunnen bouwen). Dan moet je gaan kijken naar je laatste redmiddel; evacueren.
Dat was in dit geval sowieso niet de beste optie, want het waren drie treinstellen vol reizigers (dus evacueren duurt lang, wegslepen is dan in de meeste gevallen sneller en beter) én stond de trein op een ontzettend ongelukkige plek (fly-over), waar de reizigers niet gemakkelijk bij een eventuele bus konden komen en een evacuatietrein vanwege de fly-over ook niet een heel simpele oplossing zou zijn.
Daar is uiteindelijk wel voor gekozen omdat de andere oplossingen uit het draaiboek geen oplossing boden. En om je gerust te stellen; ook nadat de trein geëvacueerd was, heeft de hele trein er nog de halve nacht gestaan. Die was dus echt stuk.
Vervelend voor de reizigers? Absoluut. Perfect volgens het boekje verlopen? Nee, zeker niet. Maar anders haalt het de krant ook niet. Maar er zijn zoveel feiten en omstandigheden die invloed (kunnen) hebben op een situatie, dat het wat lastiger wordt om een vooruitbedacht plan tot in de puntjes uit te voeren.
Project loading: 50% loaded. Please wait...