Pagina 243 van 453

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 11 mei 2022, 12:27
door waldo79
Trein 3940 (Heerlen- Enkhuizen) vandaag afwisselend met DDZ 7649

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 11 mei 2022, 14:04
door MichOV
Iemand enig idee wat men op NS Station Arnhem-Zuid aan het doen is? Het lijkt erop of er aanpassingen(uitbreiding) worden gedaan van het perron? Wat is hiervan de reden?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 11 mei 2022, 16:10
door Daniel
Ik zag een tijdje terug foto's langskomen van uitspoelend zand onder de perrons daar. Dat zullen ze wel aan het verhelpen zijn nu.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 12 mei 2022, 10:15
door gpvos
Vanwege een aanrijding reed er vanochtend weinig tussen Shl en Ledn, en in elk geval tussen 8.45 en 9.30 geen enkele rechtstreekse intercity van Asdz naar Ledn. Maar ik had geluk: de intercity van 8.46 reed wel en sloot in Shl mooi aan op een sprinter. Beide treinen hadden 10 bakken, en zaten redelijk vol, maar als je slim achterin ging zitten was er ruimte zat. Ik hoorde in de sprinter nog wel een omroep over de drukte, maar in het achterste rijtuig geen probleem. Wel een langere wandeling in Leiden C, maar zo zie ik dat deel van het perron ook eens.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 12 mei 2022, 17:17
door ArrivaBas
Ik trof vandaag zowaar twee keer een setje FLIRT waarin de reisinformatie een keer niet vastloopt op het moment dat de kaart in moet laden. Bij Dordrecht Zuid is ook het gemis aan een vocale waarschuwing voor het hoogteverschil tussen trein en perron opgelost. Dat roept Tessa nu netjes om. :pos:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 13 mei 2022, 07:55
door Jultar
Er is een update geweest aan de FLIRT, waardoor er veel minder issues zouden mogen zijn aan het reisinformatiesysteem. Goed om te horen dat het effect gehad lijkt te hebben :)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 mei 2022, 14:58
door Suus
Wat is de HC-norm bij ICM? Is dat toevallig twee HC’s vanaf acht bakken?

Ik zit namelijk een verklaring te zoeken waarom de s2800 absoluut niet boven de ICM7 uitkomt vandaag terwijl het de enige treinserie tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal is vandaag.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 mei 2022, 15:04
door DDietzen
Ja, de plannorm is 1 HC voor max 7 bakken, 2 HC's voor max 12 bakken, 3 HC's voor meer (al weet ik niet of ICM-3+3+3+3 nog met 2 HC's mag omdat het een stelletje meer is dan 4+4+4).

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 mei 2022, 15:07
door PHS
Zou het misschien een idee zijn om de HC-norm tijdelijk los te laten zodat treinen op normale lengte kunnen rijden? Buiten de stops brengen ze toch de meeste tijd door in hun cabine of in de eerste klas.
Of gaan de vakbonden dan steigeren?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 mei 2022, 15:28
door en-es
Ik denk inderdaad dat de vakbonden dat niet goed vinden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 mei 2022, 15:35
door Dennenboom
Dat zijn nu eenmaal de regels. Wat geldt er precies voor DDZ? Lijkt me dat je voor echt drukke verbindingen naar een optimale inzet van capaciteit per HC werkt. Overigens is er in de luchtvaart een vergelijkbaar probleem. Daar wil een prijsvechter een paar stoelen weghalen om met minder personeel uit te kunnen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 14 mei 2022, 18:45
door Mr-W
Klopt en door het verwijderen van een zitrij hoeft er minder cabinepersoneel mee, vanwege de veiligheid zijn daar bepaalde normen voor.
Kan me voorstellen dat de treinconducteur normen ook op veiligheidsaspecten zijn gebaseerd?
Overigens hoop ik dat er voor de komende weken vooraf enkele treinen geschrapt worden in de dienstregeling Ipv op de dag zelf erachter te komen dat trein X niet rijdt vanwege logistieke beperkingen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 mei 2022, 11:36
door Casper
Er zal vast een veiligheidstechnische ondergrens aan zitten, maar het lijkt toch vooral NS zelf die de bezetting van treinen bepaalt, al dan niet in samenspraak met de vakbonden. Zo hebben ze een aantal keer op eigen houtje die bezettingsnorm voor bepaalde treintypes aangepast, waarop de vakbonden dan gingen steigeren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 mei 2022, 11:46
door Daniel
Het zicht op de deuren bij langere treinen zal ook wel een rol spelen, zeker bij ICM moet je het daarvoor immers echt van de conducteurs hebben. Bij ander materieel zou als de nood echt aan de man is de machinist desnoods nog mee kunnen kijken op een krom perron met slecht zicht langs de trein.

Desondanks zijn de grenzen er ooit op een bepaalde manier in gekomen en zit er niet altijd meer evenveel logica in. Want als één HC 7 bakken ICM kan in z'n eentje, waarom dan geen 8? Het blijven twee treinstellen immers.
Bij IRM zit er wat dat betreft al wel wat meer verschil tussen een los zesje en twee viertjes, vooral in voor hoeveel reizigers extra je dan verantwoordelijk bent. Al verklaart dit wel mede waarom er zo vaak losse IRMs rondrijden vandaag de dag.

Hoe zit het trouwens met de kortere bakken zoals bij SNG? Heb je dan bij twee viertjes nog altijd twee HCs nodig?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 mei 2022, 12:54
door cassie127
Sprintermaterieel pas vanaf 10 bakken pas een tweede HC

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 mei 2022, 13:47
door Tom024
In Wc staat op spoor 2 een SNG-4 opgesteld. Ik heb daar nog nooit opgesteld materieel gezien, defect misschien?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 mei 2022, 17:10
door Stijngeluk
Zou mij niks verbazen als dat het leeg materieel is van de 7644 kerende voor de 7647. De 7600 keert volgens mij namelijk in Wc.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 mei 2022, 18:38
door cassie127
In de avonduren en in het weekend rijdt de 7600 leeg tussen Nijmegen en Wijchen v.v. onder het oude treinnummer alleen dan met een extra 7 ervoor. Materieel opstellen op Wijchen gebeurt niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 15 mei 2022, 20:50
door dennistd
En dan gaat de conducteur er in Nijmegen af neem ik aan? Anders kun je ook wel als reizigerstrein rijden...

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 04:56
door Tom024
Oh dat wist ik niet. Vroeger werd er in Nm gekeerd op 4b, de 3600 werd dan ook weleens op 4a binnengenomen. Dat klinkt toch een stuk eenvoudiger.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 08:59
door VIRM
De 1836 reed gisterochtend met ICM6, en in mijn bak waren er aardig wat staplaatsen vanaf Zwolle. Er waren ook aardig wat reizigers voor Rotterdam (want door werkzaamheden in Utrecht was er een overstap van slechts een halfuur, dus dan is via Schiphol sneller). Een extra treinstel of een DDZ was wel handig geweest.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 19:39
door henrivanderweijden
Tom024 schreef: ma 16 mei 2022, 04:56 Oh dat wist ik niet. Vroeger werd er in Nm gekeerd op 4b, de 3600 werd dan ook weleens op 4a binnengenomen. Dat klinkt toch een stuk eenvoudiger.
Eenvoudig en NS gaan niet altijd samen he? ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 19:46
door cassie127
Tom024 schreef: ma 16 mei 2022, 04:56 Oh dat wist ik niet. Vroeger werd er in Nm gekeerd op 4b, de 3600 werd dan ook weleens op 4a binnengenomen. Dat klinkt toch een stuk eenvoudiger.
Eerder was het zelfs zo dat men op bijvoorbeeld zondagen continu aan het afrangeren en voorbrengen waren met de 7600, vandaar dat deze nu leeg rijdt tussen Nijmegen en Wijchen en uiteraard dan zonder HC.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 19:53
door MetroRET
Maar dan is vooral de vraag... waarom niet gewoon in dienst :|

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 16 mei 2022, 20:34
door CamilleKreemers
wellicht omdat het meer kosten kent?