Pagina 308 van 453

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 21:38
door Meltrain
DDietzen schreef: wo 18 jan 2023, 20:54 Klopt. Ik had eerst "coupé's" geschreven toen ik mijn vorige post aan het opstellen was, maar had gedacht dat dat weer verwarring zou geven met het in Nederlandse treinen gebruikelijke "Großraum" met tientallen stoelen in één ruimte in een rijtuig. (Hoe zeggen jullie dat zonder verwarring te voorkomen?)
Zes-persoons-coupe's of coupeetjes wellicht?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 18 jan 2023, 21:53
door cassie127
Hokjes hoor ik ook vaak. Of 6 persoons hokjes.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 19 jan 2023, 08:48
door PHS
Of coupeetjes.

In ander nieuws: de machinist van de 2022 heeft de hele tijd de omroep aanstaan, maar zonder om te roepen. Dat geeft een behoorlijke herrie :X

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 19 jan 2023, 11:49
door DDietzen
Gedurende de hele rit? Of alleen op momenten dat een omroep logisch zou zijn (voor en na halteringen)? Ik maak dat laatste tegenwoordig regelmatig mee (althans bij ICM), en vaak is een volgende omroep dan wel weer normaal te horen; dat ligt dan aan een kapotte microfoon op één van de mogelijke omroepplekken in de trein.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 19 jan 2023, 12:27
door Z2N
ICM heeft soms de neiging om de omroep aan te hebben terwijl het lampje in de cabine uit staat. Meestal is de knop nog een keertje indrukken genoeg, maar dan moet de machinist of de HC het zelf wel opmerken. (A)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 19 jan 2023, 13:12
door PHS
DDietzen schreef: do 19 jan 2023, 11:49 Gedurende de hele rit? Of alleen op momenten dat een omroep logisch zou zijn (voor en na halteringen)? Ik maak dat laatste tegenwoordig regelmatig mee (althans bij ICM), en vaak is een volgende omroep dan wel weer normaal te horen; dat ligt dan aan een kapotte microfoon op één van de mogelijke omroepplekken in de trein.
Het was de hele rit tussen Utrecht Centraal en Gouda. De oorzaak weet ik niet, maar het zou kunnen zijn wat Z2N zegt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 19 jan 2023, 22:10
door Commendatore
Dat heb ik over de jaren ook al wel een paar keer meegemaakt, telkens bij ICM.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 00:32
door Z2N
In de jaren dat ik vrijwel dagelijks in ICM zat gebeurde het ook wel af en toe, soms inclusief een in zichzelf pratende machinist. :p

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 10:22
door Etienne
Dit weekend geen 500/600 tussen Utrecht en Rotterdam, maar wel de 2800. Dat betekent dus een 5/25-verdeling tussen Utrecht en Gouda.
:neg:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 10:25
door MetroRET
Wat had men dan moeten doen met de s28500 Gvc-Gd-Rtd ?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 10:33
door Bemined
3 minuten achter de 500/600 aan in het pad waar ooit de 7700 reed? De 28500 staat nu 8 minuten te keren in Gouda.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 10:46
door Meltrain
Etienne schreef: za 21 jan 2023, 10:22 Dit weekend geen 500/600 tussen Utrecht en Rotterdam, maar wel de 2800. Dat betekent dus een 5/25-verdeling tussen Utrecht en Gouda.
:neg:
En omdat de 5000 rijdt in plaats van de 5100 heb je nog steeds een kl*te aansluiting richting Utrecht vanaf Rtz t/m Zwd.
Maar persoonlijk ben ik wel blij met de 5000, want de overstap te Rlb op lijn 2 is een stuk beter. :mrgreen:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 10:48
door MetroRET
Hoe die ook heet maakt niet zo uit, het pad ervan komt niet eens overeen met zowel de 5000 als 5100.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 10:54
door Bemined
Het verschilt richting Delft maar een minuutje met de doordeweekse 5000. Morgenmiddag is het wel bijzonder, dan gaan er een tweetal treinen van de 5000 non-stop Rotterdam Stadion - Dordrecht rijden terwijl de 28800 Lombardijen, Barendrecht en Zwijndrecht gaat bedienen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 11:43
door sneltram
Bemined schreef: za 21 jan 2023, 10:33 De 28500 staat nu 8 minuten te keren in Gouda.
Als je minder dan 7 minuten plant, moet er een extra machinist op. Als je het personeel daarvoor zou hebben, had je net zo goed de 500/600, 2000, (1)1700 en/of 2800 kunnen laten rijden. Maar personele beschikbaarheid is nogal een dingetje het afgelopen jaar.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 13:07
door Meltrain
MetroRET schreef: za 21 jan 2023, 10:48 Hoe die ook heet maakt niet zo uit, het pad ervan komt niet eens overeen met zowel de 5000 als 5100.
Richting Dordrecht wordt in elk geval tussen Delft en Rotterdam Lombardijen gewoon in het pad van de 5000 gereden, hoor.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 14:46
door waldo79
Bij vergissing van het dienstdoende personeel vertrekt 6652 vanmiddag van spoor 4a te Ddr.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 16:29
door en-es
Rond 15.20 zag ik op station Amersfoort een dame en een heer die voorbij de poortjes wilden. De heer checkte in en kwam erdoor. De dame kon inchecken wat ze wilde, de deurtjes bleven potdicht. De heer checkte weer uit en daarna weer in en tegelijkertijd gingen ze door de poortjes (A)
En de Berlijntrein van 15.36 had een vertraging van 30 minuten vanwege de zo populaire reden logistieke beperkingen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 17:27
door IIVQ
Het is echt weer bal met de poortjes.
Ik heb de afgelopen twee weken meegemaakt:
* Poorjtes gaan allemaal tegelijk naar mij toe open
* Ik check uit, poortje gaat niet open. Andere poortje proberen, die zegt "u bent al uitgecheckt" en gaat ook niet open.
* Ik check uit: één blad van het poortje gaat open
* Ik check uit: één blad van het poortje gaat zelfs maar half open
* Alle poortjes staan open en op verboden toegang. Ik kan niet inchecken. Bij mijn eindstation wel uitchecken, en dus €4 kwijt.

Die laatste was bij de GVB metro, de rest bij NS. In geval 2, 3 en 4 heb je eigenlijk maar weinig opties anders dan met iemand meelopen of het poortje intrappen.
"Gelukkig" heeft GVB de nooddeuren dichtgemaakt met een groot kettingslot. :roll:

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 17:35
door Daniel
Op Amsterdam Sloterdijk had ik net ook een erg enthousiast poortje: dat checkte me uit en gaf nog voor ik m'n chipkaart van de lezer weg kon halen de melding dat ik al uitgecheckt was.

Overigens heeft SNG nu ook in de automatische omroep een melding dat je bij het uitchecken één kaart tegelijkertijd moet aanbieden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 17:36
door cassie127
Bij de GVB gebeurt dat omdat er veel misbruik gemaakt wordt van de noodknoppen. Daardoor gaan alle poortjes open en kun je niet in- of uitchecken

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 17:47
door Suus
Schiphol is echt een puinhoop, er zijn 3 perronsporen in gebruik, 4/5/6. In de praktijk wordt er richtingenbedrijf gereden op spoor 5 richting Amsterdam en 6 richting Hoofddorp, en spoor 4 staan lege treinen opgesteld.

Helaas is de reisinformatie ook niet op orde. De treinen worden nog steeds automatisch aan spoor 5 of 6 toegekend, waarna ze handmatig gecorrigeerd moeten worden. Ook staat er aan beide kanten een file voor de spoortunnel, met als gevolg een ketting aan vertragingen ondanks de uitgedunde dienstregeling.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 17:55
door Meltrain
IIVQ schreef: za 21 jan 2023, 17:27 * Alle poortjes staan open en op verboden toegang. Ik kan niet inchecken. Bij mijn eindstation wel uitchecken, en dus €4 kwijt.
Jij reist toch van/naar Duivendrecht? Dan kun je eventueel op het perron ook nog inchecken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 18:01
door MetroRET
Meltrain schreef: za 21 jan 2023, 13:07
MetroRET schreef: za 21 jan 2023, 10:48 Hoe die ook heet maakt niet zo uit, het pad ervan komt niet eens overeen met zowel de 5000 als 5100.
Richting Dordrecht wordt in elk geval tussen Delft en Rotterdam Lombardijen gewoon in het pad van de 5000 gereden, hoor.
Tja, ik ben nog de oude 5000 gewenst die netjes in een kwartierdienst zou rijden met de 5100 :mrgreen: .

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 21 jan 2023, 18:18
door Bemined
Suus schreef: za 21 jan 2023, 17:47 Schiphol is echt een puinhoop, er zijn 3 perronsporen in gebruik, 4/5/6. In de praktijk wordt er richtingenbedrijf gereden op spoor 5 richting Amsterdam en 6 richting Hoofddorp, en spoor 4 staan lege treinen opgesteld.
Dat lijkt me een storing, spoor 4 was het grootste deel van de dag gewoon in gebruik. Spoor 4 werd gebruikt richting Amsterdam, spoor 6 richting Hoofddorp en spoor 5 in beide richtingen om de Benelux en Thalys er tussen te kunnen proppen.