Pagina 140 van 453

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 22 jul 2020, 09:50
door VIRM
umbusko schreef:Eeïzjelshoven Máárk bedoel je? :mrgreen:
Die dus. :D

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 23 jul 2020, 16:22
door TLP
MetroRET schreef:De [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] kan niet zoals de [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] gelijk doorrijden naar Schiphol, om parallel te komen met een IC uit Flevoland ([serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] en [serie=Intercity|2020|Dordrecht - Schiphol Airport - Lelystad Centrum2400[/serie] rijden daar naast elkaar), want dat komt doordat de [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] dan te dicht voorop rijdt.

In de huidige dienstregeling rijden de [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] en [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] 1 minuut eerder náár Schiphol (:22/:52 en :28/:58) en 1 minuut later vanuit Schiphol (:02/:32 en :08/:38).

Dat levert een 13/17-interval op tussen de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] en [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie], die op Asb wordt rechtgetrokken (m.u.v. richting Utrecht als er een ICE rijdt, dan wacht de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] langer op Asb).

Deze situatie is er eigenlijk al sinds PHS rijdt, waarbij de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] wel iets iets verlengd doordat de [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] ook sneller is gaan rijden door de boog bij Naarden-Bussum, destijds was de verdeling :00/:18/:30/:48.

Eind 2016, de periode waarin het stuk tussen Asdz en Dvaw volledig 4-sporig werd, was het uiteindelijk een stakke kwartierdienst :01/:16/:31/:46, waarin wél een overstap op de [serie=Intercity|2020|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/12700 mogelijk was verder van/naar Den Haag, de opvolgtijd tussen de [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] en [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2020|Amersfoort Schothorst - Duivendrecht - Schiphol Airport11600[/serie] lag destijds op 5 minuten.

Voor die periode was het spoorgebruik op Schiphol geheel anders: Alles wat naar Amsterdam Centraal ging, reed via spoor 3, alles naar Amsterdam Zuid via spoor 1-2, met ook een alterned spoorgebruik op Asdz.
De [serie=Intercity|2020|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] vertrok hierbij om :00/:30 om de 3 minuten daarachter vertrekkende [serie=Intercity|2020|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/12700 te kunnen laten vertrekken, de [serie=Intercity|2020|Venlo - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] vertrok wel om :16/:46, want er was destijds nog geen kwartierdienst naar Flevoland, via Amsterdam Zuid.
Ik had later al bedacht dat voor de ingebruikname van vorkaansluiting Riekerpolder en de viersporigheid tot aan Dvaw het spoorgebruik op Schiphol was zoals je schreef. Maar in dat geval vertrokken de [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie]/[serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] richting Asd ook van spoor 3, reden die toen niet in een kwartierdienst?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 23 jul 2020, 17:53
door MetroRET
Ik had het niet helemaal goed beschreven, alles vanaf de HSL maakte wel gebruik van spoor 1-2.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 23 jul 2020, 18:13
door TLP
Nou, in 2016 deed de [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] dat bijna helemaal niet en de [serie=Intercity direct|2020|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] deed dat om .20 ook niet. Desondanks was de kwartierdienst vrijwel strak (14-16 rondom .20). Hoe is dat met de huidige opvolgtijden te verklaren?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 23 jul 2020, 18:52
door MetroRET
Moet zo te zien toch maar eens een brilletje aanschaffen. :mrgreen:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 25 jul 2020, 19:06
door Gebruikersnaam
Nauwelijks alledaags te noemen...
Aanrijding tussen Ede en Arnhem, werkzaamheden Amersfoort - Barneveld Aansluiting, werkzaamheden van/naar Geldermalsen, hoe rijdt ICE 221 verder? Juist, via Amersfoort, Zwolle en Deventer naar Arnhem en Emmerich.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 25 jul 2020, 19:29
door en-es
Wauw dat is een wereldreis bijna, een vette vertraging neem ik aan?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 25 jul 2020, 19:35
door Gebruikersnaam
Een schamele +70

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 25 jul 2020, 20:32
door Milco
Omgekeerd rijdt ICE 122 nu ook tussen Deventer en Zwolle, al vraag ik mij af wat hij daarna doet: Amersfoort of Almere...

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 25 jul 2020, 20:57
door Gebruikersnaam
En ICE 104 logischerwijs ook omgeleid, met stop te Zwolle van 22:14 tot 22:16 op spoor 1a.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 25 jul 2020, 22:23
door Klaasje
En als ie via Almere gaat.. hoe hard over de Hanzelijn? Al denk ik dat de ICE's geen sleutel van de Hanzelijn-ERTMS hebben..

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 25 jul 2020, 22:26
door MetroRET
Gaat via Amf.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 26 jul 2020, 01:48
door cassie127
Gebruikersnaam schreef:Nauwelijks alledaags te noemen...
Aanrijding tussen Ede en Arnhem, werkzaamheden Amersfoort - Barneveld Aansluiting, werkzaamheden van/naar Geldermalsen, hoe rijdt ICE 221 verder? Juist, via Amersfoort, Zwolle en Deventer naar Arnhem en Emmerich.
Met daadwerkelijk een stop in Olst, waar gewacht moest worden op de tegemoet komende intercity Berlijn

Volgens mij hadden ze achteraf gezien die ICE beter naar de HSL kunnen sturen en dan bij Venlo de grens over. Of zijn daar werkzaamheden? Lijkt me dat de Betuweroute niet beschikbaar was wegens de werkzaamheden bij Geldermalsen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 26 jul 2020, 08:48
door Suus
De ICE is niet welkom op de HSL.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 26 jul 2020, 09:06
door waldo79
Jammer, dan zou de potentie van de ICE eindelijk eens aangesproken worden in Nederland (A)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 26 jul 2020, 09:33
door Z2N
Hoezo zou dat niet het geval zijn? Alle ICE-stellen die in Nederland kunnen rijden zijn geschikt voor 25 kV en ETCS Level 2, op de normale route wordt daar zelfs onder gereden op Nederlands grondgebied.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 26 jul 2020, 10:21
door Suus
De ETCS op de HSL is oud en niet volledig compatibel met nieuwere versies. Daarom moet elke trein die op de HSL ingezet mag worden een aparte toelating krijgen en de ICE heeft die niet. Dus geen ICE op de HSL.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 26 jul 2020, 11:20
door Gebruikersnaam
ICE 221 was al vertrokken uit Amsterdam toen het ongeluk gebeurde, ICE 122 was op dat moment nabij Oberhausen en ICE 104 heeft het 'probleem' van 2 stellen die in Keulen gesplitst worden. Ergo, via Venlo zou dus alleen maar meer tijd kosten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 28 jul 2020, 14:35
door Daniel
Sommige reizigers helpen even niet te vergeten te lachen... Vanmorgen zag ik vanuit de trein in Amersfoort een reiziger over het perron lopen met een hoedje op wat rondom het hoofd was voorzien van een plastic spatscherm :)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 30 jul 2020, 11:28
door gpvos
Van vandaag t/m zondag stoppen er in Brn vanwege de werkzaamheden 4 treinen per uur van/naar Hvs. De stoptreinen van Asd rijden maar van/tot Brn en keren op spoor 1, dat normaal niet gebruikt wordt. Op Hvs stoppen de treinen richting Brn iets langer dan normaal; ik weet niet zeker waarom, maar dat zal wel met het kruisen naar spoor 1 te maken hebben. Ik zat vanochtend in de trein die om 8.55 aankwam en was tussen Hvs en Brn de enige passagier.

De intercity's vanaf Asdz (en verder) stoppen tijdelijk ook in Brn. Ik nam die dus de laatste anderhalve week (2x maar, de rest werk ik thuis); erg prettig om eens lekker door te rijden zonder al die kleine stops.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 30 jul 2020, 11:32
door MetroRET
En door die lange stop van de [serie=Sprinter|2020|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie] in Hvs, wijkt deze uit naar spoor 2, vanwege de [serie=Internationale trein|2020|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie]/[serie=Intercity|2020|(Deventer -) Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal1500[/serie] op spoor 3.
De [serie=Sprinter|2020|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie] wijkt daardoor uit naar spoor 1 wat aan de andere zijde van de poortjes ligt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 30 jul 2020, 13:22
door Daniel
De [serie=Internationale trein|2020|Berlin Ostbahnhof - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal140[/serie]? Kan die dan vandaag opeens iets wat hij eerder deze week niet kon?
Bij Amersfoort aansluiting zijn nog altijd maar twee sporen beschikbaar en rijdt de rest van de treinen nog aangepast.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 30 jul 2020, 13:25
door MetroRET
Oeps, iets te standaard gereageerd, alleen de [serie=Intercity|2020|(Deventer -) Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal1500[/serie] inderdaad. :mrgreen:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 30 jul 2020, 20:06
door Durashift
Daniel schreef:Sommige reizigers helpen even niet te vergeten te lachen... Vanmorgen zag ik vanuit de trein in Amersfoort een reiziger over het perron lopen met een hoedje op wat rondom het hoofd was voorzien van een plastic spatscherm :)
Prima idee, zo'n spatscherm als alternatief voor de mondkap. Ik heb er van de week ook al aan gedacht, ter voorbereiding van de uitbreiding van de mondkapjes draagplicht.

Het is zeker niet toegestaan in het OV?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 30 jul 2020, 20:17
door cassie127
NS personeel gebruikt het zelf ook... Dus dan lijkt mij het toegestaan. Alleen is de kans op een bestemming veel groter wanneer je gebruik maakt van een spatscherm. Een mondkapje geeft een betere bescherming.