Pagina 280 van 455

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 03 okt 2022, 11:16
door MetroRET
Zelfs met lengte die de missende 3200 opvangt in de vorm van een aantal ritten VIRM10.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 03 okt 2022, 14:23
door April064
zat vandaag nog in de 2400 tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag HS, het was een enkel 4tje dus ondanks dat het rond 12:45 was stonden de balkons vol. Met die drukte was het moeilijk te geloven dat op het traject Rotterdam-Leiden-Amsterdam Zuid een tijdje een halfuursdienst reed.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 03 okt 2022, 14:34
door Gamma
Een voorbeeld hoe vertragingen kunnen doorwerken:

Trein 3133 (IC vertrek 10:50 uur van Arnhem naar Nijmegen) kwam al vertraagd uit Ede-Wageningen en kreeg in Arnhem een spoorwijziging naar spoor 7. De trein moest hierdoor voor Arnhem wachten totdat 3637 (10:53 IC Arnhem naar Roosendaal) was vertrokken, want die halteert al op spoor 7.

Om onbegrijpelijke redenen werd de 3133 helaas vlak achter Sprinter 6639 van 10:56 uur Arnhem-Dordrecht gezet.

Gevolg: met +14 aangekomen in Nijmegen, dus negatieve kering op de IC 3036 van 11:13 uur van Nijmegen richting Den Helder.

In Nijmegen mocht de Sprinter 6630 van 11:16 uur richting Arnhem helaas voor. Die had ik 5 minuten laten wachten, zeker omdat de trein uit Roosendaal toch +15 had en die Sprinter dus niks gehinderd had.

Gevolg: 3036 vertrok achter de Sprinter vanuit Nijmegen, aankomst Arnhem +8. Dan weet je het wel: bij de Haar Aansluiting achter de Sprinter, dus +11 te Utrecht. Opgeheven te Amsterdam C.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 03 okt 2022, 19:57
door RobertT
Is dat geen officieel beleid?Bij een vertraagde trein,de rest gewoon op tijd laten rijden zodat alleen die ene trein vertraagd blijft?
Niet dat ik dat altijd handig vind overigens

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 04 okt 2022, 06:15
door cassie127
Er is tussen NS en ProRail een document met daarin de trein afhandelingsscenario's. Waarin onder andere staat welke laatste aansluitingen overgenomen dienen te worden (inclusief maximale wachttijd). Maar ook wat de afhandeling is bij vertraging, om een domino effect te voorkomen.

Indien dit document aangehouden zou zijn (vertraging voldeed aan de voorwaarden in het document) had de vertraagde 3133 verder naar Nijmegen gemogen en had de 3033 in Arnhem moeten keren op de 3036 en de 3133 op de 3138 in Nijmegen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 04 okt 2022, 21:19
door PHS
Ik zat vandaag op de heenweg en op de terugweg in hetzelfde treinstel, 7650 (DDZ-6). Dat was helaas geen positieve ervaring: de trein is vannacht vermoedelijk niet schoongemaakt. De trein was op de heenreis al smerig, maar op de terugreis was die echt te ranzig voor woorden :X

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 04 okt 2022, 21:29
door ODRAIL
Zou dit misschien komen door een gebrek aan schoonmaakpersoneel? Het valt mij de laatste tijd op dat meerdere treinstellen niet (goed) zijn schoongemaakt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 06 okt 2022, 14:50
door visgraat
Ik begrijp dat NS moet afschalen, maar ik vind de keuzes wel ongelukkig.
Tussen Utrecht en Amsterdam Centraal is het mede door de ongelukkige verdeling vaak erg druk. En laatst met een vertraging van 10 minuten, was er maar liefst een gat van 30 minuten.
Als de 3900 vanuit Enkhuizen iig tot Utrecht of Eindhoven rijdt, scheelt dat veel. Daarentegen kan de 7400 Uitgeest - Veenendaal Centrum naar mijn idee beter vervallen. Op station Amsterdam Amstel zie je dat intercity’s veel drukker zijn dan sprinters. De 7400 serie is naar mijn idee toch een beetje een extra trein. Toen er een storing was, waardoor de treinserie alsnog werd laten vervallen was de drukte niet extreem. Je ziet het ook terug in de reisplanner waarin de drukte vrijwel altijd minimaal is voor de ritten van de 7400.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 06 okt 2022, 19:33
door waldo79
Tot Eindhoven rijden met de 3900 betekent dat de hele serie in ere zou zijn hersteld.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 06 okt 2022, 19:39
door sneltram
In december gaat de 3900 weer rijden (maandag t/m donderdag). De 7400 gaat dan juist minder rijden buiten de spits.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 06 okt 2022, 20:22
door Etienne
Ten westen van Utrecht was het ook flink proppen in de IC's naar Den Haag en Rotterdam die maar elk half uur reden en een ICM6 nu is wel magertjes op een drukke donderdag.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 06 okt 2022, 20:51
door April064
nogal ja, op weg naar huis vandaag had ik de keuze tussen een 7-delige ICM op de 11700 en een 4-delige SLT op de 6900. Ben voor de 6900 gegaan. Bij aankomst in Gouda had ik even gewacht op die 11700 en die 7-delige ICM bleek nog wel mee te vallen (het was erg druk, maar minder druk dan ik had verwacht) terwijl dat 4tje SLT tussen Den Haag Centraal en Gouda erg vol zat.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 11:39
door Plutona
Ik zit op het moment in de (ingekorte) 13938 tussen Eindhoven en Heerlen. Is het heel vreemd dat ik de toegevoegde waarde van deze intercity niet helemaal snap? Deze trein geeft eigenlijk nergens echt goed aansluiting op; in beide richtingen niet. Als de NS met personeelsproblemen kampt, is het dan geen optie om deze te koppelen aan de 3500/3700 uit/naar Venlo? Dan heb je vanuit Heerlen een aansluiting op de IC naar Den Haag en hoef je ook niet te wachten op een trein naar Utrecht.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 12:03
door teun
Voor mijn zus is het erg handig en ik gun het haar helemaal, op Hmbh - Mtr scheelt het bijna een half uur. :Y

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 12:06
door JordiBrabant
Ik denk dat de meeste toegevoegde waarde zit in een rechtstreekse verbinding van Heerlen inclusief aansluitingen aldaar naar Eindhoven, verdere aansluiting in Eindhoven zijn minder belangrijk.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 12:19
door Plutona
Kan ik me iets bij indenken, maar toch vind ik het aanbod in die stad behoorlijk schraal worden als je bedenkt dat Heerlen bijna 100.000 inwoners heeft. De lokale verbindingen zijn voor bijna een kwart opgeheven of vervangen door bussen en de enige trein die de provincie uit gaat laat je min of meer met een koekeloer-gevoel achter op z'n eindbestemming.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 13:10
door umbusko
Er zijn twee treinen die de provincie uitgaan (die naar Aachen ook (A) ) maar dat verandert weinig aan je punt inderdaad.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 21:33
door DDietzen
Er stapte net schaamteloos iemand rokend bij mij de trein in. :X

In ander nieuws: het zou fijn zijn als NS reizigers er duidelijker op gaat wijzen dat ze NFC moeten uitschakelen als ze door de poortjes willen met een e-ticket op hun telefoon. Zojuist in Apd liefst twee mensen tegelijk die dat probleem hadden toen ze probeerden uit te checken, wat voor een aardige opstopping zorgde bij de twee poortjes richting fietsenstalling. Het venijnige is vooral dat je het vaak niet eens ziet, omdat de virtuele bankpas alleen verschijnt wanneer je de telefoon met het scherm tegen het poortje drukt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 21:52
door Commendatore
In het geval van Apple Pay kun je dat niet instellen, maar de actieve app zal de functionaliteit dan moeten onderdrukken. Je kunt er zelf trouwens wel een beetje omheen werken, maar dat vergt wat handigheid. (Telefoon draaien binnen NFC-bereik, Apple Pay annuleren en dan weer omdraaien.)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 07 okt 2022, 22:11
door Daniel
Sowieso is het alleen een probleem bij E-tickets die als PDF geladen zijn, of buitenlandse E-tickets. De NS-app onderdrukt de wallet zelf al.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 08 okt 2022, 09:01
door en-es
De Nightjet uit Zurich kwam keurig op tijd aan op spoor 7 in Utrecht Centraal. Het was behoorlijk druk op het perron. Vraag me af of iedereen een zitplaats vindt. Mijn sprinter naar Baarn van 9.07 heeft wel genoeg plek.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 08 okt 2022, 11:28
door Milco
Vandaag wordt treinreizen op de Hanze- en Flevolijn knap lastig: er rijden bussen op de trajecten Dronten - Lelystad, almere Oostvaarders - Almere Centrum en Weesp - Amsterdam Muiderpoort. Van en naar Amsterdam Lelylaan rijden enkel metro’s vanaf Sloterdijk of Zuid.

De 4300 pendelt tussen Almere Centrum en Weesp en de 2400 rijdt flink uitgebogen tussen Almere Centrum en Rotterdam Centraal.

Morgen trouwens hetzelfde verhaal, maar dan rijden er bussen tussen Weesp en ik meen Amsterdam Zuid…

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 08 okt 2022, 11:35
door MetroRET
Morgen kunnen er wél treinen rijden naar Asd, dus dan rijden enkel de 2600 en 704600.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 08 okt 2022, 11:52
door Daniel
Ik zie op Rijden de Treinen ook deze cryptische omschrijving voor dit weekend staan, hoe rijdt die dan...
Sprinter 5800 (Hoofddorp - Amsterdam C. - Vathorst):
rijdt niet tussen Weesp en Schiphol Airport
wordt omgeleid en stopt extra in Amsterdam Zuid en Duivendrecht tussen Weesp en Schiphol Airport
rijdt verder naar Den Haag Centraal vanaf Utrecht Centraal

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 08 okt 2022, 11:54
door MetroRET
Het enige wat niet klopt is de onderste regel.
De 5800 rijdt **alleen vandaag** Gvc-Ledn-Shl-Asdz-Wp-Hvs-Amf-Avat.
Morgen rijdt hij vanuit Asd naar Avat (Niet vanuit Hfd naar Asd).
Tussen Gvc en Dvd rijdt een 28500.