Lelylijn

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door reisthijs »

Daar denkt de gemeente Almere toch echt anders over:'Almere verdubbelt de komende dertig jaar naar 400.000 inwoners'
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door iamthedutchdude »

Dat wil Almere graag, net zoals Groningen graag inwoners voor die 220.000 potentiële woningen wil. Laat die ambtenaren in beide stadhuizen maar lekker verder dromen...
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door CamilleKreemers »

Waar wil je die 200.000 mensen in Almere laten wonen EN werken?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door teun »

Dat is toch in Groningen niet anders?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef: vr 11 mar 2022, 00:04 Daar denkt de gemeente Almere toch echt anders over:'Almere verdubbelt de komende dertig jaar naar 400.000 inwoners'
Het ging inderdaad om de ambitie die de Metropoolregio Amsterdam neer heeft gelegd: De stad Almere zou moeten verdubbelen in omvang.

Wat mij betreft kan een deel van dat woningbouwcontigent opschuiven naar steden in het noorden en in het oosten van Nederland, het spreekt vanzelf dat dan ook wat aan de werkgelegenheid gedaan moet worden, maar de ruimte is er voor. Voor de buisnesscase van de Lelylijn is het absoluut noodzakelijk dat er fors ingezet wordt op woningbouw rondom de beoogde tussenstations. Anders is de lijn niet rendabel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

CamilleKreemers schreef: vr 11 mar 2022, 03:01 Waar wil je die 200.000 mensen in Almere laten wonen EN werken?
Dat werken in de plaats van de gemeente waar je woont is toch niet de bedoeling?

De upgrade van deze spoorlijn / investeren in een nieuwe 'Hanze' lijn kan toch vooral uit indien er massaal forensverkeer ontstaat?
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Nou ja, massaal, die 4 treinen per uur zullen zelfs met extreem gespreide werktijden nog geen 5000 forenzen per dag gaan vervoeren richting Amsterdam. Voor die 195.000 andere huishoudens is een lokale arbeidsplaats nodig of die moeten met de auto gaan.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Ga je huiswerk overdoen. Die vijfduizend forensen vervoer je met twaalf bakken VIRM makkelijk met vier treinen, dus dat past prima in één uur. En waarom zouden die vier treinen per uur het maximum zijn?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Ga jij maar terug naar school. Je vergeet voor het gemak dat er ook nog instappers zijn in Lelystad en Almere, en dat men geen dubbeldeksmaterieel heeft dat de gewenste 200km/u haalt. Ik denk dat je blij mag zijn als je 400 reizigers per trein kwijt kunt hier die doorreizen naar Amsterdam of verder met de huidige plannen. Als je meer dan vier treinen wilt laten rijden mag je ook eventjes de hele Flevolijn gaan opwaarderen, maar ook dan zal de trein slechts een fractie van alle werkenden kunnen vervoeren richting Amsterdam, de meeste zullen dus lokaal moeten werken of met de auto gaan reizen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Vinny »

Het is niet de bedoeling dat iedereen in Amsterdam gaat werken: Lelystad, Groningen en Heerenveen: daar zijn ook gewoon werkgelegenheidslocaties. En sowieso, als er 220.000 woningen gebouwd worden, zal dat maar een fractie aan treinreizigers opleveren. Meeste nieuwe inwoners gaan gewoon met de auto naar het werk. Het zou al mooi zijn als je een percentage van 20% haalt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door sirvinniei »

Met Almere moet je je niet blindstaren op het spoor. Met R-net kan je ook nog makkelijk intensiveren en bedien je een groot deel van Almere veel beter. Die R-net lijnen rijden nu nog geen eens 6x per uur. Terwijl 12x per uur makkelijk mogelijk is met genoeg vrijliggende infra, zoals ook bij de Zuidtangent te zien is.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Bemined schreef: za 12 mar 2022, 14:41 Ga jij maar terug naar school. Je vergeet voor het gemak dat er ook nog instappers zijn in Lelystad en Almere, en dat men geen dubbeldeksmaterieel heeft dat de gewenste 200km/u haalt. Ik denk dat je blij mag zijn als je 400 reizigers per trein kwijt kunt hier die doorreizen naar Amsterdam of verder met de huidige plannen. Als je meer dan vier treinen wilt laten rijden mag je ook eventjes de hele Flevolijn gaan opwaarderen, maar ook dan zal de trein slechts een fractie van alle werkenden kunnen vervoeren richting Amsterdam, de meeste zullen dus lokaal moeten werken of met de auto gaan reizen.
Ah, ik zie dat je de doelpalen verschoven hebt. Je had het over de capaciteit van vier treinen per uur op de Lelylijn, maar kennelijk moeten die treinen zo ongeveer leeg blijven tot Almere om plek te hebben voor de instappers daar.

Maar inderdaad, als — als — die treinen lekker vol zitten zal je er niet aan ontkomen de Flevolijn op te waarderen. Dat zal overigens sowieso moeten gebeuren, en zeker als Almere verdubbelt, dus dat lijkt me verder geen punt van discussie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Aangezien jij niet in staat bent normaal te discussiëren laat ik het hierbij :N Probeer eerst maar eens een punt te maken zonder dit soort suffe opmerkingen te maken richting je mede-forummers.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door waldo79 »

Poe. Gaat weer lekker onvriendelijk aan toe :shock:
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Ik snap eerlijk gezegd ook niet echt waar dit over gaat. Kennelijk is @Bemined het niet eens met de uitkomst van een simpel rekensommetje, waar hij nota bene zelf mee aan komt zetten. Enfin, terug naar de gedroomde realiteit maar weer.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Je snapt vast waar het over gaat. Op dit forum kunnen we met elkaar discussiëren, maar dan wel respectvol. Dus geen opmerkingen als "doe je huiswerk maar opnieuw" maar gewoon een normale opmerking maken als je het niet begrijpt of er anders over denkt. En ja, mijn reactie terug was ook wat sterk ja, maar wie kaatst kan een bal verwachten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Beste Bemined, de kwestie is nou juist dat ik inhoudelijk reageer, en wel door je rekensommetje even na te kijken.

Medeforummers afblaffen vanwege hun "irritante toontje" en op een bericht reageren met "jij bent niet in staat normaal te discussieren" lijken mij geen voorbeelden van respectvol met elkaar omgaan. Ik stel daar wel prijs op, en laat het hier verder bij. Uiteraard wel even gemeld bij het beheer.

Edit: ik zie dat je je laatste bericht aangepast hebt. De scherpste kantjes zijn er daarmee gelukkig af.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Durashift »

^^^ maar trolly; jij trapt af met 'ga je huiswerk overdoen'.

Waarom die toon?

Ik kan mij de irritatie van Bemined wel voorstellen. Jij mag dan wel inhoudelijk reageren, wel op een denigrerende toon, wat mij betreft. Hoort, zoals ik het ervaar, wel een beetje bij jouw stijl hier. Jammer.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Terug naar de initiële opmerking, na de onnodige sneer, je moet altijd rekening houden met het aantal reizigers op het drukste punt. De Hanzelijn rijdt nu ook met half lege treinen rond, maar vanaf Almere zitten die alsnog vol. Wel kun je lokale reizigers vervoeren op de tussengeleden trajecten, vandaar het totale aantal reizigers van een eventuele Lelylijn natuurlijk wel hoger zal liggen, maar het aantal reizigers dat deze lijn dagelijks pakt naar Amsterdam zal nooit een echt groot aantal worden. Daar is overigens ook niets mis mee, de meeste mensen werken tenslotte in hun eigen provincie en het aandeel werkenden dat over lange afstand reist is sowieso relatief klein. Maar het betekend wel dat als je 200.000 woningen bouwt in het noorden je ook evenveel banen moet creëren daar.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Durashift schreef: za 12 mar 2022, 23:09 ^^^ maar trolly; jij trapt af met 'ga je huiswerk overdoen'.

Waarom die toon?

Ik kan mij de irritatie van Bemined wel voorstellen. Jij mag dan wel inhoudelijk reageren, wel op een denigrerende toon, wat mij betreft. Hoort, zoals ik het ervaar, wel een beetje bij jouw stijl hier. Jammer.
OK.

Gelukkig heb je weinig problemen met de reactie van Bemined, dus daarmee lijkt me de zaak wel opgelost, toch? Kunnen we weer verder met waar we het wel over hadden.
Bemined schreef: za 12 mar 2022, 23:13 Terug naar de initiële opmerking, na de onnodige sneer, [sic] je moet altijd rekening houden met het aantal reizigers op het drukste punt. De Hanzelijn rijdt nu ook met half lege treinen rond, maar vanaf Almere zitten die alsnog vol. Wel kun je lokale reizigers vervoeren op de tussengeleden trajecten, vandaar het totale aantal reizigers van een eventuele Lelylijn natuurlijk wel hoger zal liggen, maar het aantal reizigers dat deze lijn dagelijks pakt naar Amsterdam zal nooit een echt groot aantal worden. Daar is overigens ook niets mis mee, de meeste mensen werken tenslotte in hun eigen provincie en het aandeel werkenden dat over lange afstand reist is sowieso relatief klein. Maar het betekend wel dat als je 200.000 woningen bouwt in het noorden je ook evenveel banen moet creëren daar.
Maar als die nieuwe inwoners niet de trein naar het westen pakken hoef je die Lelylijn niet aan te leggen, lijkt me. Dat die treinen rond Amsterdam voller zullen zitten dan bij vertrek uit Groningen lijkt me evident, maar dat wil niet zeggen dat elke trein tussen Almere en Amsterdam uit Groningen moet komen. Een Lelylijn is niet de oplossing voor-, maar daarmee ook niet meteen de oorzaak van een capaciteitsprobleem tussen Almere en Schiphol.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Tom024 »

Dag heren, zullen we de discussie verder gewoon inhoudelijk voeren? Dus met een normale toon richting elkaar en zonder lange tenen. Als jullie nog behoefte hebben aan een voortzetting van dit haantjesgedrag kan dat uiteraard via PM.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door VIRM »

trolly schreef: za 12 mar 2022, 23:40
Bemined schreef: za 12 mar 2022, 23:13 Terug naar de initiële opmerking, na de onnodige sneer, [sic] je moet altijd rekening houden met het aantal reizigers op het drukste punt. De Hanzelijn rijdt nu ook met half lege treinen rond, maar vanaf Almere zitten die alsnog vol. Wel kun je lokale reizigers vervoeren op de tussengeleden trajecten, vandaar het totale aantal reizigers van een eventuele Lelylijn natuurlijk wel hoger zal liggen, maar het aantal reizigers dat deze lijn dagelijks pakt naar Amsterdam zal nooit een echt groot aantal worden. Daar is overigens ook niets mis mee, de meeste mensen werken tenslotte in hun eigen provincie en het aandeel werkenden dat over lange afstand reist is sowieso relatief klein. Maar het betekend wel dat als je 200.000 woningen bouwt in het noorden je ook evenveel banen moet creëren daar.
Maar als die nieuwe inwoners niet de trein naar het westen pakken hoef je die Lelylijn niet aan te leggen, lijkt me. Dat die treinen rond Amsterdam voller zullen zitten dan bij vertrek uit Groningen lijkt me evident, maar dat wil niet zeggen dat elke trein tussen Almere en Amsterdam uit Groningen moet komen. Een Lelylijn is niet de oplossing voor-, maar daarmee ook niet meteen de oorzaak van een capaciteitsprobleem tussen Almere en Schiphol.
Niet alle treinen tussen Flevoland en Amsterdam komen uit Groningen. En ik vraag mij af in hoeverre er echt zulke lange-afstandsforensen bijkomen. Maar je zou altijd kunnen kijken of je in Almere of Lelystad een treinstel bij kunt plaatsen en af kunt trappen afhankelijk van de reizigersvraag. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Lange_Dre »

trolly schreef: za 12 mar 2022, 23:40
Maar als die nieuwe inwoners niet de trein naar het westen pakken hoef je die Lelylijn niet aan te leggen, lijkt me. Dat die treinen rond Amsterdam voller zullen zitten dan bij vertrek uit Groningen lijkt me evident, maar dat wil niet zeggen dat elke trein tussen Almere en Amsterdam uit Groningen moet komen. Een Lelylijn is niet de oplossing voor-, maar daarmee ook niet meteen de oorzaak van een capaciteitsprobleem tussen Almere en Schiphol.
Want reizigers vanuit de plaatsen langs de Lelylijn zouden alleen de trein naar het westen willen pakken? Complete nonsens en Amsterdamse arrogantie. En "maar daarmee ook niet meteen de oorzaak van een capaciteitsprobleem tussen Almere en Schiphol" klopt natuurlijk ook niet. De treinen die nu naar Friesland en Groningen rijden via de flevolijn kunnen gewoon naar het noorden doorrijden via de Lelylijn. Dat kost dus geen capaciteit. De sprinter over de Lelylijn kunnen natuurlijk ook gekoppeld worden aan de sprinter tussen Utrecht en Flevolijn. Kost geen extra capaciteit. Reizigers langs de Lelylijn willen (wanneer ze naar het westen gaan) waarschijnlijk toch niet de hele rit in een sprinter zitten en kunnen dan op een IC station overstappen. Voor de reizigers tussen Almere en Zwolle zou de IC-Direct of IC-Brussel (die de NS mogelijk naar Lelystad wil laten doorrijden) kunnen laten doorrijden naar Zwolle. Die kunnen dan in het pad van de Huidige Friesland en Groningen lijnen.

Kortom, die Lelylijn hoeft helemaal geen capaciteit te kosten op het spoor.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door trolly »

Zeker heren, u onderstreept mijn punt, en blaft dus naar de verkeerde boom. Punt van mijn opponent was namelijk "het gaat niet passen", dat is dus ondertussen wel weerlegd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: NS: snel van A’dam naar Groningen

Bericht door Bemined »

Lange_Dre schreef: do 17 mar 2022, 15:16Kortom, die Lelylijn hoeft helemaal geen capaciteit te kosten op het spoor.
Dat lijkt zo omdat je uitgaat van spoorcapaciteit, als in aantal treinpaden per uur. Daar kun je inderdaad treinen die nu in Almere of Lelystad keren verlengen waardoor je geen extra paden nodig hebt naar Weesp. Het ging echter om reizigerscapaciteit, als in hoeveel reizigers je per uur kunt vervoeren. En die capaciteit moet natuurlijk wél uitgebreid worden als de Lelylijn voor veel extra reizigers gaat zorgen. En als je een paar honderd duizend extra woningen gaat bouwen, want daar ging het over, kun je wel verwachten dat het aantal reizigers gaat toenemen. Dus dan is het niet de vraag of, maar wanneer de maximale capaciteit bereikt wordt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten