Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Zonder treintijden zijn die verbindingen inhoudsloos, dus wat had je daar bedacht?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door iamthedutchdude »

SuperGhost schreef:...
- 1x p/u IC Groningen - Den Haag Centraal (stoptrein tussen Assen en Meppel)
- 1x p/u IC Groningen - Leeuwarden (stoptrein tussen Assen en Meppel)
Zo heb je Hoogeveen ook blij, hebben die eindelijk hun IC-station _O-
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Dennenboom »

Wel een beetje vreemde route om van Groningen naar Leeuwarden te gaan via Hoogeveen en Meppel, of bedoel je iets anders?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Je komt nog eens ergens zo. En als het doel van die eerste IC is Hoogeveen happy te maken, dan moet de tekst uiteraard "IC, stopt ook in Beilen" zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Dennenboom schreef:Wel een beetje vreemde route om van Groningen naar Leeuwarden te gaan via Hoogeveen en Meppel, of bedoel je iets anders?
Whoops, moest natuurlijk Rotterdam Centraal zijn :oops:
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bjarte »

SuperGhost schreef: - 2x p/u ICD Groningen - Vlissingen (stopt in Assen, Zwolle, Almere Centrum, Amsterdam Zuid, Schiphol, Rotterdam C, Dordrecht, Roosendaal, Bergen op Zoom, Goes, verder stoptrein)
- 1x p/u IC Leeuwarden - Den Haag Centraal (stopt niet meer in Meppel)
- 1x p/u IC Leeuwarden - Rotterdam Centraal (stopt niet meer in Meppel)
- 1x p/u IC Groningen - Den Haag Centraal (stoptrein tussen Assen en Meppel)
- 1x p/u IC Groningen - Leeuwarden (stoptrein tussen Assen en Meppel)
- 2x p/u SPR Groningen - Assen (met nieuwe stations Assen Noord, Tynaarlo en Glimmen)
- 2x p/u SPR Leeuwarden - Zwolle (stopt ook in Staphorst)
Dit vind ik nou een prima voorstel. De frequentie Groningen - Zwolle blijft hierdoor gelijk (4x/uur), maar is wel direct veel hoogwaardiger.

Wat ik wel altijd storend vind in discussies over de snelle treinen in Nederland, is het hameren op een vlakke dienstregeling. Waarom kunnen er in Nederland geen snelle treinen ingelegd worden op de piekmomenten? Om het dan binnen de discussie over Groningen te houden. Het argument is vaak dat de vervoersvraag te klein is. Maar die aanname wordt gemaakt op basis van een halfuursdienstregeling. Terwijl ik juist denk, 8x per dag zo'n snelle trein op gunstige momenten, met stoelreservering, is ook een mooie stap vooruit. Dat trekt hele nieuwe markten aan en biedt ook kansen om een hernieuwde samenwerking met KLM op te zetten. Als je dat dan ook nog koppelt aan allerlei internationale waves op Amsterdam Zuid en Rotterdam Centraal, dan creëer je een netwerk waar je verder op kunt bouwen. Om internationaal treinvervoer aantrekkelijk te maken, zul je allereerst moeten inzetten op de professionalisering en betrouwbaarheid van je feedernetwerk. Zo'n snelle (in)frequente verbinding vanuit Maastricht, Enschede en Groningen speelt daarin een belangrijke rol.
Laatst gewijzigd door Bjarte op zo 03 mei 2020, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Z2N »

Waarom is een samenwerking met KLM nodig? De coronacrisis zal m.i. zorgen voor een kleinere rol voor de luchtvaart, omdat deze nu zoveel lijdt. Air France heeft bijvoorbeeld miljardensteun gekregen van de Franse overheid, maar in ruil daarvoor mogen ze geen vluchten meer uitvoeren op routes waar de trein een prima alternatief kan vormen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door dennistd »

Bjarte schreef:Wat ik wel altijd storend vind in discussies over de snelle treinen in Nederland, is het hameren op een vlakke dienstregeling. Waarom kunnen er in Nederland geen snelle treinen ingelegd worden op de piekmomenten?
Het probleem is dat je dan voor een paar treinen op piekmomenten de hele dienstregeling overhoop moet gooien, anders passen die er vaak gewoonweg niet tussen. Dan is het duidelijker om te zeggen: die snelle treinen rijden de hele dag.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bjarte »

De coronacrisis is ook maar iets tijdelijks, die luchtvaart komt er echt wel weer bovenop. Verduurzaming van vliegtuigen is echter een zeer langzaam proces, waardoor je ziet dat er binnen de luchtvaartbranche veel wordt ingezet op verduurzaming van grondprocessen. Hierin zie je ook dat de last mile een belangrijke rol gaat spelen, hoe kun je die zo duurzaam mogelijk vormgeven. Treinen zijn daarvoor een goede optie, dus ik kan mij goed voorstellen dat als de trein weer een betrouwbare en fijne manier van reizen wordt, dat KLM zeker geïnteresseerd is om vliegtuig-trein combinaties te gaan verkopen. Het is echt niet voor niks dat KLM nu naar verschillende steden in Nederland bussen laat rijden, terwijl die steden ook een vaste verbinding hebben met Schiphol per trein. Het product 'trein' is simpelweg niet geschikt. KLM heeft wel de combinatietickets naar Antwerpen en Brussel. Reden: een product dat wél (gedeeltelijk) voldoet aan kwaliteitseisen van de luchtvaart.

Een samenwerking met KLM is helemaal geen vereiste, dat zeg ik niet. Maar we zullen in de toekomst toch moeten toewerken naar een netwerk waarin trein en vliegtuig meer verweven wordt en over kleinere afstanden de internationale trein een geschikt alternatief wordt. Dat begint allemaal met het op orde brengen van je nationale feederverbindingen. Want met alleen point-to-point reizigers ga je het niet redden.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wannes »

Een model met snelle treinverbindingen over de HSL naar een groot aantal bestemmingen met lage frequenties heeft denk ik wel de toekomst. Voor de forens betekend het iets meer overstappen. Bijvoorbeeld één keer per uur zonder overstap en drie keer per uur met overstap. Of weer massaal vleugeltreinen inzetten waardoor een groot aantal verbindingen rechtstreeks bereikbaar is in een hoge frequentie. Hiervoor zou nieuw materieel ingezet kunnen worden dat wel goed is in vleugelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Frequenties van "een paar keer per dag" zijn megaduur: je hebt er materieel en personeel voor nodig, dat de rest van de dag stilstaat. Of je moet die "een paar keer per dag" vertalen naar eens per 2 uur of zo iets, dan kun je tenminste je materieel en personeel de hele dag inzetten. Maar vaak zijn die "een paar keer per dag" in de ochtendspits 4x heen en in de avondspits 4x terug, dat is duur. Er wordt niet voor niets juist ingezet op het vullen van treinen overdag, met allerlei kortingsacties en dergelijke.

Ik zie dus weinig in dit soort modellen, tenzij je het kan doen met uitlopers van (internationale) langeafstandstreinen. Het laten beginnen/eindigen van een Thalys in Groningen bijvoorbeeld, met een treinstel dat anders toch pas rond 09.00 aan zijn eerste rit begint/rond 19.00 al klaar is omdat er geen trein terug meer is.

Ik zou tussen Assen en Groningen trouwens wel 4x/uur een sprinter (blijven) rijden vanwege de regionale bereikbaarheid, maar dat is meer een detail.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door VIRM »

Bjarte schreef:De coronacrisis is ook maar iets tijdelijks, die luchtvaart komt er echt wel weer bovenop. Verduurzaming van vliegtuigen is echter een zeer langzaam proces, waardoor je ziet dat er binnen de luchtvaartbranche veel wordt ingezet op verduurzaming van grondprocessen. Hierin zie je ook dat de last mile een belangrijke rol gaat spelen, hoe kun je die zo duurzaam mogelijk vormgeven. Treinen zijn daarvoor een goede optie, dus ik kan mij goed voorstellen dat als de trein weer een betrouwbare en fijne manier van reizen wordt, dat KLM zeker geïnteresseerd is om vliegtuig-trein combinaties te gaan verkopen. Het is echt niet voor niks dat KLM nu naar verschillende steden in Nederland bussen laat rijden, terwijl die steden ook een vaste verbinding hebben met Schiphol per trein. Het product 'trein' is simpelweg niet geschikt. KLM heeft wel de combinatietickets naar Antwerpen en Brussel. Reden: een product dat wél (gedeeltelijk) voldoet aan kwaliteitseisen van de luchtvaart.

Een samenwerking met KLM is helemaal geen vereiste, dat zeg ik niet. Maar we zullen in de toekomst toch moeten toewerken naar een netwerk waarin trein en vliegtuig meer verweven wordt en over kleinere afstanden de internationale trein een geschikt alternatief wordt. Dat begint allemaal met het op orde brengen van je nationale feederverbindingen. Want met alleen point-to-point reizigers ga je het niet redden.
Als onderdeel van de steun aan Air France heeft de Franse regering aangegeven dat zij binnen een paar jaar afwillen van vliegreizen van Air France waarbij een treinreis tot 2,5 uur een alternatief is. Ben benieuwd of dat ook gaat gelden voor andere luchtvaartmaatschappijen, zoals easyJet, die ook Franse binnenlandse vluchten uitvoeren.

Overigens zet de luchtvaart ook in op verduurzaming als het gaat om kerosineverbruik: elke nieuwe generatie vliegtuigen verbruikt weer 15-20% minder kerosine brandstof dan de vorige generatie. Dat wordt dan natuurlijk weer )(deels) teniet gedaan door de aanhoudende groei in het pre-Corona tijdperk.

Overigens heeft NS de belofte voor snellere reistijden tussen Groningen en Amsterdam al afgelopen week nagekomen. In de verstevigde basisdienstregeling is Groningen naar Amsterdam Centraal nu 2:28 versus 3:09 in de 'oude' basisdienstregeling, en naar Amsterdam Zuid is dat respectievelijk 2:27 versus 3:26. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Ik ben sowieso wel benieuwd hoe het met de luchtvaart gaat straks. 2 dingen staan vrijwel zeker vast: er wordt niet meteen evenveel gevlogen als voor de crisis en de prijzen zullen hoe dan ook omhoog schieten. Er komt, in ieder geval tijdelijk, dus een einde aan de bizar lage prijzen.

Deze "Reset" is natuurlijk wel een gigantische kans voor het spoorvervoer. Reizigers moeten zich gaan heroriënteren op vervoersmiddel. Ik denk dat vooral de modal split van Amsterdam-Londen wel eens fors zal veranderen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

sirvinniei schreef:Ik ben sowieso wel benieuwd hoe het met de luchtvaart gaat straks. […] de prijzen zullen hoe dan ook omhoog schieten.
Waarom zou dat moeten gebeuren?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door en-es »

Ach, sommigen hebben een wens-scenario in hun hoofd :lol:
Maar serieus: net als andere bedrijfstakken krijgt de luchtvaart het zwaar. Maar daarna treedt herstel in en gaat het weer als vanouds. *O*
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Ik zeg ook niet dat ze het definitief zwaar krijgen, ik zeg alleen dat ze opnieuw moeten beginnen. Het luchtvervoer staat nu volledig aan de grond, terwijl OV enkel op een laag pitje staat (zelfs in landen met een strikte lockdown).
De vraag moet een tijdje weer groeien, en in de tussentijd zullen er waarschijnlijk geen gigantische prijzenoorlog en meer zijn.
Ik heb geen onderschrift
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Chrysa »

sirvinniei schreef:de prijzen zullen hoe dan ook omhoog schieten. Er komt, in ieder geval tijdelijk, dus een einde aan de bizar lage prijzen.
Nou....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Suus »

Eerst maar zien of EasyJet de crisis overleeft. Het bedrijf krijgt alleen een noodsubsidie van de Britse overheid als het een dividendbetaling terugdraait maar de ontvanger van het dividend wil het alleen terugbetalen als EasyJet een uitstaande bestelling bij Airbus annuleert, waar eigenlijk de Britse overheid niet zo op zit te wachten, want delen van Airbussen worden in het Verenigd Koninkrijk gebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door VIRM »

Je kunt natuurlijk alleen een 5-euroticket hebben voor enkele stoelen...
Beul van de blindegeleidelijn
PHS

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door PHS »

Die extreem goedkope vliegtickets hebben een psychologische reden: de vliegmaatschappijen willen dat mensen weer in het vliegtuig stappen zodat vliegen weer wordt genormaliseerd, in plaats van dat het vliegtuig wordt gezien als een levensgevaarlijke brandhaard van virussen. Die lage tarieven trekken een aantal mensen over de streep om weer te gaan vliegen, wat dan weer normaler wordt en dan kopen er vanzelf weer meer mensen vliegtickets, maar dan tegen 'normale prijzen'.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Dennenboom »

Blijft OT, maar het lijkt er wel op dat de airlines toch echt een nieuw tijdperk zijn ingegaan.
Warren Buffet - een lange termijn investeerder - is helemaal uit de vliegtuigbusiness gestapt en de airlines kunnen alleen gered worden met heel veel belastinggeld. Iedereen wordt schuchter om hier geld in te steken (of helpen jullie Branson?). Wat al decennia in het OV gold, geldt nu ook voor deze branche. Vergeet niet dat al voor de corona crisis de situatie van veel bedrijven precair was. Nu komt deze klap er bij. Dat wordt echt niet snel weer business as usual.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Wubbo »

Ik verwacht ook dat de zakelijke markt niet meer op niveau komt. Bedrijven en werknemers hebben nu ondervonden hoe het is om op afstand te vergaderen, en dat blijkt best wel vaak een goed alternatief. Even naar Milaan voor een vergadering zal verwacht ik niet zo snel meer gebeuren. Dat heeft impact op zowel het vliegverkeer als het treinverkeer.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door VIRM »

Dennenboom schreef:Vergeet niet dat al voor de corona crisis de situatie van veel bedrijven precair was. Nu komt deze klap er bij. Dat wordt echt niet snel weer business as usual.
Precair? Niet van alle luchtvaartmaatschappijen. Ja, er waren maatschappijen die niet goed liepen, zoals Norwegian (veel schulden, te weinig inkomsten) of Alitalia (die meer levens schijnt te hebben dan een kat). Maar je had ook zat maatschappijen waar het wel goed mee ging.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

PHS schreef: de vliegmaatschappijen willen
Leuk wat de vliegmaatschappijen willen, maar daar moet de politiek nu even niet te veel gehoor aan geven. Zo min mogelijk belastinggeld door de plee spoelen, en de belastingvoordelen op bijv. kerosine zo snel mogelijk afschaffen. Dan wordt vliegen maar wat duurder maar het lijkt me tamelijk onnodig en maatschappelijk ongewenst om vliegtickets tegen dumpprijzen te faciliteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Dennenboom »

Inderdaad achterlijk dat belastinggeld wordt besteed aan mannetjes die jaarlijks meer dan twee ton moeten cashen om mensen naar Spaanse stranden te brengen, terwijl het transport naar de stranden van Egmond aan Zee door vrijwilligers moet worden geregeld.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten