Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De 1100 rijdt nu inderdaad vanaf Rotterdam door als 1000 naar Amsterdam t/m zondag.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Altijd leuk, dagplanwijzigingen die niet logisch lijken. In Amersfoort zijn van alle treinen op spoor 6 en 7 momenteel het vertrekperron omgewisseld: treinen naar Utrecht gaan vanaf spoor 7, treinen naar Hilversum van spoor 6. Dat past in theorie niet, dus zijn er wat vertrektijden omgebogen, de 11626 gaat bijvoorbeeld om 09:12 ipv 09:11 en de 15828 om 09:32 ipv 09:31.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door reisthijs »

Van treinen op spoor 6 en 7 het vertrekspoor omwisselen lijkt inderdaad niet logisch, waarom is dat gedaan?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Misschien een wissel aan de westkant dat in een bepaalde richting niet berijdbaar is?
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Nee het zit echt in het plan verwerkt en het zijn geen spoorwijzigingen uit de bijsturingsfase. Viel mij gisteravond ook al op dat ik vanuit Zwolle ineens op spoor 7 aankwam in Amersfoort.

In de spits rijdt men wel vanaf 6 richting Utrecht en vanaf 7 richting Amsterdam.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
rooddolfijn
Berichten: 783
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door rooddolfijn »

Vanmiddag stond ik op station Leidsche Rijn te wachten op de sprinter richting Woerden. Tijdens het wachten reed de 8838 over de buitenste sporen (met perrons) en niet over de binnenste sporen (zonder perrons). Waarschijnlijk gebeurde dit doordat de trein +2 had en de Intercity naar Den Haag binnen een minuut volgde. Rijdt de 8800 normaliter ook over de buitenste sporen tussen Utrecht en Woerden?

De 6938 was druk tot enige echte de place to be: Vleuten. Hierna was de trein een stuk rustiger. Veel treinen in de tegengestelde richting, richting, Utrecht Centraal waren erg druk, een wilde gok: Canal Pride.

Edit: treinnummers aangepast
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op zo 05 jun 2022, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Bemined
Berichten: 5956
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De 8800 moet wel via de buitensporen rijden, vanaf het binnenspoor kun je in Woerden spoor 1 niet bereiken.
en-es
Berichten: 4483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

De sprinter Amersfoort-Amsterdam Centraal van 23.31 heeft 5 minuten vertraging. Een mazzeltje voor mij aangezien ik niet lang hoef te wachten en iets eerder thuis ben.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Bemined schreef: za 04 jun 2022, 21:57 De 8800 moet wel via de buitensporen rijden, vanaf het binnenspoor kun je in Woerden spoor 1 niet bereiken.
Nou ja, het kan wel, mits je zowel bij Woerden als bij Vleuten de wissels door gaat. Maar sinds de drgl 2022 rijdt de 8800 over de buitensporen, dus met baanvaksnelheid langs het perron.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

rooddolfijn schreef: za 04 jun 2022, 21:50 Vanmiddag stond ik op station Leidsche Rijn te wachten op de sprinter richting Woerden. Tijdens het wachten reed de 8838 over de buitenste sporen (met perrons) en niet over de binnenste sporen (zonder perrons). Waarschijnlijk gebeurde dit doordat de trein +2 had en de Intercity naar Den Haag binnen een minuut volgde. Rijdt de 8800 normaliter ook over de buitenste sporen tussen Utrecht en Woerden?

De 6938 was druk tot enige echte de place to be: Vleuten. Hierna was de trein een stuk rustiger. Veel treinen in de tegengestelde richting, richting, Utrecht Centraal waren erg druk, een wilde gok: Canal Pride.
Als je het over specifieke treinen hebt, moet je een t voor het treinnummer zetten. De s is alleen voor treinseries.
Ik heb het in de quote aangepast.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
vries809
Berichten: 29
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 23:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door vries809 »

en-es schreef: za 04 jun 2022, 23:37 De sprinter Amersfoort-Amsterdam Centraal van 23.31 heeft 5 minuten vertraging. Een mazzeltje voor mij aangezien ik niet lang hoef te wachten en iets eerder thuis ben.
Willen we dit echt weten?
en-es
Berichten: 4483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Jazeker.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6047
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

Vanochtend in de intercity Roosendaal - Zwolle een leuke conversatie tussen 2 dames vlak voor het binnen rijden in Nijmegen.
Dame 1: " wat is dit nu weer? Wat is nu een brengbus?"
Dame 2: " een brengbus?"
Dame 1: " ja, een brengbus. Kijk dat staat hier. Brengbus 5, brengbus 8, brengbus 15."
Tijdje stil.
Dame 2: " ik denk dat het een bus in 1 richting is en dat je terug moet lopen. De bus brengt alleen maar haalt je niet op "
Dame 1: " nou dan ben je mooi klaar mee."
De trein rolt Nijmegen binnen en ze verlaten de trein.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Het zal wel vaker voorkomen op dit traject, maar de 5854 reed met SNG-3 en was op Asd richting Shl zo overvol dat ik met mijn extra bepakking er niet meer in paste. Gelukkig kwam tien minuten later de 4654 met 7 bakken SNG; deze was een stuk rustiger.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
VIRM
Berichten: 7634
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Vanochtend waren alle OV-chipkaartpoortjes op station Zaandam open. Geen storing o.i.d., want er kon gewoon worden ingecheckt.
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Bij PON in Leusden ligt een goederenwagen op de kant: https://twitter.com/OvDRail_Jeroen/stat ... 5219295233
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Veruit de meeste conducteurs zijn prima mensen die het beste voorhebben met de reiziger, maar helaas zat er vandaag op de trein (een SNG-3) iemand die iets leek te moeten compenseren.

Vanwege een eerdere verstoring was het stampvol in de tweede klas; alle zitplaatsen waren bezet en het gangpad stond vol. In de eerste klas, waar ik in reis, waren echter nog volop zitplaatsen en stond niemand. Dat hadden twee meisjes van een jaar of 15-16 die in het gangpad stonden gezien, en zij gaan in de eerste klas in een vrije tweezitter zitten. Ze vallen verder niemand lastig.

De conducteur heeft kennelijk gezien dat zij van de tweede naar de eerste klas zijn verhuisd, want hij roept na de vertrekprocedure om dat 'reizigers in de eerste klas die daar niet thuishoren worden vriendelijk verzocht in de tweede klas plaats te nemen'. De meisjes giechelen een beetje, maar besluiten te blijven zitten. Twee tellen later komt de conducteur uit de lege machinistencabine, loopt naar de meisjes toe en vraagt hen om hun vervoersbewijs. Uiteraard hebben zij slechts voor de tweede klas betaald, waarop de conducteur hen een uitbrander geeft en dreigt een UvB uit te schrijven (maar dat toch maar niet doet). De meisjes vertrekken uit de eerste klas en gaan weer in het gangpad staan.

Wat een sneue boel toch -0-
ZO6176
Donateur
Berichten: 6047
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ZO6176 »

Ik snap jouw reactie maar wat nu als een paar stations verder nog meer eerste klas reizigers instappen. Vervolgens zijn de eerste klas stoelen allemaal bezet. Ook die waar die meisjes opzitten. Dan is het toch best vervelend als jij als eerste klas reiziger moet staan en zij met een tweede klaskaartje die stoelen bezet houden. Ook vind ik dat die meisjes lak hebben aan de regels. Ik ben niet bij het voorval geweest maar vind dat de conducteur toch een punt heeft en hem dus gelijk geef.
en-es
Berichten: 4483
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Ik snap het probleem ook niet. Dit soort controles zijn alleen maar goed. Met een 2e klasse plaatsbewijs hoor je niet in de 1e klasse.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3273
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door marvinkok »

Tja, reizigers voor de eerste klas betalen extra voor (meestal) meer kans om te zitten in meestal iets meer rust.
Dan zit je ook niet wachten op mensen die niet extra betalen en wel 1e klas komen zitten. Blijkt uit de enquetes ook wel een van de ergernissen te zijn.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen mogelijk (een hoogzwangere vrouw die noodgedwonen blijft staan op het balkon om maar eens iets te noemen), maar in principe heeft de conducteur natuurlijk gewoon gelijk hier. Al kan de toon waarop de boodschap overgedragen wordt natuurlijk wel meespelen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Ik vind dat in een propvolle trein alle reizigers wel in de eerste klas mogen zitten, maar dat reizigers zonder kaartje voor de eerste klas als eerste moeten opstaan als er geen vrije zitplaatsen meer zijn.
Staan in de eerste klas is wel gewoon toegestaan, toch?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13209
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Dat valt alleen niet te handhaven, omdat reizigers onderling niet van elkaar kunnen weten welk kaartje ze gebruiken.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21372
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Ander nieuws: de HC van de 3260 wachtte te Asdz met het sluiten van de deuren toen ze de licht vertraagde 4360 zag binnenrijden. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Hendrik »

Meltrain schreef: wo 08 jun 2022, 18:27 Ik vind dat in een propvolle trein alle reizigers wel in de eerste klas mogen zitten, maar dat reizigers zonder kaartje voor de eerste klas als eerste moeten opstaan als er geen vrije zitplaatsen meer zijn.
Staan in de eerste klas is wel gewoon toegestaan, toch?
Staan in de eerste klas is toegestaan, mits je een kaartje voor de eerste klas hebt.
Als de trein propvol is, zal men hier in de regel geen punt van maken. Maar daarmee is het niet officieel toegestaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten