De claim dat de magneetzweeftrein (men lijkt nu al niet te weten waar het over moet gaan: monorails of maglevs?) in Zuidoost-Azië 'succesvol' wordt toegepast vind ik zwaar overdreven. De enige operationele maglev-monorail in China is de lijn in Shanghai, en die wordt waarschijnlijk nooit meer verlengd, ondanks plannen uit het verleden. De Chinezen zagen in traditionele treinen op wielen kennelijk veel meer succes. "Limino" [sic] is tot nu toe de enige maglev in Japan (al wordt er aan een tweede gebouwd, maar dat gaat nog wel even duren) tussen alle traditionele spoorlijnen; idem voor Zuid-Korea.OV Magazine schreef:Monorailsystemen krijgen in Nederland maar geen voet aan de grond. Waarom niet? Het seminar ‘Monorail systems – urban public transport alternatives for the private car’, op 12 september in Utrecht, presenteert monorail als alternatief ov-systeem.
De magneetzweeftrein, oftewel maglev, wordt vooral in Zuidoost-Azië succesvol toegepast. De eerste commerciële lijn werd in 2004 in gebruik genomen in Shanghai en overbrugt 30 kilometer. Japan volgde in 2005 met de Limino en Zuid-Korea in 2016.
Dichterbij, in het Duitse Lathen, werd op een testtraject sinds 1987 al gereden met een door Siemens ontwikkelde magneetzweeftrein: de Transrapid. Nadat tijdens een proefrit in 2006 23 doden vielen, werden de proeven hier gestaakt. Latere plannen met de Zuiderzeelijn kwamen nooit van de grond.
Dankzij elektromagnetische suspensie en voortstuwing met inductiemotoren, blijft het metalen voertuig boven de baan zweven. Volgens de International Monorail Organisation, co-organisator van het seminar, is maglev daarom veel goedkoper in onderhoudskosten en operationele kosten.
[...]
Check vooral even de website waarop je je (à raison van €95,-) kunt aanmelden: http://www.nedland.nl/monorail/index.html
Geen wonder dat het maar niet wil lukken. Een kek plaatje is tegenwoordig al de helft van het verkooppraatje.