Pagina 219 van 455

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 13:02
door Casper
Flex Basis is in principe ook geen abonnement, dus zit je ook niet vast aan de looptijd daarvan. In theorie zou je bij de andere vormen van Flex natuurlijk ook zoiets moeten kunnen doen, dat je halverwege de maand kan wisselen en dan de helft van de maandprijs betaalt, maar dan krijg je wel een heel ingewikkelde tariefstructuur.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 13:37
door gpvos
Het was me nog niet opgevallen dat nieuwe abonnementen alleen nog maar als NS Flex worden verkocht (op Traject en Altijd Vrij na). Dat heeft NS blijkbaar stilletjes veranderd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 14:12
door Hainje
PHS schreef: ma 17 jan 2022, 11:40 maar als je je abonnement bij de wijziging hebt teruggezet naar NS Flex Basis (dus alleen Flex zonder abonnement), die maand wachttijd niet geldt.
Dit is nog niet extreem lang dan. Toen ik net flex had, heb ik hier naar gekeken en toen kon het nog niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 17:45
door ArrivaBas
Trein 1152 is op last van de politie opgeheven in Tilburg. Op het moment dat ik het perron betrad hadden de toegesnelde agenten een naar mijn indruk doorgedraaide jongen aangehouden en werd deze afgevoerd uit de trein en het station.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 17:58
door Tochjo
Michael schreef: ma 17 jan 2022, 11:02 Ook mijn niet NS Flex weekend vrij word per 13 februari gewoon weer voor een jaar verlengd. Maar de reden dat ik niet voor NS Flex heb gekozen is dat ik mijn ritjes met de bus tram en metro niet achteraf gefactureerd wil hebben. Voor de trein het liefst ook niet maar aangezien ik vrijwel nooit doordeweeks reis maakt dat dan voor mij niet uit als het een keer wel achteraf gefactureerd word als ik toch een keer doordeweeks reis. Plus dat NS Flex weekend vrij gewoon een stuk voordeliger is omdat het doordeweeks met 40% korting reizen niet standaard erbij zit. Dat kan ik dan altijd nog wel een keer aanzetten mocht dat nodig zijn. Want kan je dat dan gewoon aanzetten vlak voordat je het nodig hebt of kan dat maar op een vast moment in de maand? En hoe kan je dan ervoor zorgen dat je de kosten voor bus tram en metro niet achteraf gefactureerd worden?
Je kunt je NS Flex-abonnement op elk moment wijzigen als er minimaal een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Wijzigen kan in Mijn NS (de website, niet de app) en wijzigingen gaan vrijwel meteen in (de bevestigingmail volgt bij mij altijd na enkele minuten).

Uitzetten van het BTM-deel voor Reizen op rekening als NS Flex al op de kaart staat, gaat door contact op te nemen met de klantenservice. Deze wijziging moet dan nog bij een kaartautomaat bevestigd worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 19:46
door DDietzen
Casper schreef: ma 17 jan 2022, 13:02 Flex Basis is in principe ook geen abonnement, dus zit je ook niet vast aan de looptijd daarvan. In theorie zou je bij de andere vormen van Flex natuurlijk ook zoiets moeten kunnen doen, dat je halverwege de maand kan wisselen en dan de helft van de maandprijs betaalt, maar dan krijg je wel een heel ingewikkelde tariefstructuur.
Dat dat niet kan, ligt niet aan de ingewikkelde tariefstructuur. Na de maand wachttijd kan je immers op elke willekeurige dag switchen van abonnement, waarbij de maandprijs van je oude abonnement wordt verlaagd om te compenseren voor het aantal dagen van de lopende maand dat je niet hebt benut. Daar kan het dus ook al.

NS zal met de verplichte maand looptijd eerder willen voorkomen dat reizigers alleen een Flexabo afsluiten voor de dagen dat ze er volop gebruik van maken. Bijvoorbeeld vrijdagavond Weekend Vrij nemen, een weekend lang door het hele land crossen, en zondagavond weer terugswitchen naar Basis waardoor je slechts 2 of 3 van de 30/31 dagen van Weekend Vrij hoeft te betalen (dus 3 euro voor 2 dagen vrij reizen). Daar gaan ze karrenvrachten geld aan verliezen natuurlijk ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 20:22
door Etienne
De 4058 was weer een probleemtrein vanmiddag. Op vertrektijd gebeurde er niets en na zo'n 5 minuten kwam een bericht van de machinist over technische problemen. Ik voelde wel nattigheid en ging nog snel naar spoor 14 om met de 563 naar Gouda te gaan. Achteraf was de 4058 nog met +13 achter ons gekomen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 17 jan 2022, 21:44
door Casper
DDietzen schreef: ma 17 jan 2022, 19:46 NS zal met de verplichte maand looptijd eerder willen voorkomen dat reizigers alleen een Flexabo afsluiten voor de dagen dat ze er volop gebruik van maken. Bijvoorbeeld vrijdagavond Weekend Vrij nemen, een weekend lang door het hele land crossen, en zondagavond weer terugswitchen naar Basis waardoor je slechts 2 of 3 van de 30/31 dagen van Weekend Vrij hoeft te betalen (dus 3 euro voor 2 dagen vrij reizen). Daar gaan ze karrenvrachten geld aan verliezen natuurlijk ;)
Dat was ook de situatie die ik in gedachten had. Of een dertigste van de maandprijs traject vrij, wat natuurlijk altijd goedkoper zal zijn dan een retourtje vol tarief. Ik bedoelde meer dat, mocht je willen dat flexabonnementen elk moment opzegbaar zouden zijn, je wel met ingewikkelde tariefconstructies op de proppen moet komen om dit soort misbruik te voorkomen. Een minimumlooptijd van een maand is een stuk makkelijker te regelen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 18 jan 2022, 21:58
door RobertT
gpvos schreef: ma 17 jan 2022, 13:37 Het was me nog niet opgevallen dat nieuwe abonnementen alleen nog maar als NS Flex worden verkocht (op Traject en Altijd Vrij na). Dat heeft NS blijkbaar stilletjes veranderd.
Dal voordeel is ook nog verkrijgbaar als saldo-abonnement(reizen op saldo ipv flex)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 jan 2022, 15:49
door PHS
De machinist van de 5650 kreeg bij aankomst te Utrecht Centraal een scheldkanonnade over zich heen van een boze reiziger omdat de deuren niet meteen werden ontgrendeld. En dat terwijl de machinist bij het binnenrijden nog had omgeroepen dat de deuren niet meteen zouden openen omdat er gekoppeld moest worden met een ander treinstel -0-

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 jan 2022, 16:46
door henrivanderweijden
Het is in de ogen van de reiziger natuurlijk een beetje vreemd dat een trein die op zijn eindpunt aankomt eerst nog moet combineren.
Maar NS is er natuurlijk niet voor de reiziger maar om de processen zo efficiënt mogelijk te laten verlopen Zo'n 30 jaar terug zou de 5650 binnen zijn gekomen, deuren open en het gereedstaande stel er tegenaan gereden zijn. Had de reiziger geen overlast. Nu gebeurd dat andersom.

Is natuurlijk geen reden om dan als reiziger de mcn uit te gaan schelden, laat dat even duidelijk zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 jan 2022, 17:31
door Dennenboom
Lijkt me meer een veiligheidsissue. Combineren met de deuren open doen we toch niet (meer)? In de oudheid had je nog treinstellen zonder deurvergrendeling. Dan stapten de mensen gewoon uit ongeacht of er gekoppeld werd of niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 jan 2022, 18:48
door PHS
Inderdaad, combineren met open deuren mag niet.

Wat wel zou kunnen, is eerst de reizigers eruit en dan alsnog koppelen; de sprinter keert immers op Utrecht Centraal. Maar dan is de machinist al weg.

De reactie van deze reiziger was echter buiten alle proporties. Wat NS-medewerkers soms aan stront over zich heen krijgen...

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 jan 2022, 19:12
door DDietzen
De sprinter keert weliswaar op Utrecht Centraal, dat klopt, maar als er op de 5655 wordt gekeerd (wat volgens mij planmatig het geval is), zullen bij aankomst van de 5650 de eerste reizigers van de 5655 al klaar staan en meteen willen instappen, waarna de rest van de reizigers blijft binnendruppelen, aangezien het dan al slechts twaalf minuten voor vertrektijd is. Dan heb je grote kans dat reizigers in de war raken (of kwaad worden, net zoals die ene oelewapper) wanneer ruim voor vertrektijd ineens wordt gefloten en de deuren dicht gaan om te koppelen (of andersom te splitsen).

Gegeven de veiligheidseis dat koppel- en splitsbewegingen niet zijn toegestaan met open deuren, lijkt me de huidige aanpak nog de beste. Ten eerste hoef je niet midden in een stationnement tijdelijk de deuren dicht te gooien. Ten tweede kan je in de aankomende trein nog netjes omroepen dat de deuren iets langer gesloten blijven, zodat alle reizigers aan boord op de hoogte zijn; bij tussentijds sluiten kan dat immers niet, tenzij de HC met een megafoon op het perron gaat staan :p . En ten derde is natuurlijk het voordeel dat de machinist nu zo snel mogelijk door kan naar de volgende trein, of de volgende machinist niet extra lang van tevoren aanwezig hoeft te zijn voor het koppelen of splitsen.

(Of die veiligheidseis zelf per se nodig is, is dan weer een andere discussie.)

Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 jan 2022, 20:36
door Suus
Laatst was ik op Rotterdam Centraal circa 8 minuten voor vertrek van een IC naar Leeuwarden op het perron. De binnengekomen trein bestond uit een ICM3+ICM4. Op het beeldscherm stonden twee ICM4 aangekondigd. De ICM4 die was binnengekomen uit Leeuwarden is gedurende de gehele keertijd van tien minuten opengesteld geweest voor reizigers terwijl eerst aan de ene kant het drietje werd afgekoppeld en daarna aan de andere kant het viertje werd aangekoppeld.

Dus ja, het kan wel als je het andersom doet. Bovendien worden dit soort dingen iig op Rotterdam Centraal door rangeerders gedaan, daar waren er dan ook flink wat van aanwezig.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 20 jan 2022, 20:40
door Etienne
De 552 had om onduidelijke redenen in Utrecht 13 minuten vertraging gekregen en om de vertraging niet verder door te laten werken, werd de 563 opgeheven. Met het materieel uit Groningen (ICM4 + ICM 4) werd echter wel een nieuwe 2865 gemaakt, omdat de 2854 ook met +10 reed. Scheelde wel dat er wat meer zitplaatsen waren door die materieelwisseling. :pos:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 22 jan 2022, 17:31
door en-es
Na een wandeling van Baarn naar Amersfoort nam ik de trein terug naar Baarn. Ik zag op spoor 6/7 in Amersfoort dat het treinverkeer naar vooral Amsterdam behoorlijk in de war was. Zo'n beetje elke trein was vertraagd en mijn sprinter van 16.31 kreeg een spoorwijziging van spoor 7 naar spoor 6. Verder werd ook de IC van 16.34 naar Leeuwarden opgeheven wegens logistieke beperkingen. Tot slot zag ik dat er IC's naar Hoofddorp gingen via Amsterdam Centraal.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 22 jan 2022, 19:27
door Etienne
Dat logistieke beperkingen zie ik de laatste tijd steeds vaker verschijnen, dan wordt ineens random ergens een trein opgeheven. Zouden dit vooral personele oorzaken hebben?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 22 jan 2022, 20:30
door Suus
Ik heb het idee dat voor elke uitval tegenwoordig een reden opgegeven moet worden, dan is logistieke beperkingen een lekker ruim begrip.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 22 jan 2022, 23:44
door dennistd
Gevalletje "Verzögerungen im Betriebsablauf" denk ik :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 23 jan 2022, 00:08
door cassie127
Etienne schreef: za 22 jan 2022, 19:27 Dat logistieke beperkingen zie ik de laatste tijd steeds vaker verschijnen, dan wordt ineens random ergens een trein opgeheven. Zouden dit vooral personele oorzaken hebben?
Dit had te maken met een defect spoor bij Naarden Bussum.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 23 jan 2022, 08:34
door PHS
Etienne schreef: za 22 jan 2022, 19:27 Dat logistieke beperkingen zie ik de laatste tijd steeds vaker verschijnen, dan wordt ineens random ergens een trein opgeheven. Zouden dit vooral personele oorzaken hebben?
Logistieke beperkingen wordt ook gebruikt als eufemisme voor als een vervoerder zijn zaakjes niet op orde heeft.

Een voorbeeld: Arriva Limburg rijdt vanaf volgende week weer een normale dienstregeling. Toch worden álle ritten van de 32300 - de korte treinen NIjmegen-Venray - volgende week geschrapt vanwege 'logistieke beperkingen'.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 23 jan 2022, 17:05
door PHS
Ik geloof dat ik net een controleronde heb veroorzaakt :mrgreen:

Ik stapte op Avat achterin in bij de deur waar ook de conductrice stond, die mij nogal aankeek. Ik ging linksaf de eerste klas in en toen ik net zat en de trein wegreed, liep zij ook de eerste binnen en vroeg zij meteen om mijn vervoersbewijs. Mijn OV-chipkaart en ik zijn zeker dertig seconden bestudeerd (ongetwijfeld om even door mijn reisgeschiedenis te gaan) voordat ze besloot dat een 1e klas Dal Vrij-abonnement een geldig vervoersbewijs is. Uiteraard kon ze daarna niet veel anders de hele trein doorgaan voor een controleronde :')

Ik geef overigens toe dat ik er na de lawa wat verwilderd uitzag voor de gemiddelde eerste klasreiziger :mrgreen:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 23 jan 2022, 21:28
door albertjan96
Een lawa? :S

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 23 jan 2022, 21:52
door Durashift
Lange afstand wandeling?