Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door ibodejoode »

SuperGhost schreef:Ik denk dat Leeuwarden - Assen net zo goed kan door de sprinter Groningen - Assen vast te maken aan de sneltrein.

Ik hoop dat in de toekomst de regionale treinen worden doorgekoppeld bij Leeuwarden en Groningen en dat je dan uiteindelijk iets krijgt van:
2x Sneltrein Harlingen Haven - Assen (stoptrein tussen Harlingen Haven en Leeuwarden en tussen Groningen en Assen)
2x Sprinter Stavoren - Veendam
2x Sprinter Delfzijl - Winschoten (- Leer)
2x Sprinter (Eemshaven -) Roodeschool - Zwolle
2x Sprinter Leeuwarden - Zwolle
Betekent dat station / emplacement Leeuwarden compleet op de schop moet. Wordt dan een situatie a la Groningen Spoorzone nu. En bij doorkoppeling Sneek / Harlingen naar Groningen moet je echt iets meer doen dan alleen Leeuwarden maar ook denken aan deels verdubbelen Sneek / Harlingen naar Leeuwarden. Het is nu al zo dat bij vertragingen elders van een paar minuten de treinen richting Harlingen / Sneek niet wachten omdat ze de tegentreinen moeten kruisen in Sneek-Noord / Mantgum / Dronryp en Franeker.

Verstuurd vanaf mijn SM-T820 met Tapatalk
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Milco »

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe men het wil doen met de IC Groningen/Leeuwarden - Breda met de HSL-toeslag. Komen er dan op alle stations toeslagzuilen te staan of gaat men hier iets anders voor verzinnen? Ik kan me niet voorstellen dat je in Groningen een toeslagzuil krijgt omdat er reizigers zijn die na Schiphol mee gaan naar Rotterdam via de HSL... Wellicht in de trein zelf een zuil?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Je bent er vroeg bij. Maar waarom zou NS niet op elk trajectdeel een toeslag kunnen vragen? Het zou niet de eerste keer zijn dat men dat doet of althans probeert bij een "beter" reisproduct.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

Omdat de concessievoorwaarden bepalen dat NS alleen een toeslag kan vragen voor Schiphol - Rotterdam v.v.
Milco schreef:Komen er dan op alle stations toeslagzuilen te staan of gaat men hier iets anders voor verzinnen? Ik kan me niet voorstellen dat je in Groningen een toeslagzuil krijgt omdat er reizigers zijn die na Schiphol mee gaan naar Rotterdam via de HSL... Wellicht in de trein zelf een zuil?
Ik denk dat de reiziger in het noorden de toeslag aan de kaartautomaat moet halen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Hainje »

Wat is er mis met een toeslagzuiltje op station Groningen/Leeuwarden? Zoiets lijkt me juist ideaal, kun je precies zien hoeveel mensen vanuit Groningen/Leeuwarden via de HSL reizen. Als nou blijkt dat geen kip van die verbinding gebruik maakt kun je hier na een paar jaar mooi op anticiperen.
🍉
diederickx
Berichten: 1636
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door diederickx »

NS kennende zullen ze voorstellen de toeslag automatisch bij de ritprijs te tellen voor elke combinatie van incheck en uitcheck die van de HSL tussen Schiphol en Rotterdam gebruik zou kunnen maken. Wie een andere route eist mag de onterecht betaalde toeslag dan terugvragen. Zoiets.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Betekent dat station / emplacement Leeuwarden compleet op de schop moet. Wordt dan een situatie a la Groningen Spoorzone nu. En bij doorkoppeling Sneek / Harlingen naar Groningen moet je echt iets meer doen dan alleen Leeuwarden maar ook denken aan deels verdubbelen Sneek / Harlingen naar Leeuwarden. Het is nu al zo dat bij vertragingen elders van een paar minuten de treinen richting Harlingen / Sneek niet wachten omdat ze de tegentreinen moeten kruisen in Sneek-Noord / Mantgum / Dronryp en Franeker.
Het klopt dat station Leeuwarden aangepast moet worden, maar ik denk dat de ingreep op zich mee valt; er van uitgaande dat de treinen elkaar op het station zelf kruisen en de NS treinen eerder aankomen en later vertrekken dan de treinen van Arriva (of de nieuwe vervoerder). Dan hoeft er niet persé iets moeilijks ongelijkvloers te worden aangelegd, dan kan dat met conventionele kruiswissels. De dienstregeling wordt er wel kwetsbaarder door.

Als je station Leeuwarden een impuls wilt geven en tegelijk de reizigersbeleving wat wil verbeteren kan het te overwegen zijn om de regionale sporen ten zuiden van het station te leggen, en de bestaande fietsenstalling en Q-park dan weg te halen. De NS treinen keren dan op de noordelijke kopsporen. Als je de kruising ook nog eens ongelijkvloers maakt krijg je een heel robuuste infrastructuur, maar ik vrees dat het moeilijk inpasbaar is: dan moet je een dive-under bouwen ter hoogte van het Stephensonviaduct.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:Wat is er mis met een toeslagzuiltje op station Groningen/Leeuwarden? (..) Als nou blijkt dat geen kip van die verbinding gebruik maakt kun je hier na een paar jaar mooi op anticiperen.
Hm, dat zou zonde zijn van de investeringen aan de spoorinfrastructuur om de SNG (=ICNG, edit) sneller te laten rijden ná het HSL gedeelte..

Men kan nu toch al wel via de chipkaart uitlezen welke reizigers in Groningen / Assen / Meppel / Zwolle inchecken en bij Rotterdam e.o. uitchecken?
Als men dat op de reismomenten deed dat de eerstvolgende trein via Utrecht rijdt.. geeft dat misschien te denken aan de levensvatbaarheid..
Laatst gewijzigd door Durashift op za 30 nov 2019, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Hainje »

Is het serieus de bedoeling SNG op de HSL te laten rijden dan?
🍉
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

Eh.. sorry, ik ben abuis: Ik had ICNG moeten schrijven natuurlijk. :@
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door VIRM »

Wat ik mij ook afvraag: wat gaat er precies qua IC’s rijden op Schiphol – Almere – Lelystad? Nu is dat [serie=Intercity|2019|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2019|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] met ICM of DDZ en de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] met VIRM. Maar als de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] naar Utrecht wordt gestuurd, wat komt er dan voor in de plaats?
Beul van de blindegeleidelijn
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Als het wordt gekoppeld met de HSL, zal dat dus ICNG worden :wink:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:Wat ik mij ook afvraag: wat gaat er precies qua IC’s rijden op Schiphol – Almere – Lelystad?
Voorlopig precies hetzelfde als nu (afgezien van het materieel). De grote verandering is dat ze in Schiphol aan andere series geknoopt worden.

Als de IC van Den Haag Centraal naar Schiphol niet meer doorrijdt naar Groningen/Leeuwarden moet die een andere eindbestemming krijgen. Dan is Lelystad één van de mogelijkheden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Wat zeg je?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Klaasje »

Reken maar op:
Breda-Groningen/Leeuwarden
Rotterdam-Schiphol-Schothorst/Enschede
Rotterdam-Lelystad
Dat zijn zes treinen in het uur. Dan moet op termijn de Benelux nog naar ICNG
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Reken reken er maar niet op in 2023. Op termijn als er meer ICNG is ingestroomd misschien wel.
trolly schreef:Wat zeg je?
Dat als de [serie=Intercity|2019|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] niet meer door zou rijden naar Lelystad er heus nog wel een IC tussen Schiphol - Almere - Lelystad. Alleen dan onder een ander nummertje en misschien niet meer afkomstig uit Dordrecht.
Een wilde gok van mij is dat het dan bijvoorbeeld een IC van Den Haag Centraal naar Lelystad zou kunnen worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat je gewoon krijgt:
4x Intercity Den Haag C - Schiphol - Utrecht C (- Nijmegen / Venlo)

2x Intercity Breda - Schiphol - Zwolle (- Groningen / Leeuwarden)
2x Intercity Rotterdam C - Schiphol - Lelystad Centrum (stopt extra in Duivendrecht en Almere Buiten)
BataMuka
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 10 okt 2016, 15:28

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door BataMuka »

Ik had ook ergens gelezen (ben even kwijt waar precies, maar volgens mij was het op OVPro.nl of NS.nl) dat de verbinding Den Haag Centraal - Groningen/Leeuwarden blijft, maar dat ie dan over Utrecht Centraal/Amsterfoort/Zwolle gaat. De ICd Breda - Groningen/Leeuwarden krijgt zo een half uurdienst (Zwolle - Groningen/Leeuwarden) met de IC Den Haag Centraal - Groningen/Leeuwarden.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 02 dec 2019, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
"I try to use public transport, always..."
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door dennistd »

Ik zit zelf te denken aan:
- 2x Den Haag-Schiphol-Amersfoort-(Schothorst/Enschede)
- 2x Breda-Rotterdam-Schiphol-Lelystad-Zwolle-(Groningen/Leeuwarden)
- 2x Vlissingen-Roosendaal-Rotterdam-Schiphol-Lelystad
- 2x Den Haag-Schiphol-Utrecht-Nijmegen
- 2x Rotterdam-Den Haag-Schiphol-Utrecht-Eindhoven-Venlo

Over Utrecht stuur je dan:
- 2x Den Haag-Utrecht-Amersfoort-(Harderwijk/Deventer)
- 2x Dordrecht-Rotterdam-Utrecht-Amersfoort-(Schothorst/Enschede)
- 2x Den Haag-Utrecht-Amersfoort-Zwolle-(Groningen/Leeuwarden)
- 2x Rotterdam-Utrecht

En vanuit Amsterdam Centraal richting Weesp en Haarlem:
- 2x Amsterdam-Amersfoort-(Harderwijk/Deventer(-Berlijn))
- 2x Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Haarlem-Amsterdam-Lelystad-Zwolle
- 2x (Breda/Bergen op Zoom)-Dordrecht-Rotterdam-Den Haag-Haarlem-Amsterdam

Uiteraard aangevuld met diverse sprinters waarvan de directe bestemmingen ondergeschikt zijn aan die van de IC's (overstappen is minder vervelend).
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door isadora »

Groningen Airport Eelde dan maar opofferen aan de snelle verbinding?
https://www.dvhn.nl/drenthe/Lelylijn-ma ... 94394.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Lijkt mij prima :pos:

Dat vliegveld lijkt toch vooral voor twitterzeikers (FlyGRQ) te bestaan die het zo slecht ontsloten vinden per vliegtuig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Beter een spoorlijn met treinen dan een vliegveld zonder vliegtuigen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Lijkt mij prima :pos:

Dat vliegveld lijkt toch vooral voor twitterzeikers (FlyGRQ) te bestaan die het zo slecht ontsloten vinden per vliegtuig.
Ik vind het een heerlijk vliegveld. Lekker rustig :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Sam.h
Berichten: 40
Lid geworden op: di 08 okt 2019, 13:57

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Sam.h »

Er gaat per jaar 7 mln euro naar het vliegveld Eelde link

Dat is ook weer niet zo'n bedrag dat het alle gaten van de Lelylijn dicht loopt.
Abus
Berichten: 439
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 20:52

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Abus »

Vliegveld Eelde sluiten. Mooi, meer Groningers die naar Lelystad Airport willen. Die snelle IC moet dan toch in Lelystad stoppen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten