Pagina 262 van 455

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 31 jul 2022, 16:37
door Tochjo
Meltrain schreef: zo 31 jul 2022, 16:29 NS heeft ook nog steeds geen inhoudelijke reactie gegeven op mijn vraag over mijn afgewezen claim van twee maanden geleden. :evil:
Om even een idee te geven van de wachttijden: op 8 april diende ik een claim in die op 11 mei is afgewezen; direct gereageerd op de afwijzing en 25 juli bericht gehad dat de claim alsnog is goedgekeurd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 31 jul 2022, 21:22
door cassie127
Van naar en via het gebied van Post Rotterdam door een technische storing momenteel geen treinverkeer.

Oftewel geen treinverkeer meer mogelijk op de volgende trajecten;
Delft - Rotterdam C. - Dordrecht
Dordrecht - Geldermalsen
Dordrecht - Lage Zwaluwe
Rotterdam C. - Gouda
Breda/Antwerpen C. - Rotterdam C. - Schiphol Airport (HSL)

Edit: internationale treinen gaan toch weer rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 05:27
door henrivanderweijden
Tochjo schreef: zo 31 jul 2022, 16:37
Meltrain schreef: zo 31 jul 2022, 16:29 NS heeft ook nog steeds geen inhoudelijke reactie gegeven op mijn vraag over mijn afgewezen claim van twee maanden geleden. :evil:
Om even een idee te geven van de wachttijden: op 8 april diende ik een claim in die op 11 mei is afgewezen; direct gereageerd op de afwijzing en 25 juli bericht gehad dat de claim alsnog is goedgekeurd.
Tsja NS .......
Op 10 juli een claim bij DB ingediend en op 15 juli een enveloppe (!) In de bus met de bevestiging dat mijn claim klopte en een code om het toegekende bedrag weer in te zetten.
Ongeveer een maand eerder zo'n zelfde snelle reactie.
Een claim bij NS in maart mbt een vertraagde Nightjet duurde echter 9 weken.
Vraag ik mij af: Waarom kan DB het wel en NS niet ?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 11:32
door Michael
Ik heb er ook nog 2 openstaan die wel goedgekeurd zijn maar het bedrag wat ik teruggekregen heb op 2e klas gebaseerd is terwijl ik dus NS Flex weekend vrij 1e klas heb. Bij beide heb ik dus een mail daarover gestuurd. De ene op 31 mei en de andere op 9 juni. Op beide mails heb ik op de mail dat het niet gelukt is om binnen 5 werkdagen te reageren na nog altijd geen reactie gehad

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 12:37
door Meltrain
Dat laatste heb ik dus ook gehad.
De "normale" claims worden relatief snel afgehandeld, maar als er iets aangepast moet worden omdat de claim onterecht afgewezen is of omdat het bedrag niet klopt, dan duurt het weken. :(

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 14:04
door Daniel
ICE 105 sloeg vanmorgen Arnhem Centraal over omdat hij te vol zou zijn. Wel werd de reizigers in Arnhem nog even valse hoop gegeven, want de trein kwam er bijna (maar niet helemaal) tot stilstand.
Overigens bleven in mijn rijtuig hierdoor juist meerdere plekken leeg, je zou er maar voor gereserveerd hebben. Stond nog genoeg op het perron te wachten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 14:10
door Tom98
Dat een bus een halte overslaat als hij vol zit, en er niemand gedrukt heeft, dat snap ik. Maar een trein heeft toch geen stopknoppen (of wel?) Dus dan weet de treinbestuurder toch ook niet of er iemand uit wil? Dus dan kan je het toch met een trein niet maken om een station over te slaan of zie ik dat nou verkeerd? :X

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 14:16
door Daniel
Reizigers werden in Utrecht al hierover geïnformeerd via de omroep, met het advies uit te stappen als het niet hun bedoeling was in Duitsland te belanden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 14:48
door ArrivaBas
Tom98 schreef: ma 01 aug 2022, 14:10 Dat een bus een halte overslaat als hij vol zit, en er niemand gedrukt heeft, dat snap ik. Maar een trein heeft toch geen stopknoppen (of wel?) Dus dan weet de treinbestuurder toch ook niet of er iemand uit wil? Dus dan kan je het toch met een trein niet maken om een station over te slaan of zie ik dat nou verkeerd? :X
In Nederland niet. Op zijlijntjes in onder meer Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn verzoekstops gemeengoed.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 15:02
door Daniel
Nou moet ik de eerste ICE met stop op verzoek nog meemaken hoor, die hebben ze nergens volgens mij ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 15:08
door Tom98
Eigenlijk ook vreemd dat een trein dat niet heeft. In de late avond zal het op regionale lijnen vast wel eens voorkomen dat er niemand op het perron staat te wachten en als er dan ook niemand uit wil dan is het flauwekul om daar te gaan stoppen in mijn ogen. Is er misschien een speciale reden waarom treinen dat niet hebben? Lijkt me best wel nuttig om toe te voegen eigenlijk.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 15:16
door TffpaA
Je zou maar net met je cameraatje op de 89775 staan we wachten bij SprlZ met verwachte aankomsttijd 19:13:51.3 - komt die trein opeens om 19:13:50.9 door omdat 'ie niet op het vorige station is hebben gestopt hoeven te worden gedaan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 15:22
door Bemined
Stoppen op verzoek heeft alleen zin op lijnen waarbij het zelden tot nooit voorkomt dat op alle stations gestopt hoeft te worden. Je moet immers wel genoeg tijd in de dienstregeling hebben om op tijd op je eindbestemming aan te komen zodat reizigers kun aansluiting niet missen. Daarnaast werkt het ook alleen bij stations zonder overweg direct na het perron en het moet ook geen enkelsporige lijn zijn waar op tegenliggers gewacht moet worden. Ik denk dat er maar weinig stations in aanmerking voor komen in Nederland.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 15:24
door Gamma
Inderdaad, hooguit Soest of Klarenbeek.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 15:45
door ArrivaBas
Enschede De Eschmarke, Daarlerveen, Deinum... Wat mij betreft hoeven kruisingen verderop geen bezwaar te zijn om af te zien van verzoekhaltes. Soest en Klarenbeek zijn dan weer niet geschikt voor een verzoekstop, omdat dit juist de kruisingsstations zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 19:03
door Treintje1989
Plutona schreef: zo 31 jul 2022, 16:26 Hoe lang duurt tegenwoordig de afwerking van vertragingsclaims? Ik heb er nu in totaal al 4 staan :shock: Waarvan de oudste al van 20 juni, dus zo'n week of 6 geleden.
is de claim nu wel erdoor? Denk dat je wel met 8 week rekening moet houden.

De lange verwerkingstijd komt vast door het massaal claimen. Bedoel ik sarcastisch want het zou immers automatisch moeten worden beoordeeld. Ik zeg het sarcastisch omdat ik iemand ken die meer dan 10 claims heeft openstaan, puur omdat hij de verstoringen loopt te zoeken en zijn hele dagtrip erop baseert (uitlopen op stations met een uurdienst, gebruik maken van de last minute vervallen treinen door personeelstekort etc). Met 1e klas flex en de hoge uitbetalingen is dat een lucratieve business. Hij heeft me alle in en outs erover verteld. Ik zal mijn mening hierover maar niet verder delen.. :roll:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 19:24
door trolly
ArrivaBas schreef: ma 01 aug 2022, 15:45 Enschede De Eschmarke, Daarlerveen, Deinum... Wat mij betreft hoeven kruisingen verderop geen bezwaar te zijn om af te zien van verzoekhaltes. Soest en Klarenbeek zijn dan weer niet geschikt voor een verzoekstop, omdat dit juist de kruisingsstations zijn.
Het lijkt me een fantastische oplossing, maar ik snap nog altijd niet wat het probleem nou eigenlijk is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 20:43
door gpvos
Ik had recent een claim die na 18 dagen is goedgekeurd. Was wel rechttoe-rechtaan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 01 aug 2022, 21:15
door Tom98
trolly schreef: ma 01 aug 2022, 19:24 Het lijkt me een fantastische oplossing, maar ik snap nog altijd niet wat het probleem nou eigenlijk is.
Er is niet echt een probleem maar ik als nooit-treinreiziger vroeg mij af of er logica zat achter het feit dat treinen geen stopknop hebben. Dat lijkt mij zinvol zodat op de late avond als er niemand op een perron staat en niemand gedrukt heeft tijd bespaard kan worden door daar niet te halteren. Dan ben je mooi eerder op het eindstation of eerstvolgende knooppunt waar tijd afgewacht moet worden/overstap gegeven wordt. En toen ging de discussie erover op welke stations dat eventueel zou kunnen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 02 aug 2022, 07:21
door Philip
Treintje1989 schreef: ma 01 aug 2022, 19:03
Plutona schreef: zo 31 jul 2022, 16:26 Hoe lang duurt tegenwoordig de afwerking van vertragingsclaims? Ik heb er nu in totaal al 4 staan :shock: Waarvan de oudste al van 20 juni, dus zo'n week of 6 geleden.
is de claim nu wel erdoor? Denk dat je wel met 8 week rekening moet houden.

De lange verwerkingstijd komt vast door het massaal claimen. Bedoel ik sarcastisch want het zou immers automatisch moeten worden beoordeeld. Ik zeg het sarcastisch omdat ik iemand ken die meer dan 10 claims heeft openstaan, puur omdat hij de verstoringen loopt te zoeken en zijn hele dagtrip erop baseert (uitlopen op stations met een uurdienst, gebruik maken van de last minute vervallen treinen door personeelstekort etc). Met 1e klas flex en de hoge uitbetalingen is dat een lucratieve business. Hij heeft me alle in en outs erover verteld. Ik zal mijn mening hierover maar niet verder delen.. :roll:
Nou ja, binnenkort hoef je daar niet meer zoveel moeite voor te doen. Zaterdag 13 augustus rijden op 33 (!) trajecten minder treinen. Ik moet overstappen van een uurdienst op een uurdienst en dan nog op een bus die sowieso maar eens per uur rijdt. Met een beetje pech zit ik dus twee keer een half uur extra op een bankje te koekeloeren. En dan fiets ik toch echt een half uur eerder even langs het station om vast in te checken.

Dat er tekorten zijn vooruit, maar op 33 trajecten de helft rijden is echt achterlijk.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 02 aug 2022, 07:46
door Treintje1989
Ja, er zijn onderhand meer treinen opgeheven dan dat er treinen rijden *O* . Denk dat voor een meerendeel van de treinen die jij noemt 13 augustus dat het niet op zal gaan.

Alles wat eerder van tevoren is aangekondigd en dus al uit de reisplanner is gehaald zal namelijk niet tellen. Maar besluit men last minute bijv een dag van tevoren alsnog extra op te heffen dan komen die treinen als niet rijdend in de planner te staan en dat telt dan wel weer. Zoals ik al zei, ben helemaal van top tot teen geinformeerd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 02 aug 2022, 07:56
door Suus
gpvos schreef:Ik had recent een claim die na 18 dagen is goedgekeurd. Was wel rechttoe-rechtaan.
Vind dit allemaal lang duren? Ik had laatst een HSL-claim van een half uur en het geld voor deze claim al ontvangen voordat ik een week later terug kwam van vakantie.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 02 aug 2022, 12:47
door Michael
De claims worden op zich snel goedgekeurd. Ik heb bijvoorbeeld op 8 juni om 19:38 een claim ingediend en op 9 juni om 3:00 een mail gehad dat hij is goedgekeurd. Alleen als je dan erop reageert omdat het terug te krijgen bedrag in niet klopt of omdat ie onterecht is afgewezen kun je dus heel lang wachten op een reactie. Ik heb er op die manier dus nog 2 waarvan ik nu 2 maanden later nog altijd geen reactie heb ontvangen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 03 aug 2022, 07:09
door Treintje1989
Dat is inderdaad heel rap. Afgelopen twee jaar heb ik 2x een claim gehad en beiden pas na 6 weken goedgekeurd. Waarschijnlijk heb ik gewoon pech, wel opvallend zo n groot verschil in verwerkingstijd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 03 aug 2022, 21:36
door Etienne
De losse DDZ4 van de 563 vanmiddag werd opgeheven, omdat condenswater van de airco was gaan lekken en grote delen van de trein daardoor blank stonden. Daardoor moest deze trein vervolgens bij het normale aantal reizigers van de 2863 gepropt worden, het hielp daarom niet dat deze slechts met een losse VIRM4 reed.