Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Mikos »

Indien je wilt reizen met het OV is het dragen van een mondkapje verplicht, tenzij je een medische ontheffing kunt tonen. Voor personeel is een uitzondering gemaakt, zodat zij hun werkzaamheden veilig uit kunnen voeren; personeel heeft de keuze tussen een mondkapje, een spatscherm of een combinatie van beide.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door en-es »

Op het NS-forum lees ik dat er geen medische uitzonderingen zijn op de mondkapjes-verplichting.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

De noodverordeningen voorziet daar in ieder geval niet in, maar wellicht dat een deel van het personeel het accepteert?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door RnBn »

In de "Handreiking handhaving Boa’s COVID-19" van OV-NL staat het volgende: "Mensen met een beperking Er zijn relatief veel regels die op goede gronden door individuen niet nageleefd kunnen worden of situaties die het niet mogelijk maken. Dat kan alleen in de praktijk worden opgelost."
Volledige document staat hier: https://www.ov-nl.nl/handreiking-handha ... -covid-19/
De meeste vervoerders zullen een beperking dus wel als een uitzondering accepteren.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door VIRM »

Gisteravond werd vlak voor het binnenrijden van de 871 in Zaandam omgeroepen dat er geen treinen van en naar Sloterdijk reden door inzet van hulpdiensten (later zag ik dat dit een gaslek was). Met dit soort meldingen weet je ook nooit wat het precies gaat worden, en maar op de trein gegokt. Mijn 871 heeft een hele poos na de Hemtunnel stilgestaan, waarbij het treinpersoneel haar best deed alle reizigers op de hoogte te houden. :pos: Uiteindelijk was de trein veertig minuten na vertrek weer terug op Zaandam. Om toch op CS te komen, stapte ik over op bus 394. Een vriendelijke medereiziger heeft geholpen bij de overstap naar de tram (voor zover ik kon zien, heeft de uitstaphalte op de Prins Hendrikkade geen geleidelijn, dus moet je het zelf maar uitzoeken…). Het GVB liet zich van zijn beste kant zien, door vrijwel meteen een tram klaar te zetten die ik ook wilde hebben. :pos:
Later op de avond was het nog een rommeltje met allerlei vertragingen. De 4080 die ik had reed volgens de app met SLT10, maar de materieelomloop was dusdanig in de war geraakt dat er SNG werd ingezet.
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door PHS »

Suus schreef:De noodverordeningen voorziet daar in ieder geval niet in, maar wellicht dat een deel van het personeel het accepteert?
En anders ga je met de boete naar de rechter; geen weldenkend mens vind een boete redelijk als iemand om medische redenen geen mondkapje kan dragen. Ik heb ook nog niet gehoord dat het een probleem is, al komt dat wellicht ook omdat er niet echt veel wordt gehandhaafd.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Het valt me op dat bij veel overwegen tussen Rh en Zp, bijvoorbeeld ten zuiden van Dr en ter hoogte van Leuvenheim, verkeersregelaars zitten. Is hier kort geleden iets gebeurd, of heeft dit een andere reden?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Tom024 »

Weer wat geleerd, had ik even gemist.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Toch een wat knullige manier om vertraging op te lopen... de 670 bleef in Zwolle even kort wachten om aansluiting van de vertraagde IC uit Groningen over te nemen, maar kon vervolgens niet weg omdat die 770 al veilig gekregen had terwijl de machinist nog ontbrak.
En echt wat inlopen zat er ook niet in, want door de werkzaamheden bij Amersfoort-aansluiting moet de trein bij Schothorst wat sporen naar links en dat ging nu niet meer op de snelle manier (via het middenspoor van Schothorst), want daar was de Sprinter naar Zwolle inmiddels al gearriveerd.

Overigens deed NS vandaag ook z'n best Hoogeveen tevreden te houden: tijdens het wachten in Zwolle zag ik op het naastgelegen spoor een zwaar vertraagde IC aangekondigd staan die ingekort was tot Hoogeveen. Hadden ze daar ook weer eens een intercity :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Marc »

Deze ochtend vertrekken er zeer vroeg Intercity's vanuit Maastricht. Ik zag op treinposities dat de treinen 816 (05:01!), 818 en 820 reden. Ik denk dat er niet veel volk in deze treinen zit :mrgreen:. De treinen 822 en 824 rijden ook naar Alkmaar (dit zijn normaal de 2922 en 2924 naar Enkhuizen), maar dat kan komen door de werkzaamheden bij Geldermalsen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Ardan »

Ik zag gisteravond al één Pimpel op Deventer Goederen staan om te overnachten, nu zie ik er zelfs twee. Iemand een idee wat daarmee is? Dat heb ik ze namelijk nog nooit zien doen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Suus »

Werkzaamheden rondom Amersfoort Centraal waardoor dit weekend niet tussen Deventer en Amsterdam Centraal gereden kan worden.

Oh, en werkzaamheden aan de noordzijde van Zwolle waardoor ook de omleiding niet mogelijk is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door SLToilet »

Poeh, het heeft wat voeten in de aarde maar mijn fiets kon eindelijk opgehaald worden na een ietwat uit de hand gelopen fietstocht.
- gereserveerd: ja: drie treinen, ~1 uur onderweg. De fietstocht zelf was 70km maar per spoor is dat eerder 60km.
- dagkaart fiets, die je op een of andere manier alleen mag kopen als je niet digibeet bent: check
- uiteraard ingecheckt

Zo te horen is dit de tweede keer in korte tijd (eerst zaterdag, vandaag weer) dat ik denk dezelfde enthousiaste vrouw door de omroep van de IC 1100 te horen:
- Zaterdag, 17:44, Vol temperament legde ze uit hoe een mondkapje gedragen moest worden, in het Nederlands én in het Engels, blijkbaar hadden een paar reizigers de instructies nog niet goed door
- Ze is bovendien positief enthousiast over de bestemmingen die worden aangedaan met teksten als: "het prachtige Tilburg" en "voor de echte diehards is onze eindbestemming Den Haag Centraal!"
Ik mag dat geluid wel :D
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Jay20 »

Heb zelf een HC gehoord paar weken geleden die zei dat de IC Schiphol naar Nijmegen de mooiste IC verbinding van Nederland is. Alleen jammer dat het met een VIRM is :mrgreen:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Mikos schreef:Indien je wilt reizen met het OV is het dragen van een mondkapje verplicht, tenzij je een medische ontheffing kunt tonen. Voor personeel is een uitzondering gemaakt, zodat zij hun werkzaamheden veilig uit kunnen voeren; personeel heeft de keuze tussen een mondkapje, een spatscherm of een combinatie van beide.
Is een spatscherm ook voor reizigers toegestaan?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door trolly »

Zeker. Maar een mondkapje blijft verplicht.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Eigenlijk bedoelde ik een spatscherm in plaats van een mondkapje. Dit is zeker niet toegestaan?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Nee.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Meltrain »

Jay20 schreef:Heb zelf een HC gehoord paar weken geleden die zei dat de IC Schiphol naar Nijmegen de mooiste IC verbinding van Nederland is. Alleen jammer dat het met een VIRM is :mrgreen:
Mwa, dan is de verbinding Den Helder - Nijmegen in elk geval nog mooier. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Matt5154
Berichten: 797
Lid geworden op: ma 18 mar 2019, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Matt5154 »

Wat is er nou met de SLT 2602 aan de hand? Die rijdt sinds 18 juni niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Daniel »

Dat ik dit nou nog niet eerder bedacht had... de trein van 8.56 uur uit Amersfoort richting Amsterdam nemen met 40% korting zou natuurlijk normaalgesproken zo goed als onmogelijk zijn. Maar bedacht me vanmorgen dat er langs spoor 5 meerdere overstapmeubels staan: dus het station betreden door bij een Connexxion-poortje in te checken, vervolgens bij het overstapmeubel even wachten tot de tijd op 8.55 uur sprong en toen omgecheckt naar NS. Zo haal je het met gemak :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ICE105 »

Pre Corona stond er 5 min voor 8:55 al een rij voor het NS paaltje te Amf spoor 6/7. Oké 8:59 vertrek naar Ut is een stuk ruimer dan 8:56 naar Asd.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Marc »

De terugrit naar huis ging gisteren niet zo lekker. In Alkmaar ben ik in de 859 gestapt. In Zaandam kregen we te horen dat de trein niet verder zou rijden dan Amsterdam Centraal door een brandmelding. Het idee was om vanaf Sloterdijk naar Schiphol te gaan, om daar over te stappen op een trein naar Utrecht. Helaas viel dat ook in het water door een seinstoring tussen Sloterdijk en Lelylaan. Dan maar de metro genomen naar Zuid en hier kon ik zo'n 10 minuten later overstappen op de 3559 naar Eindhoven.

Aangekomen in Eindhoven bleek dat het treinverkeer tussen Roermond en Sittard ook stil lag door een beschadigd spoorviaduct. De 3961 die ik nam reed gelukkig weer door en in Sittard stond de 32467 klaar die me naar Maastricht Randwyck. De totale vertraging werd 30 minuten.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door Z2N »

Ik heb mijn eerste treinreis met staande reizigers sinds het begin van de pandemie te pakken, en het is de 105! Er mist een treinstel, de trein reed in geplande volgorde (de omroep op het station zij het omgekeerde), en de reisinformatie bestaat uit met stift opgeschreven rekeningnummers. Ik heb nu al DB-bingo, en ik moet nog tot Basel SBB. :')
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten