Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Toch snap ik eigenlijk het argument niet. Welke helft afgesloten is, verandert immers niet, de passagiers blijven lekker zitten. Op welk moment in de route maakt het dan uit of dat het voorste of het achterste gedeelte is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Op Rotterdam Centraal kan alleen in achterste helft worden ingestapt. Dat is de beveiligde zone en dat moet dezelfde helft zijn als waar in Amsterdam Centraal is ingestapt, en dat is achterin de trein. Dus als de Eurostar op Amsterdam Centraal aan de b-zijde (Utrecht-zijde) vertrekt, staat het deel waar in Rotterdam kan worden ingestapt vooraan en precies buiten de veilige zone.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Juist. Dus een omleiding via Utrecht en Breda (wanneer Rotterdam niet kan worden aangedaan) zou theoretisch kunnen. En bij een omleiding via Breukelen naar Rotterdam die op tijd bekend is zou je de passagiers in Amsterdam in de andere helft kunnen laten instappen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Dat laatste wordt lastig omdat alleen de nu gebruikte helft van het perron af te sluiten is in Amsterdam.
Maar is zo'n half gecheckte trein dan niet ook in Brussel onhandig? Daar zit je immers ook met een stop buiten de afgesloten zone, dus hoe zit het daar met de afsluitbaarheid op spoor 3?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Vandaag heb ik maar weer eens geprobeerd om in Leiden Centraal over te stappen tussen de 700 en 2200.
Helaas is dat mislukt, dus morgen neem ik toch maar de vertrouwde 2400.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Plutona »

Gisteravond was er een storing tussen -grofweg- Alkmaar en Zaandam. Blijkbaar stond er een defecte trein in Uitgeest. Al mijn reismogelijkheden vielen uit, waardoor ik uiteindelijk iets na 3 uur 's nachts met een NS-taxi thuis kwam.
Voor degenen die Uitgeest een beetje kennen: Daar is normaliter toch genoeg ruimte om treinen te laten passeren? Of heeft deze trein precies op een wissel dat defect opgelopen?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Tussen Zaandam en Den Helder gisteravond welgeteld 3 verstoringen allemaal op en rond hetzelfde moment.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Plutona schreef: ma 18 jul 2022, 18:19
Bemined schreef: ma 18 jul 2022, 14:31 Gek genoeg heeft de NS de eindtijd nu weer teruggezet op morgenavond.
Inmiddels definitief op 5 september.
Ik moet bekennen dat ik de toegevoegde waarde van de 3900 tot Eindhoven niet helemaal begreep, aangezien deze trein in Eindhoven helemaal nergens op aansloot.
Prognose van herstel van de beschadigde spoorbrug bij Sittard is inmiddels opgeschoven naar de vroege ochtend van 26 september.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Misschien zou NS een nooddienstregeling kunnen rijden met splitsen/combineren in Sittard, net als vroeger? De 3900 is nutteloos als boemel tussen Heerlen en Sittard. De 800 vangt nu alle doorgaande reizigers op, maar wordt vooral met VIRM-4 gereden. Dat is wel erg matig.
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rooddolfijn »

Tussen Sittard en Heerlen wordt dat erg krap, aangezien de intercity naar Maastricht op dit moment uit Sittard vertrekt om .16/.46. De stoptrein naar Heerlen - Kerkrade vertrekt om .18/.48. Als je een treinstel van de 800 vanaf Sittard naar Heerlen wilt laten rijden, moet de stoptrein verschoven geworden of de intercity moet lang genoeg wachten op Sittard om in Heerlen na de stoptrein aan te komen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Waarom wordt de 3100 omgeleid via Hilversum?
Ik weet dat er bij Amsterdam Zuid maar twee sporen beschikbaar zijn, maar de boog richting Bijlmer is zo te zien gewoon bereikbaar.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

Je moet er ook nog kunnen komen. Als er op Asdz maar 2 sporen zijn, kun je maar naar 1 spoor op Asb. Ook daar zijn beperkingen. Morgen is bijvoorbeeld op Ut ook spoor 18/19 buiten dienst en een hele bundel sporen van Bkl. Alles bij elkaar past het niet.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Fout, na Rai kan je nog doorwisselen om vanaf Asdz3 naar Asb7 te komen.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

Mag dat wissel wel gebruikt worden? Ik dacht dat het alleen in specifieke situaties in gebruikgenomen wordt.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

Net even nagevraagd. Het bewuste wissel is in gebruik. Je kan vanaf Asdz op Asb komen. Echter, bij Ut is vanaf vandaag overdag o.a. spoor 18/19 buiten dienst, net als komende nacht en morgen de hele dag. Daarom past e.e.a. niet meer.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Aha, duidelijk.
Het is overigens wel jammer dat de 3100 niet in Hilversum stopt, want dat had een reis van Hilversum naar Rotterdam Centraal een stuk korter gemaakt. Mijn snelste reismogelijkheid gaat nu via Leiden. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

De IC van Hengelo naar Amersfoort van 19.54 had drie bakken. Na Deventer werd het druk en na Apeldoorn zat het goed vol. En ook nog eens tweemaal kaartcontrole. In Amersfoort stapte iemand in terwijl er nog mensen uitstapten. Een conductrice riep toen tegen hem dat hij eerst moest wachten tot iedereen uitgestapt was.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Casper »

Vandaag de twee treinen per uur tussen Utrecht en Amsterdam Centraal experience aan den lijve ondervonden. Zowel heen als terug stampvol, en op de heenweg ook nog eens de bak gedeeld met een grote groep Duitse toeristen die met speaker en al een feestje bouwden op het balkon. Ik heb wel eens comfortabeler gereisd. -0-
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Was ook wel enigszins een uitdaging om op Amsterdam Centraal vanuit de tunnel een net uit Utrecht aangekomen trein te bereiken. Er bleef maar volk uit die trein komen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Vanmiddag zat ik in een sprinter van Amersfoort naar Nunspeet, bestaande uit twee treinstellen. De conducteur kwam de tickets controleren en twee jeugdig aandoende mannen reisden blijkbaar met een jongerenticket. De conducteur zag dat dit ticket 15 minuten geleden ook al gecontroleerd was en vroeg naar het identiteitsbewijs van de jongen. Die zei dat deze was ingenomen door een "OV-man". De conducteur was er klaar mee en op het eerstvolgende station moesten ze maar uitstappen. Met wat getreuzel gebeurde dat in Putten, waar deze jongens "slim" dachten te zijn en in het andere treinstel weer in te stappen. De conducteur was natuurlijk niet van gisteren, en gooide ze er daar uit, waarna ze in het treinstel waar ze eerder ook in zaten de deursluiting blokkeerden om zo alsnog mee te kunnen. Deur in storing, nogmaals conducteur erbij om ze eruit te gooien en uiteindelijk zonder deze twee personen vier minuten te laat vertrokken.

Vanaf station Nunspeet kwam ik na een wandeling om 19:22 aan bij station 't Harde, waar ik net de sprinter naar Zwolle zag wegrijden. De eerstvolgende trein naar Utrecht Centraal en Zwolle waren door personeelsgebrek opgeheven, de sprinter van 20:06 naar Utrecht Centraal zou dus de volgende zijn, maar gezien de stroomstoring had ik er een hard hoofd in dat die überhaupt verder zou gaan dan Nunspeet (dat harde hoofd bleek juist te zijn). Dus ik ben maar verder gewandeld naar Wezep waar ik precies op tijd was voor de sprinter van 22:00 naar Utrecht Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Durashift »

^^ dat was dan een onverwachtse avondwandeling door bosrijk gebied. ;)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ICE11 »

Misschien staat het hier in het forum ook al ergens en ik heb het niet gezien, maar..... Wat zal in Nederland met de hier op fotos nr. 2 en 3 te zien ex-DB-BordRestaurant-rijtuigen gebeuren? Bij DSO las ik niet veel meer als dat zij voor SSM zijn.

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 4,10151362
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door YSH »

Zijn ze vóór SSM, of ván SSM (Stillstandsmanagement)
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Vanochtend een wat vreemde treinafhandeling:
Zowel de 2012 als 512 waren gespoorwijzigd naar spoor 10, terwijl de 6812 op spoor 8 was gezet. Beide Intercity's reden met +5 en mochten gelukkig nog voor de 6812 weg.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ICE11 »

YSH schreef: ma 25 jul 2022, 21:58 Zijn ze vóór SSM, of ván SSM (Stillstandsmanagement)
Klopt, dat had ik fout begrepen, zij zijn door SSM naar Nederland verkocht, als mogelijke nieuwe eigenaar wordt TCS genoemd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten