Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door April064 »

De infosystemen van de NS hebben een storing. Zit nu in de 4056 die te laat is vertrokken, maar treinposities en de ns app geven niks aan over dat die te laat is vertrokken.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Ik had al iets eerder dan de melding binnenkwam het vermoeden dat er wat loos was met de reisinformatie. De 6654 stond in Breda met +20 op de borden terwijl die gewoon op tijd reed, en om 16:07 dus al vrolijk in Tilburg reed, en de 6653 werd als de 943 op de borden aangekondigd. De HC van mijn 6653 heeft deze foute reisinformatie wel driemaal hersteld met de handmatige omroep.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Er is bij ProRail een korte storing geweest in de verkeersleidingssystemen. Daardoor worden/werden er geen of onjuiste metingen doorgegeven waardoor er "spookvertragingen" in de reisinformatie zijn gekomen terwijl die trein dan geen vertraging had, maar ook dat treinen die vertraagd zijn als op tijd in de apps staan. Hetzelfde probleem speelde gisteren ook al.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door teun »

Aan het uiteinde van spoor 1 op Ehv staat een flink clubje klussers met grote apparaten zich over het spoor te buigen, dat zal het een en ander verklaren.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

En vanmiddag was het richting Gouda ook nog maar eens feest; de 4061 reed met ruim +15 richting Rotterdam en daar zat de 2856 met +10 inmiddels achteraan. Gelukkig mocht deze na het keren wel als eerste weer weg met +9 en daarachter de 4062 richting Uitgeest met +7.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef: - De noodzakelijke omleidingsroutes zijn lang en onoverzichtelijk. Voor spoor 1, naar Lage Zwaluwe, moeten reizigers vanaf de Sterrenburgzijde om de tunnelwand heen omlopen door de aanleg van de liftkokers. Dat betekent een omweg van zeker 150 meter.
- Het perron zelf is volledig nieuw aangelegd en op de eerste 75 meter verbreed.
Je afstandsschattingen moet je nog wat bijstellen.

Een SNG4 past niet langs het brede deel van het perron, terwijl zo’n stel een slordige 75 meter lang is.

En die omweg is zeker geen 150 meter, misschien de helft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ArrivaBas »

Ten opzichte van de uitgaande situatie voor de buitendienststelling is de omweg met afstand meten in Google Maps 175 meter, minder als je lenig genoeg bent om een stuk af te snijden over de tunnelwand heen. Uitgaande van de nieuwe situatie met een meer westelijk gelegen trap is de omweg alsnog 160 meter.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Is een kapotte verwarming een nieuw veelvoorkomend euvel in treinen? In beide treinen van vanochtend doet de verwarming het niet, gelukkig heb ik een dikke winterjas.

En ik heb deze week nog geen treinreis gemaakt die zonder vertraging is verlopen :|
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Wederom zijn er rondom Schiphol problemen met de bovenleiding. :| Is de bovenleiding aldaar gemaakt van een veel kwetsbaarder materiaal ofzo?

Edit: Ik reis nu maar om via Amsterdam Centraal, maar de 2118 rijdt met slechts 4 bakken VIRM, dus daarvan staan de gangpaden vol.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Tussen Leiden en Schiphol gaat de bovenleiding inderdaad wel erg vaak kapot.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De perronverlaging van spoor 1 in Dordrecht voor betere toegankelijke treinen heeft nog wat onprettige bijeffecten, zoals nieuwe opstapjes naar het toilet en de uitgang. Ook een aandachtspunt is de nu flink hogere drempel bij de toegangsdeur tot de biljartzaal van de gepensioneerde spoormedewerkers (ik dacht dat het een woning was, maar dat is het gelukkig niet).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Er zitten nogsteeds restanten van de voormalige woning van de stationschef in het stationsgebouw van Dordrecht hoor. Maar dan net achter een andere deur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Je kan wel merken dat het vandaag de 11e van de 11e is als je met de IC onderweg bent van Utrecht naar Venlo. Veel mensen in carnavals uitdossing.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Enorme drukte in de sprinter Roosendaal - Dordrecht vanmiddag, met omreizigers Breda - Dordrecht vanwege de aanrijding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Is er nu niemand bij NS die bedacht heeft dat het wel een goed idee is om de 500 en 600 te versterken als de 2800 niet rijdt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Die waren ook versterkt, er reed geen solo ICM meer in de daluren en in de brede spits reden de meeste treinen met drie stellen. Helaas nog wel enkele uitzonderingen waar het derde stel nog ontbrak, hopelijk weet men dat voor de nieuwe dienstregeling op te lossen. Opvallend was ook trein 559 met maar liefst 12 bakken DDZ, dat was dan weer een beetje overdreven want het drukste punt van deze trein ligt tussen Utrecht en Amersfoort en de 2000 rijdt deze weken nog wel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Oké, dat is mooi. De 556 rijdt echter helaas wel met maar 7 bakken ICM.
Is het geen optie om het vrijgekomen VIRM in deze serie in te zetten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Zoveel virm is er niet over. Dat is weer in gebruik om andere treinen weer met 2 stellen te rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

De omloop van de 500/600 is ook een stuk langer dan die van de 2800 waardoor je dus meer materieel (en mogelijk ook meer HCs) nodig hebt om alle treinen in de spits te verlengen. De 2800 had een korte omloop met 3 stellen, voor de 500/600 heb je 6 stellen nodig om alle treinen die tussen 7:00 en 9:00 vanuit Utrecht en/of Rotterdam vertrekken te verlengen aangezien die stellen helemaal tot Zwolle mee moeten. Dus met de 18 bakken die je in de 2800 uitspaart heb je net genoeg om elke spitstrein in de 500/600 met 3 bakken te verlengen (even VIRM vs ICM negerende voor het gemak).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Kunnen er in Utrecht dan geen stellen afgehaald en bijgeplaatst worden? Daar is immers een lange kering.

Maar ik doelde ook op de situatie in 2023, wanneer de 2400 op vrijdag (en tijdens de daluren) niet tussen Schiphol en Lelystad rijdt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Bemined »

Splitsen/combineren in Utrecht is wat onhandig, en je krijgt dan sowieso een kering van een half uur. Maar als straks de 2000 ook niet meer rijdt als voortrein tussen Amersfoort en Utrecht lijkt het me dat je ook daar de treinen wilt versterken in de spits.

En het materieel wat van de 2400 vrijkomt wil je waarschijnlijk gebruiken om de 700/1800 te versterken op vrijdag. En ook daar krijg je dan een langere omloop, dus dat er minder treinen rijden wil niet automatisch betekenen dat de NS opeens ruim in het materieel zit op vrijdag.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Karl »

Dit klinkt als het antoniem van spoorslag 70. Van "we gaan meer ritten rijden met hetzelfde materieel" naar "we gaan minder ritten rijden met hetzelfde materieel". -0-
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Maar meer treinen op langere afstand versterken betekent ook dat er meer conducteurs nodig zijn, en dat was juist de reden om die andere treinen op te heffen. Ik denk dus dat het materieel niet de beperkende factor is, maar het personeel.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Vooral in het weekend is heel veel over op de opstelterreinen. Doordeweeks zijn er op heel veel rangeerterreinen geen rijvaardigde stellen beschikbaar. En als ze er al zijn, dan hooguit in het dal.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Commendatore »

Bij deze wil ik even iedereen waarschuwen voor de wasbak in het toilet op het eilandperron van station Sittard: de afvoer loopt niet door en dat is geen goede combinatie met de Dyson Airblade-kraan ter plaatse. Ik zie eruit alsof ik gedouched heb met kleren aan. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten