Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Zelfs met lengte die de missende 3200 opvangt in de vorm van een aantal ritten VIRM10.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

zat vandaag nog in de 2400 tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag HS, het was een enkel 4tje dus ondanks dat het rond 12:45 was stonden de balkons vol. Met die drukte was het moeilijk te geloven dat op het traject Rotterdam-Leiden-Amsterdam Zuid een tijdje een halfuursdienst reed.
zij/haar/hen/hun
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Gamma »

Een voorbeeld hoe vertragingen kunnen doorwerken:

Trein 3133 (IC vertrek 10:50 uur van Arnhem naar Nijmegen) kwam al vertraagd uit Ede-Wageningen en kreeg in Arnhem een spoorwijziging naar spoor 7. De trein moest hierdoor voor Arnhem wachten totdat 3637 (10:53 IC Arnhem naar Roosendaal) was vertrokken, want die halteert al op spoor 7.

Om onbegrijpelijke redenen werd de 3133 helaas vlak achter Sprinter 6639 van 10:56 uur Arnhem-Dordrecht gezet.

Gevolg: met +14 aangekomen in Nijmegen, dus negatieve kering op de IC 3036 van 11:13 uur van Nijmegen richting Den Helder.

In Nijmegen mocht de Sprinter 6630 van 11:16 uur richting Arnhem helaas voor. Die had ik 5 minuten laten wachten, zeker omdat de trein uit Roosendaal toch +15 had en die Sprinter dus niks gehinderd had.

Gevolg: 3036 vertrok achter de Sprinter vanuit Nijmegen, aankomst Arnhem +8. Dan weet je het wel: bij de Haar Aansluiting achter de Sprinter, dus +11 te Utrecht. Opgeheven te Amsterdam C.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Is dat geen officieel beleid?Bij een vertraagde trein,de rest gewoon op tijd laten rijden zodat alleen die ene trein vertraagd blijft?
Niet dat ik dat altijd handig vind overigens
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Er is tussen NS en ProRail een document met daarin de trein afhandelingsscenario's. Waarin onder andere staat welke laatste aansluitingen overgenomen dienen te worden (inclusief maximale wachttijd). Maar ook wat de afhandeling is bij vertraging, om een domino effect te voorkomen.

Indien dit document aangehouden zou zijn (vertraging voldeed aan de voorwaarden in het document) had de vertraagde 3133 verder naar Nijmegen gemogen en had de 3033 in Arnhem moeten keren op de 3036 en de 3133 op de 3138 in Nijmegen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Ik zat vandaag op de heenweg en op de terugweg in hetzelfde treinstel, 7650 (DDZ-6). Dat was helaas geen positieve ervaring: de trein is vannacht vermoedelijk niet schoongemaakt. De trein was op de heenreis al smerig, maar op de terugreis was die echt te ranzig voor woorden :X
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Zou dit misschien komen door een gebrek aan schoonmaakpersoneel? Het valt mij de laatste tijd op dat meerdere treinstellen niet (goed) zijn schoongemaakt.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door visgraat »

Ik begrijp dat NS moet afschalen, maar ik vind de keuzes wel ongelukkig.
Tussen Utrecht en Amsterdam Centraal is het mede door de ongelukkige verdeling vaak erg druk. En laatst met een vertraging van 10 minuten, was er maar liefst een gat van 30 minuten.
Als de 3900 vanuit Enkhuizen iig tot Utrecht of Eindhoven rijdt, scheelt dat veel. Daarentegen kan de 7400 Uitgeest - Veenendaal Centrum naar mijn idee beter vervallen. Op station Amsterdam Amstel zie je dat intercity’s veel drukker zijn dan sprinters. De 7400 serie is naar mijn idee toch een beetje een extra trein. Toen er een storing was, waardoor de treinserie alsnog werd laten vervallen was de drukte niet extreem. Je ziet het ook terug in de reisplanner waarin de drukte vrijwel altijd minimaal is voor de ritten van de 7400.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Tot Eindhoven rijden met de 3900 betekent dat de hele serie in ere zou zijn hersteld.
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door sneltram »

In december gaat de 3900 weer rijden (maandag t/m donderdag). De 7400 gaat dan juist minder rijden buiten de spits.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Ten westen van Utrecht was het ook flink proppen in de IC's naar Den Haag en Rotterdam die maar elk half uur reden en een ICM6 nu is wel magertjes op een drukke donderdag.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

nogal ja, op weg naar huis vandaag had ik de keuze tussen een 7-delige ICM op de 11700 en een 4-delige SLT op de 6900. Ben voor de 6900 gegaan. Bij aankomst in Gouda had ik even gewacht op die 11700 en die 7-delige ICM bleek nog wel mee te vallen (het was erg druk, maar minder druk dan ik had verwacht) terwijl dat 4tje SLT tussen Den Haag Centraal en Gouda erg vol zat.
zij/haar/hen/hun
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Plutona »

Ik zit op het moment in de (ingekorte) 13938 tussen Eindhoven en Heerlen. Is het heel vreemd dat ik de toegevoegde waarde van deze intercity niet helemaal snap? Deze trein geeft eigenlijk nergens echt goed aansluiting op; in beide richtingen niet. Als de NS met personeelsproblemen kampt, is het dan geen optie om deze te koppelen aan de 3500/3700 uit/naar Venlo? Dan heb je vanuit Heerlen een aansluiting op de IC naar Den Haag en hoef je ook niet te wachten op een trein naar Utrecht.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door teun »

Voor mijn zus is het erg handig en ik gun het haar helemaal, op Hmbh - Mtr scheelt het bijna een half uur. :Y
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door JordiBrabant »

Ik denk dat de meeste toegevoegde waarde zit in een rechtstreekse verbinding van Heerlen inclusief aansluitingen aldaar naar Eindhoven, verdere aansluiting in Eindhoven zijn minder belangrijk.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Plutona »

Kan ik me iets bij indenken, maar toch vind ik het aanbod in die stad behoorlijk schraal worden als je bedenkt dat Heerlen bijna 100.000 inwoners heeft. De lokale verbindingen zijn voor bijna een kwart opgeheven of vervangen door bussen en de enige trein die de provincie uit gaat laat je min of meer met een koekeloer-gevoel achter op z'n eindbestemming.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Er zijn twee treinen die de provincie uitgaan (die naar Aachen ook (A) ) maar dat verandert weinig aan je punt inderdaad.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DDietzen »

Er stapte net schaamteloos iemand rokend bij mij de trein in. :X

In ander nieuws: het zou fijn zijn als NS reizigers er duidelijker op gaat wijzen dat ze NFC moeten uitschakelen als ze door de poortjes willen met een e-ticket op hun telefoon. Zojuist in Apd liefst twee mensen tegelijk die dat probleem hadden toen ze probeerden uit te checken, wat voor een aardige opstopping zorgde bij de twee poortjes richting fietsenstalling. Het venijnige is vooral dat je het vaak niet eens ziet, omdat de virtuele bankpas alleen verschijnt wanneer je de telefoon met het scherm tegen het poortje drukt.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

In het geval van Apple Pay kun je dat niet instellen, maar de actieve app zal de functionaliteit dan moeten onderdrukken. Je kunt er zelf trouwens wel een beetje omheen werken, maar dat vergt wat handigheid. (Telefoon draaien binnen NFC-bereik, Apple Pay annuleren en dan weer omdraaien.)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Sowieso is het alleen een probleem bij E-tickets die als PDF geladen zijn, of buitenlandse E-tickets. De NS-app onderdrukt de wallet zelf al.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

De Nightjet uit Zurich kwam keurig op tijd aan op spoor 7 in Utrecht Centraal. Het was behoorlijk druk op het perron. Vraag me af of iedereen een zitplaats vindt. Mijn sprinter naar Baarn van 9.07 heeft wel genoeg plek.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

Vandaag wordt treinreizen op de Hanze- en Flevolijn knap lastig: er rijden bussen op de trajecten Dronten - Lelystad, almere Oostvaarders - Almere Centrum en Weesp - Amsterdam Muiderpoort. Van en naar Amsterdam Lelylaan rijden enkel metro’s vanaf Sloterdijk of Zuid.

De 4300 pendelt tussen Almere Centrum en Weesp en de 2400 rijdt flink uitgebogen tussen Almere Centrum en Rotterdam Centraal.

Morgen trouwens hetzelfde verhaal, maar dan rijden er bussen tussen Weesp en ik meen Amsterdam Zuid…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Morgen kunnen er wél treinen rijden naar Asd, dus dan rijden enkel de 2600 en 704600.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Ik zie op Rijden de Treinen ook deze cryptische omschrijving voor dit weekend staan, hoe rijdt die dan...
Sprinter 5800 (Hoofddorp - Amsterdam C. - Vathorst):
rijdt niet tussen Weesp en Schiphol Airport
wordt omgeleid en stopt extra in Amsterdam Zuid en Duivendrecht tussen Weesp en Schiphol Airport
rijdt verder naar Den Haag Centraal vanaf Utrecht Centraal
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Het enige wat niet klopt is de onderste regel.
De 5800 rijdt **alleen vandaag** Gvc-Ledn-Shl-Asdz-Wp-Hvs-Amf-Avat.
Morgen rijdt hij vanuit Asd naar Avat (Niet vanuit Hfd naar Asd).
Tussen Gvc en Dvd rijdt een 28500.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten