Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Milco schreef: zo 25 jul 2021, 13:32Morgen rijdt overigens wel de 4900 dacht ik en rijden de 500 en 600 door als 2600 naar Amsterdam Centraal.
Klopt ja, morgen wel een 4900. De 500 en 600 staan wat krom in het omleidingsbericht op Rijden de Treinen, namelijk met zowel dat ze omgeleid worden tussen Amersfoort en Groningen/Leeuwarden als dat ze niet rijden tussen Amersfoort en Groningen/Leeuwarden.

Overigens wordt die IC tussen Utrecht en Hilversum ook gelijk maar misbruikt als excuus om geen bussen tussen Amersfoort en Utrecht te rijden, dat kost toch weer iets van een kwartier tot een half uur extra reistijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Milco »

De 1600 en 11600 rijden dit weekend Schiphol - Hilversum, maar arriveren in Hilversum op spoor 2 en vertellen van spoor 4. Iemand enig idee waar er gekeerd wordt? Wordt er leeg naar Baarn gereden of wordt er ergens langs de baan gekeerd?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door dennistd »

Ik denk dan dat er in Baarn op spoor 2 gekeerd wordt? Spoor 1 is immers al in gebruik door de 15800
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Etienne »

Milco schreef: zo 25 jul 2021, 14:26 De 1600 en 11600 rijden dit weekend Schiphol - Hilversum, maar arriveren in Hilversum op spoor 2 en vertellen van spoor 4. Iemand enig idee waar er gekeerd wordt? Wordt er leeg naar Baarn gereden of wordt er ergens langs de baan gekeerd?
Volgens een bericht op Twitter rijden de treinen inderdaad als rangeerdeel van/naar Baarn.

Als ik een reis plande van Gouda naar Amersfoort was het voor mij echter sneller om via Den Dolder te reizen, dan met de omgeleide IC via Hilversum en dan de snelbus naar Amersfoort. Op de terugweg heb ik dat trouwens wel gedaan, wel leuk om Sportpark én Overvecht een keer over te slaan.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

dennistd schreef: zo 25 jul 2021, 16:16 Ik denk dan dat er in Baarn op spoor 2 gekeerd wordt? Spoor 1 is immers al in gebruik door de 15800
Is dat zo? Spoor 1 is al heel lang niet meer in gebruik. Of mis ik iets.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Spoor 1 in Baarn is zelfs ooit opgebroken, maar weer teruggelegd omdat de koninklijke familie de wachtkamer in Baarn nog wilde kunnen gebruiken.
Sindsdien is het een kopspoortje bereikbaar uit de richting Hilversum, al heeft het geen TBP en ontbreken volgens mij zelfs de borden met het spoornummer. Maar het is de afgelopen tijd al meermaals gebruikt bij werkzaamheden in Amersfoort waarbij de Sprinter slechts tot Baarn rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Etienne schreef: zo 25 jul 2021, 17:17Als ik een reis plande van Gouda naar Amersfoort was het voor mij echter sneller om via Den Dolder te reizen, dan met de omgeleide IC via Hilversum en dan de snelbus naar Amersfoort. Op de terugweg heb ik dat trouwens wel gedaan, wel leuk om Sportpark én Overvecht een keer over te slaan.
Zelfs van Amersfoort naar Utrecht was dat het geval, scheelde liefst een kwartier! De aansluiting in Den Dolder was zowaar ook nog heel netjes gepland trouwens, dat heb ik wel eens minder meegemaakt met NS-bussen. Maar de verkeersregelaars in Amersfoort stuurden je voor Utrecht doodleuk via Hilversum.

Het verschil in tijd had nog wel wat groter kunnen zijn als NS eens geïnvesteerd had in buschauffeurs die ook daadwerkelijk de weg weten...
De bus die ik vanmiddag van Den Dolder naar Amersfoort had reed zodoende via de A28 en dan in Amersfoort via Arnhemseweg - Kersenbaan - Bergstraat - Vlasakkerweg naar het station. Dat is ehm... een omweg van liefst 5 kilometer :s
Dat redde hij dus nog niet eens in de geplande 20 minuten terwijl je dat stuk met gemak in een kwartiertje (via N237 - Daam Fockemalaan) rijdt en dan als bonus op Amersfoort Centraal niet ook nog een rondje over de buffer hoeft te maken om op de halte te komen.

(Persoonlijk was de gevolgde route nog wat extra frustrerend aangezien ik dus met die NS-bus letterlijk driekwart cirkel om m'n huis heen maakte :mrgreen: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RobertT »

Suus schreef: zo 25 jul 2021, 13:47

Viel mij dit weekend overigens ook op dat er vanuit Breda naar Tilburg (alleen in deze richting) vlak voor station Gilze-Rijen een TSB voor 80 km/uur is ingesteld.
Waarbij alleen de 1100 een minuut extra rijtijd heeft gekregen tussen Breda en Tilburg.Hierdoor is wel de 5200 naar Tilburg Uni 1 minuut verlengd
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

Bij een TSB wordt er over het algemeen geen extra rijtijd gegeven en voor zover ik weet heeft de extra rijtijd ook in dit geval weinig te maken met de TSB. Die extra minuut zat er namelijk al in voordat de TSB ingesteld was.
Ze zitten trouwens het hele jaar al te rotzooien met die tijden rondom Tilburg en met elk wijzigingsblad lijkt het net weer een minuutje anders te zijn, wat in sommige gevallen ook invloed heeft op de aankomsttijden op Eindhoven. Dan is het weer om :15/45, dan weer :16/46 en soms zelfs :17/47.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Wat is eigenlijk de reden van de TSB bij Rijen in de richting van Tilburg?
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

Suus schreef: do 22 jul 2021, 17:41 Ja. Ze gaan het spoor over meerdere kilometers enkele meters diep afgraven en een nieuwe fundering leggen. Links en rechts van de baan staan al heel veel graafmachines klaar en in Lage Zwaluwe staat al een trein die het spoor kan opruimen.
Er werd afgelopen weekend ook aan perron 1 en 2 gewerkt op station Lage Zwaluwe. Geen idee wat ze aan het doen waren maar het perron was opgebroken en er stond in ieder geval een trein met stukken beton.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Casper »

Ik zal wel blij zijn als ze morgen weer treinen over Amersfoort gaan rijden. Ik moest gisteren in Harderwijk zijn en de hele rit duurde zowel over de Flevolijn als met de stopbus gewoon twee keer zo lang.
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door cassie127 »

Jultar schreef: ma 26 jul 2021, 09:53 Bij een TSB wordt er over het algemeen geen extra rijtijd gegeven en voor zover ik weet heeft de extra rijtijd ook in dit geval weinig te maken met de TSB. Die extra minuut zat er namelijk al in voordat de TSB ingesteld was.
Ze zitten trouwens het hele jaar al te rotzooien met die tijden rondom Tilburg en met elk wijzigingsblad lijkt het net weer een minuutje anders te zijn, wat in sommige gevallen ook invloed heeft op de aankomsttijden op Eindhoven. Dan is het weer om :15/45, dan weer :16/46 en soms zelfs :17/47.
Dat klinkt als een gevalletje plannen op tienden van minuten waardoor de afronding soms anders valt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ardan »

Ik zit anders prinsheerlijk in een Pimpel keihard zonder stoppen door *Olle heen te scheuren :trein:
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door hauptbahnhof »

Da's fijn voor de overstappers...
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jultar »

PHS schreef:Wat is eigenlijk de reden van de TSB bij Rijen in de richting van Tilburg?
De staat van het spoor (what else is new).
cassie127 schreef:
Jultar schreef: ma 26 jul 2021, 09:53 [..]
Dat klinkt als een gevalletje plannen op tienden van minuten waardoor de afronding soms anders valt.
Niet voor ons pad in ieder geval: wij zien gewoon de tienden op ons dienstkaartje. Die tijden zijn en blijven bij Tilburg op :00 staan, maar vanwege het goederenpad ervoor is er een minuutje extra rijtijd gekomen. Adviessnelheid is nu ook op 120 km/u gelegd in plaats van de reguliere 140km/u.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Michael schreef:
Suus schreef: do 22 jul 2021, 17:41 Ja. Ze gaan het spoor over meerdere kilometers enkele meters diep afgraven en een nieuwe fundering leggen. Links en rechts van de baan staan al heel veel graafmachines klaar en in Lage Zwaluwe staat al een trein die het spoor kan opruimen.
Er werd afgelopen weekend ook aan perron 1 en 2 gewerkt op station Lage Zwaluwe. Geen idee wat ze aan het doen waren maar het perron was opgebroken en er stond in ieder geval een trein met stukken beton.
Het lijkt erop alsof de keerwanden van de genoemde perrons zijn vervangen, die zien er van die twee sporen verdacht nieuw uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Intercity 2454 naar Lelystad Centrum kon wegens een technisch probleem aan de trein niet stoppen op Rotterdam Blaak. Daarna kwam de trein helaas tot stilstand op de helling van de Willemsspoortunnel, waar de machinist bijna tien minuten nodig had om de trein te resetten en alsnog aan het perron van Rotterdam Centraal te krijgen…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Michael »

Suus schreef: ma 26 jul 2021, 16:21
Michael schreef:
Suus schreef: do 22 jul 2021, 17:41 Ja. Ze gaan het spoor over meerdere kilometers enkele meters diep afgraven en een nieuwe fundering leggen. Links en rechts van de baan staan al heel veel graafmachines klaar en in Lage Zwaluwe staat al een trein die het spoor kan opruimen.
Er werd afgelopen weekend ook aan perron 1 en 2 gewerkt op station Lage Zwaluwe. Geen idee wat ze aan het doen waren maar het perron was opgebroken en er stond in ieder geval een trein met stukken beton.
Het lijkt erop alsof de keerwanden van de genoemde perrons zijn vervangen, die zien er van die twee sporen verdacht nieuw uit.
Ik wist niet hoe dat heette maar nu wel. Het waren inderdaad nieuwe keerwanden die op die trein stonden
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Milco schreef: zo 25 jul 2021, 12:23 Wel fijn die werkzaamheden bij Amersfoort. Daardoor heeft Almere nu eens een intercity naar Utrecht: de 500 en 600 worden omgeleid via Flevoland en stoppen hierbij te Almere Centrum, Naarden-Bussum, Hilversum en eindigen vervolgens in Utrecht. Zelfs Lelystad wordt overgeslagen…
Volgens mij heeft NS hierdoor de knoop in Zwolle afgelopen weekend vakkundig gesloopt, omdat de 700 in Lelystad werd ingehaald door de IC's naar Groningen.
Beul van de blindegeleidelijn
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Dennenboom »

Maar je kon toch in Almere overstappen van de 1800 op de 500 en van de 700 op de 600?
Dat maakte het schrappen van de knoop in Zwolle al wat minder erg.
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Oh ja, dat klopt. Dus hebben reizigers vanuit Lelystad pech.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Tot minimaal vanmiddag 15:00 rijden de 1500, de 4900 en de 5500 niet vanwege een tekort bij de verkeersleiding van ProRail in Utrecht.

Kennelijk is er nog altijd geen oplossing voor het personeelstekort (beter gezegd, een andere oplossing dan meer betalen) of iedereen wil nu met vakantie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Er zijn wel meer plekken rond het spoor met personeelstekort, er wordt nu wel heel actief gezocht naar Hoofdconducteurs bij NS.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: wo 28 jul 2021, 08:24 Tot minimaal vanmiddag 15:00 rijden de 1500, de 4900 en de 5500 niet vanwege een tekort bij de verkeersleiding van ProRail in Utrecht.
Maar de 1500 komt helemaal niet in Utrecht. :s
Overigens is het vervallen van de 1500 en 4900 vervelend, maar zijn er nog alternatieven. Voor de 5500 zijn die er niet, dus ik hoop dat er in elk geval bussen worden ingezet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten