Pagina 293 van 454

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 08:11
door Meltrain
cassie127 schreef: wo 16 nov 2022, 17:32 Dat was op de eerste dagen al een heel groot succes in de nacht, waar de groene lamp van het sein pas op ± 200 meter zichtbaar was.
Volgens ProRail is het nieuwe sein beter zichtbaar, maar jouw ervaringen zijn dus anders?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:10
door umbusko
Waarom zou men afstappen van de extra waarborg dat verschillende kleuren op verschillende plaatsen schijnen? Een fout lijkt me makkelijker gemaakt bij één lamp voor alle kleuren dan bij drie afzonderlijke lampen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:39
door JordiBrabant
Voor zover ik weet zitten de kleuren in de seinen nu ook al niet overal op dezelfde plaats, dus die waarborg is er niet echt.
Naast dat machinisten niet kleurenblind mogen zijn, en onduidelijke seinen als onveilig beschouwd moeten worden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:44
door Z2N
Waar welke seinkleuren zitten is deel van de baanvakkennis, dus je verliest wel een beetje duidelijkheid daarmee.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 11:29
door Willem
Gisteravond stond een Beneluxtrein geparkeerd op spoor 2 van station Schiedam Centrum. Dus op een van de voormalige sporen van de Hoekse Lijn.
Sinds de metro is doorgetrokken heb ik daar nog nooit een trein gezien.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 11:31
door Meltrain
Spoor 2 wordt best vaak voor kerende treinen of als opstellocatie gebruikt.
Spoor 1 is een ander verhaal.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 11:32
door MetroRET
Spoor 1 wordt vaak gebruikt als zowel de 900 als de 9200 er keren. :mrgreen:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 11:34
door ArrivaBas
umbusko schreef: do 17 nov 2022, 10:10 Waarom zou men afstappen van de extra waarborg dat verschillende kleuren op verschillende plaatsen schijnen? Een fout lijkt me makkelijker gemaakt bij één lamp voor alle kleuren dan bij drie afzonderlijke lampen.
Seinen waarvan een lamp meerdere kleuren kan tonen zijn niet per se nieuw overigens. Bij moderne Britse lichtseinen kan de onderste lamp alle kleuren tonen, en komt de bovenste alleen bij dubbel geel in dienst:

Afbeelding

Hoewel het Britse seinstelsel wordt bijgestaan door een voorafgaande waarschuwing van de AWS-zonnebloem in de machinistencabine, hoeft het geen bezwaar te zijn dat één lamp meerdere kleuren kan tonen, uiteraard mits alle kleuren even duidelijk zichtbaar zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 11:57
door Bemined
MetroRET schreef: do 17 nov 2022, 11:32 Spoor 1 wordt vaak gebruikt als zowel de 900 als de 9200 er keren. :mrgreen:
En voor een incidentele goederentrein van of naar Vlaardingen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 11:59
door MetroRET
Oow ja, die schijnen er ook nog te zijn. :mrgreen:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 18:29
door Jultar
Z2N schreef: do 17 nov 2022, 10:44 Waar welke seinkleuren zitten is deel van de baanvakkennis, dus je verliest wel een beetje duidelijkheid daarmee.
Nou nee. Echt totaal niet. Het zal mij een zorg zijn waar welk kleurtje zit, en in geen enkel document over baanvakkennis/wegbekendheid zal je zoiets tegenkomen omdat het volstrekt irrelevant is. Een sein werkt namelijk (en toont daarmee één van de kleuren), of een sein werkt niet (geen kleuren/gedoofd of meerdere kleuren tegelijk) en in beide gevallen handel je volgens de daarvoor geldende regelgeving. Meer smaken zijn er niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 18:33
door Meltrain
Zowel dinsdag als vandaag reis ik met trein 1660. (Expres geen link naar Somda, omdat de tijden deze week toch compleet anders zijn.)
Afgelopen dinsdag reed die trein nog met 10 bakken DDZ en vandaag zijn het 4 bakken ICM. Enige variatie is altijd mogelijk, maar dit verschil is wel erg groot. :|

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 19:00
door cassie127
Verkeerd materieel zie ik. Was een DDZ-6 gepland.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 19:45
door KL577
Niet alledaags: aankondiging op Utrecht Centraal van Thalys naar Paris Nord om 19.47.... omleiding ivm aanrijding op HSL

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 20:02
door ArrivaBas
Ik zag aan het eind van de middag het staartje van een ICNG vanuit mijn huis nabij Dordrecht Zuid.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 22:04
door IIVQ
IC 1570 reed vandaag zo te zien planmatig Lw-Asd, terwijl de hele rest van 1500 Lw-Rai doet. Morgen en volgende week doet de 1570 wel Lw-Rai.
Vervelend, want ik was na 12 uur op kantoor rond 20:10 wel aan mijn ritje naar Dvd toe.

(Hoe doe je die linkjes naar een treinnummer/serie?)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 22:08
door Lijn 45
Een link naar een treinserie krijg je door een s voor het nummer te zetten, bij een treinnummer moet er een t voor. s 1500 (zonder spatie) wordt 1500 en t 1570 wordt 1570.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 nov 2022, 23:36
door IIVQ
Dan deed ik het goed. Alleen werkt het niet in het voorbeeld. Thx!

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 00:46
door RobertT
KL577 schreef: do 17 nov 2022, 19:45 Niet alledaags: aankondiging op Utrecht Centraal van Thalys naar Paris Nord om 19.47.... omleiding ivm aanrijding op HSL
Was aanrijding bij Rotterdam Blaak,alle treinverkeer Rotterdam C-Zuid stilgelegd

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 09:13
door en-es
Baarn: sprinter naar Utrecht heeft 7 bakken maar sprinter naar Amsterdam heeft 3 bakken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 09:36
door Reiziger Delft
Ik begrijp helemaal niets meer van de dienstregeling op vrijdagen. Vandaag reed de 2000 opeens weer niet, terwijl die vorige week vrijdag wel reed. Omdat per 7 november een afgeschaalde dienstregeling werd ingevoerd, ging ik er vanuit dat die week representatief zou zijn tot de nieuwe dienstregeling 2023 ingaat. Maar dat is blijkbaar niet het geval?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 09:47
door en-es
Zit nu in een IC van Hilversum naar Rotterdam via Amsterdam en Schiphol. Dat ik dat nog mag meemaken. Behoorlijk lange trein ook.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 10:06
door Hendrik
Reiziger Delft schreef: vr 18 nov 2022, 09:36 Ik begrijp helemaal niets meer van de dienstregeling op vrijdagen. Vandaag reed de 2000 opeens weer niet, terwijl die vorige week vrijdag wel reed. Omdat per 7 november een afgeschaalde dienstregeling werd ingevoerd, ging ik er vanuit dat die week representatief zou zijn tot de nieuwe dienstregeling 2023 ingaat. Maar dat is blijkbaar niet het geval?
Het is aangekondigd op https://www.ns.nl/reisinformatie/dienstregeling

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 10:16
door Reiziger Delft
Op www.ns.nl staat de knop ''Storingen en Werkzaamheden'', daar staat het niet bij. Ik moet dus blijkbaar op ''Meer Reisinformatie'' drukken, iets naar onder scrollen en dan op de link bij de nieuwe aanpassingen klikken. Vervolgens staat bij aanpassingen niets over Utrecht-Den Haag, maar moet ik weer naar onder scrollen naar de extra aanpassingen bij vrijdag 18 november. Die link open klikken en daar staat het inderdaad. Wat ongelooflijk omslachtig. :neg: Overigens ook bijzonder willekeurig dat op woensdag 23 november er opeens minder intercity's tussen Den Haag en Lelystad rijden.

Wat is er over van het basisuurpatroon waar je voorheen op kon vertrouwen. :(

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 12:45
door April064
Er was zojuist chaos op Gouda, een rit van de 11700 werd tot Gouda ingekort en stond daardoor voor zo'n 40 minuten op spoor 8 om te keren. Hierdoor werd elke trein richting Rotterdam/Den Haag via spoor 10 omgeleid.