NS: snel van A’dam naar Groningen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 3644
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door SuperGhost »

Het zou me niets verbazen als de IC Groningen-Zwolle dan altijd naar Utrecht gaat. Het heeft immers weinig zin om een intercity Groningen-Schiphol via Zwolle te laten rijden als dat al sneller via Heerenveen gaat.
Voor de IC Leeuwarden-Zwolle kan ik me voorstellen dat de overstap in Heerenveen dan vooral van belang gaat zijn, omdat dat de snelste verbinding naar de Randstad wordt. Wat dat dan betekend voor de knoop in Zwolle hangt af van de frequentie op Zwolle-Amersfoort denk ik. Als die 4x p/u wordt, zou het me niets verbazen als zowel de IC's uit Leeuwarden en Groningen naar Utrecht gaan.
Bemined
Berichten: 2583
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Het hangt ook sterk af van hoe OV-SAAL zich ontwikkeld vermoed ik. Daarover werd nog flink geruzied geloof ik, het voorstel alleen sprinters op Amsterdam - Weesp te laten rijden viel niet overal even goed. Maar goed, in de lijnvoering die men voor 2030 in gedachte had was er ruimte voor 4 intercity's, 4 sneltreinen en 8 sprinters op de Flevolijn. Daarvan komen 4 intercity's, 2 sneltreinen en 2 sprinters vanuit Lelystad.

Eerlijk gezegd zijn er naar mijn idee te veel lijnvoeringen om ze allemaal 2x per uur te bedienen op zowel de Hanzelijn als Lelylijn. Voor zowel de Hanzelijn als Lelylijn heeft men de voorkeur om de stoppende treinen na Lelystad door te trekken als IC, zodat stations als Dronten en Emmeloord ook snel met Amsterdam verbonden worden. Er zitten immers weinig reizigers te wachten om vanaf Drachten in een boemeltje naar Amsterdam te zitten. Er zijn echter slechts 4 intercity's gepland op de Flevolijn, waar dus zowel de Hanzelijn als Lelylijn aanspraak op maken.

Ik neig zelf dan ook naar uurdiensten ten noorden van Lelystad, waarbij een sprinter en stoppende IC elkaar gaan aanvullen tot een halfuurdienst (wat dan een 27/33 interval zal worden). Je hebt dan de keus uit 1x per uur een snelle IC, 1x per uur een IC die iets trager is en 1x per uur een sprinter die in Lelystad cross-platform aansluit op de IC van de andere lijn (Lelylijn SPR sluit aan op Hanzelijn IC en andersom).

Maar goed, dit is puur speculatie en fantasie van mijn kant. Omdat er nog geen concrete plannen zijn valt er nog weinig over te zeggen, wie weet komt er nog voor de Lelylijn gebouwd wordt een spoorverdubbeling op OV-SAAL en gaat de capaciteit hier dusdanig op vooruit dat er wel ruimte is voor meer snelle intercity's.
Staatslijn K
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Staatslijn K »

Wanneer er 2 sneltreinen en 4 IC's rijden zou je 2 IC's naar Zwolle kunnen sturen met de SPR. Naar Groningen rijdt dan de andere IC en de sneltrein sturen we naar Leeuwarden (wanneer zij worden aangesloten, anders tot Lelystad). De IC gaat dan ook de tussengelegen stations bedienen om de IC Lelystad - Groningen een beetje op te vullen. Want een directe trein zonder tusssenstops kan gewoon niet uit. Bovendien stop je sowieso al in Heerenveen en Drachten (vergelijkbaar met Roermond in inwonertal). Extra stops in Emmeloord en Leek zijn dan niet meer onrealistisch vanwege de kosten op het traject. Zeker omdat anders een SPR helemaal vanuit Oostvaarders naar Groningen moet rijden.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 22 dec 2020, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbele post verwijderd
Elke dag vanuit de Noordkop naar Amsterdam
Mark13
Berichten: 7
Lid geworden op: za 14 dec 2019, 11:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Mark13 »

DDietzen schreef: di 22 dec 2020, 16:18

Lelylijnlijnvoering is nog grotendeels gissen. Ik zou zelf gokken op ICNG HSL - Almere - Lelylijn - Groningen, ICNG HSL - Almere - Lelylijn - Leeuwarden en IC Amsterdam C - Almere - Zwolle (- Groningen/Leeuwarden/Arnhem/...).
Als de ... Emmen betekenen zou dat de meeste meerwaarde kunnen hebben. Met stops in Hardenberg en Coevorden.

Voordelen onder andere:
Ook voor Drenthe meer voordeel door komst Lelylijn.
Emmen ook ca. 30 min dichter bij de randstad dan nu en rechtstreeks, door korte reistijd naar Zwolle en sneller tussen Zwolle en Amsterdam.
Vanaf de Nedersaksenlijn snel richting Zwolle
In Coevorden goede aansluiting vanaf de BE.
Bemined
Berichten: 2583
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Ook Hoogeveen en Berghem Piekenhoef hebben hun zinnen al op die drie puntjes gezet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten