Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Chrysa »

ICE gemist, maar mijn aansluitende ICE in Duitsland is toch opgeheven. :')
Heb maar eens m'n reisroute laten printen met een stempel en bewijs dat m'n trein te laat was op aanraden van iemand hier, ben benieuwd of ik het nodig ga hebben.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door umbusko »

Dat is de wet van het internationale reizen: als je een stempel geregeld hebt, heb je hem niet nodig. Maar heb je hem niet geregeld dan denk je, had ik dat nou maar wel gedaan. (A) Het scheelt vaak wel een hoop uitleggen, zeker als de vertraagde trein in een ander land was en van een andere vervoerder.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

Daarom de meer stempels de meer beter :Y
gpvos
Berichten: 586
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

ICE 254 had vanavond een zusätzlicher Halt van 5 minuten in Geldermalsen. Geen idee waarom, want ik zat in de 2980 die 'm vermoedelijk aldaar is voorbijgereden en vervolgens bij Holendrecht op het langzame spoor werd gezet zodat de Duitsers ons op Bijlmer voorbij konden kachelen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Mijn 700 maakte vanmiddag een extra stop op Almere Poort. Iemand enig idee wat hier gaande was?
Beul van de blindegeleidelijn
PatrickM
Berichten: 1976
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PatrickM »

Er was een festival gepland en dat is verplaatst naar een latere datum, maar het was te laat om de stops er weer uit te halen (aldus @bramspoort op Twitter).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Ah, NS heeft weer eens eenzijdig alle aansluitingen op Veenendaal-De Klomp om zeep geholpen deze week. Altijd fijn voor hun klanten op een plek met halfuursdiensten.
(Op Driebergen-Zeist had vrijwel niemand last gehad van een stop op het andere kwartier, daar rijdt het overige OV immers vaker)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Door de beperkte spoormogelijkheden in Utrecht, vertrekt de 3000 hierdoor 5 min later uit Utrecht, waardoor de stop in Klp momenteel niet mogelijk is, hierdoor neemt de 3100 tijdelijk deze stop over.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Ja, en door die voor NS kennelijk handige "oplossing" mogen de overstappers op De Klomp doodleuk een half uur op hun "aansluitende" trein wachten. Het wordt tijd dat de effecten elders ook meegenomen worden bij dit soort aanpassingen.

Een oplossing waarbij juist op Driebergen-Zeist de trein op het andere kwartier reed (dus na andere keuzes tussen welke trein in Utrecht doorrijdt naar Amsterdam of er keert) had bijvoorbeeld veel minder hinder opgeleverd. Daar rijdt het aansluitend OV immers frequenter, waardoor er gewoon een aansluiting is en de totale reis geen extra tijd kost.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DingeZ »

Als je een oplossing weet die werkt...

Alle IC's vanuit Amsterdam ri Utrecht moeten bij Utzl over spoor US, dan kun je alleen op spoor 14. Om dat passend te krijgen is de 800 ten zuiden van Asd vervangen door de 2900, de 3000 iets vertraagd tussen Asa en Ut, de 3500 iets versneld tussen Asb en Ut (want die vertrekken normaal tegelijk uit Ut) en de 3100 opgeheven ten noorden van Ut. Om te zorgen dat de 3000 bij Ah weer in het pad past richting Nm is de stop te Klp geschrapt. De 3100 rijdt overigens van Db naar Ut linkerspoor, zodat die daar kan keren op spoor 18.
gpvos
Berichten: 586
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door gpvos »

Oftewel, dit is het gevolg van het verwijderen van wissels rond Utrecht CS?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Aking »

:Y #kudtns
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef: ma 05 jul 2021, 12:42 Ja, en door die voor NS kennelijk handige "oplossing" mogen de overstappers op De Klomp doodleuk een half uur op hun "aansluitende" trein wachten. Het wordt tijd dat de effecten elders ook meegenomen worden bij dit soort aanpassingen.
Volgens mij is het 'alternatief' het geheel schrappen van die IC, waardoor er nog maar 2 IC's tussen Arnhem en Utrecht zouden rijden. Hierbij houdt je nog altijd dezelfde effecten voor De Klomp, maar worden Ede en Arnhem (met alle overstappers aldaar) ook benadeeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

DingeZ schreef: ma 05 jul 2021, 13:49 Als je een oplossing weet die werkt...
Ja hoor, namelijk gewoon zoals normaal stoppen op De Klomp ;) Ondanks het latere vertrek uit Utrecht zojuist live gezien dat de doorkomst op De Klomp slechts 2 minuten later is dan normaal de vertrektijd is.
In Arnhem heeft die serie liefst 7 minuten om kop te maken, dus die twee minuten zijn daar nog wel op te vangen.
gpvos schreef: ma 05 jul 2021, 14:17 Oftewel, dit is het gevolg van het verwijderen van wissels rond Utrecht CS?
Eigenlijk wel ja, je mist een wissel om ook spoor 15 te kunnen gebruiken waarmee de opvolging van de 3500 wel zou passen.
Andersom is dat wissel er wel, dus als de andere van de twee spoorbruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal in onderhoud is kan er waarschijnlijk meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef: ma 05 jul 2021, 16:30
DingeZ schreef: ma 05 jul 2021, 13:49 Als je een oplossing weet die werkt...
Ja hoor, namelijk gewoon zoals normaal stoppen op De Klomp ;) Ondanks het latere vertrek uit Utrecht zojuist live gezien dat de doorkomst op De Klomp slechts 2 minuten later is dan normaal de vertrektijd is.
In Arnhem heeft die serie liefst 7 minuten om kop te maken, dus die twee minuten zijn daar nog wel op te vangen.
Dan vergeet je nog 2 dingen:
1) Dan kom je in de knoop met de sprinter Ede->Arnhem die om .23/.53 moet vertrekken. Nu de intercity niet in De Klomp stopt, kan dat nog net. Zou die IC ook op De Klomp stoppen, dan moet die sprinter later vertrekken, maar dan komt hij juist in het pad terecht van de IC vanuit Arnhem, dus dan past dat niet meer.

2) 2 minuten later in Arnhem aankomen maakt wel degelijk uit. Daarmee zou namelijk de overstap richting Winterswijk vervallen. De reistijd op Ede->Arnhem is nu al de speling uit gehaald (van 12 naar 10 minuten terug gebracht) om die overstap nog te behouden. De stop in De Klomp past dus niet zonder dat deze overstap vervalt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Nou, dan de 3500 maar opheffen zodat die niet meer in de weg zit... Men creëert nu ook problemen door star 6x/uur te blijven rijden tussen Utrecht en Eindhoven (in een 5/7/18 interval, dus niet perse heel zinvol).
De 3100 zou dan doorgaand naar Schiphol kunnen en de 3000 juist kerend in Utrecht ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door MetroRET »

Dan ga je dus 2 treinen opheffen, waar 1 voldoende is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Gezien de gevolgen die het opheffen van één trein elders heeft is dat kennelijk niet voldoende ;) (Daarbij, dit is wat ik zo even uit het hoofd doe. Kan best dat er bij een grondiger blik meer mogelijk blijkt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Waren er bij het spoor maar net zoveel bijsturingsmogelijkheden als bij het busvervoer, :geek: dan zouden we dit soort discussies hier niet voeren.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Dus om een busaansluiting op Veenendaal-De Klomp te redden moet er een treinserie worden opgeheven tussen (minimaal) Utrecht en 's-Hertogenbosch? Ik heb wel een vermoeden waar meer reizigers last van hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef: ma 05 jul 2021, 20:52 Dus om een busaansluiting op Veenendaal-De Klomp te redden moet er een treinserie worden opgeheven tussen (minimaal) Utrecht en 's-Hertogenbosch? Ik heb wel een vermoeden waar meer reizigers last van hebben.
Ik vermoed dat reizigers er inderdaad veel minder last van hebben als een IC die 5 minuten na een andere IC rijdt wordt opgeheven, want de dienstregeling richting 's-Hertogenbosch is deze week ook zo scheef als wat verdeeld ;)
Het gaat hier ook niet om "waar meer reizigers last van hebben", maar om "waar reizigers meer last van hebben". Naar Den Bosch zal je misschien een keer 5 minuten extra moeten wachten, dat zijn minimale gevolgen. Heel wat anders dan 25 minuten op je trein mogen wachten in plaats van 7 minuten.

Daarbij is het ook wel relevant om te realiseren dat veruit de meeste reizigers in Utrecht er minder extra vertraging door oplopen. Ze komen ofwel met de fiets aan of hebben een frequente bus naar het station waardoor je makkelijker de complete reis kunt opschuiven zonder extra tijd kwijt te zijn.
Die luxe heb je op een station als De Klomp niet. Een bus eerder is gelijk een half uur eerder en dan heb je nog steeds een even lange overstap.

Het is gewoonweg een soort arrogantie die NS hier laat zien, wat overigens ook echt niet het eerst is. Soms komt dat overigens ook als een boemerang terug, zoals de keer dat ze in Dordrecht de stadsbus inhuurden als alternatief vervoer naar Dordrecht Zuid en vervolgens alle treinen hadden opgeheven vanuit Rotterdam die maar enigszins op die stadsbus aansloten.
Toen hadden ineens hun eigen klanten er direct op de NS-reis last van. En verrassend genoeg reed er bij volgende werkzaamheden opeens een taxibusje dat wel op de treinen aansloot ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Wubbo »

Het opheffen van de 3500 zou, in jouw opzet, ook moeten als de 3900 niet meer rijdt. De bedieningsperiode van de 3500 is ruimer dan de 3900, er ontstaat dan dus een tijdje een halfuurdienst (met 2900) in plaats van een kwartierdienst naar Den Bosch. Het opheffen van de 3500 zorgt ook voor het vervallen van de aansluiting in Den Bosch op de sprinter naar Vught en verder. Het is dus niet zo dat het opheffen van de 3500 zorgt voor maar een beperkte reistijdverlenging.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door DingeZ »

Het is ook de 3900 die vlak voor/achter de 2900 rijdt, de 3500 rijdt juist in het andere kwartier. Dan zou de verdeling rond de 7/23 komen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Pin nou niet zo vast op die opzet, zoals ik al schreef was dat grofweg uit het hoofd. Ik moet er even in detail in kijken (en daar kom ik vanavond niet aan toe), maar ben er 100% van overtuigd dat er oplossingen met minder reizigerseffecten mogelijk zijn.
Voor NS lijkt de huidige oplossing dat natuurlijk te zijn, maar het is niet voor het eerst dat ze daarbij vergeten zijn dat er nog meer OV bestaat waar ook hun eigen klanten deels vandaan komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door waldo79 »

Het opzetten van een dienstregeling voor het treinverkeer is er ook eentje waar met veel beperkingen en randvoorwaarden rekening dient te worden. In een ideale wereld zouden bustijden dan mee kunnen schuiven.

Maar zou er geen mogelijkheid zijn om bijvoorbeeld een sprinter vanuit Arnhem door te koppelen naar Driebergen en daar te keren naar Rhenen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten