Pagina 1 van 1

Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: do 25 okt 2018, 16:28
door regenmaker
Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

De spoorvakbonden VVMC, CNV en FNV Spoor roepen NS-topman Roger van Boxtel op zich hard te maken om op elke trein minimaal één conducteur te krijgen. De vakbonden doen dit pleidooi in reactie op een filmpje van NS, waarin vier Managers Service & Operations keuzes over de toekomst van NS krijgen voorgelegd. Als ze een keuze moeten maken tussen het winnen van alle concessies of het behoud van een hoofdconducteur op iedere trein, kiezen zij allemaal voor het eerste.

OVPro

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: do 25 okt 2018, 16:58
door trolly
:shock:

NS stelt kennelijk geen erg hoge eisen aan de intelligentie van hun Managers Service & Operations. Die compleet hypothetische vraag is een vergelijking tussen appels en broodroosters en wie hem beantwoordt jaagt het halve bedrijf tegen zich in het harnas. Wat dus prompt gebeurt.

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: do 25 okt 2018, 18:51
door Suus
Is ook een moeilijke vraag om überhaupt goed te beantwoorden lijkt mij. Je hebt eigenlijk maar twee antwoorden: kies je voor werkbehoud voor zoveel mogelijk personeel maar met een lagere kwaliteit (laat ik het zo maar even noemen) of accepteer je terreinverlies omdat de kwaliteit die NS wenst te leveren te duur is voor de opdrachtgever.

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: do 25 okt 2018, 20:18
door en-es
De vakbonden willen de conducteur houden. Maar als NS om die reden een concessie verliest dan zijn er ook geen banen meer voor die conducteurs.

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: do 25 okt 2018, 21:35
door Aking
Dus de beste Mikos is geen Mikos? :o

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: do 25 okt 2018, 22:10
door Wubbo
en-es schreef:De vakbonden willen de conducteur houden. Maar als NS om die reden een concessie verliest dan zijn er ook geen banen meer voor die conducteurs.
En dan schreeuwen diezelfde vakbonden moord en brand, want dan had NS een ander bod moeten doen.

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: do 25 okt 2018, 22:18
door dylanwild94
Ja dat deed de NS op de HSL. We weten allemaal hoe dat is afgelopen. :')

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: vr 26 okt 2018, 19:06
door Vinny
De managers S&O hebben met zijn zevenen meer realiteitszin dan alle vakbondsleden bij elkaar. Misschien moeten die eens leren dat de NS geen sociale werkplaats is maar een commercieel bedrijf. :Y

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: vr 26 okt 2018, 20:29
door trolly
Jammer dat ze met z'n vieren dan weer niet genoeg realiteitszin hebben om zo'n vraag gewoon over te slaan. Het publiek beantwoorden ervan is namelijk niet bevordelijk voor de bedrijfsvoering.

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: vr 26 okt 2018, 20:45
door Post
Vooral jammer dat er niemand het filmpje heeft beoordeeld voordat het online werd gezet. Er moet toch iemand op de afdeling communicatie of een leidinggevende in de gaten hebben gehad dat dit, al dan niet terecht, gevoelig ligt bij de bonden.

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: za 27 okt 2018, 09:36
door Mr-W
trolly schreef:Jammer dat ze met z'n vieren dan weer niet genoeg realiteitszin hebben om zo'n vraag gewoon over te slaan. Het publiek beantwoorden ervan is namelijk niet bevordelijk voor de bedrijfsvoering.
Misschien is dit in aanloop naar 2020 wel het moment om dit op tafel te leggen. (midtermreview in 2019 & de onderzoeken over marktordening die in 2020 klaar zijn)
en-es schreef:De vakbonden willen de conducteur houden. Maar als NS om die reden een concessie verliest dan zijn er ook geen banen meer voor die conducteurs.
Voorlopig heeft men het personeel nog kunnen overplaatsen (oa Kampen-Enschede & Limburg), maar dat heeft natuurlijk ook zijn grenzen.
Vinny schreef:De managers S&O hebben met zijn zevenen meer realiteitszin dan alle vakbondsleden bij elkaar. Misschien moeten die eens leren dat de NS geen sociale werkplaats is maar een commercieel bedrijf. :Y
De spoorwegen als spons tegen werkloosheid heb ik niet zo'n probleem mee, maar dan moet die keuze wel door Den Haag worden genomen.
Post schreef:Vooral jammer dat er niemand het filmpje heeft beoordeeld voordat het online werd gezet. Er moet toch iemand op de afdeling communicatie of een leidinggevende in de gaten hebben gehad dat dit, al dan niet terecht, gevoelig ligt bij de bonden.
Heeft iemand een link naar dit filmpje?

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: zo 28 okt 2018, 09:20
door playertwo
Uiteindelijk zal er wel worden gekozen voor een compromis. Geen HC meer op de sprinters, eventueel alleen eerst op de gedecentraliseerde. Op de IC's veranderd niets aan de inzet. Na 2025 zullen de HC's helemaal van de sprinters verdwijnen en vervangen worden door mobiele controles van service en veiligheid.

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: zo 28 okt 2018, 13:13
door Durashift
trolly schreef:Jammer dat ze met z'n vieren dan weer niet genoeg realiteitszin hebben om zo'n vraag gewoon over te slaan. Het publiek beantwoorden ervan is namelijk niet bevordelijk voor de bedrijfsvoering.
Dat zal, vermoedelijk, hun d'r reet roesten.. commercieel beantwoorden van die vraag zal wel de beste kans maken op de volgende trede in hiërarchie.. :roll: :X

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: zo 28 okt 2018, 17:45
door Wubbo
Daar zou ik bij NS niet zo zeker van zijn eerlijk gezegd. Als je je medewerkers tegen je hebt kom je niet heel ver.

Re: Vakbonden pleiten bij NS-directeur voor behoud hoofdconducteur

Geplaatst: ma 29 okt 2018, 09:43
door Post
Durashift schreef:
trolly schreef:Jammer dat ze met z'n vieren dan weer niet genoeg realiteitszin hebben om zo'n vraag gewoon over te slaan. Het publiek beantwoorden ervan is namelijk niet bevordelijk voor de bedrijfsvoering.
Dat zal, vermoedelijk, hun d'r reet roesten.. commercieel beantwoorden van die vraag zal wel de beste kans maken op de volgende trede in hiërarchie.. :roll: :X
Vaak is gevoel hebben voor gevoeligheden in de organisatie erg belangrijk. Helemaal als de bonden vrij veel invloed hebben. En er is een verschil tussen iets in het openbaar zeggen en achter gesloten deuren.