Pagina 277 van 453

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 10:31
door Meltrain
T-hijs schreef: di 27 sep 2022, 09:20
Bemined schreef: di 27 sep 2022, 09:12 Het niet rijden van de 2400 komt niet door een tekort aan rijdend personeel...
Daarmee ga je voorbij aan de kern van mijn opmerking:
T-hijs schreef: di 27 sep 2022, 09:08
(...), maar ik erger me kapot aan alle insinuaties dat NS niet zou doen wat ze kunnen!
Het niet rijden van de 3200 is het gevolg van personeelstekort. Hier heb ik ook alle begrip voor.
Het niet rijden van de 2400 en te korte treinen in de 700/1800 is eerder het gevolg van foutieve planning. Hier doet NS echt te weinig aan!
Bemined schreef: di 27 sep 2022, 09:12 Het niet rijden van de 2400 komt niet door een tekort aan rijdend personeel...
Waardoor wel eigenlijk? :s
Als het goed is, zou die volgende week in elk geval weer moeten rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 12:48
door Bemined
Per week 42 (vanaf 17 oktober) zijn de wijzigingen nu beschikbaar. Een en ander is wat anders dan verwacht omdat er die week ook geplande werkzaamheden blijken te zijn richting Leeuwarden. De 500 is daarom de enige doorgaande treinserie over Zwolle, de 600 keert op spoor 7, de 700700 keert op spoor 3 en dan komt er dus een pendelserie 28500 die gaat keren op spoor 4. Vanuit Groningen kun je overstappen op die 28500 om zo iets eerder in Amersfoort aan te komen en de overstap op de 1500 te kunnen halen. Vanuit Amersfoort daarentegen heb je slechts eens per uur een overstap, de 500 blijft namelijk via spoor 6 rijden en de overstap van de 28500 op de 500 is hierdoor te krap. Het andere halve uur kun je wel op de 700700 overstappen, dus je hebt straks eens per uur een verbinding Amsterdam - Groningen (met 2 overstappen).

Had toch mooier geweest als de 600 en 700700 aan elkaar doorgekoppeld waren, dan had je in Zwolle in beide richtingen cross-platform met de 28500 kunnen staan en had je dus wel 2x per uur een verbinding gehad. Geen idee waarom men voor deze constructie gekozen heeft.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 14:39
door Meltrain
Even voor mijn beeldvorming:
600 = Rotterdam Centraal - Zwolle
700700 = Zwolle - Groningen (in het half uur dat de 600 rijdt)
701800 = Zwolle - Leeuwarden (in het half uur dat de 500 rijdt)
700600 = Zwolle - Leeuwarden (ter vervanging van de 600)

Klopt dit?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 15:11
door Lijn 45
Yep. :Y

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 15:28
door Gamma
Dank voor het overzicht! Ook leuk aanstaande zondag: een IC Maastricht - Rotterdam via Utrecht!

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 15:39
door MetroRET
Meltrain schreef: di 27 sep 2022, 14:39 Even voor mijn beeldvorming:
600 = Rotterdam Centraal - Zwolle
700700 = Zwolle - Groningen (in het half uur dat de 600 rijdt)
701800 = Zwolle - Leeuwarden (in het half uur dat de 500 rijdt)
700600 = Zwolle - Leeuwarden (ter vervanging van de 600)

Klopt dit?
Nee, de 700600 en 7001800 rijden slechts Hr-Lw (vanwege de genoemde werkzaamheden).
De 500 en 700700 stoppen extra in Mp.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 16:21
door Roeland
Hadden ze niet beter de IC, die uit Gn / Lw over de Hanzelijn zou rijden, naar Amersfoort door kunnen laten rijden? en op tijdstippen dat de 1500 niet van/naar Dv doorrijdt, als 1500 laten doorrijden naar Asd?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 16:55
door MetroRET
Tja... schijnt te kort dag te zijn voor de ow zo overbelaste planning. :roll:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 17:01
door Roeland
Tja, sommige spoorbedrijven zien het vervoeren van reizigers als kerntaak... Andere spoorbedrijven beperken zich liever tot het rijden van omlopen?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 19:22
door Mikos
MetroRET schreef: di 27 sep 2022, 16:55 Tja... schijnt te kort dag te zijn voor de ow zo overbelaste planning. :roll:
Er is een tekort aan planners. Welke keuze maak je dan; zaken op de korte termijn laten liggen en de lange termijn voorrang geven, of zaken op de lange termijn laten liggen en de korte termijn voorrang geven? Hoe dan ook gaat er ergens iets blijven liggen momenteel.

Maar het schijnt heel moeilijk te zijn om door te hebben dat er een personeelstekort is, zoals overal. En dan nu de eeuwige :roll:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 19:54
door Hainje
IS ER EEN PERSONEELSTEKORT???!!! :shock: :shock: :shock: :shock:

Waarom heeft niemand mij dat verteld?!!!11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 20:27
door trolly
Dat was wel de bedoeling, maar door het personeelstekort is het er nog niet van gekomen. Zodra dat is opgelost ben je de eerste.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 20:36
door ArrivaBas
Ik zal niet ontkennen dat elke beroepsgroep sinds het voorjaar wel ergens mensen tekort komt. Bij de PLUS waar ik werk is het personeelstekort ook op veel afdelingen te merken. Sinds ik in dienst ben zijn er meer collega-bezorgers vertrokken dan er aangenomen zijn. Gecombineerd met het begin van het schooljaar heeft dat een enkele keer tot conflicten in mijn agenda geleid, deels omdat mijn leidinggevende meer de randjes opzoekt om de bezorgservice niet op een dagdeel te hoeven verlammen.

Desondanks verbaast het mij wel enigszins hoe sommige beroepsgroepen zijn beginnen kampen met personeelstekorten nadat de pandemie zijn laatste fase in ging. Zo'n afdeling als Planning heeft buiten het reguliere verloop weinig te lijden onder conjunctuur, zou je denken. Het zal zich in ieder geval minder uiten dan in de horeca en de detailhandel.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 20:44
door Daniel
Ik vind het inderdaad wel opvallend dat het personeelstekort bij NS zo ontzettend breed speelt door de hele organisatie.

Op m'n eigen werk zie ik bijvoorbeeld ook wel dat er her en der mensen ontbreken of vacatures lang open staan, maar dat zijn vooral de VMBO/MBO niveau uitvoerende functies. Kantoorpersoneel ontbreekt juist in een veel mindere mate.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 20:47
door Bemined
Mikos schreef: di 27 sep 2022, 19:22Er is een tekort aan planners. Welke keuze maak je dan; zaken op de korte termijn laten liggen en de lange termijn voorrang geven, of zaken op de lange termijn laten liggen en de korte termijn voorrang geven?
Dit soort planningen verergeren de gevolgen van het personeelstekort alleen maar. Kerende treinen vragen over het algemeen namelijk meer materieel en personeel dan doorgaande treinen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 20:49
door Hainje
Daniel schreef: di 27 sep 2022, 20:44 Ik vind het inderdaad wel opvallend dat het personeelstekort bij NS zo ontzettend breed speelt door de hele organisatie.

Op m'n eigen werk zie ik bijvoorbeeld ook wel dat er her en der mensen ontbreken of vacatures lang open staan, maar dat zijn vooral de VMBO/MBO niveau uitvoerende functies. Kantoorpersoneel ontbreekt juist in een veel mindere mate.
Is een groot deel van de vacatures bij NS niet voor VMBO/MBO-functies?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 20:57
door ArrivaBas
Het is niet zozeer de verhouding hoger en lager opgeleid waar de schoen wringt. In de huidige kenniseconomie draait bijna alles om HBO en hoger, en sommige lieden nemen dat erg letterlijk en staan ronduit minachtend tegenover lager geschoolden. Dat heeft tot gevolg dat mensen een HBO-opleiding die hun pet eigenlijk te boven gaat het HBO prefereren boven het beter bij hun denkniveau passende MBO (hoewel die ook een opmaat naar HBO kan zijn), terwijl we die laatste groep opleidingen voor de beroepen die onmogelijk te robotiseren zijn nog steeds hard nodig hebben.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 20:58
door Suus
Wat ik zo snel zie bij werkenbijns.nl zie ik iig bij de functie voor medewerker rangeren RBC en voor bijstuurder personeel mbo-4 als eis.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 27 sep 2022, 21:19
door cassie127
Bemined schreef: di 27 sep 2022, 20:47
Mikos schreef: di 27 sep 2022, 19:22Er is een tekort aan planners. Welke keuze maak je dan; zaken op de korte termijn laten liggen en de lange termijn voorrang geven, of zaken op de lange termijn laten liggen en de korte termijn voorrang geven?
Dit soort planningen verergeren de gevolgen van het personeelstekort alleen maar. Kerende treinen vragen over het algemeen namelijk meer materieel en personeel dan doorgaande treinen.
Terwijl het in de huidige planning regelmatig voorkomt dat een stel een week gepland blijft staan op een opstelterrein. In de praktijk gebeurt dat vaak niet door situaties in de Bijsturing, maar zo wordt het wel gepland. Maar met die stellen in de overstand kun je vaak wel wat betekenen voor bijvoorbeeld een pendel. Al moet dat ook weer passen binnen de beschikbare rangeerpaden en de kaartjes van de rangerende machinisten.
Suus schreef: di 27 sep 2022, 20:58 Wat ik zo snel zie bij werkenbijns.nl zie ik iig bij de functie voor medewerker rangeren RBC en voor bijstuurder personeel mbo-4 als eis.
Dat is pas sinds een paar jaar. Eerder was daarvoor ook het hbo niveau gevraagd. Overigens ook meteen 2 functies belangrijk voor de uitvoering van de treindienst in het nu moment, waar grote personeelstekorten en daardoor hoge werkdruk heersen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 07:19
door qiribi
Ondanks dat hij er al een tijdje zit (tenminste drie maand) heb ik er nog niet echt wat over gelezen, de TSB van 100km/h tussen Apdo en Twl. Iemand die weet waar de oorzaak in zit? In een instabiele ondergrond of in iets anders?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 07:23
door MetroRET
Is dat niet vanwege de onbeveiligde overpaden ?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 08:02
door jelmerrr
Ja inderdaad daarom.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 09:05
door Ardan
Oh die zit er al zeker anderhalf jaar in. Net als tussen Brummen en Dieren, en vast nog een heleboel meer.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 09:31
door TomSteyl
Daniel schreef: di 27 sep 2022, 20:44 Ik vind het inderdaad wel opvallend dat het personeelstekort bij NS zo ontzettend breed speelt door de hele organisatie.
Er is de afgelopen jaren bij NS (net als bij andere overheidsachtige organisaties) flink gesmeten met afvloeiregelingen voor ouder personeel, bijvoorbeeld afvloeien begin 60. Misschien moeten ze daar ook eens de rem op gooien. En mogelijk toch eens gaan kijken om bijvoorbeeld conducteurs te laten doorgroeien naar de functie van machinist en loketmedewerkers weer naar conducteur.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 28 sep 2022, 11:28
door Milco
Over bijzondere treinseries tijdens werkzaamheden gesproken: van 19 t/m 23 oktober rijdt de 1500 door naar Den Helder en rijdt de 2600 naar Enkhuizen...